Τεράστια απάτη με το Κοινωνικό Τιμολόγιο στους λογαριασμούς ρεύματος

Φθηνό ρεύμα: Σε πολύ σοβαρές καταγγελίες προχώρησαν δεκάδες καταναλωτές μέσω του Συνήγορου του Πολίτη, καθώς το φθηνό ρεύμα μέσω του Κοινωνικού Τιμολογίου αποδείχτηκε απάτη!

Οι καταναλωτές κατήγγειλαν στρεβλώσεις του συστήματος εισαγωγής στην ευεργετική ρύθμιση του Κοινωνικού Τιμολογίου.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η Αρχή εισηγήθηκε στον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης τη διεύρυνση της διασύνδεσης των πληροφοριακών συστημάτων των οικείων φορέων με σκοπό την άμεση άντληση και επικαιροποίηση στοιχείων στο πλαίσιο της διαδικασίας εξέτασης αιτήσεων καταναλωτών για ένταξη στο ΚΟΤ και στο ΜΕΠ.

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/16027/2010 απόφαση του Υφυπουργού ΠΕΚΑ – όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει- η ένταξη των δικαιούχων καταναλωτών στο ΚΟΤ πραγματοποιείται, κατόπιν αίτησής τους, για ένα ολόκληρο έτος.

Στη συνεχεία, η παραμονή στο συγκεκριμένο ειδικό τιμολογιακό καθεστώς των ήδη ενταχθέντων καταναλωτών, προϋποθέτει την υποβολή νέας αίτησης εντός δυο (2) μηνών από τη λήξη της οριζόμενης ή της παραταθείσας προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, καθώς και τη διενέργεια επανελέγχου της συνδρομής των απαιτούμενων από τον νόμο προϋποθέσεων.

Ανάλογες ρυθμίσεις υφίστανται και για την ανανέωση ένταξης ευάλωτων καταναλωτών στο ΜΕΠ, με τη διαφορά ότι στην περίπτωση έγκρισης της παραμονής τους στο ΚΟΤ επέρχεται αυτόματα η επανυπαγωγή στο Μ.Ε.Π.

Περαιτέρω, βάσει της υπ’ αριθ. 424/2019 απόφασης του Υπουργού Επικρατείας, έχει προβλεφθεί η διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων και εφαρμογών της ΑΑΔΕ και της ΗΔΙΚΑ ΑΕ, με στόχο την άντληση και διασταύρωση στοιχείων και πληροφοριών για την αξιολόγηση των υποβαλλόμενων αιτήσεων υπαγωγής στο ΚΟΤ.

Εν προκειμένω, ευάλωτοι καταναλωτές, οι οποίοι είχαν καταστεί δικαιούχοι του ΚΟΤ, προσέφυγαν στην Αρχή διαμαρτυρόμενοι ότι εξήλθαν προσωρινά του προνομιακού καθεστώτος, παρότι πληρούσαν τις νόμιμες προϋποθέσεις παραμονής σε αυτό, εξαιτίας της μη εμπρόθεσμης υποβολής της απαιτούμενης αίτησης ανανέωσης.

Με αφορμή τα παραπάνω, ο Συνήγορος πρότεινε τη θέσπιση της άπαξ υποβολής αίτησης ένταξης στο ΚΟΤ και στο ΜΕΠ καθώς και της αυτεπάγγελτης διενέργειας ετήσιου διοικητικού ελέγχου επί των νόμιμων προϋποθέσεων παραμονής των καταναλωτών στο οικείο καθεστώς, προκειμένου να αποφεύγονται καταστάσεις προσωρινής απώλειας νομίμων δικαιωμάτων.

Στο πλαίσιο της ιδίας παρέμβασης, σε σχέση με τη διαδικασία ελέγχου των προϋποθέσεων ένταξης ευάλωτων καταναλωτών στο ΚΟΤ, διατυπώθηκαν από την Αρχή οι ακόλουθες κρίσιμες επισημάνσεις:

  • Βάσει της σχετικής απόφασης του Υφυπουργού ΠΕΚΑ, η εξακρίβωση της ιδιότητας του ΑμεΑ ή της μεταβολής της οικογενειακής κατάστασης (απόκτηση πρόσθετου τέκνου) διενεργείται αποκλειστικά μέσω της τελευταίας εκκαθαρισμένης δήλωσης εισοδήματος, η οποία όμως αφορά το προηγούμενο του έτους ένταξης στο ΚΟΤ (φορολογικό) έτος. Κατά συνεπεία, νοικοκυριά τα οποία αποκτούν τέκνο ή έχουν στη σύνθεσή τους μέλη που πιστοποιήθηκαν ως ΑμεΑ κατά τη διάρκεια ενός οικονομικού έτους, δεν δύνανται να απολαύσουν το σχετικό ευεργέτημα ευθύς αφότου επέλθουν οι σχετικές μεταβολές και υποχρεούνται να περιμένουν τη φορολογική δήλωση του επόμενου οικονομικού έτους προκειμένου να δηλώσουν τα νέα στοιχεία αναφορικά με την αναπηρία ή την οικογενειακή κατάσταση και να αιτηθούν εν συνεχεία την υπαγωγή στο ΚΟΤ.
  • Με δεδομένο ότι σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, το σχετικό ευεργέτημα δεν τυγχάνει αναδρομικής εφαρμογής -δηλαδή παρέχεται στους δικαιούχους ευάλωτους καταναλωτές από τον χρόνο έγκρισης της σχετικής αίτησής τους και εφεξής και όχι από τον χρόνο επέλευσης των παραπάνω μεταβολών- γίνεται αντιληπτό ότι η ελλιπής νομοθετική πρόνοια έχει εν προκειμένω ως επακόλουθο τη μη ανεκτή δικαιοκρατικά απώλεια απονεμόμενων δικαιωμάτων.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, η Αρχή πρότεινε:

  • Την τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου για την άρση της ανωτέρω δυσμενούς συνθήκης.
  • Τη διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων και εφαρμογών της ΗΔΙΚΑ ΑΕ με το ηλεκτρονικό σύστημα υποστήριξης των ΚΕΠΑ και με το πληροφοριακό σύστημα Δημοτολογίων-Ληξιαρχείων για την άντληση και επικαιροποίηση των απολύτως αναγκαίων σχετικών στοιχείων και πληροφοριών.

Φθηνό ρεύμα: Ποια εταιρεία είναι τελικά η πιο οικονομική;

Σε πεδίο…μάχης έχει μετατραπεί το τοπίο της αγοράς του ηλεκτρικού ρεύματος καθώς οι εταιρείες έχουν προσφορές που προκαλούν ευχάριστους «πονοκεφάλους» στους καταναλωτές.

Στην αγορά ηλεκτρισμού οι καταναλωτές αρχίζουν και εξοικειώνονται με τις δυνατότητες και την ελευθερία των κινήσεων που τους παρέχει η απελευθέρωση του ανταγωνισμού. Ολο και πιο πολλοί δεν θα διστάσουν να αλλάξουν προμηθευτή.

Πάντως, οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις επιλογές των προϊόντων ηλεκτρικού ρεύματος που κάνουν.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ συμβουλεύει τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις διαφημιστικές σειρήνες που μας βομβαρδίζουν καθημερινά και μας καλούν να αλλάξουμε προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Για να είναι ωφελημένος ο καταναλωτής από την αλλαγή παρόχου και να κερδίσει χρήματα πρέπει να είναι σωστά ενημερωμένος και ενεργός, να γνωρίζει τα δικαιώματά του και να τα διεκδικεί.

Ωστόσο, η δυνατότητα επιλογής εναλλακτικού προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας υφίσταται μόνο στις περιοχές που είναι διασυνδεδεμένες με το εθνικό δίκτυο ηλεκτροδότησης και όχι για τους κατοίκους των μη διασυνδεδεμένων νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας.

Η αλλαγή προμηθευτή ρεύματος με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας απαγορεύεται, εφόσον δεν έχουν εξοφληθεί ή δεν έχουν διακανονιστεί οι οφειλές προς τον υφιστάμενο προμηθευτή.

Φθηνό ρεύμα: Οι τρεις οδηγίες της ΕΚΠΟΙΖΩ

  1. Πρέπει να υπολογίσετε την κατανάλωση του ρεύματος σε kWh σε ετήσια βάση. Αυτό σημαίνει ότι αθροίζετε τους τρεις (3) εκκαθαριστικούς 4μηνιαίους λογαριασμούς για να δείτε ποιο είναι το «ενεργειακό σας προφίλ» και με βάση αυτό να ζητήσετε προσφορά από τον προμηθευτή. Προσοχή! Μην παρασύρεστε από τις διαφημίσεις των διάφορων πακέτων ή προσφορών για μειωμένες χρεώσεις για κάποιους μήνες (π.χ. πάγιο, μειωμένη χρέωση kWh κτλ)
  2. Να γνωρίζετε ότι σε οποιονδήποτε προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και να πάτε οι «Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις» (ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ) και οι χρεώσεις υπερ τρίτων Δημοτικά Τέλη, ΕΡΤ, λοιπές χρεώσεις, είναι ίδιες ανεξαρτήτως προμηθευτή.
  3. Να μην υπογράφετε ποτέ σύμβαση για αλλαγή προμηθευτή πριν την μελετήσετε προσεκτικά. Ζητήστε διευκρινήσεις για οτιδήποτε δεν καταλαβαίνετε. Συγκρίνετε τις προσφορές και άλλων παρόχων, πριν καταλήξετε. Προσοχή! Μην βιάζεστε να αποδεχθείτε την προσφορά ή να υπογράψετε το συμβόλαιο μπορεί να κρύβει παγίδες… Μόνο όταν είστε σίγουροι ότι θα έχετε όφελος προχωρήστε στην αλλαγή προμηθευτή.

Φθηνό ρεύμα: Πώς θα αλλάξετε προμηθευτή ενέργειας

Η ΕΚΠΟΙΖΩ σας προτείνει 4 βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για να είστε ασφαλής ότι θα εξοικονομήσετε χρήματα από την αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος

Πριν από την υπογραφή της σύμβασης

1ο βήμα: Έγγραφη Προσφορά

  • Ζητήστε έγγραφη οικονομική Προσφορά από περισσότερους προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος για την τιμή ανα/kWh, με βάση την ετήσια κατανάλωση σας. Εάν έχετε νυχτερινό ρεύμα διαχωρίστε τις αντίστοιχες kWh. Στην τιμή της kWh δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ
  • Στην προσφορά πρέπει να αναφέρεται και η πάγια μηνιαία, δημηνιαία ή τετραμηνιαία χρέωση (πάγιο), ημέρας και νύχτας

Προσοχή! Η σύγκριση μεταξύ περισσότερων προμηθευτών είναι δυνατή μόνο όταν γίνεται στην ίδια βάση (π.χ. ανά μήνα, με ΦΠΑ ή χωρίς κτλ)

2ο βήμα: Σχέδιο Σύμβασης

Ζητάτε πάντα το σχέδιο της σύμβασης -Γενικοί Όροι Συναλλαγών και Ειδικοί Όροι – που πρόκειται να υπογράψετε, μελετήστε το προσεκτικά και ζητείστε διευκρινήσεις για οτιδήποτε δεν καταλαβαίνετε.

  • Πρέπει μεταξύ άλλων να περιέχουν:
  • την ελάχιστη διάρκεια της σύμβασης π.χ. ένα έτος κτλ
  • τα κριτήρια αναπροσαρμογής της χρέωσης της kWh (αυξήσεις στην χρέωση της kWh)
  • το ποσό της προκαταβολής «Εγγύηση»
  • τη συχνότητα έκδοσης των λογαριασμών (μηνιαίος, διμηνιαίος κτλ)
  • σε πόσο χρόνο γίνεται η αλλαγή προμηθευτή (πόσες μέρες)
  • τι συνέπειες έχετε άν διακόψετε τη σύμβαση πριν από τη λήξη του συμφωνηθέντα χρόνου (πληρώνετε κάποιο ποσό και ποιό είναι αυτό;)
  • εάν αντιμετωπίσετε κάποιο πρόβλημα με τον λογαριασμό σας που θα απευθυνθείτε; Διαθέτει η εταιρεία διαδικασία επίλυσης διαφορών; -πως μπορείτε να εξυπηρετηθείτε σε ποια σημεία και με ποιο τρόπο (π.χ. προσωπικά, τηλεφωνικά, με email, φαξ)
  • με ποιους τρόπους μπορείτε να πληρώσετε το λογαριασμό σας

3ο βήμα: Προσοχή στις συμβάσεις από απόσταση!

Επιτρέπεται να συνάψετε σύμβαση από απόσταση (τηλεφωνικά, ηλεκτρονικά). Δεν απαιτείται η υπογραφή της σύμβασης. Αρκεί και η τηλεφωνική συγκατάθεσή σας.

Η σύμβαση πρέπει να σας αποσταλεί σε εύλογο χρονικό διάστημα καθώς και το έντυπο Δήλωσης Υπαναχώρησης. Έχετε δικαίωμα να υπαναχωρήσετε αζημίως εντός 14 ημερών από την ημέρα που παραλάβατε το έντυπο της σύμβασης

Προσοχή! Μην δίνετε τα στοιχεία σας τηλεφωνικά και μην δεσμεύεστε πριν μελετήσετε τους όρους της σύμβασης και είστε σίγουροι ότι έχετε όφελος από την αλλαγή προμηθευτή και μάλιστα προσπαθήστε να το προσδιορίστε.

4ο βήμα: Μετά την υπογραφή της σύμβασης

Ζητάτε πάντα αντίγραφο της σύμβασης καθώς και κάθε σχετικού εγγράφου που υπογράψατε π.χ. αίτηση, προσφορά πακέτου κτλ. και διατηρείτε αρχείο τόσο με την σύμβαση όσο και με τους λογαριασμούς

Ελέγχετε τους λογαριασμούς, ως προς την κατανάλωση σε kWh, και ως προς τις χρεώσεις ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και υπερ τρίτων (Δημος, ΕΡΤ κτλ).