Εφορία: Aπίστευτο… ντου της Εφορίας στους τραπεζικούς λογαριασμούς των πολιτών!
Επέλαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς 4 εκατ. φορολογουμένων που δήλωσαν εισοδήματα κάτω των 10.000 ευρώ, ετοιμάζει η ΑΑΔΕ στο πλαίσιο της προσπάθειας πάταξης της φοροδιαφυγής.
Από τους ελέγχους, τυπικά, δεν εξαιρούνται μισθωτοί και συνταξιούχοι, αλλά ο πραγματικός στόχος της Εφορίας είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι που έχουν δηλώσει εισοδήματα έως 10.000 ευρώ και άρα είναι ύποπτοι για φοροδιαφυγή.
Οι έλεγχοι θα αφορούν στις δαπάνες που δήλωσαν οι φορολογούμενοι το 2022, για το φορολογικό έτος 2021, και συγκεκριμένα εάν αυτές δηλώθηκαν ή εκείνες που τεκμαίρει η εφορία ότι πραγματοποιήθηκαν, καλύπτονται από τα δηλωθέντα εισοδήματα.
Όμως η πιο εύκολη και η αποτελεσματικότερη μέθοδος για τους φορολογικούς ελέγχους έχει αποδειχτεί ο έλεγχος των καταθέσεων, ο οποίος αναδεικνύει συχνά κρυφά εισοδήματά και αδήλωτες περιουσίες των ελεγχόμενων και επιβάλλονται φόροι, πρόστιμα και προσαυξήσεις που υπερβαίνουν το 60% των αδικαιολόγητων καταθέσεων.
Οι έλεγχοι γίνονται μέσω της εφαρμογής «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», που παρακολουθεί τις κινήσεις όλων των τραπεζικών λογαριασμών στις τράπεζες που λειτουργούν στην Ελλάδα.
Μιλώντας χθες στον Σκάι, ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής είπε πως θα γίνει «μια μεγάλη διασταύρωση για να δούμε τις δαπάνες φορολογουμένων οι οποίοι δηλώνουν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 10.000, είναι κοντά στα 4 εκατ. δηλώσεις. Στην συνέχεια η διασταύρωση θα συνεχιστεί και για υψηλότερα εισοδήματα και όχι μόνο για το όριο των 10.000».
Ωστόσο η διεύρυνση των ελέγχων σε όλους τους φορολογούμενους και σε μισθωτούς και σε συνταξιούχους, γίνεται για λόγους σκοπιμότητας, να μην φανεί πως οι έλεγχοι αποσκοπούν σχεδόν αποκλειστικά στους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, εκ των οποίων το 55% δηλώνει εισοδήματα έως 5.000 ευρώ και το 75% έως 10.000 ευρώ.
Στους υπό έλεγχο φορολογούμενους, οι έλεγχοι των καταθέσεων θα επεκταθούν και στις καταθέσεις των συζύγων τους, των τέκνων, γονέων, αδελφών, παππούδων κ.λπ.
Ο στόχος είναι ο εντοπισμός καταθέσεων που, ο υπόχρεος επιχειρεί να κρύψει αδήλωτα ποσά σε λογαριασμούς των συγγενικών του προσώπων.
Εφόσον τα ποσά που θα βρεθούν δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα ή τη ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων, τότε μπλέκουν με την εφορία τα συγγενικά πρόσωπα.
Θα ελεγχθεί δηλαδή εάν υπάρχουν τακτικές καταθέσεις ποσών ανεξαρτήτως ύψους, που υποδηλώνουν εισπράξεις από την επιχειρηματική δραστηριότητα, οι οποίες θα συσχετιστούν με τα δηλωθέντα στις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, ώστε να διαπιστωθεί εάν δηλώνεται ο τζίρος που φαίνεται να πραγματοποιείται.
Εφορία: Απίστευτο και όμως αληθινό – Ποιους κυνηγά μετά από 15 χρόνια
Δεν σταματά η Εφορία τους ελέγχους και μάλιστα δεν διστάζει να ψάξει υποθέσεις 15 και πλέον ετών!
Στις υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2023, ρίχνουν το βάρος των ελέγχων τα Ελεγκτικά Κέντρα, οι ΔΟΥ, οι ΥΕΔΔΕ και γενικά όλες οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
Σε τέσσερις μήνες παραγράφονται οι υποθέσεις που συμπληρώνουν πενταετία ως ανέλεγκτες αλλά και οι υποθέσεις 10 και 15 ετών, που εκκρεμούν, αναλόγως την κατηγορία και την αιτία που εκκρεμούν.
Σημειώνεται ότι βασικό εργαλείο ελέγχου όλων υποθέσεων είναι η παρακολούθηση των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών και ο έλεγχος των καταθέσεων, με τις ελεγκτικές αρχές να εστιάζουν σε περιπτώσεις καταθέσεων, το ύψος των οποίων δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα του φορολογούμενου.
Οι παραγραφόμενες υποθέσεις χωρίζονται με βάση τα φορολογικά έτη που αφορούν, το είδος της υπόθεσης και του φόρου που αφορούν όπως εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα, αλλά και το αν έχει υποβληθεί ή όχι φορολογική δήλωση.
Ο βασικός κανόνας της παραγραφής είναι η πενταετία, διάστημα το οποίο διευρύνεται σε 10 χρόνια, αν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία».
Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 είναι οι ακόλουθες:
- Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2017 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2022. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής. Στην ουσία είναι 5+1 έτη, δεδομένου ότι η πενταετής προθεσμία αρχίζει να μετράει, ένα έτος μετά από την εν λόγω φορολογική χρήση. Δηλαδή, για τη χρήση του 2017, η φορολογική δήλωση έπρεπε να υποβληθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 και η προθεσμία που έχουν οι φορολογικές αρχές για τη διενέργεια ελέγχου ξεκίνησε να «τρέχει» από την 1-1-2018 και εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2023. Όποια επιχείρηση δεν ελεγχθεί για τη χρήση του 2017 μέχρι τις 31η Δεκεμβρίου 2023, δεν θα μπορεί να ελεγχθεί από την 1η-1-2024.
- Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2014, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2020. Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2020 (5+1 έτος από το τη φορολογική χρήση), εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2020, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.
- Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2012, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία. Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού, ενώ συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία» οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών σε τράπεζες του εξωτερικού.
- Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2012 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2013 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2012 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2023.
- Οι υποθέσεις του έτους 2007. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής. Αυτό σημαίνει ότι η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2007.
- Σημειώνεται όμως, ότι, με βάση τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης. Δηλαδή, ενώ μέχρι τώρα, η προθεσμία παραγραφής επεκτεινόταν για μια τριετία στην περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η επέκταση της τριετίας δεν μπορεί να εκτείνει τον χρόνο πέραν της 15ετίας.
- Τέλος, στις υποθέσεις που παραγράφονται την 31η Δεκεμβρίου, δεν αρκεί να εκδοθεί μέχρι τότε η Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου για το παραγραφόμενο έτος, αλλά και να κοινοποιηθεί στον ελεγχόμενο εντός της προθεσμίας παραγραφής.
Σε διαφορετική περίπτωση, με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (616-618/2021) η διαδικασία είναι άκυρη.
Παράδειγμα, αν εκδοθεί η Πράξη εντός του 2022, αλλά κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο τον Ιανουάριο του 2023, είναι άκυρη και η υπόθεση έχει παραγραφεί.
Στο πλαίσιο αυτό, ζητείται από τις ελεγκτικές υπηρεσίες να επιταχύνουν τους ελέγχους και να ελέγξουν ταχύτατα όσες περισσότερες υποθέσεις γίνεται, εντός του τετραμήνου Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου.
Εφορία: Έχετε… γράμμα – Σε ποιους στένει ραβασάκια για ξεχασμένα χρέη τις επόμενες ημέρες
«Ραβασάκια» σε χιλιάδες φορολογούμενους που έχουν εκκρεμείς υποθέσεις από το πρόσφατο παρελθόν, θα αποστείλει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων το επόμενο διάστημα.
Οι υποθέσεις αυτές αφορούν αδήλωτα αναδρομικά από αποδοχές εργαζόμενων και συνταξιούχων, μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ επαγγελματιών και επιχειρήσεων, καθώς και περιπτώσεις ιδιοκτητών ακινήτων με αδήλωτα εισοδήματα.
Η ΑΑΔΕ προέβη το προηγούμενο διάστημα στους απαραίτητους ελέγχους και τις διασταυρώσεις για τις εν λόγω εκκρεμείς υποθέσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα αποστείλει τουλάχιστον 15.000 εκκαθαριστικά με φόρο «κατ΄ εκτίμηση» για το εισόδημα που αναλογεί στους φορολογούμενους.
Οι φορολογούμενοι θα λάβουν την ειδοποίηση στην προσωπική τους θυρίδα στην ψηφιακή πύλη myAADE, ενώ όσοι έχουν δώσει διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα πάρουν και εκεί ειδοποίηση.
Σε πρώτο πλάνο για την ΑΑΔΕ είναι φορολογικές υποθέσεις, κυρίως από το 2017, που παραγράφονται στο τέλος του 2023.
Ειδικότερα θα σταλούν «ραβασάκια» για φορολογικές αμαρτίες επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών που δήλωσαν ανακριβή στοιχεία για τα ακαθάριστα έσοδα ή τις δαπάνες κατά τη διαχειριστική περίοδο του 2017 ή υπέβαλαν εκπρόθεσμα τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών τις γνωστές ΜΥΦ.
Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις φορολογικών στοιχείων εσόδων και εξόδων, γνωστές και ως Μ.Υ.Φ καταργήθηκαν το 2021, όταν τέθηκε σε ισχύ η ψηφιακή υποβολή των φορολογικών στοιχείων εσόδων στην πλατφόρμα myDATΑ.
Επίσης ειδοποιήσεις θα λάβουν και φορολογούμενοι που δεν δήλωσαν ή δήλωσαν ανακριβώς αναδρομικά ποσά αποδοχών τα οποία εισέπραξαν μέσα στο 2017 αλλά αφορούν παλαιότερα έτη.
Επιπρόσθετα υπό διερεύνηση βρίσκονται και παλαιότερες-πριν το 2017- υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, για τη χρήση του 2014, για τις οποίες υποβλήθηκαν αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις εντός του 2020.
Δικαίωμα προσφυγής για τους φορολογούμενους
Μετά την έκδοση της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου, ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για το οικείο φορολογικό έτος δήλωση φορολογίας εισοδήματος, συνυποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Κατά της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής εντός προθεσμίας 30 ημερών από την κοινοποίησή της.
Εφορία: Θέλετε να σας… συγχωρήσει; Πόσα πρέπει να δώσετε
Την πληρωμή εγγύησης απαιτεί η ΑΑΔΕ από φορολογούμενους, προκειμένου να «ξεχάσει» τις φορολογικές παραβάσεις στις οποίες υπέπεσαν στο παρελθόν, εφόσον επιθυμούν να ασκήσουν ξανά επιχειρηματική δραστηριότητα.
Στόχος είναι να διασφαλίσει ότι δεν θα επαναλάβουν τις ίδιες παραβάσεις, αλλά είναι ρίσκο σε κάθε περίπτωση, αφού μια νέα μεγάλη απάτη μπορεί να αποφέρει περισσότερα από το «συγχωροχάρτι», όπως αναφέρει το Sofokleousin.gr.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η Φορολογική Διοίκηση απαιτεί εγγύηση από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που πρόκειται να ασκήσει επιχειρηματική δραστηριότητα, εάν:
- Το ίδιο το φυσικό πρόσωπο, οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης έναρξης, φορολογικά έτη, πτώχευσε ή κατέστη εν γένει αφερέγγυο ή υπήρξε διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, που πτώχευσαν ή κατέστησαν αφερέγγυα κατά τον ίδιο ως άνω χρόνο.
- Μέτοχος με ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 33% ή εταίρος ή μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας υπήρξε οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης έναρξης, φορολογικά έτη, διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, που πτώχευσαν ή κατέστησαν εν γένει αφερέγγυα κατά τον ίδιο ως άνω χρόνο, και η πτώχευση ή άλλη αφερεγγυότητα είχε ως αποτέλεσμα να οφείλεται στη Φορολογική Διοίκηση, κατά το χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης, συνολική βασική ληξιπρόθεσμη φορολογική οφειλή από φόρο εισοδήματος, ΦΠΑ, παρακρατούμενους φόρους μισθωτών υπηρεσιών και πρόστιμα, τουλάχιστον 100.000 ευρώ.
- Εξαιρούνται ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές, οι οποίες κατά την υποβολή της δήλωσης τελούν σε αναστολή που έχει χορηγηθεί με προσωρινή διαταγή, δικαστική απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου, καθώς και οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, η οποία τηρείται και έχουν καταβληθεί τουλάχιστον τρεις (3) δόσεις.
- Επίσης, ως αφερέγγυο πρόσωπο, πλέον αυτού που πτώχευσε, νοείται και κάθε πρόσωπο που έχει υπαχθεί σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία, σε διαδικασία εξυγίανσης, σε ειδική διαχείριση του άρθρου 68 του Ν 4307/2014, καθώς και κάθε πρόσωπο που έχει υπαχθεί στη ρύθμιση του Ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη).
Εξαιρούνται νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αμιγείς ή μεικτές επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. και των συνδέσμων δήμων, δημόσιοι οργανισμοί, καθώς και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στο κράτος ή επιχορηγούνται, τακτικώς, από κρατικούς πόρους κατά πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ετήσιου προϋπολογισμού τους ή τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος.
Η εγγύηση απαιτείται μόνο μετά από απόφαση της Φορολογικής Διοίκησης, από την οποία προκύπτει, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις και με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της.
Η Φορολογική Διοίκηση οφείλει να κοινοποιεί στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή στη νομική οντότητα που υποβάλλει τη δήλωση, την απαίτηση για παροχή εγγύησης.
Στην περίπτωση αυτή η έναρξη στο φορολογικό μητρώο ολοκληρώνεται μόνο μετά την παροχή της αιτηθείσας εγγύησης.
Εάν με την υποβολή της δήλωσης έναρξης υποβάλλεται ταυτόχρονα και δήλωση εγγραφής, η εγγραφή του φορολογούμενου στο φορολογικό μητρώο ολοκληρώνεται μόνο μετά την παροχή της αιτηθείσας εγγύησης.
Το ύψος της εγγύησης προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη ενδεικτικά το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και τη νομική μορφή του υποβάλλοντος τη δήλωση προσώπου.
Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ορίζονται το είδος, η διάρκεια, το ύψος και η διαδικασία κατάθεσης της εγγύησης, οι περιπτώσεις κατάπτωσης αυτής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Εφορία: Κλειδώνει χιλιάδες ΑΦΜ
Αντιμέτωποι με το «πάγωμα» του αριθμού φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) μπορούν να βρεθούν φορολογούμενοι οι οποίοι υποπίπτουν σε φορολογικές παραβάσεις.
Το μπλοκάρισμα του ΑΦΜ οδηγεί σε πάγωμα κάθε οικονομικής δραστηριότητας του υπαίτιου, ενώ για την επάνοδο στην «κανονικότητα» απαιτείται ειδική διαδικασία και καταβολή εγγύησης.
Οι πιο γνωστές περιπτώσεις απενεργοποίησης ΑΦΜ είναι εκείνες των εξαφανισμένων εμπόρων που συνδέονται με απάτες στον τομέα του ΦΠΑ, τύπου καρουζέλ, εξαφανισμένου εμπόρου κ.λπ.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού, εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία τα οποία υποδηλώνουν ότι:
- Ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα
- Διαπράττει φοροδιαφυγή
- Παραβιάζει ή παραποιεί ή επεμβαίνει κατά οποιονδήποτε τρόπο στη λειτουργία των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών
- Έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του.
- Έχει εγγραφεί στο φορολογικό μητρώο περισσότερες φορές.
- Μπλόκο συναλλαγών
Οι φορολογούμενοι που χάνουν το ΑΦΜ τους, μένουν «εκτός αγοράς», αφού δεν μπορούν:
- να υποβάλουν οποιαδήποτε δήλωση στο τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ.
- να υποβάλουν οποιαδήποτε φορολογική δήλωση ηλεκτρονικά.
- να θεωρήσουν βιβλία και στοιχεία
- να υποβάλουν οποιαδήποτε γνωστοποίηση σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του Κ.Β.Σ.
- να τύχουν απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών κατά την απόκτηση πρώτης κατοικίας.
- να λάβουν πιστοποιητικό για υποβολή δηλώσεων κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών,
- να λάβουν πιστοποιητικό για μεταβίβαση ακινήτων
- να πάρουν αντίγραφο των υποβληθεισών δηλώσεων φόρου κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής, δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9), δήλωσης ΦΑΠ νομικών προσώπων και εκκαθαριστικών ΕΤΑΚ και ΦΑΠ φυσικών προσώπων.
- να λάβουν φορολογική ενημερότητα
- να εισπράξουν ποσά από την εξόφληση τίτλων πληρωμής (Α.Φ.Ε.Κ. Χρηματικά Γραμμάτια, Γραμμάτια τρίτων, Χρηματικά εντάλματα).
- να έχουν συναλλαγές με το Δημόσιο τομέα (συμμετοχή σε διαγωνισμό για προμήθεια υλικών ή ανάθεση έργων του Δημοσίου).
Εφορία: Ξεμπλοκάρουν τα ΑΦΜ με εγγύηση
Για τα φυσικά πρόσωπα, που προβαίνουν σε νέα έναρξη εργασιών και κατά την άσκηση προηγούμενης δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου τους είχε ανασταλεί ή πληρούνται οι προϋποθέσεις αναστολής αυτού, απαιτείται η κατάθεση εγγύησης.
Το ύψος της εγγύησης προσδιορίζεται, λαμβάνοντας υπόψη το ύψος της φοροδιαφυγής, το λόγο της αναστολής και την τυχόν υποτροπή, με ελάχιστο ποσό εγγύησης τα δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ.
Η εν λόγω εγγύηση καταπίπτει αυτοδικαίως σε περίπτωση νέας αναστολής χρήσης του ΑΦΜ.
Τα ανωτέρω εφαρμόζονται και στην περίπτωση που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υποβάλλει δήλωση έναρξης και μέτοχος με ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 33% ή εταίρος ή μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, που υποβάλλει τη δήλωση, υπήρξε οποτεδήποτε κατά το τρέχον και τα προηγούμενα πέντε (5), πριν από την υποβολή της δήλωσης, φορολογικά έτη, διευθυντής, πρόεδρος, διαχειριστής, διευθύνων σύμβουλος ή πρόσωπο εντεταλμένο στη διοίκηση νομικού προσώπου ή οντότητας ή ήταν «συνδεδεμένο πρόσωπο» με άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, του οποίου ο ΑΦΜ είχε ανασταλεί.
Συγχρόνως η ΑΑΔΕ σημειώνει πως:
- Ο ΑΦΜ φυσικού προσώπου που ασκεί δραστηριότητα επιχειρηματικού περιεχομένου δεν καταργείται με την οριστική παύση των εργασιών του.
- Ο ΑΦΜ των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων δεν καταργείται στο φορολογικό μητρώο με την αλλαγή της νομικής μορφής τους.
- Ο ΑΦΜ φορολογούμενου φυσικού προσώπου που απεβίωσε, νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που λύθηκε ή ολοκλήρωσε τις εργασίες της εκκαθάρισης ή διαγράφηκε από το Γ.Ε.ΜΗ, κατά περίπτωση, χρησιμοποιείται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των προσώπων αυτών στη Φορολογική Διοίκηση κατά την κείμενη νομοθεσία καθώς και για την επιβολή και βεβαίωση οποιουδήποτε φόρου, τέλους, εισφοράς ή κυρώσεων και για την είσπραξη αυτών.
- Ο ΑΦΜ της υπό ίδρυση επιχείρησης παραμένει ο ίδιος για την επιχείρηση και μετά το πέρας των εργασιών της ίδρυσης.
Εφορία: Και όμως το έκανε και αυτό – Ποιους έριξε στο κυνήγι των φοροφυγάδων
Τη συνδρομή και ιδιωτών που θα αναλαμβάνουν τον εντοπισμό περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών του Δημοσίου, θα ενεργοποιήσουν τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης της ΑΑΔΕ.
Η πρόσληψη ιδιωτών που θα λειτουργούν ως «κεφαλοκυνηγοί», προβλέπεται από τον νέο Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ), οποίος παράλληλα επιτρέπει και τις εφόδους των φοροεισπρακτόρων στα σπίτια των οφειλετών του δημοσίου.
Σύμφωνα με το άρθρο 9 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί, προκειμένου να εντοπιστούν περιουσιακά στοιχεία των υπόχρεων ή συνυπόχρεων προσώπων και να διασφαλιστεί η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, να ανατίθεται η έρευνα σε ελεγκτικές εταιρείες ή δικηγόρους ή δικηγορικά γραφεία ή κοινοπραξίες αυτών.
Με όμοια απόφαση καθορίζονται η ειδική διαδικασία ανάθεσης, η οποία εφαρμόζεται κατ’ αποκλειστικότητα στις αναθέσεις αυτές, ο τρόπος της αμοιβής του αναδόχου, που μπορεί να συνδέεται και με το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ή της είσπραξης.
Δηλαδή η ΑΑΔΕ, έχει πλέον την ευχέρεια να προσλαμβάνει ιδιώτες στους οποίους θα αναθέτει την εύρεση περιουσιακών στοιχείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, οφειλετών του δημοσίου.
Αυτό θα γίνεται για οφειλέτες, οι οποίοι έχουν μεγάλα χρέη και εμφανίζονται επισήμως, να μην διαθέτουν περιουσιακά στοιχεία και τραπεζικές καταθέσεις.
Μάλιστα, η αμοιβή τους, το πιθανότερο είναι να οριστεί σε ποσοστά επί της αξίας των περιουσιακών στοιχείων που θα εντοπίσουν, ώστε να αποτελεί κίνητρο για ενδελεχή έρευνα.
Οι ιδιώτες φορο-ντετέκτιβ, θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε στοιχεία του Taxisnet όπως και των τραπεζών, που σημαίνει ότι δεν θα ισχύει γι΄ αυτούς, φορολογικό ή τραπεζικό απόρρητο.
Παράλληλα, ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, όπως έχει αποκαλύψει το Σin, επιτρέπει εφόδους ακόμα και μέσα στα σπίτια των οφειλετών του δημοσίου, προκειμένου να κατασχέσουν κινητά αντικείμενα του οφειλέτη!
Οι φοροεισπράκτορες, θα έχουν δυνατότητα να κάνουν φύλλο και φτερό τις κατοικίες ανοίγοντας πόρτες, ντουλάπες, διάφορα έπιπλα, βάζα, σκεύη και δοχεία, σε αναζήτηση χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που μπορούν να κατασχεθούν έναντι της οφειλής.
Επίσης, στις περιπτώσεις αντικειμένων που είναι ασφαλισμένα, θα κατάσχεται και η αποζημίωση που οφείλεται από την ασφάλιση.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 11 του νέου ΚΕΔΕ προβλέπει τα ακόλουθα:
Εξουσίες ενεργούντος την κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη
Ο ενεργών την κατάσχεση έχει την εξουσία, εφόσον το απαιτεί ο σκοπός της αναγκαστικής εκτέλεσης, να εισέρχεται στην κατοικία ή και σε κάθε άλλο χώρο που βρίσκεται στην κατοχή του καθ’ ου η εκτέλεση, να ανοίγει τις πόρτες και να προβαίνει σε έρευνες, καθώς και να ανοίγει κλειστά έπιπλα, σκεύη, ή δοχεία.
Ο ενεργών την κατάσχεση μπορεί να ζητήσει τη συνδρομή της αρμόδιας για την τήρηση της τάξης Αρχής, η οποία υποχρεούται να την παρέχει.
Πάντως, οι έφοδοι στα σπίτια και οι κατασχέσεις κινητών στα χέρια των οφειλετών δεν μπορούν να γίνονται νυχτερινές ώρες, Κυριακές και αργίες, εκτός και αν υπάρχουν πληροφορίες, ότι ο οφειλέτης ετοιμάζεται «να το σκάσει» στο εξωτερικό.
Εφορία: Τελεσίγραφο… μαφίας – «Ή μας πληρώνετε ή… »
Με εκβιασμό άνευ προηγουμένου προσπαθεί η Εφορία να πάρει χρήματα από τους οφειλέτες της.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δίνει μια νέα ευκαιρία σε χιλιάδες μεγαλοοφειλέτες της Εφορίας με χρέη άνω των 150.000 ευρώ, να προχωρήσουν σε ρύθμιση έως την 1η Αυγούστου.
Παράλληλα, όμως, θα τους προειδοποιεί, μέσω των ειδοποιητηρίων που θα τους αποστείλει, ότι αν δεν ρυθμίσουν τις οφειλές, τότε θα δουν τα ονόματά τους να δημοσιοποιούνται.
Η ΑΑΔΕ θα στείλει τα ειδοποιητήρια στις 18 Ιουλίου, κάτι που σημαίνει ότι οι μεγαλοοφειλέτες θα έχουν 15 ημέρες στη διάθεσή τους, για να ρυθμίσουν τα χρέη τους.
Οι λίστες με τα ονόματα των μεγαλοοφειλετών προς την εφορία θα δημοσιοποιηθούν στις 4 Αυγούστου.
Στις λίστες περιλαμβάνονται οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές προς την εφορία αλλά και τον ΕΦΚΑ, οι οποίες υπερβαίνουν τις 150.000 ευρώ και η καταβολή τους βρίσκεται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη του ενός έτους.
Αυτό σημαίνει ότι περιλαμβάνονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες ανάγονται σε χρονική περίοδο ασφάλισης προγενέστερη του ημερολογιακού έτους που προηγείται της ημερομηνίας δημοσιοποίησης.
Νέα αύξηση των μεγαλοοφειλετών προς την εφορία καταγράφεται και αποτυπώνεται στα επίσημα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, 3.687.278 φυσικά και νομικά πρόσωπα εμφανίζονται με χρέη στην Εφορία εκ των οποίων περισσότεροι από 9.000 είναι μεγαλοοφειλέτες που χρωστούν το 78,2% των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Εφορία: Έχετε καταθέσεις; Αυτούς θα τσεκάρει άμεσα – Ποιοι θα έχετε πρόβλημα
Δεν ξεφεύγει κανείς από το άγρυπνο βλέμμα της Εφορίας, η οποία έχει στο… μάτι τις καταθέσεις μας!
Μπλεξίματα με την Εφορία έχουν χιλιάδες φορολογούμενοι που συμβαίνει να έχουν τραπεζικούς λογαριασμούς στις τράπεζες, καθώς καλούνται συχνά να δικαιολογήσουν τα ποσά των καταθέσεών τους.
Βασικό κριτήριο ελέγχου αποτελεί η συμφωνία των ποσών των καταθέσεων με τα εισοδήματα που έχουν δηλώσει κατά καιρούς στην Εφορία, ώστε τα ποσά των καταθέσεών τους να προκύπτουν από τα δηλωθέντα εισοδήματα ή από τις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων.
Σε διαφορετική περίπτωση επιβάλλεται φόρος 33% στη διαφορά, προσαυξήσεις από το έτος που έτος που διαπιστώθηκε η παράβαση και εισφορά αλληλεγγύης.
Λόγω του δαιδαλώδους νομοθετικού πλαισίου, οι περισσότεροι φορολογούμενοι δεν γνωρίζουν πότε μπορεί να μπλέξουν με την Εφορία και να αντιμετωπιστούν ως φοροφυγάδες για ένα ποσό καταθέσεων.
Στο πλαίσιο αυτό η Διεύθυνση επίλυσης διαφορών της ΑΑΔΕ, με νέα απόφασή της (229/25-4-2023) παρέχει νέες διευκρινίσεις για το καθεστώς ελέγχου των τραπεζικών καταθέσεων.
Επισημαίνεται ότι ο έλεγχος της Εφορίας στις τραπεζικές καταθέσεις σε τραπεζικά καταστήματα που εδρεύουν στην Ελλάδα, μπορεί να γίνει μόνο για πέντε χρόνια πίσω, ενώ για τις καταθέσεις που βρίσκονται σε τράπεζες του εξωτερικού, ο έλεγχος επεκτείνεται μια δεκαετία πίσω.
Εφορία: Οι οδηγίες της ΔΕΔ
- Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία, θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα.
- Σε περίπτωση διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας, η προσαύξηση αυτή δεν υπόκειται σε φορολογία, εφόσον ο φορολογούμενος αποδείξει την πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή
- είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη φορολογία, είτε απαλλάσσεται από τον φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις.
- Αυτά ισχύουν σε οποιαδήποτε προσαύξηση περιουσίας, που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή και αιτία προέλευσης, και ορίζεται ότι ο φορολογούμενος, έχει τη δυνατότητα να αποδείξει την πραγματική πηγή ή την αιτία προέλευσης ή ότι η εν λόγω προσαύξηση φορολογήθηκε ή απαλλάχθηκε νόμιμα.
- Σε περίπτωση που οι αποδείξεις δεν είναι ικανοποιητικές, η οποιαδήποτε προσαύξηση της περιουσίας χαρακτηρίζεται και φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, δηλαδή με συντελεστή τριάντα τρία τοις εκατό (33%). Επίσης, απαιτείται να ελέγχονται και να συνεκτιμώνται και οι τυχόν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.
- Η προσαύξηση της περιουσίας που προκύπτει από τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις / καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές-κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα.
Εφορία: Μεταφορές ποσών μεταξύ λογαριασμών
- Περαιτέρω μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα. Δηλαδή το θέμα που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό.
- Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να αποδειχθεί και να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς.
- Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει και τεκμηριώνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς. Σημειώνεται ότι δεν αντίκειται στη φορολογική νομοθεσία η ανάληψη χρηματικών ποσών και η αποδεδειγμένη επανακατάθεση μέρους ή του συνόλου αυτών και ούτε προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την διαδικασία κίνησης χρηματικών κεφαλαίων.
- Όταν δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η προσαύξηση της περιουσίας, τότε αυτή φορολογείται στη χρήση που διαπιστώνεται από τον έλεγχο ότι επήλθε. Ο φορολογούμενος δύναται σε κάθε περίπτωση να αποδείξει ότι ο χρόνος αυτός είναι διάφορος από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο.
Επίσης η ΔΕΔ διευκρινίζει τα ακόλουθα:
- Δεν υφίσταται προσαύξηση περιουσίας, στην περίπτωση κατά την οποία είναι εμφανής η πηγή προέλευσης ενός χρηματικού ποσού, το οποίο εμφανίζεται ως πίστωση στον τραπεζικό λογαριασμό του ελεγχόμενου φυσικού προσώπου (π.χ. εισόδημα από κεφάλαιο, εισόδημα από κινητές αξίες, εισόδημα Δ πηγής του ν.2238/1994, πώληση περιουσιακών στοιχείων, δάνειο, κτλ.), ακόμα και αν το ποσό αυτό δεν συμπεριελήφθη στις σχετικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ενώ υπήρχε σχετική υποχρέωση.
- Στις περιπτώσεις αυτές, εφόσον οι εν λόγω πιστώσεις συνεπάγονται φορολογική υποχρέωση στον φόρο εισοδήματος, ο καταλογισμόςδεν θα γίνεται κατ’ επίκληση των ανωτέρω διατάξεων, αλλά
- των. κατά περίπτωση, εφαρμοστέων διατάξεων του ν.2238/1994 ή του ν.4172/2013, αναλόγως του είδους του εισοδήματος.
- Γενικά, επισημαίνεται ότι πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό μπορεί να λογισθεί και να φορολογηθεί ως εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα του δικαιούχου του λογαριασμού, εφόσον δεν καλύπτεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα του, ούτε από άλλη συγκεκριμένη και αρκούντως τεκμηριωμένη, ενόψει των συνθηκών, πηγή ή αιτία, είτε την οποία αυτός επικαλείται, κατόπιν κλήσης του από τη Διοίκηση για παροχή σχετικών πληροφοριών ή προηγούμενη ακρόαση, είτε την οποία εντοπίζει η φορολογική αρχή στο πλαίσιο της λήψης των προβλεπόμενων στο νόμο, αναγκαίων, κατάλληλων και εύλογων μέτρων ελέγχου.
- Ο φορολογούμενος οφείλει κατ’ αρχήν, να ανταποκριθεί στην κλήση της ελεγκτικής αρχής να της χορηγήσει τα αναγκαία και εύλογα, ενόψει των συνθηκών, στοιχεία διευκρίνισης και επαρκούς δικαιολόγησης της περιουσιακής του κατάστασης, η οποία προδήλως δεν ανταποκρίνεται σε εκείνη που προκύπτει από τα στοιχεία των φορολογικών του δηλώσεων. Η άρνηση ή η παράλειψη του φορολογούμενου να παράσχει τις παραπάνω πληροφορίες ή η αδυναμία του να τεκμηριώσει επαρκώς τους ισχυρισμούς προς δικαιολόγηση των επίμαχων ποσών λαμβάνεται υπόψη κατά την εκτίμηση από τη φορολογική αρχή των αποδείξεων σε βάρος του.
Ο χαρακτηρισμός μιας πίστωσης σε λογαριασμό στον οποίο συμμετέχει ο ελεγχόμενος ως προερχόμενης ή σχετιζόμενης με ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα εξετάζεται ως πραγματικό γεγονός.
Εφόσον αποδειχθεί ότι προέρχεται από ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, δηλαδή προσδιορίζεται το είδος της παρασχεθείσας υπηρεσίας και ο λήπτης αυτής ή το πωληθέν αγαθό και ο αγοραστής αυτού, τότε φορολογείται, κατά περίπτωση και υπόκειται σε τυχόν λοιπές φορολογίες (π.χ. ΦΠΑ), εάν δεν έχει ήδη φορολογηθεί.
Στην περίπτωση που ο ελεγχόμενος συμμετέχει σε οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο (ΟΕ, EE. ΑΕ. ΕΠΕ. IKE), κοινωνία ή κοινοπραξία, και το ποσό που πιστώνεται σε λογαριασμό στον οποίο συμμετέχει το φυσικό πρόσωπο είναι ποσό που αποδεικνύεται ότι αφορά συναλλαγές ή εισόδημα ή περιουσία του νομικού προσώπου ή κοινωνίας ή κοινοπραξίας, δεν συνιστά προσαύξηση περιουσίας, καθώς είναι γνωστής προέλευσης.
Στην περίπτωση αυτή το ποσό δύναται να συνιστά δάνειο (αν τούτο προκύπτει από τις σχετικές εγγραφές στα βιβλία ή από άλλα στοιχεία), ή ταμειακή διευκόλυνση, ανάλογα με τα πραγματικά περιστατικά της κάθε περίπτωσης, κατά την κρίση του ελέγχου.
Αν αυτό το ποσό επεστράφη στο νομικό πρόσωπο (ή κοινωνία ή κοινοπραξία) πριν από την διενέργεια του ελέγχου, τότε αποτελεί δάνειο ή ταμειακή διευκόλυνση (ανάλογα με τα πραγματικά περιστατικά) για το φυσικό πρόσωπο και η τυχόν απόδοση (υπεραξία) αποτελεί εισόδημα του φυσικού προσώπου εφόσον στο νομικό πρόσωπο επεστράφη μόνο το κεφάλαιο.
Σε κάθε περίπτωση οι σχετικές πιστώσεις αξιολογούνται σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, λαμβανομένου υπόψη και του αναλογούντος ΦΠΑ. ανάλογα με την περίπτωση.
Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος επικαλείται μεν τη λήψη δανείου από ελληνική ή αλλοδαπή επιχείρηση, αλλά δεν υπάρχει σχετικό έγγραφο βέβαιης χρονολογίας.