Θερινές εκπτώσεις 2023: Πότε τελειώνουν – Σάλος με σοβαρές απάτες

Θερινές εκπτώσεις 2023: Συνεχίζονται κανονικά για αρκετό καιρό ακόμα οι προσφορές και οι μειωμένες τιμές στην πρώτη εκπτωτική περίοδο της χρονιάς.

Κάποια απογοήτευση έφερε στους εμπόρους ο μέγας-καύσωνας που πλήττει τη χώρα, αφού από την αρχή σχεδόν των θερινών εκπτώσεων 2023, οι θερμοκρασίες κάνουν δύσκολη την επίσκεψη στα καταστήματα και την περίφημη βόλτα στα μαγαζιά.

Οι θερινές εκπτώσεις έχουν μεγαλύτερη διάρκεια από ότι οι περισσότεροι νομίζουν, καθώς κρατάνε μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και συγκεκριμένα μέχρι τις 31 Αυγούστου 2023.

Παρότι, οι Αρχές έχουν ξεκαθαρίσει τι ορίζει ο νόμος για τις εκπτώσεις, ιδιαίτερος ντόρος έγινε με την είδηση ότι μεγάλες αλυσίδες «έφαγαν» πρόστιμο για «αντιδεοντολογικές» -όπως χαρακτηρίστηκαν, δηλαδή πλασματικές, εκπτώσεις. Πρόκειται για το Πλαίσιο, το Public και το Praktiker.

Τι προβλέπει ο νόμος για την αναγραφή της τιμής;

Σύμφωνα με την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Αν παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται.

Το ποσοστό της έκπτωσης θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.

Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.

Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Πρόστιμα σε Πλαίσιο, Public και Praktiker

Πρόστιμα συνολικού ύψους 1.440.000 ευρώ επιβλήθηκαν από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) σε τρεις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων καθώς σε ελέγχους της διαπιστώθηκε ότι παραβίαζαν το άρθρο 15 του νόμου 4177/2013, όπως ισχύει, και σε εφαρμογή της ΥΑ 35935/2023 «Κώδικας δεοντολογίας περί ανακοίνωσης μειωμένης τιμής σε περίοδο εκπτώσεων».

Τα ποσά:

  • Πρόστιμο 560.000 ευρώ στην εταιρεία «Πλαίσιο COMPUTERS AEBE».
  • Πρόστιμο 520.000 ευρώ στην εταιρεία «PUBLIC RETAIL ΜΟΝ. Α.Ε».
  • Πρόστιμο 360.000 ευρώ στην εταιρεία «Praktiker Hellas ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΟΝ. Α.Ε.»

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στις εκπτώσεις

Οι καταναλωτές κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής σημεία:

  • Κατά την περίοδο των εκπτώσεων στα καταστήματα θα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένες αναγγελίες ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις.
  • Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της αρχικής (που συνήθως είναι διαγραμμένη) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική, στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου εκτίθενται τα προϊόντα.
  • Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «30% έκπτωση»).
  • Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής.
  • Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
  • Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.
  • Ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής σας όταν αγοράζετε προϊόντα με δόσεις.
  • Μην διστάζετε να ενημερώνεστε επακριβώς για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94 πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.
  • Ενημερωθείτε από τους εμπόρους για το αν πραγματοποιούνται αλλαγές στα είδη που πωλούν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα που φέρουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν το προϊόν είναι σε προσφορά λόγω συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερωθεί για αυτό ο καταναλωτής σχετικά, πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
  • Ζητάτε απόδειξη, γιατί μόνο έτσι αποδεικνύεται η αγορά σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
  • Ζητάτε τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και τους όρους της εγγύησής του στην ελληνική γλώσσα.

Θερινές εκπτώσεις: «Κλαίνε» οι έμποροι λόγω καύσωνα

Τα εμπορικά κέντρα, τα υπερκαταστήματα και τα πολυκαταστήματα, ήταν ίσως οι πιο κερδισμένοι των πρώτων ημερών των εκπτώσεων, λόγω των μεγάλων κλιματιζόμενων κοινόχρηστων χώρων, που φαίνεται να προσέλκυσαν περισσότερους καταναλωτές για τις αγορές τους.

Γενικότερα πάντως, οι πρώτες δυο εβδομάδες των εκπτώσεων, που παραδοσιακά είναι οι καλύτερες σε αγοραστική κίνηση, «κάηκαν» από τις υψηλές θερμοκρασίες του Ιουλίου, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Αυτό σημειώνει σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης.

Ο κ. Κορκίδης ανέφερε αναλυτικά τα εξής:

Ο καύσωνας διαρκείας στην Αττική, όπως είναι αναμενόμενο οδηγεί τους καταναλωτές πιο πολύ στις παραλίες και τα εξοχικά, αντί στα εμπορικά. Οι πρώτες δυό εβδομάδες των εκπτώσεων, που παραδοσιακά είναι οι καλύτερες σε αγοραστική κίνηση, «κάηκαν» από τις υψηλές θερμοκρασίες του Ιουλίου, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με καταστήματα λιανικής στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους. Τα εμπορικά κέντρα, τα υπερκαταστήματα και τα πολυκαταστήματα, ήταν ίσως οι πιο κερδισμένοι των πρώτων ημερών των εκπτώσεων, λόγω των μεγάλων κλιματιζόμενων κοινόχρηστων χώρων, που φαίνεται να προσέλκυσαν περισσότερους καταναλωτές για τις αγορές τους. Γενικότερα πάντως θα μπορούσαμε να πούμε πως στη μέχρι σήμερα περίοδο των εκπτώσεων επικράτησαν οι 17 ημέρες καύσωνα και οι τρομακτικές πυρκαγιές με υλικές ζημιές στις περιοχές των Δήμων Σαρωνικού, Αγ. Θεοδώρων, Μάνδρας-Ειδυλλίας και Μεγαρέων.

Παραταύτα, ο εμπορικός κόσμος των κεντρικών και περιφερειακών αγορών της Αττικής, κόντρα στις αντίξοες συνθήκες, που λειτουργούν αποτρεπτικά στην επισκεψιμότητα των καταναλωτών στα καταστήματα των εμπορικών δρόμων, διατηρεί ακέραια την αισιοδοξία του και τις ελπίδες του για μεγαλύτερη κατανάλωση από πέρυσι στις φετινές εκπτώσεις. Οι τελικές εκπτωτικές τιμές είναι και φέτος χαμηλές, προσπαθώντας να προσεγγίσουν και να προσελκύσουν τους καταναλωτές, ώστε να λειτουργήσουν συνδυαστικά, υπέρ εισοδήματος και τζίρου. Στόχος του λιανικού εμπορίου το φετινό καλοκαίρι είναι ο συνολικός τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου να κινηθεί πάνω από τον περυσινό πήχη των 6,6 δισ. ευρώ και να ξεπεράσει φέτος τα 7 δισ. ευρώ. Άλλωστε στο λιανικό εμπόριο, οι τρέχουσες πωλήσεις ενισχύθηκαν από την αρχή του έτους σημειώνοντας ετήσια αύξηση 12,7%. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Περιφέρεια Αττικής παρουσιάζει, μετά την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου με 15%, την μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών με 13,3%. Παράλληλα το ύψος των αποθεμάτων αποκλιμακώνεται, ενώ η εξέλιξη των πωλήσεων το τελευταίο διάστημα δείχνει πως κυμαίνονται μηνιαίως σταθερά στα 3,55 δισ. ευρώ. Εδώ, θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως από τα 3,55 δισ. ευρώ τα 1,24 δισ. αναλογούν στις μικρομεσαίες του λιανικού εμπορίου, ενώ εάν εξαιρέσουμε τρόφιμα και καύσιμα, τότε ο μηνιαίος τζίρος δεν ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.

Σε αντίθεση με όλο το προηγούμενο διάστημα που πληρώνουμε 5% περισσότερα χρήματα για να αγοράσουμε 6% λιγότερα προϊόντα, οι εκπτώσεις δίνουν την δυνατότητα στον καταναλωτή να αγοράσει περισσότερα πράγματα με λιγότερα χρήματα. Ένας λοιπόν ακόμη στόχος της φετινής περιόδου των εκπτώσεων είναι να καταφέρει το λιανικό εμπόριο, να λειτουργήσει ως«αντίδοτο» στο «πολυμορφικό» πληθωρισμό, περιορίζοντας τον ΔΤΚ τουλάχιστον κατά μισή μονάδα. Η αύξηση του τζίρου το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου στηρίζεται και στις αυξημένες τουριστικές ροές, κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, όπου οι ξένοι επισκέπτες μπαίνουν στο άθροισμα του τζίρου με την «εισαγόμενη κατανάλωση». Αυτό εξηγεί συγκριτικά, με άλλες αγορές της Αττικής, την αυξημένη κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, καθώς και τις περιοχές με μεγαλύτερες τουριστικές ροές, τουλάχιστον πριν ξεσπάσουν οι μεγάλες καταστροφικές πυρκαγιές.