Τραγωδία στα Τέμπη: Τα λάθη, οι παραλείψεις και οι αστοχίες που έφεραν την τραγωδία στα Τέμπη. Ποια ήταν τα εφεδρικά συστήματα ασφαλείας που δεν λειτούργησαν στα Τέμπη. Το ντόμινο της τεχνολογικής απαξίωσης του σιδηροδρόμου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Tους καλά φυλαγμένους σκελετούς του ελληνικού σιδηροδρόμου, αποκαλύπτουν με τον πλέον τραγικό τρόπο, τα φονικά τρένα της Hellenic Train που προχθές το βράδυ έκοψαν το νήμα της ζωής σε 43 συμπολίτες μας και βύθισαν στο πένθος όλη την χώρα.
Είναι η κατάληξη μιας ανείπωτης τραγωδίας που μπορεί να προκάλεσε ένα ανθρώπινο χέρι, κουβαλά ωστόσο ευθύνες και παραλείψεις διαχρονικά, κυβερνήσεων, εταιρειών του σιδηροδρόμου και εργολάβων που με τις τακτικές και τα τερτίπια τους καθυστέρησαν πολύτιμες συμβάσεις έργων για την ασφάλεια και την σηματοδότηση του δικτύου.
Η ειρωνεία είναι ότι δεν λειτουργούν πανάκριβα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, χάρη στα οποία θα είχε αποτραπεί άλλη μια τραγωδία μετά το συμβάν στο Άδενδρο το 2017.
Τι έφταιξε και η Ελλάδα βιώνει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό ατύχημα στην ιστορία της σε μια περιοχή όπως τα Τέμπη που πριν από 25 χρόνια εκτυλισσόταν μια παρόμοια τραγωδία με θύματα μαθητές μιας σχολικής εκδρομής;
Το τελευταίο διάστημα, η απερχόμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αποφάσισε να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για τη συντήρηση του δικτύου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) χωρίς ωστόσο να υπολογίσει ότι για να τρέξουν, οι επίμαχες εργολαβίες θα πρέπει να παραδοθούν οι αμαρτωλές συμβάσεις! Στελέχη του σιδηροδρόμου υποστηρίζουν ότι σήμερα σε ένα μικρό τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός λειτουργεί η σηματοδότηση.
Όπως σημειώνουν, η σηματοδότηση είναι ένα ακόμη θύμα της απουσίας συντήρησης του δικτύου αλλά και παράνομων κυκλωμάτων λεϊλασίας του εξοπλισμού.
Τα συστήματα δούλευαν μέχρι το 2008 έως 2009. Έκτοτε έχουν πάψει να λειτουργούν με τους συνδικαλιστές να έχουν αποστείλει στον ΟΣΕ τρία εξώδικα το τελευταίο διάστημα, με αφορμή και τους δυο τελευταίους εκτροχιασμούς, κρούοντας το καμπανάκι του κινδύνου για την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης του δικτύου και την ασφάλεια της σιδηροδρομικής υποδομής. Στοιχεία όμως που ο ΟΣΕ εμφανίζεται να έχει απορρίψει, χαρακτηρίζοντας αστήρικτες τις καταγγελίες και ανακρίβειες τους σχετικούς κινδύνους.
Για να βρεθεί λύση, επιστρατεύτηκε η περίφημη εργολαβία 717, προκειμένου να αναβαθμίσει τη σηματοδότηση και τα άλλα συστήματα.
Όμως συμπτωματικά, από τότε πέρασαν σχεδόν δέκα χρόνια χωρίς να έχει παραδοθεί το έργο. Προ διετίας την εργολαβία εκτελούσε η κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.
Όμως από το 2021 το έργο έχει αναλάβει αποκλειστικά η γαλλική Alstom, την ώρα που επικρέμεται ευρωπαϊκή καμπάνα για επιστροφή κονδυλίων λόγω των καθυστερήσεων.
Το ντόμινο της τεχνολογικής απαξίωσης του σιδηροδρόμου επεκτείνεται και στην τηλεδιοίκηση, την εξ’ αποστάσεως διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών από τα τρία κέντρα που διαθέτει ο ΟΣΕ σε Αθήνα, Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
Ούτε και το σύστημα ECTS για την ασφάλεια κυκλοφορίας που αν λειτουργούσε θα ειδοποιούσε εγκαίρως πως δύο αμαξοστοιχίες κινούνταν το βράδυ της Τρίτης στην ίδια γραμμή.
Τα τελευταία χρόνια η ρύθμιση κυκλοφορίας γίνεται τοπικά, δηλαδή από σταθμάρχες και κλειδούχους που βρίσκονται στις μεγάλες πόλεις από τις οποίες διέρχεται το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Οι σταθμάρχες ρυθμίζουν την κυκλοφορία στις διακλαδώσεις και αποφασίζουν ποιο τμήμα της διπλής γραμμής θα μονοδρομηθεί, στην περιοχή ευθύνης τους, μέχρι να φτάσει ο συρμός στον επόμενο σταθμάρχη.
Σύμφωνα με παράγοντες του σιδηροδρόμου αν λειτουργούσαν τα συστήματα φωτοσήμανσης και ο μηχανοδηγός είχε ένδειξη από τα φανάρια (φωτοσήμανση) ότι κάτι έρχεται, τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου και η τραγωδία θα είχε αποτραπεί.
Στον παροπλισμό της σύγχρονης τεχνολογίας για την παρακολούθηση των τρένων που τα τελευταία χρόνια, αξιοποιείται ακόμη και από εταιρείες ντελίβερι αλλά και ταξί για την παρακολούθηση του στόλου τους, θα πρέπει να προστεθεί και η δραματική λόγω μνημονίων υποστελέχωση του ΟΣΕ.
Σήμερα υπολογίζεται ότι για την συντήρηση του δικτύου αξιοποιούνται από την Πάτρα μέχρι το Ορμένιο, περί τους 30 υπαλλήλους.
Το δε προσωπικό του οργανισμού είναι περίπου 700 άτομα, πολλοί από τους οποίους είναι στο στάδιο της συνταξιοδότησης. Το οργανόγραμμα του Οργανισμού προβλέπει 2.200 εργαζόμενους.
Κατά τις τελευταίες πληροφορίες από την εν εξελίξει έρευνα, το δυστύχημα φαίνεται να οφείλεται σε λάθος χειρισμό του Σταθμάρχη Λάρισας ο οποίος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» κατεύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό.
Σημειώνεται ότι σε όλο το μήκος της η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μοιραία, όπως αποδείχθηκε, εντολή του Σταθμάρχη Λάρισας προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 ήταν «περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων (σ.σ. ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας)».
Ο σταθμάρχης, ο οποίος έχει προσαχθεί στην αστυνομική διεύθυνση Λάρισας, φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν πριν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο δεδομένου ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς.
Σε κάθε περίπτωση από τον ΟΣΕ έχει ζητηθεί και αναμένεται η απομαγνητοφώνηση πιθανής συνομιλίας μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών.
Σε σχέση με τις φήμες ότι ήταν άπειρος αρμόδιες πηγές του ΟΣΕ διευκρινίζουν ότι είναι ηλικίας 56 ετών, είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε κάθηκοντα μετά από εκπαίδευση ενός έτους και πιστοποίηση μαζί με άλλους περίπου 100 συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία.
Όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές η εκπαίδευση, εξέταση και πιστοποίησή των σταθμαρχών γίνεται από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής με πεδίο ευθύνης το δίκτυο και τη διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών.
Όσο για την Hellenic Train σημειώνεται ότι είναι η Σιδηροδρομική Επιχείριση που εκτελεί σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα, έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, και έχει ως προσωπικό τους μηχανοδηγούς.
Η εκπαίδευση των μηχανοδηγών, πάντως, γίνεται από τον ΟΣΕ και η εξέταση και πιστοποίησή τους γίνεται από τη ΡΑΣ, την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων η οποία έχει ως αρμοδιότητα τη ρύθμιση και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς.
Στους 38 ανέρχονται πλέον οι νεκροί από τη φονική σύγκρουση επιβατικής με εμπορική αμαξοστοιχία έξω από τη Λάρισα.
Στην τελευταία επίσημη ενημέρωση της Πυροσβεστικής, στις 11:15, ανακοινώθηκαν 36 νεκροί, όμως σύμφωνα με πληροφορίες ο αριθμός αυτός ανέρχεται στους 38.
Όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος τύπου της Πυροσβεστικής κατά την τελευταία ενημέρωση, οι τραυματίες είναι 66 εκ των οποίων οι 6 νοσηλεύονται σε μονάδα εντατικής θεραπείας. Οι επιχειρήσεις έρευνας για απεγκλωβισμό επιβατών είναι σε πλήρη εξέλιξη από διασώστες αλλά και εθελοντές που έχουν σπεύσει στο σημείο και ψάχνουν κάθε σπιθαμή. Η έρευνα στο πρώτο και το δεύτερο βαγόνι συνεχίζεται.
Εν τω μεταξύ ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ανέθεσε την εποπτεία των ερευνών για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, στον εισαγγελέα Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
Επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες, η πυροσβεστική νωρίτερα είχε ανακοινώσει από τις 6:20 τα ξημερώματα ότι υπήρχαν 32 νεκροί και 66 τραυματίες, ενώ υπήρχαν και εγκλωβισμένοι επιβάτες της αμαξοστοιχίας, η οποία λίγο μετά τις 23:00 το βράδυ της Τρίτης συγκρούστηκε με εμπορικό τρένο, λίγο έξω από τη Λάρισα.
Σε νέα ενημέρωση στις 07:30 έδωσε τηλέφωνα επικοινωνίας για συγγενείς επιβατών των τρένων που συγκρούστηκαν το βράδυ της Τρίτης στη Λάρισα.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο τύπου οι συγγενείς των επιβατών μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα: 2410 683175 και 2410 683176. Όπως είπε η ίδια στο νοσοκομείο Λάρισας έχει ξεκινήσει η διαδικασία ταυτοποίησης νεκρών ενώ για την οριστική αναγνώριση θα πρέπει να γίνει διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης
Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής ανακοίνωσε ότι «η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού ατόμων παραμένει σε εξέλιξη εξηγώντας ότι «αυτή τη στιγμή οι προσπάθειες έρευνας έχουν επικεντρωθεί στα δύο πρώτα βαγόνια που έχουν ανασηκωθεί με τη βοήθεια γερανοφόρων».
Το κείμενο της ενημέρωσης στις 7:20 το πρωί της Τετάρτης
«Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού ατόμων, στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών παραμένει σε εξέλιξη.
Αυτή τη στιγμή, οι προσπάθειες έρευνας των Πυροσβεστικών Δυνάμεων, έχουν επικεντρωθεί στα δύο πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας, που έχουν ανασηκωθεί, με τη βοήθεια γερανοφόρων οχημάτων. Ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών παραμένει στους 32, ενώ για νοσηλεία σε νοσοκομεία παραμένουν 53 τραυματίες.
Δίνω το λόγο στην εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας. Οι οικείοι και οι συγγενείς των επιβατών της αμαξοστοιχίας της Hellenic Train που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα 2410683175 και 76 της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας προκειμένου να πάρουν πληροφορίες για τους επιβάτες που μετακινήθηκαν με ασφάλεια στη Θεσσαλονίκη καθώς και για όσους έχουν μεταφερθεί σε νοσοκομεία. Επαναλαμβάνω τους τηλεφωνικούς αριθμούς 2410683175 και 76. Στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας έχει ξεκινήσει η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των θυμάτων, όπου επισημαίνεται ότι υπάρχει αριθμός νεκρών για την οριστική αναγνώριση των οποίων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης. Για οποιαδήποτε εξέλιξη θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση».
Δείτε φωτογραφίες από την επιχείρηση της Πυροσβεστικής στο σημείο της τραγωδίας
Σημειώνεται ότι στο σημείο της τραγωδίας μεταβαίνει ο υπουργός Μεταφορών και υποδομών, Κώστας Καραμανλής, ενώ το μεσημέρι αναμένεται στην περιοχή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση της Πυροσβεστικής, στο σημείο επιχειρούν 150 πυροσβέστες, ενώ έχουν σπεύσει 40 ασθενοφόρα. Ακόμη, στο σημείο βρίσκονται 32 αστυνομικοί με 15 περιπολικά.
Οι υπεύθυνοι για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τους δεκάδες τραυματίες είναι πολύ πιθανό να βρεθούν αντιμέτωποι με σοβαρότατα αδικήματα τα οποία τιμωρούνται από πρόσκαιρη κάθειρξη δέκα ετών μέχρι και ισόβια κάθειρξη.
Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε πλήρη στιγμή οι έρευνες για τα αίτια και τους υπευθύνους του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη με τη συνεργασία δικαστικών και αστυνομικών αρχών με τον σταθμάρχη βάρδιας του ΟΣΕ Λαρίσης να δίνει εξηγήσεις παρουσία εισαγγελέα ενώ ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, στον οποίο έχει ανατεθεί η εποπτεία του συνόλου των ερευνών μεταβαίνει επι τόπου προκειμένου να έχει προσωπική εποπτεία των ερευνών.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης, ερευνάται μάλιστα η τέλεση βαρύτατων αδικημάτων. Συγκεκριμένα, βάσει των τελευταίων αλλαγών στο Ποινικό Κώδικα το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου.
Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης ερευνάται και το αδίκημα της ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο, βαρύτατο κακούργημα κι αυτό το οποίο τιμωρείται επίσης με ισόβια κάθειρξη.
Μόλις ολοκληρωθεί η προανάκριση, οι εισαγγελικές αρχές θα αποφασίσουν εάν θα προχωρήσουν στην άσκηση ποινικών διώξεων για την υπόθεση και σε βάρος ποιων προσώπων.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…