Διόδια: Μια τεράστια αλλαγή εξετάζεται στα διόδια της Αττικής Οδού, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή».
Η μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού βρίσκεται «στο τραπέζι» ενόψει της νέας παραχώρησης του «χρυσοφόρου» οδικού άξονα (μετά τον Οκτώβριο του 2024), με την τελική απόφαση να λαμβάνεται πριν από το τέλος του έτους.
Πάντως, η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ (στην οποία έχει περάσει ο έλεγχος της Αττικής Οδού) για κλιμακωτές χρεώσεις ανάλογα με την ώρα της ημέρας φαίνεται ότι έχει απορριφθεί οριστικά.
Η «Αττική Οδός Α.Ε.» έχει εισπράξει περισσότερα από 3,3 δισ. ευρώ από τα διόδια από την αρχή της παραχώρησης το 2005 (οπότε τέθηκε σε πλήρη λειτουργία ο δρόμος) έως το 2021.
Όπως είναι επόμενο, το ύψος των διοδίων στην Αττική Οδό των αυτοκινητοδρόμων απασχολεί συζητήσεις σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, καθώς δεν αποτελεί μόνο κρίσιμο στοιχείο του νέου διαγωνισμού αλλά και πολιτικό θέμα (και μάλιστα λίγους μήνες πριν από τις εθνικές εκλογές).
Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με την εφημερίδα «Η Καθημερινή», για τη νέα παραχώρηση του οδικού άξονα για τα επόμενα 25 χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη και το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την απόφαση της κυβέρνησης για το ύψος των διοδίων, ώστε να δώσει στις οκτώ κοινοπραξίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον το σχέδιο της σύμβασης για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.
Πρόκειται για μια μάλλον ανορθόδοξη στρατηγική από πλευράς Ταμείου (η οποία είχε γίνει και κατά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού), χαρακτηριστική της λογικής του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συνδιαμορφώσουν τη σύμβαση που θα υπογράψουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, n εισήγηση του υπουργείου Υποδομών προς τον πρωθυπουργό είναι τα διόδια να διατηρηθούν στο ίδιο ή σε λελογισμένα χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με σήμερα.
Το κύριο επιχείρημα του υπουργείου Υποδομών είναι ότι ο άξονας εξυπηρετεί υπεραστικές μετακινήσεις (από την ανατολική στη δυτική Αττική, προς και από το αεροδρόμιο κ.ο.κ.) και δεν πρέπει να δεχθεί την περαιτέρω κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα έφερνε στον αυτοκινητόδρομο ένα πολύ χαμηλότερο ποσό διοδίων.
Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε (να μην επιβαρύνεται ο άξονας από σύντομες μετακινήσεις) είχε επιλεγεί εξαρχής, από το 2004, η χρέωση ενιαίου ποσού, ανεξάρτητα από τη διαδρομή που ο οδηγός θα διανύσει.
Το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι το ποσό διοδίων θα πρέπει να διατηρηθεί περίπου στα σημερινά επίπεδα, με δυνατότητα αύξησης σε βάθος χρόνου ανάλογα με τα κυκλοφοριακά δεδομένα.
Η πρόταση αυτή δεν είναι η μόνη που εξετάζεται. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε κυβερνητικό επίπεδο έχει τεθεί παραχώρησης της Αττική Οδού και η πρόταση μιας πολύ μεγάλης μείωσης στην τιμή των διοδίων, με το επιχείρημα ότι ο άξονας έχει αποσβεστεί και συνεπώς δεν θα πρέπει ο οδηγός να επιβαρύνεται περαιτέρω με ένα τόσο υψηλό ποσό διοδίων. Η προσέγγιση αυτή είναι προφανώς πιο πολιτική.
Τέλος, η πρόταση που έχει καταθέσει το ΤΑΙΠΕΔ είναι η χρέωση να είναι υψηλότερη τις ώρες αιχμής του αυτοκινητοδρόμου και χαμηλότερη τις υπόλοιπες, με το σκεπτικό ότι η υψηλότερη χρέωση θα αποθαρρύνει την περαιτέρω επιβάρυνση τις ώρες αιχμής και θα αποτρέψει τον κορεσμό του δρόμου.
Η πρόταση αυτή, ωστόσο, δείχνει να έχει απορριφθεί, καθώς θεωρήθηκε ότι θα μετατρέψει τον οδικό άξονα σε «απρόσιτη πολυτέλεια» για ακόμα μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού.
Κατά τα λοιπά, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι ο διαγωνισμός να προχωρήσει όσο πιο σύντομα γίνεται για δύο βασικούς λόγους.
Πρώτον, να αποφευχθεί το ενδεχόμενο το Δημόσιο να «συρθεί» σε παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης και, δεύτερον, για λόγους αξιοπιστίας απέναντι στους επενδυτές.
Η ημερομηνία κατάθεσης οικονομικών προσφορών είναι ακόμα ρευστή και θα εξαρτηθεί από το πλήθος των παρατηρήσεων που θα κάνουν οι ενδιαφερόμενοι στο σχέδιο της σύμβασης.
Να σημειωθεί πάντως ότι, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, το TAIΠΕΔ δεν έχει όλα αυτά τα χρόνια εκπονήσει κυκλοφοριακή μελέτη για την Αττική Οδό, ώστε να έχει στοιχεία «από πρώτο χέρι», αλλά επαφίεται στα στοιχεία που παρέχει ο παραχωρησιούχος.
Μια τεράστια αλλαγή θα δούμε τους επόμενους μήνες στους δρόμους, καθώς οι σταθμοί των διοδίων θα αποτελέσουν παρελθόν και θα πληρώνουμε με βάση την απόσταση!
Το συγκεκριμένο σύστημα με τα νέα ηλεκτρονικά διόδια αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι και το τέλος του 2025, και στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2022 να γίνει ο διαγωνισμός για το έργο των 300 εκατ. ευρώ, ενώ αυτό που προωθείται είναι σύμπραξη Δημοσίου με Ιδιωτικού τομέα.
Το νέο σύστημα ουσιαστικά θα καταργήσει τους σταθμούς διοδίων, όπως είναι σήμερα, δεδομένου ότι οι οδηγοί θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που έχουν διανύσει.
Αυτό θα σημαίνει ότι θα εξασφαλιστεί μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης πολλών οδηγών, οι οποίοι βάσει του υφιστάμενου συστήματος πληρώνουν προκαταβολικά ένα προκαθορισμένο (και υψηλό) αντίτιμο, ενώ χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο για μόλις λίγα χιλιόμετρα.
Το νέο σύστημα αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στο σύστημα free flow στους αυτοκινητοδρόμους, όπου δεν θα υπάρχουν σταθμοί διοδίων.
Αυτό θα διασφαλίσει ότι στα ταξίδια δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις, μιας και τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων, ενώ τέλος δεν θα σχηματίσουν ουρές.
Το τέλος, μάλιστα, του «σταμάτα-ξεκίνα» στα διόδια θα έχει θετικό αντίκτυπο και στο περιβάλλον. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι κατά το φρενάρισμα του αυτοκινήτου (π.χ. για την πληρωμή του τέλους διοδίου), λόγω της τριβής των φρένων εκλύονται μικροσωματίδια που αποτελούν πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Η περιβαλλοντική επιβάρυνση αυξάνεται, φυσικά, και όταν τα αυτοκίνητα εξέρχονται από τους σταθμούς διοδίων, μιας και ο κινητήρας, κατά την επιτάχυνση, παράγει μεγαλύτερο έργο.
Σχετικά με τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης, αυτά θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.
Για τα ΙΧ οχήματα θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδο και την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επί τόπου η αντίστοιχη χρέωση, πάντα βάσει χιλιομέτρων.
Με βάση τον σχεδιασμό, τα υφιστάμενα μετωπικά διόδια θα μετατραπούν σε σταθμούς ελέγχου φορτίων και κυκλοφορίας.
Σημαντικές εκπτώσεις στα διόδια περιμένουν όσους οδηγούς εγγραφούν στα συνδρομητικά προγράμματα των αυτοκινητοδρόμων και χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό πομποδέκτη.
Ειδικά αν εγγραφείτε στα διάφορα συνδρομητικά προγράμματα που προσφέρουν έκπτωση ανάλογα με τις διελεύσεις που πραγματοποιείτε σε μηνιαία βάση.
Το μόνο που έχουν να κάνουν οι οδηγοί είναι να γίνουν συνδρομητές και να παραλάβουν δωρεάν τον ηλεκτρονικό πομποδέκτη, που θα χρησιμοποιούν στα διόδια.
Δείτε τις εκπτώσεις στους σταθμούς διοδίων, ανά αυτοκινητόδρομο.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…