Απάτη με ενοικιάσεις: Μία καλοστημένη απάτη με ενοικιάσεις σπιτιών κάνει… θραύση τις τελευταίες ημέρες στο διαδίκτυο, με απατεώνες να θησαυρίζουν! Δείτε στο xristika.gr την απίστευτη μέθοδο που χρησιμοποιούν.
Όποιος ψάχνει σπίτι προς ενοικίαση διαπιστώνει από τις πρώτες μέρες της αναζήτησής του τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει και τη μεγάλη αύξηση των τιμών στα ενοίκια.
Το θέμα έχει καλυφθεί αρκετές φορές και -ως γνωστό- κυρίως η πλατφόρμα ενοικίασης Airbnb, αλλά και άλλες αντίστοιχες είναι η βασική αιτία της εντυπωσιακής ανόδου των τιμών, αφού τα σπίτια προς μακροχρόνια ενοικίαση έχουν λιγοστέψει.
Πάνω στην ανάγκη των ανθρώπων λοιπόν να βρουν κάποιο διαμέρισμα για να μείνουν έχει κάνει την εμφάνισή της μία καλοστημένη κομπίνα από επιτήδειους που θέλουν να εκμεταλλευτούν την αγωνία όσων δεν βρίσκουν εύκολα κατοικία.
Η τακτική των απατεώνων είναι η ίδια. Ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά, να δούμε πώς στήνεται η κομπίνα.
Αρχικά, δημοσιεύονται οι αγγελίες των διαμερισμάτων, όπως συμβαίνει με όλες τις άλλες που δημοσιεύονται καθημερινά σε γνωστά site όπως η Χρυσή Ευκαιρία (xe.gr), ο Σπιτόγατος (spitogatos.gr), Το σπίτι μου (tospitimou.gr) κ.ά.
Η ζήτηση, όπως αναφέραμε, είναι τόσο μεγάλη, που σύντομα τις αγγελίες αυτές επισκέπτονται εκατοντάδες ενδιαφερόμενοι. Οι φωτογραφίες είναι από πραγματικά ακίνητα που μπορεί να είχαν δημοσιευτεί αρκετά παλιότερα και η περιγραφή εντελώς αληθοφανής. Τα δύο βασικά σημεία που κινούν την περιέργεια είναι η τιμή, που είναι σαφώς χαμηλότερη από αντίστοιχα ακίνητα στις ίδιες περιοχές και το γεγονός ότι συνήθως δεν υπάρχει κάποιο τηλέφωνο επικοινωνίας με τον ιδιώτη που φαίνεται να έχει καταχωρήσει την αγγελία.
Η μόνη δυνατότητα που δίνεται για επικοινωνία είναι μέσω της ηλεκτρονικής φόρμας των site. Δηλαδή, μόνο μέσω email. Καμιά φορά, για επικοινωνία χρησιμοποιείται και κάποιο πραγματικό μεσιτικό γραφείο ώστε να είναι ακόμη πιο αληθοφανές το στήσιμο της κομπίνας.
Αν όμως πάρεις τηλέφωνο στα γραφεία αυτά ενημερώνεσαι άμεσα ότι πρόκειται για παραπλανητικές αγγελίες.
Μετά από λίγο διαπιστώνεις ότι έχουν κατέβει από τα site αγγελιών.
Οι ψεύτικες αγγελίες αναρτώνται συνήθως τις βραδινές ώρες, οπότε το τηλεφωνικό κέντρο των πραγματικών μεσιτικών γραφείων δεν λειτουργεί.
Όμως, οι υποψήφιοι ενοικιαστές πάνω στην αγωνία τους για να «κλείσουν» το σπίτι ή να πάρουν μία καλή σειρά προτεραιότητας σε σχέση με τους άλλους ενδιαφερόμενους, στέλνουν e-mail.
Το ίδιο κάνουν και στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει διαθέσιμο κάποιο τηλέφωνο ή αν υπάρχει είναι απλά ένας ψεύτικος αριθμός που δεν απαντάει. Εκεί «παίζεται το παιχνίδι».
Απάτη με ενοικιάσεις: Η πρώτη επικοινωνία
Μετά από μία ή δύο μέρες έρχεται η πρώτη απάντηση στο αίτημα ενδιαφέροντος για το ακίνητο.
Σου ζητάνε συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση και σου λένε ότι ενοικιάζουν το σπίτι επειδή τους έτυχε κάτι έκτακτο και έφυγαν στο εξωτερικό ή επειδή είναι επιχειρηματίες που ζουν στο εξωτερικό και ζητάνε – ευγενικά πάντα – κάποια στοιχεία για σένα (οικογενειακή κατάσταση κλπ).
Μετά, λένε ότι το σπίτι είναι άμεσα διαθέσιμο και αραδιάζουν το παραμύθι!
Ποιο είναι το παραμύθι; Ότι επειδή δεν είναι οι ίδιοι στη Ελλάδα για κάποιο λόγο, η διαδικασία που πρέπει να γίνει για να «κλειστεί» το σπίτι είναι μέσω Airbnb, όπου πρέπει να καταβάλεις ένα ή δύο ενοίκια ως εγγύηση και αφού υπογράψεις συμφωνητικό που απαιτείται θα κανονίσουν κάπως με κάποιον τρόπο να έρθουν να σου δώσουν τα κλειδιά.
Σε περίπτωση που δεν μείνεις ευχαριστημένος με το σπίτι, μέσω ξανά του Airbnb θα σου γυρίσουν τα χρήματα πίσω, πράγμα που φυσικά δεν ισχύει!
Όλη η ιστορία είναι να καταφέρουν να σε πείσουν να βάλεις πρώτα τα χρήματα της εγγύησης και μετά απλά να εξαφανιστούν.
Απάτη με ενοικιάσεις: Η δεύτερη επικοινωνία
Αν απαντήσεις στο πρώτο τους e-mail ότι εξακολουθείς να ενδιαφέρεσαι σου ζητάνε να τους δώσεις προσωπικά σου στοιχεία (ονοματεπώνυμο, αριθμό ταυτότητας, διεύθυνση κλπ) για να φτιάξουν το συμφωνητικό και να έρθουν σε επικοινωνία με το Airbnb ώστε να ενοικιάσεις το σπίτι.
Ενώ φαίνεται ότι έχουν δώσει κάποια προσωπικά τους στοιχεία, όπως το email ή και κάποιο τηλέφωνο επικοινωνίας, επί της ουσίας δεν έχεις κανένα άλλο στοιχείο για τους φερόμενους ως ιδιοκτήτες. Αν καλέσεις στο τηλέφωνο δεν λειτουργεί (και σου λένε ότι δεν λειτουργεί επειδή είναι στο εξωτερικό) και αν προσέξεις καλύτερα το email θα δεις ηλεκτρονικές διευθύνσεις του τύπου 1kostas1@gmail.com, designwithstyl@gmail.com, kkostass22@hotmail.com, 2realestate22@hotmail.com, κλπ.
Για να προστατευθείτε από την απάτη, εκεί πρέπει να σταματήσετε την επικοινωνία. Όπως φυσικά πρέπει να κάνετε και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση κάποιος στο ίντερνετ, που δεν έχετε ιδέα ποιος είναι σας ζητάει τέτοιου είδους προσωπικά στοιχεία.
Για να αποφύγετε το χάσιμο χρόνου, αλλά κυρίως το να πέσετε θύματα μίας τέτοιας απάτης, σε περίπτωση που υποψιαστείτε ότι η αγγελία δεν είναι πραγματική, ζητήστε άμεσα το τηλέφωνο επικοινωνίας του φερόμενου ως ιδιοκτήτη για να μιλήσετε μαζί του.
Αν με οποιαδήποτε πρόφαση δεν σας δοθεί συνεχίστε την αναζήτηση σπιτιού με τις τιμές δυστυχώς για όσους ψάχνουν κάπου να μείνουν, να είναι σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ειδικά στην Αθήνα, αλλά και σε τουριστικές περιοχές, όπου φοιτητές αναζητούν κατοικία.
Μία λύση φαίνεται να είναι η καταγγελία των ψεύτικων αγγελιών από τα ίδια τα site ή από τα μεσιτικά γραφεία που χρησιμοποιούνται παραπλανητικά προς τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ή να δοθεί η δυνατότητα στους χρήστες των σελίδων ενοικίασης να καταγγείλουν αγγελίες οι οποίες μοιάζουν παραπλανητικές.
Πάντως το φαινόμενο αυτό στα site ενοικιάσεων είναι καθημερινό. Την τελευταία εβδομάδα επικοινωνήσαμε με οκτώ διαφορετικές τέτοιες αγγελίες «ευκαιρία», που είχαν εκατοντάδες επισκέψεις και ενδεχομένως δεκάδες e-mail να διαχειριστούν. Κάποιες από αυτές μάλιστα ενώ κατεβαίνουν μετά από μία ή δύο μέρες επανεμφανίζονται με άλλα τηλέφωνα και άλλα e-mail.
Απάτη με ενοικιάσεις: Τα μηνύματα
Απάτη με ενοικιάσεις: Μεγάλη προσοχή και στα τηλέφωνα!
Την προσοχή των πολιτών εφιστά η Ελληνική Αστυνομία, για την αποφυγή εξαπάτησής τους απο επιτήδειους. Δείτε στο xristika.gr τι πρέπει να προσέχετε.
Συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών από επιτήδειους δίνει η ΕΛ.ΑΣ, με αφορμή σχετικά περιστατικά, ενώ εφιστά την προσοχή τους ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ, συνήθως οι δράστες πραγματοποιούν τις εξής ενέργειες:
– Εισέρχονται σε οικίες ανυποψίαστων πολιτών, με σκοπό την κλοπή ή ληστεία, εμφανιζόμενοι ως τεχνικοί (Δ.Ε.Η., συντήρησης ανελκυστήρων κ.λπ.) ή πωλητές διαφόρων ειδών ή γνωστοί συγγενικών προσώπων ή προφασίζονται εξόφληση χρέους από προγενέστερη αγορά ειδών ή ασφαλιστήριου συμβολαίου.
– Πλησιάζουν, κυρίως ηλικιωμένους, δήθεν ως απεσταλμένοι συγγενικών τους προσώπων και προφασιζόμενοι άμεση και επείγουσα οικονομική ανάγκη, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν χρήματα. Συνήθως τους προσεγγίζουν κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες, σε εμπορικά καταστήματα ή αγορές.
– Ενημερώνουν, κυρίως επαγγελματίες, ότι δήθεν εκ παραδρομής κατέθεσαν μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, ως αντίτιμο για υπηρεσία ή προϊόν που αγόρασαν από αυτούς και ζητούν την επιστροφή της διαφοράς. Συνήθως ισχυρίζονται ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω και αντί π.χ. για 700 ευρώ κατέθεσαν 7.000 ευρώ ή αντί για 1.300 ευρώ κατέθεσαν 13.000 ευρώ. Για να αποδείξουν μάλιστα τον ισχυρισμό τους, αποστέλλουν πλαστό αποδεικτικό της κατάθεσης χρημάτων.
Παράλληλα, όπως αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ. σε άλλες περιπτώσεις οι επιτήδειοι:
– Τηλεφωνούν σε ανυποψίαστους πολίτες, προσποιούμενοι αστυνομικούς, γιατρούς ή δικηγόρους υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο, συνήθως παιδί τους, έχει προκαλέσει τροχαίο, με θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό, συνήθως ανήλικου. Αμέσως μετά απαιτούν σημαντικά χρηματικά ποσά για να αποφευχθούν δήθεν επικείμενες ποινικές συνέπειες.
– Αναζητούν υποψήφιους αγοραστές για να πωλήσουν, ως «ευκαιρία», διάφορα είδη (κοσμήματα, ηλεκτρικά είδη, κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), δήθεν μεγάλης άξιας, σε χαμηλές τιμές. Αφού παζαρέψουν την τιμή, τελικά «συμβιβάζονται» σε μια χαμηλή τιμή και πωλούν τα είδη, τα οποία ωστόσο είναι κατά κανόνα ευτελούς αξίας.
– Αναρτούν ή αναζητούν αγγελίες στο διαδίκτυο για δήθεν αγοραπωλησία προϊόντων ή οχημάτων και εξαπατούν πολίτες. Ειδικότερα, ως αγοραστές, αποστέλλουν το χρηματικό αντίτιμο του προϊόντος που υποτίθεται ότι θα αγοράσουν (π.χ. μέσω e-banking, paypal κ.λπ), χωρίς να το παραλάβουν ποτέ ή παραλαμβάνουν άλλο, ευτελούς αξίας, ενώ, ως πωλητές, πείθονται από τους δράστες ότι έχουν εξοφληθεί για το προϊόν που πούλησαν, κυρίως με τους εξής τρόπους:
– Τους επιδεικνύουν ανύπαρκτο αριθμό λογαριασμού, όπου αποτυπώνεται ψευδής ηλεκτρονική μεταφορά του αντιτίμου της συναλλαγής στο λογαριασμό τους ή πλαστή βεβαίωση μεταφοράς εμβασμάτων.
– Τους πείθουν να εκδώσουν, μέσω εφαρμογής πιστωτικού ιδρύματος, κωδικό με το αντίτιμο της συναλλαγής. Στη συνέχεια τους ζητούν τον κωδικό αυτό, ισχυριζόμενοι ότι θα καταθέσουν, μέσω του κωδικού, το οφειλόμενο πόσο στο λογαριασμό τους. Όμως, στην πραγματικότητα, οι δράστες χρησιμοποιώντας τον κωδικό αυτό, κάνουν ανάληψη, μέσω ΑΤΜ, του ποσού από τον λογαριασμό του πωλητή.
Για την αποφυγή εξαπάτησής τους η Αστυνομία συμβουλεύει τους πολίτες:
– Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.
– Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
– Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία τους.
– Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου, για παράδειγμα νοσηλεία σε νοσοκομείο. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση.
– Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού ή συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το συγκεκριμένο πρόσωπο, για επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
– Σε κάθε περίπτωση, οι πολίτες να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί – συγγενείς τους.
– Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε πιστωτικό κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
– Να μην πείθονται εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που τους προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε χωρίς να δουν πρώτα τα προϊόντα αυτά.
– Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι δημόσιας υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν καλέσει προηγουμένως οι ίδιοι.
– Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα – εταιρείες για αγορά αγαθών – προσφορά υπηρεσιών.
– Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
– Να επαληθεύουν τις κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς πριν από την οποιαδήποτε συναλλαγή και να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση οικονομικών στοιχείων.
– Να αποφεύγουν τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κλπ).
– Σε περίπτωση ηλεκτρονικής μεταφοράς χρημάτων σε υποψήφιο πωλητή, να διασταυρώνουν τα στοιχεία του, ως δικαιούχου του υποδεικνυόμενου λογαριασμού (ονοματεπώνυμο, Α.Φ.Μ.).
– Να αποφεύγουν την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δεν γνωρίζουν, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα προσωπικά τους στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.
– Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν εντοπίζουν αγγελίες πώλησης οχημάτων σε δελεαστικές τιμές, ως «ευκαιρία αγοράς».
– Να αποφεύγουν, κατά προτίμηση, τις συναλλαγές με πρόσωπα τα οποία παρέχουν στοιχεία επικοινωνίας εκτός Ελλάδας.
– Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
– Να προσπαθούν να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους τους καλούν ή την ηλεκτρονική διεύθυνση της αγγελίας (URL) για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών αρχών.