Τραγωδία στα Τέμπη: Οι ποινές για τους υπαίτιους – Πόσα χρόνια θα πάνε φυλακή

Τραγωδία στα Τέμπη: Βαριές ποινικές διώξεις σε διοικήσεις και υπαίτιους για την τραγωδία στα Τέμπη. Τι ποινές αντιμετωπίζουν. Αναμένεται να «μιλήσουν» τα κινητά τηλέφωνα των δύο μηχανοδηγών και να ξεκαθαρίσουν το τοπίο των ευθυνών. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Για συγκλίνουσες ποινικές ευθύνες πολλών προσώπων, αλλά και προσωπικές ευθύνες ακόμη και σε υψηλά κλιμάκια κάνουν λόγο έμπειροι δικαστικοί λειτουργοί από τη Λάρισα για την υπόθεση του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Ποινικές ευθύνες, όπως τονίζουν με νόημα οι ίδιοι δικαστές, οι οποίες μπορεί να φτάσουν μέχρι την πυραμίδα της διοίκησης του ΟΣΕ και των άλλων σιδηροδρομικών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Οπως χαρακτηριστικά έλεγαν στο «ΘΕΜΑ» δικαστές που, για ευνόητους λόγους, κρατούν την ανωνυμία τους, «η ποινική έρευνα θα φτάσει όσο ψηλά και αν απαιτηθεί, προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες όπου πρέπει και εκεί που πρέπει», προσθέτοντας ότι «όσο προχωρά η ποινική έρευνα, οι ευθύνες αποκτούν τη μορφή ντόμινο, χωρίς να είναι γνωστό τώρα ποιο θα είναι το τελευταίο κομμάτι».

Διαβλέπουν πιθανές ευθύνες στην πυραμίδα της διοίκησης του σιδηροδρομικού οργανισμού, αφού αν και γνώριζαν τους κινδύνους και την πιθανότητα ενός πολύνεκρου δυστυχήματος λόγω του απαρχαιωμένου, εγκαταλειμμένου και κακοσυντηρημένου σιδηροδρομικού δικτύου, συναινούσαν στις παρατάσεις των συμβάσεων βελτίωσης, αναβάθμισης, ενίσχυσης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας – και μάλιστα με επιπλέον οικονομικές επιβαρύνσεις.

Παράλληλα όμως αμελούσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα να λάβουν τα αναγκαία μέτρα προς αποφυγήν της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και της προστασίας των επιβατών και των εργαζομένων στον Οργανισμό.

Ωστόσο, ευθύνες θα αναζητηθούν και για τα οργανικά κενά που υπάρχουν στο ανθρώπινο δυναμικό του.

Τραγωδία στα Τέμπη: Ποιοι θα καταθέσουν

Θα κληθούν ακόμη να καταθέσουν πλέον των μελών του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΕ και μέλη της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ – ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., όπως και της διαχειρίστριας εταιρείας των σιδηροδρόμων, της Hellenic Train. Μάλιστα, οι ίδιοι δικαστές δεν αποκλείουν να ερευνηθούν πιθανές ευθύνες και από την πλευρά της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Ωστόσο, ήδη η ποινική έρευνα για τα Τέμπη αναβαθμίστηκε, καθώς ανέλαβε τις έρευνες ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης (επικουρούμενος από τη Σοφία Λυμπεριάδου), ο οποίος άμεσα θα παραλάβει το έως τώρα ανακριτικό υλικό και θα συνεχίσει το επίπονο έργο.

Από τις πρώτες ενέργειες του κ. Μπακαΐμη είναι να στείλει κλήση προς απολογία στον επιθεωρητή του ΟΣΕ που έβαλε στη νυχτερινή βάρδια τον προφυλακισμένο και κατηγορούμενο 59χρονο σταθμάρχη της Λάρισας, αλλά και στους άλλους δύο σταθμάρχες που όφειλαν να είναι παρόντες έως τις 11 το βράδυ της τραγικής εκείνης ημέρας και έφυγαν νωρίτερα, εγκαταλείποντας τη θέση τους.

Οπως αποκαλύφθηκε, στο βιβλίο παράδοσης και παραλαβής του γραφείου κίνησης της ημέρας εκείνης έχει γίνει αλλαγή με διορθωτικό (μπλάνκο) στην ώρα αναχώρησης των δύο σταθμαρχών.

Οι εν λόγω τρεις αντιμετωπίζουν το αδίκημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών, το οποίο είναι κακούργημα και προβλέπονται ποινές από 10 χρόνια έως ισόβια, καθώς και το αδίκημα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροήν, που είναι πλημμέλημα, με προβλεπόμενες ποινές έως 5 χρόνια.

Ηδη, με τη σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέα, έχει προφυλακιστεί ο 59χρονος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς μετά την απολογία του και σε βάρος του έχει ασκηθεί κακουργηματική ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από αμέλεια και πρόκληση σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροήν και διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, αδικήματα τα οποία επισύρουν ποινές από 10 χρόνια έως ισόβια.

Οι καταθέσεις εργαζομένων στον ΟΣΕ της Περιφέρειας Θεσσαλίας θα συνεχιστούν και ανάλογα με το περιεχόμενό τους και τις μαρτυρίες θα επεκταθούν και σε άλλα πρόσωπα.

Από τις έως σήμερα καταθέσεις των σταθμαρχών, πλέον των ποινικών διώξεων που έχουν ασκηθεί, αναμένεται να ασκηθούν και συμπληρωματικές διώξεις για παρεμπίπτοντα αδικήματα (πλαστογραφία κ.λπ.).

Παράλληλα, είτε θα κληθούν να προσέλθουν στο Εφετείο της Λάρισας κομβικά στελέχη του ΟΣΕ και των άλλων εμπλεκομένων εταιρειών είτε θα κατέβει στην Αθήνα κ. Μπακαΐμης για να λάβει καταθέσεις (μάλλον το πρώτο θα γίνει).

Μία από τις πρώτες ενέργειες του εφέτη ανακριτή είναι να διατάξει την κατάσχεση όλων των τεκμηρίων της υπόθεσης, όπως ηχητικά ντοκουμέντα, τηλεγραφήματα, τηλεφωνικές επαφές, έγγραφα, σημειώσεις, εξώδικα που έχουν σταλεί από εργαζομένους για τις ελλείψεις και τα τεχνικά προβλήματα που υπήρχαν κ.ά.

Πάντως, με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου, αστυνομικοί της Ασφάλειας Λάρισας συνέλεξαν πειστήρια έπειτα από αιφνιδιαστική επιχείρηση στις εγκαταστάσεις του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας, ενώ ελεγκτές της ΡΑΣ πραγματοποίησαν έρευνα στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ στην Αθήνα προκειμένου να συντάξουν σχετικό πόρισμα για τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας.

Στο μεταξύ, αναμένονται τα αποτελέσματα-δεδομένα από το άνοιγμα των κινητών τηλεφώνων τόσο του μηχανοδηγού της μοιραίας αμαξοστοιχίας (IC 62) Σπύρου Βούλγαρη όσο και του συναδέλφου του της εμπορικής αμαξοστοιχίας Γιώργου Κουτσούμπα.

Επίσης, αναμένεται να διευκρινιστεί αν οι δύο μηχανοδηγοί συνομίλησαν το επίμαχο χρονικό διάστημα μέσω ραδιοτηλεφώνου και αν αυτό λειτουργούσε, καθώς τέτοιες κλήσεις δεν έχουν καταγραφεί.

Νέες ποινικές διώξεις αναμένεται να σηματοδοτήσουν τα πορίσματα των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων που έχουν οριστεί από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή.

Τελευταίοι θα κληθούν συμπληρωματικά να καταθέσουν παθόντες επιβάτες της μοιραίας αμαξοστοιχίας, όπως και συγγενείς των θυμάτων.

Ενδιαφέρουσες εξελίξεις θα υπάρξουν και από το σκέλος των ερευνών που χειρίζεται ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης, μετά την παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, το οποίο αφορά την κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των σιδηροδρομικών συμβάσεων που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν ή υπογράφηκε συμπληρωματική σύμβαση και τελικά δεν τελεσφόρησε ποτέ.

Τραγωδία στα Τέμπη: Αυτή είναι η αλήθεια – Γι’ αυτό συγκρούστηκαν τα τρένα

Τα λάθη, οι παραλείψεις και οι αστοχίες που έφεραν την τραγωδία στα Τέμπη. Ποια ήταν τα εφεδρικά συστήματα ασφαλείας που δεν λειτούργησαν στα Τέμπη. Το ντόμινο της τεχνολογικής απαξίωσης του σιδηροδρόμου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Tους καλά φυλαγμένους σκελετούς του ελληνικού σιδηροδρόμου, αποκαλύπτουν με τον πλέον τραγικό τρόπο, τα φονικά τρένα της Hellenic Train που προχθές το βράδυ έκοψαν το νήμα της ζωής σε 43 συμπολίτες μας και βύθισαν στο πένθος όλη την χώρα.

Είναι η κατάληξη μιας ανείπωτης τραγωδίας που μπορεί να προκάλεσε ένα ανθρώπινο χέρι, κουβαλά ωστόσο ευθύνες και παραλείψεις διαχρονικά, κυβερνήσεων, εταιρειών του σιδηροδρόμου και εργολάβων που με τις τακτικές και τα τερτίπια τους καθυστέρησαν πολύτιμες συμβάσεις έργων για την ασφάλεια και την σηματοδότηση του δικτύου.

Η ειρωνεία είναι ότι δεν λειτουργούν πανάκριβα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, χάρη στα οποία θα είχε αποτραπεί άλλη μια τραγωδία μετά το συμβάν στο Άδενδρο το 2017.

Τι έφταιξε και η Ελλάδα βιώνει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό ατύχημα στην ιστορία της σε μια περιοχή όπως τα Τέμπη που πριν από 25 χρόνια εκτυλισσόταν μια παρόμοια τραγωδία με θύματα μαθητές μιας σχολικής εκδρομής;

Το τελευταίο διάστημα, η απερχόμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αποφάσισε να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για τη συντήρηση του δικτύου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) χωρίς ωστόσο να υπολογίσει ότι για να τρέξουν, οι επίμαχες εργολαβίες θα πρέπει να παραδοθούν οι αμαρτωλές συμβάσεις! Στελέχη του σιδηροδρόμου υποστηρίζουν ότι σήμερα σε ένα μικρό τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός λειτουργεί η σηματοδότηση.

Όπως σημειώνουν, η σηματοδότηση είναι ένα ακόμη θύμα της απουσίας συντήρησης του δικτύου αλλά και παράνομων κυκλωμάτων λεϊλασίας του εξοπλισμού.

Τα συστήματα δούλευαν μέχρι το 2008 έως 2009. Έκτοτε έχουν πάψει να λειτουργούν με τους συνδικαλιστές να έχουν αποστείλει στον ΟΣΕ τρία εξώδικα το τελευταίο διάστημα, με αφορμή και τους δυο τελευταίους εκτροχιασμούς, κρούοντας το καμπανάκι του κινδύνου για την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης του δικτύου και την ασφάλεια της σιδηροδρομικής υποδομής.

Στοιχεία όμως που ο ΟΣΕ εμφανίζεται να έχει απορρίψει, χαρακτηρίζοντας αστήρικτες τις καταγγελίες και ανακρίβειες τους σχετικούς κινδύνους.

Για να βρεθεί λύση, επιστρατεύτηκε η περίφημη  εργολαβία 717, προκειμένου να αναβαθμίσει τη σηματοδότηση και τα άλλα συστήματα.

Όμως συμπτωματικά, από τότε πέρασαν σχεδόν δέκα χρόνια χωρίς να έχει παραδοθεί το έργο. Προ διετίας την εργολαβία εκτελούσε η κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.

Όμως από το 2021 το έργο έχει αναλάβει αποκλειστικά η γαλλική Alstom, την ώρα που επικρέμεται ευρωπαϊκή καμπάνα για επιστροφή κονδυλίων λόγω των καθυστερήσεων.

Το ντόμινο της τεχνολογικής απαξίωσης του σιδηροδρόμου επεκτείνεται και στην τηλεδιοίκηση, την εξ’ αποστάσεως διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών από τα τρία κέντρα που διαθέτει ο ΟΣΕ σε Αθήνα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη.

Ούτε και το  σύστημα ECTS για την ασφάλεια κυκλοφορίας που αν λειτουργούσε θα ειδοποιούσε εγκαίρως πως δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν το βράδυ της Τρίτης στην ίδια γραμμή.

Τα τελευταία χρόνια η ρύθμιση κυκλοφορίας γίνεται τοπικά, δηλαδή από σταθμάρχες και κλειδούχους που βρίσκονται στις μεγάλες πόλεις από τις οποίες διέρχεται το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Οι σταθμάρχες ρυθμίζουν την κυκλοφορία στις διακλαδώσεις και αποφασίζουν ποιο τμήμα της διπλής γραμμής θα μονοδρομηθεί, στην περιοχή ευθύνης τους, μέχρι να φτάσει ο συρμός στον επόμενο σταθμάρχη.

Σύμφωνα με παράγοντες του σιδηροδρόμου αν λειτουργούσαν τα συστήματα φωτοσήμανσης και ο μηχανοδηγός είχε ένδειξη από τα φανάρια (φωτοσήμανση) ότι κάτι έρχεται, τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου και η τραγωδία θα είχε αποτραπεί.

Στον παροπλισμό της σύγχρονης τεχνολογίας για την παρακολούθηση των τρένων που τα τελευταία χρόνια, αξιοποιείται ακόμη και από εταιρείες ντελίβερι αλλά και ταξί για την παρακολούθηση του στόλου τους, θα πρέπει να προστεθεί και η δραματική λόγω μνημονίων υποστελέχωση του ΟΣΕ.

Σήμερα υπολογίζεται ότι για την συντήρηση του δικτύου αξιοποιούνται από την Πάτρα μέχρι το Ορμένιο, περί τους 30 υπαλλήλους.

Το δε προσωπικό του οργανισμού είναι περίπου 700 άτομα, πολλοί από τους οποίους είναι στο στάδιο της συνταξιοδότησης. Το οργανόγραμμα του Οργανισμού προβλέπει 2.200 εργαζόμενους.