Δίπλωμα οδήγησης: Τα πάνω… κάτω έρχονται στα διπλώματα οδήγησης καθώς εξετάζεται το ενδεχόμενο να δώσουν εξετάσεις όσοι οδηγούν χειροκίνητο σασμάν ταχυτήτων!
Τα νέα δεδομένα στην αυτοκίνηση αλλάζουν και τις απαιτήσεις των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης.
Τα τελευταία χρόνια είμαστε μάρτυρες μιας πολλών και σημαντικών αλλαγών στην αυτοκίνηση.
Μία από αυτές είναι η εκθετική άνοδος των αυτόματων κιβωτίων, ακόμα και σε μικρά αυτοκίνητα.
Από την στιγμή που εμφανίστηκαν και σιγά-σιγά καθιερώθηκαν τα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, η κλασική λύση με τον λεβιέ και τον συμπλέκτη έχει περιοριστεί σημαντικά.
Το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν αυτοκίνητα με μηχανικό κιβώτιο όλο και μειώνεται.
Σε όλο αυτό έρχεται να προστεθεί η προοπτική της σταδιακής επικράτησης της ηλεκτροκίνησης.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκ κατασκευής δεν χρησιμοποιούν τα κλασικά κιβώτια που γνωρίζουμε, πολύ δε περισσότερο τα μηχανικά κιβώτια με τα γρανάζια και τους συμπλέκτες.
Οδεύουμε λοιπόν με μαθηματική ακρίβεια στην πλήρη απαξίωση του μηχανικού κιβωτίου, το οποίο όπως όλα δείχνουν θα παραμείνει εν ζωή σε κάποια πολύ ειδικά σπορ μοντέλα ή σε ειδικούς κατασκευαστές (αν και πλέον εταιρίες όπως η Ferrari και Lamborghini έχουν εστιάσει στα απίστευτα αυτόματα κιβώτιά τους).
Τι σημαίνει όμως αυτό για τις εξετάσεις των υποψήφιων οδηγών για την απόκτηση διπλώματος.
Είναι απαραίτητο ο νέος οδηγός, που ποτέ στην ζωή του δεν θα έρθει σε επαφή με ένα μηχανικό κιβώτιο, να εκπαιδευτεί και να γνωρίζει την χρήση του;
Στην Αμερική για παράδειγμα, με την κυριαρχία των αυτόματων κιβωτίων σε όλη την αγορά, δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει κανείς τον χειρισμό ενός μηχανικού κιβωτίου.
Σε χώρες όπως η Βρετανία αλλά και αλλού στην Ευρώπη επικρατεί πλέον ένας προβληματισμός για το πόσο είναι προαπαιτούμενο για τον υποψήφιο οδηγό να γνωρίζει την χρήση ενός τέτοιου κιβωτίου.
Με την αγορά να έχει γεμίσει από αυτόματα κιβώτια, όχι μόνο στα ακριβά αυτοκίνητα όπως ήταν παλαιότερα, είναι προφανές ότι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων παιδιών δεν θα βρεθούν ποτέ μπροστά στην ανάγκη να συγχρονίσουν τα πόδια τους και τον συμπλέκτη με τις αλλαγές των σχέσεων με το χέρι.
Αν μάλιστα ισχύσει αυτό που έχουν προγραμματίσει οι εταιρίες και οι κυβερνήσεις για πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση από το 2030, είναι ξεκάθαρο πλέον ότι σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει κανένας λόγος της εκπαίδευσης σε μηχανικά κιβώτια.
Η πρόταση των αρμόδιων αρχών της Βρετανίας είναι να υπάρχουν κάποιες έξτρα εξετάσεις για τον υποψήφιο οδηγό που θέλει να έχει άδεια για χρήση χειροκίνητου κιβωτίου.
Κάτι δηλαδή σαν ένα έξτρα δίπλωμα που παίρνει κανείς για να οδηγήσει ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως φορτηγά κ.ά.
Το θέμα προφανώς θα απασχολήσει πολύ σύντομα και την χώρα μας, καθώς και εδώ τα αυτόματα κιβώτια έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται μία καθημερινότητα.
Ίσως μας πάρει λίγο παραπάνω -όπως συνήθως- όμως είναι σίγουρο ότι οι νέοι οδηγοί μέχρι το τέλος της δεκαετίας μάλλον θα βλέπουν την κίνηση του χεριού σε έναν επιλογέα σαν μία εντελώς αχρείαστη διαδικασία, που θα ανήκει οριστικά στο παρελθόν.
Δίπλωμα οδήγησης: Έτσι καταστρέφουμε το αυτοκίνητο
Μια από τις συνηθέστερες βλάβες στο αυτοκίνητο είναι εκείνη του συμπλέκτη και κοστίζει και εκατοντάδες ευρώ. Πώς θα σωθείτε;
O συμπλέκτης βρίσκεται ανάμεσα στην είσοδο ισχύος (βολάν στροφαλοφόρου) και την είσοδο ισχύος του κιβωτίου ταχυτήτων.
Συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που χρησιμοποιούνται στα συστήματα τετρακίνησης μπορούμε να πούμε πως υπάρχουν τρία συστήματα σύμπλεξης που χρησιμοποιούν την τριβή (μηχανικός συμπλέκτης), ηλεκτρισμό (ηλεκτρομαγνητικός) και υδραυλικό υγρό (υδροδυναμικός).
Όταν πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη, ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων αποσυνδέονται, ώστε να ολοκληρώνεται με ασφάλεια η αλλαγή της ταχύτητας.
Οι συμπλέκτες τριβής που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα αυτοκίνητα αποτελούνται από τρία εξαρτήματα: έναν δίσκο, μια πλάκα πίεσης και ένα ρουλεμάν.
Ο δίσκος μεταδίδει την κίνηση και καλύπτεται με ειδική επένδυση από υλικό ανθεκτικό στην τριβή και στη θερμότητα. Η πλάκα πίεσης είναι ένα εξάρτημα μόνιμα συνδεδεμένο με τον στρόφαλο, ο οποίος έρχεται σε επαφή με το δίσκο του συμπλέκτη μέσω ενός δακτυλίου πίεσης.
Όταν πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη, τα ελατήρια της πλάκας πίεσης σπρώχνουν τον δακτύλιο μακριά από τον συμπλέκτη.
Έτσι, δημιουργείται ένα μικρό κενό μεταξύ του δίσκου του συμπλέκτη και του στροφάλου και αποσυνδέονται το κιβώτιο ταχυτήτων και ο κινητήρας.
Το ρουλεμάν, από την άλλη πλευρά, έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει την πίεση απευθείας από το πεντάλ στα ελατήρια του δίσκου.
Ο συμπλέκτης είναι ένα αναλώσιμο στοιχείο.
Το πόσο συχνά χρειάζεται αντικατάσταση καθορίζεται κυρίως από τον τρόπο χρήσης και τον τρόπο οδήγησης. Κατά κανόνα, όσο πιο συχνά ενεργοποιείται ο συμπλέκτης, όπως για παράδειγμα σε κίνηση μέσα στην πόλη, τόσο πιο εύκολο μπορεί να καταπονηθεί.
Σημαντικό μειονέκτημα, τόσο για τον ίδιο τον μηχανισμό όσο και για τον οδηγό, είναι να διατηρείται το πόδι ακριβώς πάνω από τον συμπλέκτη όταν το αυτοκίνητο κινείται και είναι η λεγόμενη οδήγηση με μισό συμπλέκτη. Αντίθετα, το αριστερό πόδι πρέπει να στηρίζεται στο ειδικό στήριγμα ποδιών στην αριστερή πλευρά του πεντάλ του συμπλέκτη, σε ειδική θέση που έχουν δημιουργήσει σκόπιμα οι κατασκευαστές.
Η οδήγηση σε αστική κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένας από τους πιο συχνά αναφερόμενους λόγους φθοράς του συμπλέκτη, λόγω της συχνής χρήσης του συμπλέκτη.
Όταν οδηγείτε σε μποτιλιάρισμα είναι καλύτερο να προσπαθείτε να ξεκινάτε μόνο όταν υπάρχει αρκετός χώρος μπροστά από το αυτοκίνητο και όχι να διανύουμε μισό ή ένα μέτρο ειδικά όταν τα προπορευόμενα οχήματα είναι σταματημένα και να περιμένουμε και πάλι το ξεκίνημα με τον συμπλέκτη πατημένο.
Πολλοί οδηγοί δεν συνειδητοποιούν ότι ο λάθος χειρισμός του συμπλέκτη μπορεί να οδηγήσει σε αστοχία του συμπλέκτη και δαπανηρές επισκευές.
Πολλοί οδηγοί χρησιμοποιούν το συμπλέκτη πολύ νωρίτερα για να ξεκινήσουν στα φανάρια, με αποτέλεσμα να πιέζεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ο συμπλέκτης.
Ο σωστός τρόπος είναι να πατηθεί την κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσει το αυτοκίνητο. Ένα επίσης λάθος είναι ότι ορισμένοι οδηγοί δεν πατούν πλήρως το πεντάλ του συμπλέκτη κατά τη διάρκεια της αλλαγή των ταχυτήτων.
Η βλάβη του συμπλέκτη συνήθως δεν συμβαίνει ξαφνικά.
Η φθορά είναι σταδιακή και τα σημάδια της φθοράς ένας έμπειρος οδηγός μπορεί να τα καταλάβει έγκαιρα. Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα είναι η λεγόμενη ολίσθηση του συμπλέκτη.
Συμβαίνει όταν οι στροφές του κινητήρα αυξάνονται έχοντας ταχύτητα στο κιβώτιο και το αυτοκίνητο δεν ξεκινάει γρήγορα. Αυτό μπορεί να υποδηλώνει φθορά του δίσκου του συμπλέκτη, της πλάκας πίεσης ή του στροφάλου.
Ένα άλλο συχνά αναφερόμενο σημάδι επικείμενης αστοχίας συμπλέκτη είναι ένα υψηλό σημείο λειτουργίας.
Για να δουλέψει, πρέπει να το αφήσεις γρήγορα.
Από την άλλη, το πιο εμφανές σύμπτωμα που μπορεί να υποδηλώνει αστοχία του συμπλέκτη είναι η αδυναμία αλλαγής ταχύτητας.
Τέλος, κατά τη διάρκεια έντονης καταπόνησης του κινητήρα στην εκκίνηση (όπως ξεκίνημα σε μεγάλη ανηφόρα) η ύπαρξη δυσάρεστης οσμής είναι ένδειξη φθοράς του συμπλέκτη.
Επομένως, τη στιγμή που θα παρατηρήσετε τα πρώτα σημάδια μιας τέτοιας δυσλειτουργίας, είναι καλύτερο να απευθυνθείτε σε έναν μηχανικό που θα διαγνώσει σωστά το πρόβλημα και θα προβεί στις κατάλληλες επισκευές.
Δίπλωμα οδήγησης: Το κουμπί στα αυτοκίνητα που μειώνει την κατανάλωση βενζίνης!
Με την τιμή της βενζίνης να παραμένει στα… ουράνια, το αυτοκίνητο έχει γίνει μέσο πολυτελείας. Πώς θα καταφέρουμε, όμως, να εξοικονομήσουμε καύσιμο;
Ένα μικρό κουμπί που υπάρχει σε ορισμένα οχήματα μπορεί να μειώσει σημαντικά την κατανάλωση βενζίνης, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Express».
Πιο συγκεκριμένα, οι ειδικοί συνιστούν να το απενεργοποιούμε όταν μπαίνουμε στο ζεστό αυτοκίνητο μετά από αρκετή ώρα και στη συνέχεια να το ενεργοποιούμε μόλις το εσωτερικό του οχήματος δροσιστεί από τον κλιματισμό.
Αυτή τη φορά, όμως, πρόκειται για ένα πιο σπάνιο κουμπί, το οποίο όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα, μπορεί να μας βοηθήσει να καταναλώσουμε έως και 12% λιγότερο καύσιμο.
Ο λόγος για το λεγόμενο «σύστημα σταμάτα– ξεκίνα» το οποίο έχει ως στόχο την οικονομία καυσίμου και τη μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Το κουμπί αυτό περιλαμβάνει το γράμμα «Α», το οποίο περιβάλλεται από ένα κυκλικό τόξο.
«Εάν έχετε ένα τέτοιο κουμπί τότε, αυτό είναι το αυτόματο σταμάτα – ξεκίνα κουμπί του αυτοκινήτου σας. Θα απενεργοποιήσει αυτόματα τη μηχανή σας όταν αυτό είναι στάσιμο για αρκετή ώρα, όπως για παράδειγμα εάν έχετε σταματήσει στο κόκκινο φανάρι», αναφέρει η Express.
Αν και όλοι μας γνωρίζουμε πως το σβήσιμο της μηχανής κατά τη διάρκεια μιας στάσης συμβάλλει στην εξοικονόμηση καυσίμου, πολλοί είναι εκείνοι που βρίσκουν τη διαδικασία αρκετά κουραστική, ιδιαίτερα σε πολυσύχναστους δρόμους όπου τα κόκκινα φανάρια είναι πολλά.
Ωστόσο, η εν λόγω τεχνολογία είναι απολύτως αυτόματη και ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο έχει σταματήσει να κινείται, ο οδηγός έχει πατήσει το φρένο και ο μοχλός ταχυτήτων βρίσκεται στη «νεκρά».
Όταν είστε έτοιμοι να θέσετε το όχημα εκ νέου σε κίνηση και αφήσετε το φρένο ή βάλετε πρώτη ταχύτητα, τότε η μηχανή ανοίγει και πάλι, γεγονός που διευκολύνει διαδικασία.
Δίπλωμα οδήγησης: Μπλόκο της ΑΑΔΕ σε χιλιάδες ΙΧ!
Μπλόκο σε χιλιάδες οχήματα ετοιμάζεται να βάλει η ΑΑΔΕ καθώς τους απαγορεύει την κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους.
Το σαφάρι ελέγχων που ετοιμάζει η ΑΑΔΕ, μετά τη συνεργασία που ανακοινώθηκε με την αντίστοιχη υπηρεσία της Βουλγαρίας, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και ελέγχους στα πολυτελή αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα με πινακίδες της γειτονικής χώρας.
Είναι χαρακτηριστικό το στοιχείο πως περισσότερα από 9.500 οχήματα που ήταν δηλωμένα με ελληνικές πινακίδες στο υπουργείο Μεταφορών, διαγράφηκαν από τα μητρώα και ταξινομήθηκαν στη Βουλγαρία.
Τώρα η ΑΑΔΕ επιχειρεί να βάλει φρένο σε αυτό το φαινόμενο και θα ξεκινήσει ελέγχους και διασταυρώσεις στοιχείων.
Παράλληλα, θα γίνουν έλεγχοι και για εικονικές επιχειρήσεις που στήνουν στη Βουλγαρία διάφοροι επιτήδειοι, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους δεκάδες αυτοκίνητα με βουλγαρικές πινακίδες, στερώντας έτσι πολύτιμους πόρους από το ελληνικό Δημόσιο.
Όπως αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες, οι «πινακίδες Βουλγαρίας» έχουν την τιμητική τους.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, Έλληνες ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν ιδρύσει εταιρείες «φαντάσματα» στη γειτονική χώρα απλώς και μόνο για να αλλάξουν τις πινακίδες κυκλοφορίας στα οχήματά τους και να μην πληρώνουν τέλη κ.λπ. που αναλογούν στην Ελλάδα, αλλά και να κινούνται ελεύθερα π.χ. στον δακτύλιο.
Πριν από λίγα χρόνια, η ΑΑΔΕ είχε προχωρήσει σε εκτεταμένους ελέγχους, για να περιορίσει το φαινόμενο της κυκλοφορίας στην Ελλάδα υπερπολυτελών αυτοκινήτων πολύ μεγάλου κυβισμού.
Είχε ανακαλυφθεί ότι ιδιοκτήτες πολλών οχημάτων είχαν καταθέσει τις πινακίδες, είχαν κάνει εξαγωγή στη Βουλγαρία και είχαν ταξινομήσει τα οχήματά τους εκ νέου αποκτώντας βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας.
Κάποιοι άλλοι, επίσης, καταβάλλουν ένα πολύ χαμηλό νοίκι στη Βουλγαρία, προκειμένου να εμφανίζονται στους ελέγχους στα σύνορα με μόνιμη κατοικία στο εξωτερικό, ενώ ένα δίκτυο φροντίζει για τη δημιουργία εικονικού προφίλ μόνιμου κατοίκου Βουλγαρίας.
Ενώ υπάρχει και ένα πρόσφατο «τρικ» με τη μεταβίβαση του οχήματος σε εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων της Βουλγαρίας και με κάποιο ιδιωτικό συμφωνητικό ο Έλληνας ιδιοκτήτης διασφαλίζει την κατοχή της «κυριότητας» του αυτοκινήτου.
Όσον αφορά στις εταιρείες που εμφανίζουν ως φορολογική έδρα στη Βουλγαρία, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Ελληνικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου στη Βουλγαρία και της ICAP Bulgaria, οι ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις στη Βουλγαρία εκτιμώνται σε 18.136, απασχολούν συνολικό αριθμό 27.000 ατόμων και καταγράφουν ετήσιο κύκλο εργασιών 3,9 δισ. ευρώ.
Σχετικά με τη γεωγραφική κατανομή, η πλειονότητά τους, κυρίως μικρού και μεσαίου μεγέθους, εντοπίζονται στη μεγάλη περιφέρεια του Μπλαγκόεβγκραντ, στη νοτιοδυτική Βουλγαρία και κυρίως στις περιοχές πλησίον των συνόρων με την Ελλάδα.
Ακολουθεί σε αριθμό η περιοχή της Σόφιας και η πέριξ αυτής ευρύτερη περιοχή, στις οποίες είναι συγκεντρωμένες οι κατά τεκμήριο μεγαλύτερες σε μέγεθος και εντάσεως κεφαλαίου, τεχνολογίας και εργασίας ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις.
Δίπλωμα οδήγησης: Πώς θα καίτε λιγότερη βενζίνη
Δεν είναι δα και μυστικό πως όταν οδηγούμε με λάθος τρόπο, αυξάνουμε την κατανάλωση βενζίνης!
Ποιοι είναι, όμως οι βασικοί λόγοι που συντελούν στην αυξημένη και άσκοπη κατανάλωση, που λίγο έως πολύ κάνουμε οι περισσότεροι οδηγούμε αν και μπορούμε να τους αποφύγουμε;
Κακή συντήρηση του οχήματος
Ένα κακοσυντηρημένο ή μερικώς συντηρημένο αυτοκίνητο συμβάλλει στην αύξηση της κατανάλωσης, όσο οικονομικά κι αν οδηγούμε.
Χαρακτηριστικά, πρέπει να προσέχουμε:
- Βρώμικα φίλτρα αέρα και λαδιών,
- παραφλού που άλλαξε πριν από πολύ καιρό
- κακή ζυγοστάθμιση και ευθυγράμμιση των τροχών.
- Κακές οδηγικές συνήθειες
Ακόμη και το πιο οικονομικό αυτοκίνητο του κόσμου να έχουμε όμως, αν οδηγούμε «λάθος» δεν υπάρχει σωτηρία.
Πιο διαδεδομένες από τις κακές συνήθειες είναι:
- ο επιθετικός τρόπος που φρενάρουμε ή επιταχύνουμε μέσα στην κίνηση.
- Ξεφούσκωτα ελαστικά
Η ποσότητα του αέρα που βρίσκεται στα ελαστικά μας δεν επηρεάζει μόνο τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου μας και τη φθορά των ελαστικών, αλλά και την κατανάλωση καυσίμου.
Ξεφούσκωτα ελαστικά αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου αφού με την χαμηλότερη από τον κανονικό πίεση αυξάνεται και η επιφάνεια του πέλματος με την άσφαλτο, άρα αυξάνονται και οι τριβές.
Αυτό που θα πρέπει να θυμόμαστε, για να μην καίμε άσκοπα επιπλέον καύσιμο είναι να ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών μας σε τακτά χρονικά διαστήματα – περίπου κάθε δύο εβδομάδες – αλλά και όταν υπάρχουν απότομες και μεγάλες μεταβολές θερμοκρασίας.
Υπερβολικό βάρος
Με τα σύγχρονα αυτοκίνητα να ζυγίζουν πλέον στην πλειοψηφία τους από 1.000 περίπου κιλά και πάνω, είναι λογικό να σκεφτεί κανείς ότι μερικά επιπλέον κιλά δεν παίζουν μεγάλο ρόλο στην κατανάλωση. Έτσι κυκλοφορούμε με το αυτοκίνητο μας καθημερινά ελαφρώς φορτωμένο, χωρίς αυτό να μας απασχολεί.
Η αλήθεια είναι 40-50 κιλά επιπλέον φορτίου δεν θα κάνουν μεγάλη διαφορά στην κατανάλωση, αλλά… όλο και κάτι θα κάνουν.
Γι’ αυτό καλό είναι να απομακρύνουμε οποιοδήποτε σχετικά βαρύ αντικείμενο δεν χρειαζόμαστε καθημερινά από το αυτοκίνητο μας ώστε να πραγματοποιούμε τις διαδρομές μας με το μικρότερο δυνατό βάρος.
Μπαγκαζιέρες και σχάρες
Οτιδήποτε έρχεται να προστεθεί στο αμάξωμα, το οποίο δεν έχει προβλεφθεί από τον κατασκευαστή, αυξάνει την αεροδυναμική του αντίσταση και κατά συνέπεια, σε ταχύτητες που ξεπερνούν τα 60-80 χλμ./ώρα ο αντίκτυπος γίνεται αισθητός και στην αυξημένη κατανάλωση.
Οι σχάρες – και ακόμη περισσότερο οι μπαγκαζιέρες οροφής που τοποθετούνται επάνω τους – αυξάνουν παράλληλα σημαντικά την κατανάλωση, ειδικά σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομο.
Καλό είναι λοιπόν να χρησιμοποιούμε αυτά τα δύο αξεσουάρ μόνο όταν τα χρειαζόμαστε πραγματικά.
Οδήγηση με ανοιχτά παράθυρα
Μία ακόμη συνήθεια που συνδέεται με την μείωση της αεροδυναμικής απόδοσης του αυτοκινήτου μας και την αντίστοιχη αύξηση της κατανάλωσης ειναι η οδήγηση με ανοιχτά παράθυρα.
Σε πολύ χαμηλές ταχύτητες (έως τα 50-60 περίπου χλμ./ώρα) τα ανοιχτά παράθυρα δεν μπορούν να μας επηρεάσουν την κατανάλωση. Ωστόσο, από εκεί και πάνω η κακή αεροδυναμική απόδοση αρχίζει να επηρεάζει σημαντικά τον τομέα της κατανάλωσης.