Τεράστια αλλαγή: Έτσι θα είναι πλέον η Αττική Οδός – Τόσα θα πληρώνουμε για διόδια

Αττική Οδός: Κατατέθηκε για κύρωση στη Βουλή η σύμβαση – Είναι η μεγαλύτερη από τις 9 συνολικά αποκρατικοποιήσεις που ολοκλήρωσε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τον τελευταίο χρόνο, τόνισε ο Κ. Χατζηδάκης. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου με το οποίο κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής οδού για 25 χρόνια, έναντι ανταλλάγματος 3.270.000.000 ευρώ, ποσό που είναι το υψηλότερο στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ.

Η σύμβαση περιλαμβάνει συγκεκριμένες προβλέψεις υπέρ των οδηγών – χρηστών της Αττικής οδού, για τη διασφάλιση της συντήρησης και την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η Κυβέρνηση το οικονομικό αντάλλαγμα ύψους 3,27 δισ. ευρώ θα διατεθεί για τη μείωση του δημοσίου χρέους, το οποίο μόνο από αυτή τη συναλλαγή περιορίζεται σχεδόν κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε:

«Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού είναι η μεγαλύτερη από τις 9 συνολικά αποκρατικοποιήσεις που ολοκλήρωσε το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τον τελευταίο χρόνο. Αποκρατικοποιήσεις που δίνουν ώθηση στην οικονομία, τις επενδύσεις, την απασχόληση.

Η Αττική Οδός είναι ένα έργο κρίσιμο για την καθημερινότητα εκατομμυρίων κατοίκων και επισκεπτών της πρωτεύουσας.

Η σύμβαση που κατατίθεται στη Βουλή διασφαλίζει την περαιτέρω αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου και την σημαντική μείωση του δημοσίου χρέους. Είναι μια θετική εξέλιξη για τους κατοίκους της πρωτεύουσας, το Δημόσιο και την εθνική οικονομία».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε:

«Με τη νέα σύμβαση πραγματοποιείται ομαλά η μετάβαση στο νέο καθεστώς παραχώρησης και εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του συστήματος κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο της Αττικής, με υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας.

Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνεται ότι και στην Ελλάδα, η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα μπορεί να είναι διαφανής και επωφελής και για τα δύο μέρη.

Δύναται, δηλαδή, να καλύπτει το δημόσιο συμφέρον, μέσω της άμεσης χρηματοδότησης, της λειτουργίας και της συντήρησης, ενώ ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει την εκμετάλλευση του οδικού άξονα.

Μια σύμπραξη, με την οποία η χώρα μεγεθύνεται οικονομικά, αναπτύσσεται βιώσιμα και ισχυροποιείται ολόπλευρα».

Η σύμβαση προβλέπει ότι ο Παραχωρησιούχος (ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.), θα αναλάβει για 25 έτη τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.

Πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, ύψους 3,27 δισ. ευρώ, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ.

Η σύμβαση προβλέπει, επίσης, μείωση των διοδίων από 2,8 σε 2,5 ευρώ από τις 6 Οκτωβρίου, την ημέρα που θα γίνει η παράδοση του αυτοκινητοδρόμου από το Ελληνικό Δημόσιο στον Παραχωρησιούχο.

Η μείωση αφορά τις εξής κατηγορίες οχημάτων: επιβατικά (Ι.Χ.), ελαφρά εμπορικά οχήματα και αυτοκίνητα με τροχόσπιτα.

Περιλαμβάνονται, επίσης, διατάξεις για τη διασφάλιση της επαρκούς συντήρησης, της εύρυθμης λειτουργίας του οδικού άξονα και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος.

Ο Παραχωρησιούχος θα αξιολογείται κάθε δύο έτη αλλά και μεμονωμένα επί των βασικών δεικτών απόδοσης (KPIs).

Σε περίπτωση αδυναμίας επίτευξης των στόχων προβλέπεται η επιβολή χρηματικών ποινών και άλλες κυρώσεις ανάλογα με την υστέρηση στην προβλεπόμενη επίδοση.

Αττική Οδός: Αλλάζει το e-pass και η τιμή

Πολύ ευχάριστες εξελίξεις, ειδικά για τους κατόχους e-pass, αποκαλύφθηκαν σήμερα με δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος ανακοίνωσε μείωση στα κόμιστρα της Αττικής Οδού. Όλες οι νέες πληροφορίες και τι ισχύει στο xristika.gr.

Μείωση κατά 0,30 λεπτά του ευρώ στα διόδια της Αττικής Οδού ανακοινώθηκαν ξαφνικά από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Η μείωση αυτή θα ισχύει από 6 Οκτωβρίου 2024 και φέρνει πολύ καλά και για τους κατόχους e-pass που πλέον θα πληρώνουν λιγότερα για τις διελεύσεις τους, αλλά και για όσους την χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους.

Πιο αναλυτικά, ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε:

«Δεν πιστεύω ότι ο κόσμος ασχολείται ιδιαίτερα με το τι συμβαίνει στην αντιπολίτευση. Ασχολείται πάρα πολύ όμως με τα δικά του προβλήματα και με το πώς μπορούμε να δώσουμε απάντηση σε σε αυτό.

Να δώσω ένα παράδειγμα μόνο από τη σημερινή ατζέντα: Θα δώσουμε την εξουσιοδότηση για να υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Τα δημόσια ταμεία θα ενισχυθούν με παραπάνω από 3 δισεκατομμύρια ευρώ από την εταιρεία που θα τη διαχειριστεί, αλλά θα υπάρχει και χειροπιαστό όφελος για τους πολίτες, καθώς από τις 6 Οκτωβρίου τα διόδια στην Αττική Οδό θα μειωθούν από τα 2,8 ευρώ στα 2,5 ευρώ.

Αυτό είναι ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα για τους πολίτες, ειδικά για αυτούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τακτικά τον κεντρικό αυτοκινητόδρομο της πόλης.»

Τι ισχύει για το e-pass στην Αττική Οδό

Επισημαίνεται ότι οι χρήστες του e-pass, που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό συχνά, έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από διάφορα προγράμματα με μειωμένες τιμές.

Τα προγράμματα αυτά αναμένεται όπως είναι λογικό να αναμορφωθούν με στόχο να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις στους συχνά κινούμενους στην Αττική Οδό, όπως είναι οι επαγγελματίες οδηγοί.

Εγνατία Οδός: Tα νέα διόδια σε κάθε σταθμό

Δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ το πρωί της Παρασκευής η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την αναπροσαρμογή διοδίων τελών στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες (α) Α/Κ Σιάτιστας έως το Μεθοριακό Σταθμό Κρυσταλλοπηγής, (β) Α/Κ Λαγκαδά/Σερρών έως το Μεθοριακό Σταθμό Προμαχώνα, (γ) Α/Κ Χαλάστρας έως τον Μεθοριακό Σταθμό Ευζώνων.

Τα τέλη διοδίων αυξάνονται από τα 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο στα 0,04 λεπτά και κατά περίπτωση από 28% έως 32%.

Η απόφαση αναμένεται να εφαρμοστεί από σήμερα, αμέσως μόλις γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές στα συστήματα της Εγνατίας Οδού, καθώς από τη σύμβαση παραχώρησης, όπως αναφέρεται και στο σχετικό ΦΕΚ «προ της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης θα αναπροσαρμοστούν τα τέλη διοδίων».

Η τελετή υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, είναι προγραμματισμένη για σήμερα στις 4 το απόγευμα στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ.

Στο εξής η τιμή για ένα ΙΧ στα διόδια της Τύριας ανεβαίνει στα 2,70€ από 2,10€, στα 1,55€ αυξάνονται τα διόδια στο Δροσοχώρι (από 1.20€) για τα ΙΧ και στα 1,90€ στο Μαλακάσι (από 1,40€).

Η σύμβαση προβλέπει πως τα πρώτα χρόνια της παραχώρησης η κοινοπραξία θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου.

Η Αττική Οδός αλλάζει χέρια: Τα επόμενα βήματα για την παραχώρηση

Μια σημαντική εξέλιξη σημειώθηκε στον τομέα των υποδομών της χώρας μας, καθώς ολοκληρώθηκε ένας κρίσιμος σταθμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο, με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς, ολοκλήρωσε τον απαραίτητο προσυμβατικό έλεγχο, δίνοντας το πράσινο φως για την προώθηση της διαδικασίας.

Μετά την θετική γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η σύμβαση παραχώρησης θα υποβληθεί προς έγκριση στη Βουλή. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, αναμένεται ότι οι υπογραφές θα πέσουν τον Σεπτέμβριο, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας εποχής για τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο.

Παράλληλα, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να καταβάλλει το ποσό των 3,27 δισ. ευρώ, ένα σημαντικό ποσό που αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη, η Αττική Οδός αναμένεται να παραδοθεί στον όμιλο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, που είχε ανατεθεί στην κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ, λήγει στις αρχές Οκτωβρίου και δεν θα παραταθεί. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας αναδειχθεί νικήτρια στον διαγωνισμό, θα αναλάβει τη λειτουργία, χρηματοδότηση, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια και αναμένει να εξασφαλίσει σημαντικά οικονομικά οφέλη από αυτή τη σύμβαση, με εκτιμώμενα έσοδα 300 εκατ. ευρώ ετησίως από EBITDA.

Ένα από τα σημαντικότερα οφέλη για τους οδηγούς είναι η μείωση των διόδιων για τα ΙΧ αυτοκίνητα στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ.