Καταστήματα: Νέα άρση μέτρων και σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα. Αλλάζει το όριο ατόμων ανά τετραγωνικό μέτρο. Τι ισχύει για τα Σούπερ μάρκετ και την πώληση self test. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Τη δυνατότητα να υποδέχονται περισσότερους πελάτες θα έχουν από το Σάββατο τα καταστήματα λιανικού εμπορίου καθώς μειώνεται η αναλογία των πελατών ανά τ.μ., σε 1 ανά 16 τ.μ. από 1 ανά 25 τ.μ.
Η αλλαγή αυτή πέραν του ότι αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς τη σταδιακή επιστροφή προς την κανονική λειτουργία της αγοράς, αναμένεται να δώσει «ανάσα» στα μεγάλα καταστήματα καθώς αυξάνεται πλέον ο συνολικός αριθμός που θα μπορούν να εξυπηρετούν ημερησίως.
Όπως επεσήμαιναν στελέχη της αγοράς στο insider.gr το προηγούμενο διάστημα, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις «στηρίζονται» στην ποσότητα των πελατών και οι περιορισμοί στον αριθμό τους, δημιουργούσαν εμπόδια στην λειτουργία τους, περισσότερο από όσο σε μία μικρή επιχείρηση.
Στόχος πάντως της Επιτροπής των λοιμωξιολόγων που ενέκρινε και τη σχετική εισήγηση του υπουργείου Ανάπτυξης ως προς την αλλαγή αυτή, είναι να αποφευχθεί ο σχηματισμός ουράς εκτός καταστήματος, ειδικά σε σημεία όπου είναι συγκεντρωμένες πολλές επιχειρήσεις.
Καταστήματα: Σούπερ μάρκετ και self tests
Σχετικά πάντως με τα σούπερ μάρκετ, τα όποια σε ό,τι αφορά τα περιοριστικά μέτρα, περιλαμβάνονται στην κατηγορία με τα υπόλοιπα καταστήματα τροφίμων αλλά και τα φαρμακεία, πρατήρια υγρών καυσίμων, pet shop, καθαριστήρια, καταστήματα πώλησης καπνικών/ατμιστικών προϊόντων, στην ΚΥΑ που βρίσκεται σε ισχύ έως την Κυριακή υπάρχει διευκρίνιση αναφορικά με την παραλαβή των self tests και τον αριθμό των πελατών εντός των επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι στην αναλογία πελατών ανά τ.μ. «δεν προσμετράται ο πληθυσμός που προσέρχεται για την παραλαβή αυτοδιαγνωστικού τεστ, ανεξαρτήτως εάν πραγματοποιεί εμπορική συναλλαγή».
Με τη συγκεκριμένη αναφορά γινόταν φανερό ότι η κυβέρνηση προετοιμαζόταν ήδη από το προηγούμενο διάστημα προκειμένου να έχει εναλλακτική λύση για τη διάθεση των self tests σε περίπτωση που δεν κατέληγε σε συμφωνία με τους φαρμακοποιούς ώστε να ρίξει άμεσα στη «μάχη» και τα σούπερ μάρκετ.
Κάτι που τελικά ανακοινώθηκε χθες από τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας Βασίλη Κοντοζαμάνη ότι θα συμβεί στην περιοχή της Αχαϊας προσθέτοντας μάλιστα ότι το αρμόδιο υπουργείο προετοιμάζεται να το εφαρμόσει και στην Αττική εφόσον ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αττικής επιμείνει στην άρνησή του αναφορικά με τα selft tests.
Πηγές των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ πάντως επισημαίνουν, ότι πέραν της διευκρίνισης σχετικά με τον αριθμό των ατόμων που θα προσέρχονται, η οποία υπάρχει ήδη σε ΚΥΑ, αναμένουν ενημέρωση αναφορικά με τη διαδικασία που θα ακολουθείται και τον τρόπο που θα παραλαμβάνουν οι πολίτες τα self tests. Επισημαίνουν πάντως ότι όταν υπάρξουν οι επίσημες ανακοινώσεις θα προχωρήσουν κανονικά στη διάθεση τους.
Καταστήματα: Έξαλλοι οι πελάτες με τις εικόνες στα ράφια
«Φωτιά» έχει πάρει το καλάθι της νοικοκυράς. Αυξήσεις σε τρόφιμα και βασικά αγαθά. Παγκόσμιο το φαινόμενο και στην Ελλάδα εκφράζονται φόβοι ότι τα δύσκολα έρχονται. Ποια προϊόντα αυξήθηκαν κατακόρυφα προκαλώντας εκνευρισμό στους καταναλωτές. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Oι ανατιμήσεις στην αγορά έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητές και επηρεάζουν αρνητικά τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών. Το θέμα των αυξήσεων δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, αλλά παγκόσμιο και εκφράζεται από πολλούς, ο φόβος ότι ο πληθωρισμός θα είναι το νέο μεγάλο πρόβλημα της παγκόσμιας οικονομίας.
Η Ελλάδα, όπως φάνηκε και από τα στοιχεία του δείκτη τιμών καταναλωτή, που δόθηκαν στην δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα από την ΕΛΣΤΑΤ, εμφάνισε τον Μάιο θετικό πληθωρισμό, μετά από 13 συνεχείς μήνες που είχε αρνητικό πρόσημο.
Το ιδιαίτερα ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι οι αυξήσεις εντοπίζονται σε είδη πρώτης ανάγκης. Ακόμη πιο ανησυχητικό όμως είναι το γεγονός ότι πολλοί παραγωγοί και προμηθευτές δηλώνουν ότι μέχρι σήμερα έκαναν σοβαρές προσπάθειες, ώστε να απορροφήσουν την όποια αύξηση του κόστους, αλλά πλέον αυτό δεν είναι εφικτό.
Καταστήματα: Αυξήσεις σε πρώτες ύλες και μεταφορικά
Σημειώνουν ότι οι διεθνείς αυξήσεις στις πρώτες ύλες και στα μεταφορικά συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό και ως εκ τούτοι είναι αδύνατο κάποιος να μην μετακυλήσει τις αυξήσεις αυτές στο τελικό προϊόν.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζονται σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων που εκτείνεται από τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά είδη μέχρι τα οικοδομικά υλικά και τις ζωοτροφές.
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για σωρευτικές αυξήσεις που θα δούμε το επόμενο διάστημα, κυρίως στα ράφια των σούπερ μάρκετ και θα εντοπίζονται στο κρέας, τα όσπρια, τα έλαια, είδη παιδικής φροντίδας, ζάχαρη, τα βρεφικά γάλατα, στα εισαγόμενα τυριά και στα αρωματικά χώρου κ.α.
Αυξήσεις παρατηρούνται εδώ και καιρό στο αλουμίνιο, το σίδερο, πάνω από 30%, αλλά και στα λιπάσματα και στις ζωοτροφές που φτάνουν έως και το 40%.
Καταστήματα: Έπεσαν τα πρώτα πρόστιμα στα Σούπερ μάρκετ
Στο υπουργείο Ανάπτυξη υπάρχει εύλογη ανησυχία και ήδη το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε ήδη πρόστιμα για υπερβολικό κέρδος σε βασικά καταναλωτικά αγαθά σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως γνωστοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης με ανάρτησή του στο twitter, στέλνοντας παράλληλα ξεκάθαρο μήνυμα στην αγορά να μην σπεύσει να εκμεταλλευθεί τη διεθνή συγκυρία.
«Σε εφαρμογή της διατάξεώς για το υπερβολικό κέρδος εν μέσω πανδημίας υπέγραψα πρόστιμα σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ που η Δ.Ι.Μ.Ε.Α. εντόπισε να παρανομούν. Εν μέσω των Διεθνών Ανατιμήσεων θέλω να στείλω ένα σαφές μήνυμα προς όλους να μην σπεύσουν να εκμεταλλευθούν την συγκυρία», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αδ. Γεωργιάδης.
Από πλευρά της πάντως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά και όπως σημειώνουν αξιωματούχοι της, θα επέμβει μόνο σε περίπτωση που υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για συντονισμένες ή μονομερείς ενέργειες που έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών.
Καταστήματα: «Πονοκέφαλος» και για την κυβέρνηση
Η απότομη άνοδος του πληθωρισμού στην ΕΕ, στο 2% για τον Μάιο, παρά τα συγκυριακά της χαρακτηριστικά, έχει αρχίσει να ανησυχεί πλέον και το υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο για τις τιμές στα ράφια, αλλά και για την στάση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και τις αγορές μέσω του PEPP, αν όχι άμεσα, μετά τον Σεπτέμβριο.
Έντονή ανησυχία για αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων τους επόμενους μήνες καταγράφουν σε μελέτες τους το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ).
Το ΙΕΛΚΑ διαπιστώνει ενδείξεις για αυξητικές πιέσεις στους δείκτες τιμών καταναλωτή και αυξήσεις της τελικής τιμής καταναλωτή για τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά.
Συγκεκριμένα, τους πρώτους μήνες του έτους κινούνται ανοδικά οι τιμές που καταβάλλουν οι παραγωγοί όταν αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες για τη γεωργική – κτηνοτροφική παραγωγή.
Παράλληλα, ανησυχητικά μηνύματα έρχονται από τους διεθνείς δείκτες. Ο δείκτης πρώτων υλών τροφίμων και ποτών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου καταγράφει σε μόλις έναν χρόνο άνοδο άνω του 30%.