Δεν είναι ο Σκλαβενίτης, δεν είναι ο ΑΒ… αυτό το ελληνικό σούπερ μάρκετ αποφάσισε να πάει κόντρα στο ρεύμα και όπως δείχνουν τα οικονομικά του στοιχεία φαίνεται πως αυτή η κίνηση αποδίδει.
Μιλάμε για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, Γαλαξίας, η οποία παρουσίασε αύξηση 4,31% στις πωλήσεις και 8,44% στα καθαρά κέρδη
Γιατί ο Γαλαξίας διαφέρει από τα άλλα σούπερ μάρκετ; Γιατί στην εποχή του e-commerce, των Data, Insights & Analytics (DIA), των εξαγορών, αυτή η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, 53 ετών, έχει επιλέξει να κρατά χαμηλά την «μπάλα».
Η Γαλαξίας (ΠΕΝΤΕ ΑΕ), δεν έχει ακολουθήσει στην πλειοδοσία των εξαγορών. Το άνοιγμα νέων καταστημάτων είναι περιορισμένο, όπως και το γεωγραφικό της αποτύπωμα στην ελληνική επικράτεια ενώ έχει δυσανεξία στον τραπεζικό δανεισμό.
Αυτή της η προσέγγιση, που συνδέεται με το πολυμετοχικό «οικογενειακό» της σχήμα που πιθανότατα να θέτει προσκόμματα σε μια άλλη στρατηγική, της έχει στοιχίσει, σε βάθος χρόνου, σίγουρα στον ρυθμό αύξησης του τζίρου της και γεωγραφικής της επέκτασης. Όμως, αν μη τι άλλο, το μοντέλο λειτουργίας της, μέχρι στιγμής, φέρνει κέρδη και υψηλά ταμειακά διαθέσιμα.
Ας πάρουμε για παράδειγμα την περασμένη χρονιά. Πέρυσι, χρονιά που ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σημείωσε κατά βάση πληθωριστική αύξηση 8,9%, οι πωλήσεις της Γαλαξίας σημείωσαν χαμηλό μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Ο κύκλος εργασιών της αυξήθηκε 4,31% στα 535,648 εκατ. ευρώ, τα καθαρά της κέρδη ενισχύθηκαν 8,52% ξεπερνώντας τα 13,687 εκατ. ευρώ, και τα ταμειακά της διαθέσιμα ξεπέρασαν τα 63,752 εκατ. ευρώ (+7,81% έναντι του 2022). Επιδόσεις που προήλθαν από το δίκτυο των 173 καταστημάτων (σ.σ. το 2022 είχε 171 καταστήματα) και τους 5.326 εργαζόμενους της (σ.σ. ο μέσος όρος του απασχολούμενου προσωπικού της το 2023 αυξήθηκε κατά 4,34% έναντι του 2022).
Επίσης για μια ακόμη χρήση η εταιρεία εξακολούθησε να λειτουργεί χωρίς χρέη προς τις τράπεζες διότι δεν έχει δάνεια. Σε ό,τι αφορά τη ζημιά ύψους 3,279 εκατ. ευρώ που υπέστη από την καταστροφή αποθεμάτων, λόγω της θεομηνίας Daniel τον Σεπτέμβριο στο Μελισσοχώρι Λάρισας, θα αποζημιωθεί από τις ασφαλιστικές εταιρείες για συνολικό ποσό 2,910 εκατ. ευρώ, άρα το ποσό αυτό ωφέλησε τα αποτελέσματα του 2023 και καταχωρήθηκε στον λογαριασμό εσόδου «Πωλήσεις α’ & βοηθ. Υλών, υποπροϊόντων».
Για την τρέχουσα χρήση, η διοίκηση της αλυσίδας με τους 212 μετόχους, που ποντάρει στο value for money, προβλέπει διατήρηση των πωλήσεών. Κάτι που η αγορά το μεταφράζει ως απώλεια δύναμης έναντι των ανταγωνιστών της και συρρίκνωση των μεριδίων της.
Βόμβα: Σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ρίχνει τις τιμές 50% – Ο λόγος
Μεγάλη κίνηση από σούπερ μάρκετ της Ελλάδας, με μείωση στις τιμές των προϊόντων έως 50%.
Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Lidl Ελλάς ανακοίνωσε μεγάλες μειώσεις τιμών που φτάνουν έως και -50% σε πάνω από 160 προϊόντα βασικής ανάγκης.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από την ακρίβεια που πλήττει τα ελληνικά νοικοκυριά.
«Η Lidl Ελλάς, σε μια εποχή που οι ανάγκες και οι απαιτήσεις της καθημερινότητας συνεχώς αλλάζουν, επιβαρύνοντας αισθητά κάθε νοικοκυριό, στέκεται στο πλευρό όλων των καταναλωτών με σημαντικές μειώσεις τιμών που φτάνουν έως και -50% σε πάνω από 160 προϊόντα βασικής ανάγκης».
Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση η αλυσίδα, «οι μειώσεις τιμών αφορούν τόσο κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας όσο και επώνυμους, με στόχο την κάλυψη βασικών αναγκών κάθε οικογένειας από μια πληθώρα προϊόντων σταθερής γκάμας αλλά και κωδικών ψυγείου, κατάψυξης και φρέσκου κρέατος.
Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους καταναλωτές αλλά και στο σύνολο της ελληνικής αγοράς, η Lidl Ελλάς, από τον Μάιο του 2023, έχει προβεί σε μόνιμες μειώσεις τιμών σε μία ευρεία γκάμα προϊόντων, προσφέροντας ουσιαστική στήριξη στους πελάτες της. Απόδειξη των επιτυχημένων στρατηγικών κινήσεων της εταιρείας αποτελεί η καταγραφή αρνητικού πληθωρισμού για 7ο συνεχόμενο μήνα, με τιμές μειωμένες κατά μέσο όρο κατά -3,1%, συγκρίνοντας το διάστημα από Ιανουάριο έως Ιούλιο 2024 με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Προσηλωμένη στην αποτελεσματική στρατηγική της, η Lidl Ελλάς συνεχίζει να παρέχει τα καλύτερα προϊόντα στις πιο ανταγωνιστικές τιμές της αγοράς, εξασφαλίζοντας παράλληλα την καλύτερη δυνατή ποιότητα που με συνέπεια παρέχει εδώ και 25 χρόνια.
Ο Martin Brandenburger, CEO και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Lidl Ελλάς, δήλωσε: «Στη Lidl Ελλάς, η δέσμευσή μας προς την ελληνική κοινωνία είναι αδιαπραγμάτευτη. Κατανοούμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές μας και εργαζόμαστε αδιάκοπα για να προσφέρουμε λύσεις που κάνουν την καθημερινότητά τους πιο εύκολη και προσιτή. Με τη μείωση τιμών έως και -50% σε πάνω από 160 προϊόντα βασικής ανάγκης, θέλουμε να δείξουμε έμπρακτα ότι είμαστε δίπλα σε κάθε οικογένεια, σε κάθε καταναλωτή, εξασφαλίζοντας πάντα την υψηλότερη ποιότητα στις πιο προσιτές τιμές. Συνεχίζουμε να επενδύουμε στην Ελλάδα και στους ανθρώπους της, με στόχο ένα καλύτερο αύριο για όλους».
Πωλητήριο στον ΑΒ: Τι θα συμβεί με τα σούπερ μάρκετ
Όλα δείχνουν πως πως τα cash & carry της ΑΒ Βασιλόπουλος αλλάζουν διοίκηση και στην αγορά των σούπερ μάρκετ έρχονται ανακατάξεις.
Η ENA Food Cash & Carry, ο βραχίονας της ΑΒ Βασιλόπουλος στη χονδρική, φαίνεται πως αλλάζει διεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς. Έτσι οι ισορροπίες στο top7 του κλάδου των σούπερ μάρκετ αναμένεται να αλλάξουν για μια ακόμη φορά.
Η Deloitte, η οποία «τρέχει» τη διαδικασία πώλησης για λογαριασμό της ΑΒ Βασιλόπουλος καθ’ υπόδειξη του μητρικού ομίλου Ahold-Delhaize, έχει καταρτίσει σχετική short list και σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές η ολοκλήρωση του deal αναμένεται μέσα στο επόμενο τρίμηνο και το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους.
Τι θα γίνει με 14 καταστήματα σούπερ μάρκετ
Για το δίκτυο των 14 καταστημάτων cash & carry της ΑΒ Βασιλόπουλος, τα οποία παράγουν ένα σταθερό τζίρο 100-120 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, η Deloitte απευθύνθηκε σε έναν κλειστό κύκλο 5-6 δυνητικά ενδιαφερομένων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αρχικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν 4 από τους κορυφαίους «παίκτες» του κλάδου της οργανωμένης λιανικής, που όμως πολύ σύντομα έμειναν τρεις και συγκεκριμένα η The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη, η Metro Cash & Carry του ομίλου Metro ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη και η Δ. Μασούτης υπό τον Γιάννη Μασούτη, καθώς η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αποχώρησε από τη διαδικασία σχεδόν αμέσως.
Στην πορεία των διαπραγματεύσεων, όπως υποστηρίζουν άνθρωποι της αγοράς, έγινε σαφές ότι το στρατηγικό πλάνο της Metro Cash & Carry, leader του κλάδου με 50 καταστήματα πανελλαδικά, δεν ταίριαζε με το δίκτυο της ENA Food, με εξαίρεση ίσως 3-4 σημεία, καθώς με το άνοιγμα του νέου καταστήματος Metro Cash & Carry στη Δράμα στο τέλος του 2024 ολοκληρώνεται η επέκταση στην ηπειρωτική Ελλάδα και το ενδιαφέρον στρέφεται αποκλειστικά στα νησιά.
Δεύτερες σκέψεις έγιναν και από την πλευρά της διοίκησης της Μασούτης, καθώς, όπως και στην περίπτωση της ΑΒ Βασιλόπουλος, η δραστηριότητα στην χονδρεμπορική αγορά δεν αποτελεί σημαντικό μέρος του core business της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας.
Υπό αυτές τις συνθήκες η The Mart συμφερόντων της οικογένειας Σκλαβενίτη και του Λεωνίδα Θεόκλητου φέρεται να είναι αυτή τη στιγμή η μόνη που έμεινε στην κούρσα διεκδίκησης της ENA Food τουλάχιστον όσον αφορά τους δυνητικά ενδιαφερόμενους από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ.
Η The Mart με 13 καταστήματα σε Κηφισό, Παλλήνη και Αργυρούπολη στην Αττική, Ηράκλειο και Χανιά στην Κρήτη, Εγνατία και Ιωνία στη Θεσσαλονίκη, καθώς και σε Βόλο, Πάτρα, Ξάνθη, Λάρισα, Καλαμάτα και Ιωάννινα, έχει προγραμματίσει για εφέτος επενδύσεις της τάξης των 40 εκατ. ευρώ, οι οποίες αφορούν την κατασκευή Κέντρου Διανομής στον Ταύρο Αττικής συνολικής επιφανείας 22.000 τ.μ., το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του 2025, όπως και την έναρξη κατασκευής νέου καταστήματος στην Καλαμάτα.
Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες το ύψος του τιμήματος για την ENA Food ενώ ξεκίνησε από αρκετά χαμηλά φαίνεται ότι θα κλείσει σε ικανοποιητικά επίπεδα.