Αυτοκίνητο: Κάθε φορά που το αυτοκίνητό μας αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, ο οδηγός ενημερώνεται μέσω των προειδοποιητικών λυχνιών στον πίνακα οργάνων. Τι συμβαίνει όμως όταν ανάβει ο εφιάλτης της μηχανής; Τι πρέπει να κάνετε; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Όλες οι προειδοποιητικές ενδείξεις είναι σημαντικές και ποτέ δεν πρέπει να τις αγνοείτε.
Η ένδειξη, ωστόσο, στην οποία οφείλετε να δείχνετε τη μέγιστη προσοχή είναι αυτή του check engine.
Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να πανικοβληθείτε. Για αρχή, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τι πραγματικά σημαίνει κάθε ένδειξη του ταμπλό.
Σε ορισμένα μοντέλα, υπάρχουν ξεχωριστές προειδοποιητικές ενδείξεις που αφορούν την συντήρηση και τα διαστήματά τους, και δεν χρησιμοποιούν την ένδειξη check engine για αυτό τον σκοπό.
Εάν δεν είστε σίγουροι για το ποια ένδειξη έχει ανάψει στον πίνακα οργάνων, θα πρέπει οπωσδήποτε να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης.
Εάν σας άναψε η προειδοποιητική ένδειξη για λόγους συντήρησης, τότε μπορείτε να ηρεμήσετε προσωρινά και να κλείσετε ένα ραντεβού για το προγραμματισμένο service.
Σε αντίθετη περίπτωση μπορείτε να μάθετε ποιο πρόβλημα αντιμετωπίζει ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας, μέσω της θύρας OBD-II, πάντα με δική σας ευθύνη.
Η διάγνωση OBD αναφέρεται σε ένα διεθνές λογισμικό που επιτρέπει την παρακολούθηση όλων των συστημάτων του αυτοκινήτου που σχετίζονται με τη σωστή λειτουργία του κινητήρα και τις εκπομπές ρύπων.
Κύριος σκοπός του OBD είναι να παρακολουθεί συνεχώς για ηλεκτρικές ή μηχανικές βλάβες στα συστήματα και τα μηχανικά μέρη που μπορεί να ευθύνονται για αύξηση των εκπομπών ρύπων.
Η μονάδα ελέγχου παρακολουθεί τον κινητήρα και τα υποσυστήματά του για πιθανά σφάλματα με τη βοήθεια αισθητήρων και όταν διαπιστώσει ένα τέτοιο, το αποθηκεύει στη μνήμη της και ενημερώνει τον οδηγό με το άναμμα της αντίστοιχης λυχνίας.
Για να αποκτήσουμε άμεση πρόσβαση στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου μας θα πρέπει είτε να απευθυνθούμε στο μηχανικό μας είτε να προμηθευτούμε οι ίδιοι ένα διαγνωστικό αυτοκινήτου από οποιοδήποτε κατάστημα ανταλλακτικών.
Ενώ ένας σαρωτής επαγγελματικής χρήσης OBD-II μπορεί να σας κοστίσει εκατοντάδες ευρώ, μια μεγάλη γκάμα τέτοιων μηχανημάτων στο διαδίκτυο κοστολογείται από 20 έως 100 ευρώ.
Μερικά από αυτά τα μηχανήματα είναι ασύρματα και όλα συνδέονται στη θύρα OBD-II. Μόλις έρθουν σε επαφή με το τηλέφωνο, το tablet ή τον φορητό υπολογιστή σας, οι ασύρματες μονάδες OBD-II έχουν πρόσβαση σε μια εφαρμογή που παρέχει τις διαγνωστικές πληροφορίες και θα μπορούσαν να υποδείξουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το αυτοκίνητό σας.
Μόλις αποκτήσετε τον σαρωτή OBD-II που θέλετε, η χρήση του είναι εύκολη και δεν θα σας προβληματίσει. Και με αυτό τον τρόπο θα μπορούσατε ενδεχομένως να εξοικονομήσετε αρκετά χρήματα.
Η θύρα OBD βρίσκεται συνήθως σε κοινή θέα πάνω από το υποπόδιο του οδηγού. Μόλις συνδεθεί το διαγνωστικό μηχάνημα, γυρνάμε το κλειδί στη λειτουργία accessory, χωρίς να θέσουμε σε λειτουργία τον κινητήρα.
Αμέσως θα αρχίσουμε να λαμβάνουμε “κωδικούς σφαλμάτων” από την μονάδα ελέγχου του αυτοκίνητου μας.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να προσέξουμε ότι καμία από τις ηλεκτρικές ευκολίες δεν είναι ενεργοποιημένη, καθώς η λειτουργία τους μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένο κωδικό.
Τα διαγνωστικά μηχανήματα αναφέρουν κωδικούς που απλά δείχνουν ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε έναν συγκεκριμένο αισθητήρα κάπου στον κινητήρα σας.
Η αναζήτηση των κωδικών των σφαλμάτων στο διαδίκτυο μπορεί να σας βοηθήσει να λύσετε τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε.
Οι μηχανικοί από την άλλη, διαθέτουν επίσης μεγάλα αρχεία και έγγραφα που εξηγούν περαιτέρω του κωδικούς για όλα τα οχήματα.
Όπως αντιλαμβάνεστε, οι κωδικοί σφαλμάτων που αντλούμε από την OBD, είναι αρκετά βοηθητικοί για αυτοδίδακτους και επαγγελματίες μηχανικούς αυτοκινήτων, ωστόσο η χρήση της θύρας OBD δεν σταματά στην αντιμετώπιση δυσλειτουργιών.
Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, η θύρα OBD λειτουργεί και ως πύλη για άντληση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Μπορείτε ακόμη να συνδεθείτε εγκέφαλο του αυτοκινήτου σας με το smartphone σας.
Υπάρχει μάλιστα και μια ποικιλία εφαρμογών που σας επιτρέπουν επικοινωνία με την θύρα On-Board Diagnosis.
Επιπλέον, χάρη στα δεδομένα που θα λαμβάνετε μπορείτε να εκπαιδευτείτε και σε μία πιο οικονομική/αποδοτική οδήγηση.
Αυτοκίνητο: Έχεις φθαρμένο δίπλωμα οδήγησης; Το πρόστιμο που σε περιμένει
Οι κάτοχοι χάρτινου ροζ διπλώματος πρέπει να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που είναι δυσχερής ο έλεγχος των στοιχείων, ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής προστίμου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σήμερα, όλα τα νέα διπλώματα οδήγησης που χορηγούνται στους επιτυχόντες των εξετάσεων έχουν την μορφή της πλαστικής κάρτας, ενώ το τελευταίο διάστημα οι οδηγοί μπορούν να περάσουν τα διπλώματα στα smartphones τους σε ψηφιακή μορφή.
Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που εξακολουθούν να έχουν στην κατοχή τους το ροζ (τρίπτυχο) χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να αντικατασταθεί με νέου τύπου.
Το παλιό ροζ δίπλωμα οδήγησης έχει ισχύ μέχρι τις 19 Ιανουαρίου του 2033 και μέχρι το 65ο έτος ηλικίας του οδηγού, ενώ το νεότερο τύπου κάρτας διαρκεί για 15 χρόνια από την έκδοσή του.
Συγκριτικά με το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, το νέο τύπου (ή αλλιώς κοινοτικού τύπου) έχει πολλές δικλείδες ασφαλείας που το προφυλάσσουν από πλαστογραφία, ενώ ευνοεί την χρήση του στο εξωτερικό διότι αναγράφονται τα στοιχεία του κατόχου και με λατινικούς χαρακτήρες.
Επιπλέον, φέρει μοναδικό αύξοντα αριθμό στην πίσω όψη με τον οποίο αναζητείται από τις διωκτικές αρχές σε περίπτωση κλοπής.
Επιπροσθέτως, τα στοιχεία του νέου τύπου διπλώματος δεν μπορούν να αλλοιωθούν και να φθαρούν, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει με τα χάρτινα διπλώματα, λόγω του υλικού από το οποίο είναι κατασκευασμένο.
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι κάτοχοι παλαιού τύπου διπλώματος είναι ότι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αν ένα έντυπο άδειας οδήγησης έχει φθαρεί ή αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην είναι εύκολος ο έλεγχος των στοιχείων της, τότε το δίπλωμα «αντιμετωπίζεται» ως ληγμένο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση ελέγχου, μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο ύψους 200 ευρώ. (άρθρο 95 ΚΟΚ)
Ειδικότερα, όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 50 (Νόμος 4155/2013), «η άδεια οδήγησης ή οι επιμέρους κατηγορίες της παύουν αυτοδικαίως να ισχύουν εφόσον:
α. λήξει η χρονική ισχύς τους ή
β. ο ενδιαφερόμενος παύει να πληροί τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές σωματικής και διανοητικής ικανότητας του Παραρτήματος ΙΙΙ ή
γ. το έντυπο της άδειας οδήγησης έχει φθαρεί ή έχει αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι δυσχερής ο έλεγχος των στοιχείων της».
Εφόσον, λοιπόν, το δίπλωμά σας έχει φθαρεί υπερβολικά, με αποτέλεσμα να μην φαίνονται ευκρινώς τα στοιχεία (π.χ. όνομα ή φωτογραφία), καλό είναι να το αντικαταστήσετε με νέου τύπου.
Αυτοκίνητο: Αυτό είναι το πρόστιμο που σε περιμένει αν έχει φθαρμένο δίπλωμα
Μπορεί να είναι σπάνιο, μπορεί δύσκολα να μην έχουμε το δίπλωμα οδήγησης μαζί μας, ωστόσο συμβαίνει και ειδικά όταν χρησιμοποιούμε περισσότερα του ενός οχήματα, είτε αυτοκίνητα είτε μοτοσικλέτες.
Τα πράγμα όμως πλέον αγριεύουν και αν δεν έχεις μαζί το δίπλωμα οδήγησης τρως πρόστιμο. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, όσοι κάθονται πίσω από το τιμόνι πρέπει να φέρουν μαζί τους το δίπλωμα οδήγησης σε υλική μορφή. Ποια είναι η εναλλακτική για να αποφύγουν το πρόστιμο.
Με την οδική ασφάλεια να αποτελεί ένα φλέγον ζήτημα, άπαντες οφείλουμε να συμμορφωνόμαστε με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, συνδράμοντας στο να γίνουν οι δρόμοι ασφαλέστεροι.
Απαραίτητη προϋπόθεση, ωστόσο, για να «βγούμε» στον δρόμο είναι να είμαστε κάτοχοι διπλώματος οδήγησης, του εντύπου, δηλαδή, που πιστοποιεί ότι κατέχουμε τις απαραίτητες οδηγικές ικανότητες.
Η επιτυχία, ωστόσο, στις εξετάσεις και η χορήγηση του διπλώματος δεν αρκεί. Άπαντες που κάθονται πίσω από το τιμόνι οφείλουν να φέρουν το συγκεκριμένο έγγραφο, ανεξαρτήτως από το είδος του διπλώματος (πλαστοποιημένη κάρτα ή ροζ τρίπτυχο παλαιού τύπου).
Διαφορετικά, σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 20 ευρώ, όπως ορίζεται στο Άρθρο 100 του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όπου, επίσης, αναφέρονται και τα υπόλοιπα έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός.
«Ο οδηγός οδικού οχήματος υποχρεούται, όταν οδηγεί, να φέρει τη νόμιμη άδεια οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, το αποδεικτικό ασφάλισης, την απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας και κατά περίπτωση την ειδική άδεια οδήγησης οδηγού Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου, το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.), το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγού Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) και τα λοιπά έγγραφα που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Συμφωνία για τη Διεθνή Οδική Μεταφορά Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ADR) του ν. 1741/1987 (Α’225), το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, την Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, τη βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου, τη βεβαίωση περιοριστή ταχύτητας και το σχετικό αυτοκόλλητο σήμα, καθώς και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, βεβαίωση, ή πιστοποιητικό απαιτείται ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος από τις ειδικές διατάξεις. Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. από δώδεκα (12) ετών και άνω υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
»Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις της πιο πάνω παραγράφου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ για την έλλειψη καθενός από τα παραπάνω έγγραφα».
Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι εδώ και λίγους μήνες οι οδηγοί μπορούν να κατεβάσουν το Gov.gr Wallet, το οποίο τους επιτρέπει να έχουν το δίπλωμα οδήγησης, αλλά και την αστυνομική ταυτότητα, στο κινητό τους τηλέφωνο σε ψηφιακή μορφή.
Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να φέρουν μαζί τους του δίπλωμα σε υλική μορφή, μιας και σε περίπτωση τροχονομικού ελέγχου μπορούν να επιδείξουν το ψηφιακό έγγραφο.