Βενζίνη: Ο Γιώργος Ασματόγλου, αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Υγρών Καυσίμων σχολίασε το «ράλι» τιμών που σημειώνεται στα καύσιμα και εξήγησε γιατί δεν πέφτει η τιμή της βενζίνης.
Για το φαινόμενο «ασανσέρ» στην τιμή της βενζίνης ο κ. Ασματόγλου σχολίασε: «Στα επίπεδα προ κρίσης δεν προβλέπεται να «πέσει» η τιμή της βενζίνης. Η τιμή του καυσίμου είναι πολύ καθοριστική όσον αφορά το κόστος ενέργειας και αυτό επιβαρύνει την τσέπη του καταναλωτή.
Το τελευταίο διάστημα, περίπου ένα 20ήμερο, είχαμε μία μείωση στην τιμή της αμόλυβδης, αλλά αύξηση στην τιμή του πετρελαίου κίνησης.
Επίσης σημασία έχει ότι η τιμή του αργού πετρελαίου δεν είναι ίδια με το διυλισμένο προϊόν. Η τιμή του διυλισμένου προϊόντος είναι πιο υψηλή γιατί βγαίνει από κέντρα του εξωτερικού».
Για το Fuel Pass σχολίασε ο αντιπρόεδρος των πρατηριούχων: «Το ποσό που δίνεται είναι ένα γέμισμα με την τιμή που έχει φτάσει η αμόλυβδη. Με τα 80 ευρώ να αντιστοιχούν περίπου σε 40 λίτρα και μέση τιμή τα 2 ευρώ το λίτρο για ένα μέσο αυτοκίνητο είναι ένα γέμισμα».
Στο ερώτημα γιατί η τιμή της βενζίνης δεν μειώνεται όσο γρήγορα αυξάνεται ο αντιπρόεδρος ανέφερε ότι η βενζίνη είναι ένα χρηματιστηριακό προϊόν, συνεπώς οι παράγοντες που το επηρεάζουν είναι πολλοί, όπως είναι η προσφορά και η ζήτηση, εξαρτάται από την ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο και επίσης αφού έχει χρηματιστηριακά χαρακτηριστικά ασκούνται και κερδοσκοπικές πιέσεις.
Και βεβαίως επηρεάστηκε και από το ουκρανικό ζήτημα και έτσι διαμορφώθηκαν και οι πληθωριστικές τάσεις, σημείωσε ο κ. Ασμάτογλου.
Βενζίνη: Πώς θα καταλάβετε πως σας «δηλητηρίασαν» το αμάξι
Ενα καύσιμο κακής ποιότητας – πολύ δε παραπάνω ενα νοθευμένο καύσιμο – μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για το όχημά μας.
Όπως αποδεικνύουν οι πρόσφατοι έλεγχοι που έχουν οδηγήσει σε σφράγισμα αντλιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση γιατί δεν αποκλείεται να μας πουλήσουν… νοθευμένη βενζίνη.
Όσο κι αν θέλουμε να κάνουμε οικονομία, όσο κι αν θέλουμε να βρούμε την πιο συμφέρουσα επιλογή, θα πρέπει πάντα να συνυπολίζουμε τον παράγοντα της ποιότητας.
Τι θα συμβεί, ωστόσο, εάν το ένα καύσιμο που βάλουμε στο αυτοκίνητό μας είναι κακής ποιότητας και πώς μπορούμε να καταλάβουμε ότι κάτι… δεν πάει καλά;
Παρότι είναι δύσκολο να το κάνει κανείς, υπάρχει περίπτωση τα κακής ποιότητα καύσιμα να μπορούν να γίνουν αντιληπτά ακόμη και με το μάτι: Πιο συγκεκριμένα, τα κατάλοιπα μπορεί να είναι εμφανή στην επιφάνεια.
Επίσης, ένα κακής ποιότητας καύσιμο είναι πολύ πιθανό να συνοδεύεται από μία πολύ δυσάρεστη οσμή.
Η τρίτη και πιο χαρακτηριστική ένδειξη είναι η περίεργη συμπεριφορά του κινητήρα του οχήματός μας μετά από μερικά χιλιόμετρα:
Οι στροφές θα ανεβαίνουν με δυσκολία, μπορεί να κάνει διακοπές, ενώ δεν αποκλείεται να δείτε και την ένδειξη «Check Engine» να ανάβει στο ταμπλό του αυτοκινήτου σας.
Δείκτης κακής ποιότητας καυσίμου είναι και όταν το αυτοκίνητό μας ξαφνικά εμφανίσει υψηλότερη κατανάλωση από τη συνήθη, αν και σε αυτή την περίπτωση μπορεί να φταίνε και άλλοι παράγοντες.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, τέτοιες «ασυνήθιστες» συμπεριφορές του αυτοκινήτου θα πρέπει να μας κάνουν να… ξανασκεφτούμε το να ξαναβάλουμε βενζίνη από το ίδιο βενζινάδικο.
Βενζίνη: Που εντοπίζονται τα πρατήρια που πουλάνε «πειραγμένα» καύσιμα
Στην καρδιά του προβλήματος της παραβατικότητας, η οποία άρχισε να εκδηλώνεται εντονότερα στην Αθήνα και στη συνέχεια, ιδίως την τελευταία τριετία, στη Θεσσαλονίκη και τις άλλες περιοχές της χώρας, βρίσκονται, όπως είπε, τα «πειραγμένα» συστήματα εισροών-εκροών, που δεν παρακολουθούν όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας του καυσίμου και καταδολιεύονται από τους παραβάτες.
Το γεγονός ότι, επιπροσθέτως, οι έλεγχοι δεν είναι επαρκείς, επιτρέπει στους επιτήδειους των «κλεφτομάγαζων» να δρουν ανενόχλητοι, όπως ισχυρίστηκε ο κ.Κιουρτζής, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), Μιχάλη Ζορπίδη και μέλη του διοικητικού συμβουλίου.
Όπως είπε, μπορεί το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια να κατέστη υποχρωτικό στα αστικά κέντρα το 2013 και στην υπόλοιπη χώρα το 2014, αλλά είναι τόσο διαβλητό, ώστε αδυνατεί να καταγράψει τις παραβατικές συμπεριφορές.
Κατά τον γενικό γραμματέα της Π.Ο.Π.Ε.Κ, Γιάννη Μαυράκη και τον αντιπρόεδρο της ΕΝ.ΒΕ.Θ, Χρήστο Σταυράκη, στην ελληνική αγορά υπάρχουν σήμερα περίπου 35 διαφορετικά συστήματα εισροών-εκροών, τα οποία εγκαθίστανται από ιδιωτικές εταιρείες, αντί για ένα ενιαίο, γεγονός που διευκολύνει την παραβατικότητα.
«Το σύστημα αυτό θα έπρεπε να φτιαχθεί από την Πολιτεία, στα πρότυπα του “MyData” και η Πολιτεία θα έπρεπε να έχει τα “κλειδιά” του. Σήμερα υποτίθεται ότι όλα τα στοιχεία πηγαίνουν σε πραγματικό χρόνο στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Ωστόσο, δεδομένου ότι το σύστημα δεν παρακολουθεί όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας κι ότι δεν είναι αδιάβλητο, τα στοιχεία αυτά είναι στην πραγματικότητα πλασματικά» είπε ο κ.Μαυράκης, ενώ ο κ.Σταυράκης διερωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα πρατήρια που πουλάνε στη λιανική σε τιμή χαμηλότερη από αυτή που προμηθεύονται το καύσιμο από τα διυλιστήρια, εφιστώντας την προσοχή των καταναλωτών ως προς τις αφύσικα χαμηλές τιμές.
Βενζίνη: Που εντοπίζονται τα πρατήρια που πουλάνε «πειραγμένα» καύσιμα
Στην καρδιά του προβλήματος της παραβατικότητας, η οποία άρχισε να εκδηλώνεται εντονότερα στην Αθήνα και στη συνέχεια, ιδίως την τελευταία τριετία, στη Θεσσαλονίκη και τις άλλες περιοχές της χώρας, βρίσκονται, όπως είπε, τα «πειραγμένα» συστήματα εισροών-εκροών, που δεν παρακολουθούν όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας του καυσίμου και καταδολιεύονται από τους παραβάτες.
Το γεγονός ότι, επιπροσθέτως, οι έλεγχοι δεν είναι επαρκείς, επιτρέπει στους επιτήδειους των «κλεφτομάγαζων» να δρουν ανενόχλητοι, όπως ισχυρίστηκε ο κ.Κιουρτζής, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), Μιχάλη Ζορπίδη και μέλη του διοικητικού συμβουλίου.
Όπως είπε, μπορεί το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια να κατέστη υποχρωτικό στα αστικά κέντρα το 2013 και στην υπόλοιπη χώρα το 2014, αλλά είναι τόσο διαβλητό, ώστε αδυνατεί να καταγράψει τις παραβατικές συμπεριφορές.
Κατά τον γενικό γραμματέα της Π.Ο.Π.Ε.Κ, Γιάννη Μαυράκη και τον αντιπρόεδρο της ΕΝ.ΒΕ.Θ, Χρήστο Σταυράκη, στην ελληνική αγορά υπάρχουν σήμερα περίπου 35 διαφορετικά συστήματα εισροών-εκροών, τα οποία εγκαθίστανται από ιδιωτικές εταιρείες, αντί για ένα ενιαίο, γεγονός που διευκολύνει την παραβατικότητα.
«Το σύστημα αυτό θα έπρεπε να φτιαχθεί από την Πολιτεία, στα πρότυπα του “MyData” και η Πολιτεία θα έπρεπε να έχει τα “κλειδιά” του. Σήμερα υποτίθεται ότι όλα τα στοιχεία πηγαίνουν σε πραγματικό χρόνο στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Ωστόσο, δεδομένου ότι το σύστημα δεν παρακολουθεί όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας κι ότι δεν είναι αδιάβλητο, τα στοιχεία αυτά είναι στην πραγματικότητα πλασματικά» είπε ο κ.Μαυράκης, ενώ ο κ.Σταυράκης διερωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα πρατήρια που πουλάνε στη λιανική σε τιμή χαμηλότερη από αυτή που προμηθεύονται το καύσιμο από τα διυλιστήρια, εφιστώντας την προσοχή των καταναλωτών ως προς τις αφύσικα χαμηλές τιμές.
Βενζίνη: Ποιο το κέρδος των επιτήδειων
Κατά τον κ.Κιουρτζή, οι πρατηριούχοι, σε μεγάλο βαθμό οικογενειακές επιχειρήσεις, παρότι συχνά εμφανίζονται να κερδοσκοπούν, στην πραγματικότητα έχουν πολύ μικρά περιθώρια κέρδους.
«Στο διάστημα 1/1/2021-1/6/2022, η τιμή του αργού πετρελαίου αυξήθηκε κατά 100% και των διυλισμένων καυσίμων πάνω από 200%. Τα διυλιστήρια τριπλασίασαν το περιθώριο κέρδους τους, ενώ οι πρατηριούχοι κρατάμε άμυνα για να σώσουμε τις επιχειρήσεις μας, με περιθώριο κέρδους μόλις 3%-4%» είπε και υποστήριξε πως την τελευταία δεκαετία 3000 πρατήρια-οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν κλείσει ή άλλαξαν χέρια, περνώντας σε πολλές περιπτώσεις, είτε σε θυγατρικές διυλιστηρίων, είτε σε ιδιοκτήτες που λειτουργούν παραβατικά (από τα πρατήρια αυτά, που έχουν πληγεί την τελευταία δεκαετία, πολύ σημαντικό ποσοστό βρίσκεται στη Βόρεια Ελλάδα, η οποία επηρεάζεται ιδιαίτερα, λόγω της γειτνίασης με χώρες όπου το κόστος των καυσίμων είναι πολύ χαμηλότερο, στις οποίες κατευθύνονται πολλοί κάτοικοι για να γεμίσουν φθηνότερα τα ρεζερβουάρ τους.
Ιδιαίτερα πλήττονται περιοχές όπως το Κιλκίς ή οι Σέρρες, όπου το 30% των πρατηρίων εκτιμάται πως έχουν κλείσει την τελευταία δεκαετία. Μάλιστα, οι πρατηριούχοι προτείνουν τη θεσμοθέτηση «κάρτας πολίτη» για τις περιοχές της χώρας που γειτνιάζουν με τέτοιες χώρες, ώστε οι πολίτες να έχουν κίνητρο να γεμίζουν εντός των συνόρων.
Η παραβατικότητα στα καύσιμα εντοπίζεται, σύμφωνα με τον κ.Κιουρτζή, σε τρία πεδία:
– πρώτον, στη διακίνηση λαθραίου καυσίμου, που προορίζεται για εξαγωγή, αλλά τελικά δεν περνάει ποτέ τα σύνορα, παρά επιστρέφει στην Ελλάδα και μπαίνει παρανόμως στις δεξαμενές, με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι κερδίζουν από τους φόρους που κανονικά επιβαρύνουν το καύσιμο (1 ευρώ/λίτρο στη βενζίνη).
-Δεύτερον, στη νοθεία με διαλύτες όπως η τολουόλη, που στοιχίζουν πολύ φθηνά -200 ευρώ/τόνο έναντι 2200 ευρώ/τόνο για τη βενζίνη- και δεν ανιχνεύονται στο καύσιμο ακόμα και αν αναμειχθούν σε μεγάλες ποσότητες.
-Και, τρίτον, στην κλοπή στο σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων. Με την καταδολίευση του συστήματος, μεταξύ άλλων, δηλώνεται μικρότερη ποσότητα από αυτή που αγοράζει ο καταναλωτής και το πλεόνασμα πωλείται σε άλλο άτομο ή μια ποσότητα πωλείται δις, με τους επιτήδειους να βάζουν στην τσέπη τους όλο το κέρδος, χωρίς να καταβάλουν φόρους.