Τιμές καυσίμων: Ελλάδα όπως… Μονακό! Οι νομοί πρωταθλητές και το μαύρο ρεκόρ

Τιμές καυσίμων: Απελπιστική η κατάσταση με τις τιμές καυσίμων σε όλη τη χώρα. Πάνω από 2.15 σε όλη την Επικράτεια. Ποιοι νομοί σπάνε όλα τα ρεκόρ. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Ράλι» καταγράφει η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα, γεγονός που φέρνει σε απόγνωση τα νοικοκυριά με τον ήδη επιβαρυμένο οικογενειακό προϋπολογισμό λόγω ακρίβειας.

Η τιμή της αμόλυβδης παραμένει σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο στο σύνολο των περιοχών της Αττικής. Ακόμη πιο αυξημένες είναι οι τιμές στην περιφέρεια, ενώ οι τάσεις είναι ανοδικές.

Αποτέλεσμα η επιδότηση καυσίμων που δίνεται στους δικαιούχους, να «εξατμίζεται» με το πρώτο γέμισμα του ρεζερβουάρ.

Η τιμή της βενζίνης στη χώρα μας κινείται σε πρωτοφανή επίπεδα. Λαμβάνοντας ως τιμή αναφοράς την τιμή της 9ης Μαΐου, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη οκτάδα των χωρών με την πιο ακριβή (2.171 ευρώ/λίτρο) βενζίνη.

Σύμφωνα με το globalpetrolprices.com, όταν η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ανερχόταν στα 2.171 ευρώ/λίτρο ήταν μια ανάσα από την Ισλανδία (2.178 ευρώ/λίτρο), τη Φινλανδία (2.211 ευρώ/λίτρο), τη Δανία (2.214 ευρώ/λίτρο) και… το Μονακό (2.263 ευρώ/λίτρο).

Ήδη στην Ελλάδα η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά έφτασε στις 12 Μαΐου στα 2,191 ευρώ/λίτρο, ενώ κάθε μέρα αυξάνεται έστω και λίγα σεντ.

Τιμές καυσίμων: Η ισοτιμία σπρώχνει τις ανατιμήσεις

Το κλίμα αυτό δυσχεραίνει και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου, που χθες βρέθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 20 ετών, ενώ βαδίζει ολοταχώς για το 1 προς 1, κάτι που έχει να συμβεί από το μακρινό 2002.

Φτηνότερη βενζίνη από την Ελλάδα έχουν:

  • Γερμανία: 2,038 ευρώ/λίτρο
  • Σουηδία: 1,955 ευρώ/λίτρο
  • Πορτογαλία: 1,915 ευρώ/λίτρο
  • Γαλλία: 1,885 ευρώ/λίτρο
  • Ισπανία: 1,883 ευρώ/λίτρο
  • Ιταλία:1,832 ευρώ/λίτρο
  • Αυστρία: 1,755 ευρώ/λίτρο
  • Βουλγαρία: 1,526 ευρώ/λίτρο
  • Ρουμανία: 1,609 ευρώ/λίτρο
  • Τουρκία: 1,283 ευρώ/λίτρο

Η κυβέρνηση έχει επισημάνει πολλάκις ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει σε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, αναφέροντας ότι οι παρεμβάσεις της γίνονται με βάση τις (δημοσιονομικές) δυνατότητες που υπάρχουν.

Με δεδομένο ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των χωρών όσον αφορά τις φορολογικές επιβαρύνσεις στα καύσιμα, γίνεται κατανοητό ότι οποιαδήποτε παρέμβαση σε επίπεδο φορολογίας, δημιουργεί φόβους για πρόκληση δημοσιονομικής «τρύπας».

Η πορεία των τιμών της βενζίνης στην Ελλάδα την τελευταία εβδομάδα
Η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά στις 12 Μαΐου ήταν στα 2,191 ευρώ/λίτρο. Μέσα από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει πως η αμόλυβδη αυξάνεται καθημερινά.

Ενδεικτικά:

  • Μία ημέρα πριν, στις 11 Μαΐου, η αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 2.186 ευρώ/λίτρο
  • Στις 10 Μαΐου, η μέση τιμή πανελλαδικά ήταν στα 2,179 ευρώ/λίτρο
  • Στις 9 Μαΐου στα 2,171 ευρώ/λίτρο
  • Στις 8 Μαΐου στα 2,168 ευρώ/λίτρο
  • Στις 7 Μαΐου στα 2,167 ευρώ/λίτρο
  • Στις 6 Μαΐου στα 2,150 ευρώ/λίτρο
  • Στις 5 Μαΐου στα 2,138 ευρώ/λίτρο

Τιμές καυσίμων: Ποιοι νομοί σηκώνουν μεγαλύτερο βάρος

Στο καθημερινό Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Υγρών Καυσίμων, που εκδίδει το υπουργείο Ανάπτυξης, καταγράφονται οι μέσες τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων ανά νομό.

Στις 12 Μαΐου 2022, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα στέφθηκαν… πρωταθλητές, καθώς είδαν τη μέση τιμή βενζίνης να εκτινάσσεται στα 2,376 ευρώ/λίτρο και 2,319 ευρώ/λίτρο αντίστοιχα!

Πιο συγκεκριμένα, στην Αμοργό, λίγες μέρες πριν, στις 9 Μαΐου, η βενζίνη σε πρατήριο υγρών καυσίμων έφθασε τα 2,600 ευρώ/λίτρο

Στα Δωδεκάνησα, στις 10 Μαΐου το πρατήριο με την υψηλότερη τιμή βενζίνης ήταν στη Νίσυρο, με τιμή 2,610 ευρώ/λίτρο.

Τιμές καυσίμων: Παγκόσμιος τρόμος

Καύσιμα: Κινδυνεύουμε από πετρελαϊκό σοκ; Είναι δυνατόν να τελειώσει το πετρέλαιο; Γιατί η ανησυχία είναι πλέον παγκόσμια; Αυτό που έρχεται δεν το έχουμε ξαναδει ποτέ… Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Εμφανές και με πολλαπλές προεκτάσεις είναι το αποτύπωμα του πολέμου και των κυρώσεων στην διεθνή οικονομία και ιδίως στον τομέα της ενέργειας.

Παρότι όμως οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχουν εκτιναχθεί σε υψηλά πολλών ετών και φαίνεται να σταθεροποιούνται σε υψηλά επίπεδα, πληθαίνουν οι φωνές που υποστηρίζουν ότι ο κόσμος απέχει πολύ από μία κρίση αντίστοιχη της δεκαετίας του 1970.

Ειδικότερα, εάν κανείς συγκρίνει τις δύο περιόδους πράγματι μπορεί να βρει πολλές ομοιότητες. Κατ’ αρχάς το Brent, που αποτελεί σημείο αναφοράς για την αγορά πετρελαίου, εκτινάχθηκε σε υψηλό επτά ετών πέριξ των 100 δολαρίων τις ημέρες αμέσως πριν την έναρξη του πολέμου.

Έκτοτε, το Brent σκαρφάλωσε κοντά στα 130 δολάρια με την κλιμάκωση της κατάστασης, ενώ πλέον έχει υποχωρήσει, παραμένοντας όμως σταθερά άνω των 100 δολαρίων.

Επίσης, αντίστοιχα με την δεκαετία του 1970, οι πληθωριστικές πιέσεις είναι εντονότατες, με την ακρίβεια να είναι πλέον εμφανής στην καθημερινή ζωή των καταναλωτών παγκοσμίως. Παράλληλα, αρχίζει να αναδύεται και το σενάριο επιβράδυνσης ή και ύφεσης στις μεγάλες οικονομίες.

Ωστόσο, σύμφωνα με το blog του ΔΝΤ η σημαντικότερη διαφορά σε σχέση με την τρέχουσα κατάσταση είναι ότι τώρα ο κόσμος εξαρτάται λιγότερο από το πετρέλαιο περιορίζοντας το ενδεχόμενο πρόκλησης σοβαρού σοκ.

Ενδεικτικά, οι οικονομολόγοι παρακολουθούν την ένταση του πετρελαίου συγκρίνοντας πόσα βαρέλια απαιτούνται προκειμένου να υπάρξει συμβολή 1 εκατ. δολαρίων στο ΑΕΠ.

Ο δείκτης έντασης ήταν περίπου 3,5 φορές υψηλότερος σε σχέση με τα τρέχοντα δεδομένα, όταν οι τιμές του πετρελαίου τριπλασιάστηκαν την περίοδο μεταξύ Αυγούστου 1973 και Ιανουαρίου 1974.

Επίσης, μία ακόμη μεγάλη διαφορά σήμερα είναι ότι αξιοποιούνται πολύ λιγότερο οι μηχανισμοί που προσαρμόζουν τους μισθούς ανάλογα με το επίπεδο του πληθωρισμού.

Οι μηχανισμοί αυτοί ασκούσαν ακόμη πιο έντονες πιέσεις στις τιμές και συνεπώς η έλλειψή τους σημερα ουσιαστικά μας θωρακίζει από ένα πετρελαϊκό σοκ αντίστοιχου βεληνεκούς με της δεκαετίας του 1970.

Όπως σημειώνεται στο blog του ΔΝΤ, οι κεντρικές τράπεζες έχουν επίσης αλλάξει στρατηγική έκτοτε, καθώς αφενός είναι πιο ανεξάρτητες, αφετέρου έχει ενισχυθεί η αξιοπιστία της νομισματικής πολιτικής.

Το ΔΝΤ έχει αναθεωρήσει τις προβλέψεις επί τα χείρω για την παγκόσμια ανάπτυξη φέτος. Αναμένει πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα ανέλθει σε 3,5%, αφήνει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο για περαιτέρω μείωση ανάλογα με το πώς θα διαμορφωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις.

Επίσης, τονίζει πως είναι πιο πιθανό να υπάρξει αναθεώρηση σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης, τα οποία εξαρτώνται περισσότερο από την εισαγωγή ρωσικής ενέργειας.