Νέος ΚΟΚ: Τελικά έχουν δικαίωμα οι μοτοσικλετιστές να περνούν ανάμεσα από τα αυτοκίνητα; Τι λέει ο νόμος, τι αλλαγή έρχεται και «χειροκροτούν» οι οδηγοί ΙΧ.
Η κίνηση των μοτοσικλετιστών ανάμεσα στα αυτοκίνητα λέγεται «διήθηση» και είναι ο μεγάλος «πονοκέφαλος» των οδηγών ΙΧ. Είτε γιατί η παραμικρή κίνηση του οχήματος μπορεί να είναι μοιραία, η αλλαγή λωρίδας γίνεται σχεδόν ανέφικτη στις ώρες αιχμής, ενώ δεν είναι λίγοι οι καθρέφτες αυτοκινήτων που έχουν πάθει ζημιά από μοτοσικλετιστή που δεν τα υπολόγισε καλά.
Η συζήτηση για να αλλάξει επιτέλους αυτή η κακή συνήθεια είχε τεθεί ξανά το 2017. Όμως, τώρα μπαίνει ξανά στο τραπέζι για τροποποιήσεις στον ΚΟΚ. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί, ότι το γνωστό πέρασμα με τα μηχανάκια ανάμεσα στα αυτοκίνητα απαγορεύεται έτσι κι αλλιώς.
Ο ΚΟΚ αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Τηρουμένων των διατάξεων της παραγράφου 1, σε οδοστρώματα που είναι χωρισμένα σε δυο ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας, κατά κατεύθυνση με κατά μήκος διαγραμμίσεις, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται να οδηγούν αυτά μέσα στα όρια μιας λωρίδας και κατά το δυνατόν στο μέσο αυτής».
Σύμφωνα με νέες πληροφορίες που δημοσιεύει το newsauto, τα αιτήματα για το θέμα της σφήνας δικύκλων έχουν φτάσει στο Υπουργείο Μεταφορών και ήδη το επιτελείο του Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, αξιολογεί την κατάσταση για να βρεθεί το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα δοθεί μερική ή ολική λύση στο πρόβλημα.
Το ζήτημα έχει πάρει έγκριση για να αξιολογηθεί άμεσα από την επιτροπή που ασχολείται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Τα αλλάζει όλα ο νέος ΚΟΚ: Τα νέα όρια ταχύτητας
Σημαντικές και ευρείας έκτασης θα είναι οι αλλαγές που θα έχει ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος αναμένεται να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση υπό τη μορφή νομοσχεδίου σε περίπου ένα μήνα. Έπειτα, σε αυτό θα ενσωματωθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις πριν το σχέδιο νόμου κατατεθεί στην Βουλή προς ψήφιση.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος ΚΟΚ θα προβλέπει αυστηρότερες ποινές και πρόστιμα για όσες παραβάσεις σχετίζονται με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων, ενώ βασικό πλαίσιο θα είναι η αποσύνδεση των ποινών από το όχημα.
Συγκεκριμένα, η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση ύστερα από την κατανάλωση αλκοόλ, η αντικανονική προσπέραση και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους θα τιμωρούνται στο νέο ΚΟΚ πιο αυστηρά. Συνολικά, φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ θα είναι η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ως προς την επικινδυνότητά τους.
Μέσα στο σχέδιο νόμου θα εμπλέκονται και οι δήμοι καθώς θα θεσμοθετηθεί ένα Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, στο οποίο θα καταλήξουν τα χρήματα από τα πρόστιμα. Τα χρήματα αυτά θα κατανέμονται στους δήμους αποκλειστικά για την υλοποίηση δράσεων οδικής ασφάλειας.
Πολύ πιθανό είναι να δούμε το νέο ΚΟΚ να προβλέπει μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα. Η αλλαγή αυτή προτείνεται από πολλούς συγκοινωνιολόγους, ώστε να μειωθεί ο αριθμός των νεκρών από τα τροχαία ατυχήματα.
«Ασπίδα» για τους διανομείς
Λόγω των πολλών τροχαίων ατυχημάτων που έχουν θύματα διανομείς, ο νέος ΚΟΚ αναμένεται να είναι πιο αυστηρός στις διατάξεις που αφορούν τη διανομή προϊόντων. Σύντομα, πρόκειται να καθοριστούν τα πιστοποιητικά και τα προβλεπόμενα έγγραφα που οφείλει να διαθέτει ο εργοδότης, σχετικά με:
- Την ορθή συντήρηση των οχημάτων
- Το είδος και τις προδιαγραφές του εξοπλισμού προστασίας.
- Τις προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου στα οχήματα.
- Τον φορέα πιστοποίησης της ευστάθειας του οχήματος.
- Την πρότυπη γραπτή εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου για τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Η φιλοσοφία του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα στηρίζεται βασικά στην κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ως προς την επικινδυνότητά τους, καθώς όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στη Βουλή, θα θεσπιστούν αυστηρές ποινές που θα αφορούν παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα: «Έως τώρα υπήρχε ένας εξισωτισμός προς τα κάτω.
Αυτές οι πολύ σοβαρές παραβάσεις τιμωρούνταν πάνω κάτω σχεδόν το ίδιο με παραβάσεις λιγότερο επικίνδυνες. Ή πολλές φορές στο παρελθόν είχαμε και άλλα φαινόμενα, δηλαδή μερικές ποινές να είναι εξοντωτικές, με αποτέλεσμα τα όργανα της τάξης να έχουν δεύτερες σκέψεις να τις επιβάλλουν», είχε πει χαρακτηριστικά προαναγγέλλοντας ουσιαστικά και χαμηλότερα πρόστιμα για παραβάσεις που δε θεωρούνται τόσο σοβαρές.
Σε κάθε περίπτωση οι ποινές του νέου ΚΟΚ θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και θα περιλαμβάνουν χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμούς ποινής κλπ και δε θα εστιάζουν στην αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας η οποία θα αφαιρείται σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις δεδομένου ότι με το ίδιο όχημα μπορεί να εξυπηρετείται και άλλο μέλος της οικογένειας.
Στο «παιχνίδι» θα μπουν και οι δήμοι καθώς θα θεσμοθετηθεί το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, όπου και θα καταλήγουν τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ που στη συνέχεια θα κατανέμονται στους δήμους αποκλειστικά για την υλοποίηση δράσεων οδικής ασφάλειας. Βάσει της σχετικής πρόβλεψης, εάν οι δήμοι δεν μπορέσουν να τα χρησιμοποιήσουν, δεν θα παίρνουν τα χρήματα αυτά.