Το ήξερες; Πώς πήρε το όνομά της η Mercedes – Τι συμβολίζει το αστέρι;

Mercedes: Όλοι μιλούν για αυτή αλλά κανείς δεν ξέρει από πού προέρχεται το όνομά της. Η Mercedes θεωρείται μία από τις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο και μάλιστα με λαμπρή ιστορία. Πώς πήρε το όνομά της; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Mercedes: 22 Νοεμβρίου 1900

Το πρώτο σύγχρονο μηχανοκίνητο αυτοκίνητο που φέρει το όνομα Mercedes κάνει την παρθενική του διαδρομή στην Στουτγκάρδη.

Ο λόγος για το Mercedes 35 hp, του οποίου ο εμπνευστής, ο επιχειρηματίας Emil Jellinek, είχε ανέκαθεν πάθος για τα γρήγορα και πολυτελή αυτοκίνητα.

Το test drive που άφησε ιστορία: Πώς πήρε το όνομά της η Mercedes-1

Το εμβληματικό Mercedes 35 hp είναι ελαφρύτερο και πιο κομψό σε σχέση με κάθε άλλο αυτοκίνητο που είχε φτιάξει προηγουμένως η εταιρεία.

Ο Jellinek ήταν σίγουρος ότι το αυτοκίνητο μπορεί να νικήσει εύκολα σε αγώνες και πόνταρε ότι θα ήταν εμπορική επιτυχία.

Η καλύτερη απόδειξη της εμπιστοσύνης του όμως ήταν ότι εξασφάλισε 36 τέτοιου είδους οχήματα για τον εαυτό του.

Ο Emil Jellinek είχε ανέκαθεν πάθος για τα αυτοκίνητα και ενίοτε έτρεχε σε αγώνες, εξ ου και ήξερε τι ήθελε και το ζητούσε χωρίς αναστολές.

Δεδομένου ότι τα μοντέλα που είχαν προηγηθεί του Mercedes 35 hp δεν κάλυπταν τις απαιτήσεις και τα γούστα του, αποφάσισε να απευθυνθεί απευθείας στον κατασκευαστή, τον Gottlieb Daimler.

Όπως κάθε πελάτης που μπορεί να ασκήσει επιρροή και έχει τα κατάλληλα μέσα, ο Jellinek πήρε το μοντέλο που ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις του, πριν τον θάνατο του Daimler το 1899.

Έτσι, γεννήθηκε αυτό που θεωρείται και το πρώτο μοντέρνο μηχανοκίνητο αυτοκίνητο, το οποίο ήταν μακρύ, χαμηλό και έφερε μηχανή 35 ίππων.

Όπως διαφαίνεται όμως και 122 χρόνια μετά, η επιρροή του Jellinek ήταν σημαντική και σε ένα άλλο επίπεδο, αφού άφησε παρακαταθήκη το όνομα της εταιρείας.

Έδωσε το όνομα Mercedes από την κόρη του, η οποία στην πραγματικότητα λεγόταν Adriana, αλλά όλοι τη φώναζαν Mercedes.

Το test drive που άφησε ιστορία: Πώς πήρε το όνομά της η Mercedes-3

Μάλιστα, ο Jellinek χρησιμοποιούσε το παρατσούκλι Mercedes για σχεδόν κάθε επιχειρηματικό του εγχείρημα στο οποίο εμπλεκόταν.

Έτσι, μετά από 122 χρόνια, ένα απλό test drive άφησε ιστορία στον κλάδο των αυτοκινήτων.

Το τριάκτινο αστέρι, που έχει εμπνευστεί ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ και συμβολίζει τον εκσυγχρονισμό των μεταφορών σε στεριά, αέρα και θάλασσα, υιοθετήθηκε το 1909, επτά δηλαδή χρόνια μετά το όνομα Mercedes και τοποθετήθηκε στο μπροστινό μέρος των αυτοκινήτων της από το 1910 και μετά.

Στην Ελλάδα κατασκεύαζε λεωφορεία Mercedes-Benz η εταιρεία Βιαμάξ. Το 1982 ιδρύθηκε η Mercedes-Benz Ελλάς, η οποία είναι κατά ποσοστό 100% θυγατρική της αντίστοιχης γερμανικής.

Η Daimler A.G., όπως ονομάζεται σήμερα η μητρική εταιρεία, είναι η μεγαλύτερη παραγωγός εταιρεία φορτηγών παγκοσμίως και η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός εταιρεία πολυτελών αυτοκινήτων.

Οι κυριότεροι ανταγωνιστές της είναι η BMW, η Audi, η Volvo, η Lexus, η Jaguar και η DS Automobiles (η πολυτελής θυγατρική της Citroën), ενώ ειδικότερα στη Βόρεια Αμερική, στη Μέση Ανατολή και στην Κίνα είναι και οι Cadillac και Lincoln.

Mercedes: Ημερομηνίες – σταθμοί

Οι κυριότεροι ιστορικοί σταθμοί της στον τομέα αυτό (συνήθως και καινοτομίες της εταιρείας, αν και ορισμένα από τα παρακάτω δεν πρωτοεμφανίστηκαν παγκοσμίως σε μοντέλα της Mercedes-Benz, αλλά μόνο πανευρωπαϊκά, παρά κάποιες ανακριβείς αναφορές σε ορισμένα διαφημιστικά έντυπα) είναι οι εξής:

1924: Το πρώτο παγκοσμίως αυτοκίνητο με φρένα και στους 4 τροχούς.

-1951: Πλήρης «κλωβός ασφαλείας», σε συνδυασμό και με τη «ζώνη ελεγχόμενης παραμόρφωσης» στο εμπρός και πίσω μέρος του οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες προστατεύονται από ένα εξαιρετικά ανθεκτικό πλαίσιο και ότι η ενέργεια της σύγκρουσης απορροφάται μέσω της καταστροφής μόνο του μπροστινού (και του πίσω) τμήματος του αυτοκινήτου και όχι και της καμπίνας επιβατών.

Μάλιστα η Mercedes-Benz ήταν η πρώτη εταιρεία παγκοσμίως που καθιέρωσε δοκιμές πρόσκρουσης (crash tests) για την εξασφάλιση αυτής της καθοριστικής «ζώνης» όχι μόνο στο μπροστινό μέρος του σασί, αλλά και στο πίσω μέρος.

-1972: Απομάκρυνση της δεξαμενής καυσίμων από το πίσω άκρο του αμαξώματος της Mercedes-Benz W116 (η πρώτη γενιά της S-Class) και τοποθέτησή της πάνω από τον πίσω άξονα, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες να εκραγεί σε οπίσθια πρόσκρουση και να αρπάξει φωτιά το αυτοκίνητο (ωστόσο στο Citroën DS, πολύ παλαιότερα, είχε ήδη τοποθετηθεί μπροστά από τον πίσω άξονα και προς το κέντρο του αμαξώματος, κάτω από τα πίσω καθίσματα.)

-1978 / Δεκέμβριος: ABS (Anti-lock Braking System / Σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος Τροχών) και στους 4 τροχούς (το πρώτο σε ευρωπαϊκό μοντέλο – στις ΗΠΑ είχε πρωτοεισαχθεί από την Chrysler, υπό το όνομα «Sure Brake», στο Imperial του 1971. Επίσης, η General Motors εισήγαγε την ίδια σεζόν σε όλες τις πισωκίνητες Cadillac το «Trackmaster», το οποίο όμως ενεργούσε μόνο στους πίσω τροχούς.

-1980 / Δεκέμβριος: Αερόσακος οδηγού, μαζί με πυροτεχνικούς προεντατήρες και σύστημα περιορισμού δύναμης για τις μπροστινές ζώνες ασφαλείας (μεταξύ 1974 και 1976 προσφέρονταν προαιρετικοί αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού σε κάποια πολυτελή μοντέλα των Cadillac, Buick και Oldsmobile.

Ωστόσο, το κοινό τότε δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πατέντα αυτή και ελάχιστα αυτοκίνητα παραγγέλθηκαν με αερόσακους, με αποτέλεσμα η παραγωγή τους να σταματήσει το 1976. Από την άλλη, σε όσα από αυτά τα αμερικανικά μοντέλα είχαν τοποθετηθεί αερόσακοι, οι ζώνες ασφαλείας ήταν μόνο δύο σημείων αντί τριών, καθώς οι αερόσακοι είχαν τότε επινοηθεί ως ένα εναλλακτικό υποκατάστατο αντί της ζώνης ασφαλείας.).

-1985: Αερόσακος συνοδηγού, αρχικά σε περιορισμένα αντίτυπα (σε επιλεγμένους πελάτες κατόπιν ειδικής παραγγελίας), ενώ από τον Δεκέμβριο του 1987 έξτρα αερόσακος συνοδηγού σε μαζική παραγωγή.

-1986: Σύστημα Ελέγχου Πρόσφυσης (Traction Control System), με σκοπό την πρόληψη του σπιναρίσματος των τροχών, δηλαδή της απώλειας πρόσφυσης σε τυχόν υπερβολική ταχύτητα ή έντονη επιτάχυνση υπό συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, δηλαδή βροχή, χιόνι ή πάγο (το πρώτο σε ευρωπαϊκό μοντέλο – στις ΗΠΑ είχε πρωτοεισαχθεί το 1971 από την Buick ως έξτρα σε όλα τα μεγάλων διαστάσεων μοντέλα της: Riviera, Estate Wagon, Electra 225, Centurion και LeSabre, υπό το όνομα MaxTrac. Επίσης και η Cadillac είχε εισάγει το 1979 το Traction Monitoring System / TMS στην Eldorado).

-1989: Νέο Mercedes-Benz R129 (SL-Class). Το πρώτο παγκοσμίως σύστημα, σε κάμπριο, εκτίναξης προσκεφάλων των καθισμάτων προς τα πάνω σε τυχόν ανατροπή, ώστε οι επιβάτες να μην συνθλιβούν.

-1995 / Μάιος: Το πρώτο παγκοσμίως ESP (Electronic Stability Programme ή Electronic Stability Control / ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας ή ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας), στο Mercedes-Benz W140 (S-Class). Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, που βελτιώνει την ευστάθεια του οχήματος κατά την οδήγηση.

-1996 / Δεκέμβριος: Το πρώτο παγκοσμίως Brake Assist (Σύστημα Υποβοήθησης Φρεναρίσματος).

-1998 / Οκτώβριος: Νέο Mercedes-Benz W220 (S-Class). Το πρώτο παγκοσμίως αυτοκίνητο με 10 αερόσακους: 2 μπροστινούς, 2 πλευρικούς εμπρός, 2 πλευρικούς πίσω, 4 πλευρικούς οροφής (2+2 εμπρός και πίσω) και μάλιστα όλοι ως στάνταρ.

-1998 / Οκτώβριος: Distronic cruise control, για την αυξομείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου, έτσι ώστε η απόσταση από το προπορευόμενο να παραμένει πάντα σταθερή (στην πραγματικότητα είχε πρωτοεισαχθεί τον Αύγουστο του 1997 από την Toyota, υπό το όνομα radar cruise control).

-2002 / Οκτώβριος: Pre-Safe, για «προετοιμασία» των καθισμάτων και ζωνών ασφαλείας πριν την πρόσκρουση.

-2002 / Οκτώβριος: Το πρώτο παγκοσμίως 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, υπό το όνομα 7G-Tronic. Συνεργάζεται κατάλληλα και με όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας.

-2005 / Σεπτέμβριος: Distronic Plus (είναι ικανό πλέον ακόμα και να σταματήσει το όχημα αν είναι αναγκαίο).

-2005 / Σεπτέμβριος: Pre-Safe Brake, με «προ-φόρτιση» των φρένων, ώστε να προσφέρει περαιτέρω υποβοήθηση στο φρενάρισμα.

-2013 / Μάιος: Νέο Mercedes-Benz W222 (S-Class). Με την παρουσίασή του, το μοντέλο εισήγαγε και το πρώτο παγκοσμίως 9-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, το 9G-Tronic.