Σούπερ μάρκετ

Σούπερ μάρκετ: Όπως έστρωσαν θα… κοιμηθούν όπως φαίνεται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ καθώς μετά τη «ληστεία» στα ράφια τους με τις υψηλές τιμές, βλέπουν τους τζίρους τους να έχουν πάρει την κατηφόρα!

Πτώση τουλάχιστον 2% σε σχέση με την περσινή χρονιά αναμένεται ότι θα εμφανίσει φέτος ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, όπως ανέφερε στη foodexpo ο γενικός διευθυντής της IRI Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος. Μάλιστα, εάν το πρόγραμμα εμβολιασμού επιταχυνθεί και δεν ξαναμπεί η χώρα σε νέα lockdown, η πτώση μπορεί να φθάσει και το 5%.

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ο Μάιος έκλεισε με μείωση του τζίρου κατά 6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Ο κ. Μπορέτος διακρίνει αύξηση της εκτός σπιτιού κατανάλωσης, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, με την επισκεψιμότητα και τις αγορές στα σούπερ μάρκετ να υποχωρούν.

Γενικότερα, με βάση και αντίστοιχες έρευνες της IRI σε άλλες χώρες, φαίνεται ότι μετά τους εμβολιασμούς – και κυρίως από το 2022 και μετά – οι καταναλωτές θα βγαίνουν σιγά σιγά σε μικρά γκρουπ, θα καταναλώνουν περισσότερο εκτός σπιτιού και θα αυξάνουν την κινητικότητά τους.

Επισήμανε ωστόσο το γεγονός ότι η τηλεργασία και η μικρότερη κινητικότητα στους χώρους εργασίας έχουν επηρεάσει αρνητικά τα καταστήματα που υπάρχουν γύρω από τους επαγγελματικούς χώρους, προσθέτοντας για παράδειγμα ότι στις ΗΠΑ εκτιμούν πως από τις 5 εργάσιμες ημέρες, μόνο στις 3 θα πηγαίνουν οι εργαζόμενοι στο γραφείο τους. Παράλληλα υπάρχουν επιπτώσεις και στο real estate, καθώς θα απαιτούνται μικρότερα γραφεία.

Σούπερ μάρκετ: Περικοπές δαπανών

Πάντως η κατανάλωση στο σπίτι θα παραμείνει, καθώς, όπως τόνισε με έμφαση ο κ. Μπορέτος, οι περισσότεροι καταναλωτές θα χρειαστεί να κάνουν περικοπές στις δαπάνες τους προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες που δημιουργούν η μείωση του εισοδήματος και η αύξηση των τιμών στα προϊόντα.

Ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ μέχρι το 2019 ανέβαιναν τα επί ζυγίω προϊόντα, το 2020 αλλά και τους πρώτους μήνες του 2021 ανέβηκαν περισσότερο τα προϊόντα σταθερού barcode, καθώς δεν χρειαζόταν να περιμένουν στους πάγκους. Δεν έδιναν δηλαδή οι καταναλωτές προτεραιότητα στην τιμή, αλλά εκτιμάται πως σιγά – σιγά θα αρχίσει να αλλάζει αυτό.

Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών αναζητά στο Ίντερνετ προϊόντα για να πετύχει καλύτερες τιμές.

Γενικότερα, όπως πρόσθεσε ο κ. Μπορέτος, οι Ευρωπαίοι αρχίζουν και ενδιαφέρονται περισσότερο για τις οικονομίες των χωρών τους και για το διαθέσιμο εισόδημα της οικογένειάς τους, αφού σταματούν σταδιακά και τα κρατικά μέτρα στήριξης. Παράλληλα, συνεχίζει να τους ανησυχεί πολύ το θέμα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς δεν έχουν σταματήσει τα κρούσματα.

Εκτός των παραπάνω, η κατανάλωση στο σπίτι είναι κάτι που συνήθισε ο κόσμος, τόσο για ανάγκες προσωπικής περιποίησης όσο και διασκέδασης στο σπίτι με συνδρομητική τηλεόραση, παιχνίδια κ.ά.

Τέλος, ο κ. Μπορέτος αναφέρθηκε στις αλλαγές που σημειώνονται στις αγοραστικές συνήθειες, καθώς οι καταναλωτές:

  • είναι πιο ευαίσθητοι για το περιβάλλον,
  • ψάχνουν εναλλακτικά προϊόντα για το κρέας,
  • μεταφέρουν καταναλώσεις στο σπίτι,
  • αγοράζουν προϊόντα που βοηθούν στην απόλαυση δοκιμάζοντας περισσότερες συνταγές,
  • ενδιαφέρονται πολύ για τη συσκευασία, που να μη μολύνει π.χ. το περιβάλλον,
  • τους ενδιαφέρουν τρόφιμα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό τους σύστημα, π.χ. βιταμίνες και προϊόντα φυτικά και φυσικά,
  • θέλουν προϊόντα βιώσιμα.

Σούπερ μάρκετ: Πού οφείλεται το… ράλι των τροφίμων

«Καμπανάκι» αυξήσεων των τιμών σε βασικά αγαθά χτυπούν οι φορείς του λιανεμπορίου λόγω των σημαντικών ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες διεθνώς αλλά και σε αυτές των ναύλων που φτάνουν ακόμη και στο δυσθεώρητο 525%.

Όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), μέχρι τώρα οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα. «Αυτό όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχίζονται», προσθέτει με νόημα το Ινστιτούτο σε έρευνα του για τον δείκτη τιμών καταναλωτή στα τρόφιμα.

Συγκεκριμένα, ο δείκτης τιμών εισροών αγροτικής παραγωγής της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση τους πρώτους μήνες του 2021. Ειδικότερα οι τιμές του περασμένου Μαρτίου, σε σύγκριση με τις τιμές του Μαρτίου 2020, παρουσίασαν αύξηση 3,4%. Πρόκειται για τον δείκτη που μετρά τις τιμές που καταβάλλουν οι παραγωγοί όταν αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες για τη γεωργική – κτηνοτροφική παραγωγή. Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στις αυξήσεις τιμών στις ζωοτροφές και στο κόστος ενέργειας.

Οι αυξήσεις αυτές φαίνεται ότι μεταφέρονται πλέον προς τους επόμενους κόμβους της αλυσίδας αξίας, καθώς αυξάνονται και οι δείκτες τιμών εκροών αγροτικής παραγωγής, δηλαδή οι τιμές διάθεσης των προϊόντων. Για παράδειγμα ο δείκτης φυτικής παραγωγής παρουσιάζει αύξηση 6,1% σε σχέση με το 2020 και ο δείκτης ζωικής παραγωγής 0,6% σε σχέση με το 2020.

Παράλληλα όμως ανησυχητικά μηνύματα έρχονται από τους διεθνείς δείκτες. Ο δείκτης πρώτων υλών τροφίμων και ποτών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (Commodity Food and Beverage Price Index Monthly Price) καταγράφει σε ένα μόλις χρόνο εξαιρετικά μεγάλη αύξηση άνω του 30%, από 92,42 τον Απρίλιο του 2020 σε 125,16 τον Απρίλιο του 2021. Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στις αυξήσεις των πρώτων υλών παραγωγής και όχι τόσο στις αυξήσεις του κόστους ενέργειας.

Αντίστοιχα ευρήματα προκύπτουν και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO). Ο δείκτης τιμών τροφίμων FAO, ή FAO Food Price Index (FFPI), μετράει τη μηνιαία μεταβολή στις διεθνείς τιμές ενός καλαθιού πρώτων υλών. Ο δείκτης έφτασε τον Απρίλιο του 2021 στις 120,9 μονάδες, 28,4 μονάδες αυξημένος σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020, ενώ κατέγραψε για 11ο συνεχόμενο μήνα αύξηση στην τιμή του φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών.

Όλοι οι επιμέρους δείκτες παρουσιάζουν αυξήσεις (δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) με μεγαλύτερες αυξήσεις από αυτές να καταγράφονται στα φυτικά έλαια και στα δημητριακά. Οι αυξήσεις οφείλονται κυρίως στην αποδοτικότητα της παραγωγής στις μεγάλες παραγωγούς χώρες και στην αύξηση της ζήτησης από τις χώρες της Ασίας.

Αρκετές από αυτές τις μεταβολές επηρεάζουν την παραγωγή τροφίμων στην Ελλάδα λόγω των εισαγόμενων πρώτων υλών, αλλά και τις εισαγωγές τελικών τροφίμων και ποτών από τις διεθνείς αγορές.

Σούπερ μάρκετ: Τα προϊόντα που πήραν την… ανηφόρα!

Ήδη καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις αγαθών στην αγορά. Η ανατιμηση σε πρώτες ύλες όπως σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59% σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Open TV, στα σούπερ μάρκετ ήδη καταγράφονται αυξήσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • Χαρτικά: 4-12%
  • Άλευρα: 10%
  • Σπορέλαια: 50%

Παράλληλα, ήδη έχει αυξηθεί η τιμή (κατά μερικά λεπτά του ευρώ) σε καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ, όπως στα παρακάτω:

  • Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
  • Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
  • Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ