Το μέλλον των σούπερ μάρκετ είναι τρομακτικό: Η τιμή αλλάζει ενώ ψωνίζεις… Δείτε πού συμβαίνει ήδη.
Την ώρα που ο κόσμος ψωνίζει, οι τιμές… αλλάζουν μπροστά του! Στη Νορβηγία, η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ REMA 1000 έχει περάσει σε μια νέα εποχή τιμολόγησης, εφαρμόζοντας ηλεκτρονικές ετικέτες στα ράφια, οι οποίες αλλάζουν τις τιμές έως και 100 φορές την ημέρα!
Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει στις τιμές να μειώνονται ή να αυξάνονται σχεδόν σε πραγματικό χρόνο. Οι καταναλωτές βλέπουν την ετικέτα να «θολώνει», την οθόνη να αναβοσβήνει και… ξαφνικά η τιμή αλλάζει, μέσα σε δευτερόλεπτα! Όπως εξηγεί ο επικεφαλής τιμολόγησης της REMA 1000, Παρτάπ Σαντού, αυτός ο συνεχής «τιμολογιακός χορός» γίνεται για να παρακολουθείται και να ξεπερνιέται ο ανταγωνισμός:
«Ρίχνουμε τις τιμές κατά 10 σεντς, απαντούν και οι άλλοι. Ξεκινά ένας αγώνας δρόμου προς τα κάτω», λέει χαρακτηριστικά.
Η πρακτική αυτή δεν είναι πλέον μεμονωμένο φαινόμενο. Σύμφωνα με αναλυτές, είναι θέμα χρόνου να δούμε παρόμοια τεχνολογία σε σούπερ μάρκετ σε όλη την Ευρώπη και τελικά και στην Αμερική.
«Το μόνο που χρειάζεται να κάνει κάποιος είναι να πάει στη Νορβηγία ή την Ολλανδία. Εκεί βλέπουμε το μέλλον», αναφέρει ο Ιωάννης Σταματόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας.
Η τεχνολογία μπορεί να είναι εντυπωσιακή, αλλά έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι καταναλωτές φοβούνται ότι οι ηλεκτρονικές ετικέτες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για δυναμική τιμολόγηση, δηλαδή απότομες αυξήσεις τιμών ανάλογα με τη ζήτηση ή τις συνθήκες.
Ήδη από πέρυσι, γερουσιαστές όπως η Ελίζαμπεθ Γουόρεν και ο Μπομπ Κέισι έστειλαν επιστολές διαμαρτυρίας στην Kroger, προειδοποιώντας ότι:
«Οι ψηφιακές ετικέτες μπορούν να γίνουν όπλο για να αυξήσουν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ τις τιμές στα είδη πρώτης ανάγκης».
Αντιδράσεις έχουν προκληθεί και στα social media, με σενάρια για αυξήσεις σε είδη πάρτι κατά τις γιορτές ή σε παγωτά τις ζεστές ημέρες. Άλλοι αξιωματούχοι εξετάζουν ακόμη και τον περιορισμό ή την απαγόρευση της χρήσης τους.
Δεν έχεις λεφτά για διακοπές; Πάρε 200 ευρώ από το κράτος
Νέο γύρο κρατικής ενίσχυσης (επίδομα) για διακοπές σε επιλεγμένες περιοχές της Ελλάδας φέρνει το πρόγραμμα Thessaly & Evros Pass 2025, με ψηφιακές επιταγές έως και 200 ευρώ για τουρισμό εντός της χώρας.
► Ανακοίνωσαν νέο επίδομα: Ποιοι θα πάρουν λεφτά από το κράτος
Το πρόγραμμα υλοποιείται βάσει της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Αριθμ. 42364 / ΦΕΚ Β’ 3765/16.07.2025) και θα εφαρμοστεί σε τρεις φάσεις μέσα στο έτος.
Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
Η υποβολή αιτήσεων αναμένεται να ξεκινούν σήμερα, Τετάρτη 23 Ιουλίου μέσω της ειδικής πλατφόρμας vouchers.gov.gr.
Οι δικαιούχοι θα δουν τα ποσά να πιστώνονται σε ψηφιακή κάρτα, την οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά για τουριστικές δαπάνες κατά την περίοδο των διακοπών.
Ποια είναι τα ποσά και οι περιοχές
Οι επιταγές κατανέμονται ανάλογα με την περιοχή και την κατηγορία ως εξής:
-
Thessaly Pass A 2025: 150 ευρώ για διακοπές σε συγκεκριμένες περιοχές της Θεσσαλίας
-
Thessaly Pass B 2025: 150 ευρώ για άλλες επιλέξιμες περιοχές της Θεσσαλίας
-
Evros Pass 2025: 200 ευρώ για διακοπές στον Έβρο
Ποιοι είναι δικαιούχοι
Οι δικαιούχοι θα οριστούν βάσει εισοδηματικών και κοινωνικών κριτηρίων, αντίστοιχα με τα προηγούμενα προγράμματα, ενώ αναμένεται να δοθεί προτεραιότητα:
-
Σε κατοίκους πληγεισών περιοχών
-
Σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος
-
Σε δικαιούχους Κοινωνικού Τουρισμού
Δωρεάν τα διόδια για 6 χρόνια: Η απόφαση – σοκ της Ευρώπης
Νέα εποχή για τις μεταφορές. Ποιοι δεν θα πληρώνουν ούτε ευρώ στα διόδια πλέον.
► Διόδια μέσα στην Αθήνα: Η νέα απόφαση – Τι θα ισχύσει
Με στόχο να ενισχύσει τις βιώσιμες μεταφορές και να μειώσει τις εκπομπές CO2, η Κομισιόν προτείνει πλήρη απαλλαγή από διόδια και τέλη κυκλοφορίας για όλα τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα μηδενικών εκπομπών – φορτηγά και λεωφορεία.
Το τεράστιο αυτό «δώρο» για τις επιχειρήσεις δεν θα κρατήσει λίγο: η απαλλαγή, που έληγε το 2025, παρατείνεται μέχρι και τον Ιούνιο του 2031!
Όσοι επιλέξουν «πράσινα» οχήματα, θα έχουν μηδενικά λειτουργικά κόστη σε τέλη και διόδια για 6 επιπλέον χρόνια – ένα ισχυρό κίνητρο για στροφή σε καθαρές τεχνολογίες.
► Φωτιά ΤΩΡΑ LIVE: Δείτε ΕΔΩ όλα τα πύρινα μέτωπα στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον Επίτροπο Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολο Τζιτζικώστα, «επιβραβεύουμε τις επιχειρήσεις που τολμούν και καινοτομούν».
Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 43% έως το 2030 και η στήριξη των μεταφορικών επιχειρήσεων στη μετάβαση προς τη νέα εποχή.
Οριστικό: Χαράτσι 20 ευρώ σε όποιον πάει διακοπές στις Κυκλαδες
Το χαράτσι που μπαίνει στα ελληνικά νησιά για τους συγκεκριμένους ταξιδιώτες. Οι διακοπές πλέον στην Ελλάδα… κοστίζουν.
► Καταργούνται τα IBAN μας: Τι θα γίνει τώρα με τις τράπεζες
Από την 1η Ιουλίου ενεργοποιείται, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Capital.gr, το νέο τέλος επιβατών κρουαζιέρας που προκαλεί ήδη μεγάλες αντιδράσεις από τις εταιρείες του κλάδου. Οι επισκέπτες που αποβιβάζονται σε Μύκονο και Σαντορίνη θα πληρώνουν έως και 20 ευρώ ανά άτομο, ενώ μικρότερο τέλος θα ισχύει και για τα υπόλοιπα νησιά και λιμάνια της χώρας.
► Έκτακτη εξέλιξη με όλα τα Iban στις τράπεζες: Τι έγινε
Το τέλος, που επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμάνι, διαμορφώνεται ως εξής:
Από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου:
- 20€ για αποβίβαση σε Μύκονο & Σαντορίνη
- 5€ για τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας
Από 1 Οκτωβρίου έως 31 Οκτωβρίου και 1 Απριλίου έως 31 Μαΐου:
- 12€ για Μύκονο & Σαντορίνη
- 3€ για τους υπόλοιπους λιμένες
Από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου:
- 4€ για Μύκονο & Σαντορίνη
- 1€ για τα υπόλοιπα λιμάνια
Το τέλος δεν υπόκειται σε ΦΠΑ και επιβάλλεται μόνο με την αποβίβαση του επιβάτη στο εκάστοτε λιμάνι.
Τα έσοδα δεν καταλήγουν στα ταμεία του κράτους, αλλά θα κατευθυνθούν σε έργα και βελτιώσεις υποδομών:
-
1/3 στους δήμους των λιμένων για τουριστικές υποδομές
-
1/3 στο Υπουργείο Ναυτιλίας
-
1/3 στο Υπουργείο Τουρισμού
Στόχος είναι, σύμφωνα με το Υπουργείο, η ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και η αντιμετώπιση της υπερφόρτωσης που προκαλούν οι χιλιάδες επισκέπτες σε μικρά νησιά.
Oι εταιρείες κρουαζιέρας αντιδρούν έντονα, υποστηρίζοντας ότι:
-
Οι κρατήσεις έχουν γίνει από πέρσι, χωρίς πρόβλεψη για το έξτρα κόστος
-
Το τέλος θα έπρεπε να ισχύσει από το 2026, όχι μέσα στην τουριστική περίοδο
-
Πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα όντως θα επιστρέφουν στα νησιά
Οι εταιρείες επικαλούνται επίσης παραδείγματα από το εξωτερικό, όπου τέτοια τέλη πληρώνονται εθελοντικά επί τόπου, και όχι υποχρεωτικά.