Temu: Η κινεζική διαδικτυακή πλατφόρμα «Temu» δεν τηρεί την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των καταναλωτών.
Αυτό διαπίστωσαν 17 Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών- μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC)- μεταξύ των οποίων και η ΕΚΠΟΙΖΩ, οι οποίες κατέθεσαν σήμερα καταγγελίες στις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές, κατά της ταχέως αναπτυσσόμενης στην Ευρώπη κινεζικής διαδικτυακής αγοράς Temu.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) η πλατφόρμα δεν προστατεύει τους καταναλωτές ως προς τους κανόνες ασφαλείας της Ε.Ε. Επιπρόσθετα, χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης που παραβιάζουν τη νομοθεσία, με αποτέλεσμα να εμποδίζει τους καταναλωτές να λάβουν μια τεκμηριωμένη απόφαση στα πλαίσια της διαφάνειας. Η BEUC διαβίβασε σχετική καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αναλυτικά στις καταγγελίες υπογραμμίζονται τα εξής: Είναι κρίσιμο τα προϊόντα που πωλούνται σε αγορές εκτός ή εντός διαδικτύου, είτε είναι Ευρωπαϊκά, Αμερικανικά ή Κινέζικα, να είναι ασφαλή και να συμμορφώνονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όταν απευθύνονται σε Ευρωπαίους καταναλωτές. Ειδικότερα, η Temu, η οποία έχει πάνω από 75 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες στην ΕΕ, συχνά δεν ενημερώνει στους καταναλωτές για τον έμπορο που πωλεί τα προϊόντα του μέσω της εν λόγω πλατφόρμας, με αποτέλεσμα να μην τηρεί τους κανόνες για τα πρότυπα ασφάλειας των προϊόντων της Ε.Ε.
Επίσης, παρέχει ανεπαρκείς πληροφορίες σχετικά με τα προτεινόμενα συστήματα και τον τρόπο χρήσης των διαφορετικών κριτηρίων ως προς τα συγκεκριμένα προϊόντα που προτείνει μέσω της πλατφόρμας της. Τέλος, η διαδικτυακή αγορά βρίθει από τεχνικές χειραγώγησης, όπως είναι τα σκοτεινά μοτίβα, προκειμένου να κατευθύνει τους καταναλωτές να ξοδεύουν περισσότερα από όσα αρχικά θα ήθελαν και με αθέμιτο και παραπλανητικό τρόπο καθιστά ιδιαίτερα πολύπλοκη τη διαδικασία διαγραφής του λογαριασμού τους.
Ως εκ τούτου, η εφαρμογή διαδικτυακών αγορών Temu δεν προστατεύει τους καταναλωτές και παραβιάζει τη νομοθεσία της Ε.Ε. για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA). Συγκεκριμένα:
• Δεν παρέχει επαρκή ταυτοποίηση των εμπόρων που πωλούν τα προϊόντα τους στην πλατφόρμα της.
• Χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης μέσω της χρήσης διαφόρων τεχνασμάτων (“σκοτεινά πρότυπα”/”dark patterns”), ενώ ο τρόπος που προτείνει τα προϊόντα της είναι αδιαφανής.
Οι ως άνω παραβιάσεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιεχόμενο στο διαδίκτυο προστίθενται στις ανησυχίες που έχουν ήδη εκφραστεί από Ενώσεις Καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων που πωλούνται. Ειδικότερα, οι Ενώσεις έχουν θέσει πρόσφατα ερωτήματα προς τη διαδικτυακή πλατφόρμα Temu αναφορικά με τη συμμόρφωση και ασφάλεια των προϊόντων που πωλά στους καταναλωτές. Για παράδειγμα, η Ιταλική Οργάνωση καταναλωτών “Altroconsumo”, η οποία είναι μέλος της BEUC, διαπίστωσε τον Οκτώβριο του 2023 ότι, 9 από τα 13 καλλυντικά που δοκιμάστηκαν και αγοράστηκαν στην πλατφόρμα της, είτε δεν περιελάμβαναν τη λίστα των συστατικών που ανέφεραν στη συσκευασία τους, είτε περιείχαν μόνο ένα μέρος αυτών. Επίσης, η Γερμανική Οργάνωση Καταναλωτών “vzbv”, μέλος της BEUC θεωρεί ότι, η Temu παραβιάζει τη νομοθεσία για τους καταναλωτές μέσω του παραπλανητικού τρόπου που παρουσιάζει τις κριτικές προϊόντων της και τις εκπτώσεις τιμών.
Εν κατακλείδι, οι Ενώσεις Καταναλωτών καλούν τις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές να αναλάβουν δράση και να ερευνήσουν άμεσα τη μη τήρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το διαδικτυακό περιεχόμενο και τις ψηφιακές υπηρεσίες από τη διαδικτυακή πλατφόρμα TEMU, προκειμένου να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των καταναλωτών με γνώμονα ένα ασφαλέστερο και πιο ανοικτό ψηφιακό χώρο, παρέχοντας προστασία των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων και πρόσβαση σε ποιοτικές ψηφιακές υπηρεσίες.
Temu: Η εφαρμογή με τις χαμηλές τιμές που παρακολουθεί τις κινήσεις μας
Τα πάνω-κάτω έχει φέρει η είσοδος μίας εφαρμογής για ψηφιακές αγορές. Ο λόγος για το «Temu» το οποίο γίνεται όλο και πιο δημοφιλές στη χώρα μας.
Το Temu είναι ένα διαδικτυακό marketplace κινεζικών συμφερόντων το οποίο έχει γίνει πολύ γνωστό για τις εντυπωσιακές προσφορές του σε αρκετά προϊόντα τα οποία φτάνουν στους καταναλωτές απευθείας από την Κίνα.
Το Temu ειδικά τον τελευταίο καιρό έχει δημιουργήσει μία φρενίτιδα. H Humble μία εταιρεία που ασχολείται με το e-commerce έκανε έρευνα η οποία απευθύνεται στα κέρδη που αποκομίζει ο κινεζικός κολοσσός μόνο από την ελληνική αγορά.
Υπολόγισαν λοιπόν ότι το Temu δέχεται στην Ελλάδα κατά μέσο όρο 10.000 παραγγελίες την ημέρα με το μέσο καλάθι των Ελλήνων χρηστών να φτάνει περίπου τα 25 ευρώ, κάνοντας τζίρο της τάξης των 250.000 ευρώ την ημέρα.
H εφαρμογή Τemu ανταγωνίζεται τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πλατφόρμες αγορών παγκοσμίως με τις πιο χαμηλές τιμές όπως είναι για παράδειγμα το Shein και η Amazon. Οι αναζητήσεις για την πλατφόρμα στη χώρα μας άρχισαν να αυξάνονται από τα μέσα Ιουλίου και κατάφεραν να ξεπεράσουν την Amazon τον Σεπτέμβριο και τη Shein τον Οκτώβριο.
Η εξέλιξη του ενεργών χρηστών του Temu στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Reuters έχει διαμορφωθεί ως εξής:
-Ιανουάριος 2023 – 60.000 χρήστες
-Απρίλιος 2023 – 3.000.000 χρήστες
-Ιούλιος 2023 – 30.000.000 χρήστες
-Οκτώβριος 2023 – 51.000.000 χρήστες
Ο Νίκος Βασιλάκος, πρόεδρος Internet Now! μιλώντας στο Newsobmb.gr, ανέφερε ότι η πλατφόρμα δεν είναι και τόσο αθώα όσο φαίνεται. Μία αμερικάνικη εταιρεία ανάλυσης κατηγορεί το Temu ότι μας κατασκοπεύει και χρησιμοποιεί επικίνδυνο κακόβουλο λογισμικό.
Σύμφωνα με αυτή την αναφορά, η εφαρμογή συμβουλεύεται τις φωτογραφίες μας, τα μηνύματά μας, και παρακολουθεί τις κινήσεις μας.
Μπαίνοντας στην εφαρμογή της Temu υπάρχει το πρόγραμμα «συνεργατών» που διαφημίζει.
Στον κάθε συνεργάτη που θα κάνει εγγραφή δίνει έναν εκπτωτικό κωδικό και του ζητά να τον κοινοποιήσει προκειμένου να προσκαλέσει νέους χρήστες.
«Χιλιάδες πολίτες στην Ελλάδα έχουν επιλέξει για ηλεκτρονικές αγορές ένα κατάστημα το οποίο αν κάποιος εγκαταστήσει την εφαρμογή του στο κινητό του παρακολουθεί τα πάντα», είπε αρχικά στην κάμερα του Newsobmb.gr ο Νίκος Βασιλάκος, πρόεδρος Internet Now!.
Kαι πρόσθεσε: «Σε περίπτωση που ένας χρήστης εγκαταστήσει την εφαρμογή TEMU και δώσει πρόσβαση, τότε παρακολουθούνται οι φωτογραφίες, οι επαφές ενώ παράλληλα η εφαρμογή ακούει τις συνομιλίες του από το μικρόφωνο».
Οι νέοι χρήστες που χρησιμοποιούν τον κωδικό τους κερδίζουν έκπτωση έως και 50% καθώς και δωροεπιταγές 100 ευρώ, ενώ οι «συνεργάτες» κερδίζουν έως και 20% προμήθεια, ανάλογα με το ύψος των αγορών που έχουν κάνει όσοι χρησιμοποίησαν τον κωδικό τους.
Όποιες και αν είναι οι κρυφές καταναλωτικές απολαύσεις, το Temu θα προσπαθήσει να τις ξετρυπώσει και να στις πλασάρει σε «ασυναγώνιστες τιμές».
Το αποτέλεσμα;
Θέλοντας και μη, στο τέλος της ημέρας, ένα μέσος χρήστης με στοιχειώδη παρουσία στα social media έχει δεχθεί βομβαρδισμό μηνυμάτων σχετικά με την ποικιλία και τις χαμηλές τιμές της Temu.
«Η εφαρμογή μπαίνει στο κινητό, το εγκαθιστάς και λέει πως εάν το στείλεις σε φίλους σου, θα πάρεις έκπτωση. Ένα κινητό με εφαρμογή Temu δεν είναι ασφαλές», ανέφερε.
Το Temu στέλνει και υποτιθέμενα προσωποποιημένα μηνύματα τα οποία αφορούν προϊόντα που ψάχνει ο χρήστης, τα μηνύματα συνοδεύονται με την φράση: «Διαλέξαμε ειδικά για σένα μια έκπληξη! Έχεις μέχρι και 90% έκπτωση!».
«Ήδη στις ΗΠΑ έχει γίνει μεγάλος ντόρος για το Temu, αυτό που θέλει η εφαρμογή είναι: οργανωμένη και με όρια πρόσβαση στους λογαριασμούς των χρηστών.
Αυτό δεν είναι τόσο εύκολο γιατί από τη στιγμή που ο χρήστης δίνει έγκριση σε κάτι το οποίο τον παρακολουθεί μετά πώς θα γίνει έλεγχος όταν τα στοιχεία φεύγουν εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και πηγαίνουν στην Ασία», ανέφερε ο Νίκος Βασιλάκος.
Σημειώνεται ότι για να γλιτώσει κάποιος από τον Κινέζο κατάσκοπο αρκεί να σβήσει την εφαρμογή από το κινητό του και να διαγράψει τον λογαριασμό του.
Ποιος είναι ο 43χρονος ιδρυτής της Temu που έχει φέρει τα πάνω-κάτω με την εφαρμογή ψηφιακών αγορών τόσο σε εγχώριο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο;
Ο «νονός» της πλατφόρμας πώλησης προϊόντων Temu που έχει προκαλέσει φρενίτιδα είναι ο 43χρονος, Colin Huang.
Ο Huang, μπορεί να παραιτήθηκε από πρόεδρος της εταιρείας τον Μάρτιο του 2021, ωστόσο εξακολουθεί να είναι βασικός μέτοχος.
Ο Huang μεγάλωσε σε μία πολύ φτωχή επαρχία της Κίνας και κατάφερε μέσω μίας μαθητικής Ολυμπιάδας να μπει σε ένα πολύ καλό σχολείο.
Στη συνέχεια, έκανε πρακτική άσκηση στη Microsoft πριν ξεκινήσει την καριέρα του στην Google στις ΗΠΑ το 2004.
Πρόκειται για έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, με το όνομά του να φιγουράρει στις λίστες του Forbes, καθώς η περιουσία του αγγίζει πλέον, τα 40 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα τηλεοπτικά δίκτυα επικρατεί φρενίτιδα, με τους ειδικούς να αναλύουν την εφαρμογή.
«Αυτή η νέα εταιρεία η Temu προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες αλλά… Πιθανώς μεγαλύτερο ρίσκο;» αναφέρει το CBS.
Σύμφωνα με το CBS στις ΗΠΑ υπάρχουν παράπονα από καταναλωτές, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την ποιότητα προϊόντων, καθυστερήσεις στην παράδοση, καθώς και μη παράδοση πληρωμένων παραγγελιών.
Ωστόσο, αυτές δεν είναι οι πιο σημαντικές καταγγελίες.
Η πιο σοβαρή καταγγελία αναφέρει πως η TEΜU συλλέγει όχι μόνο τα ονόματα πελατών, καθώς και διευθύνσεις, τηλεφώνα, ημερομηνίες γέννησης, φωτογραφίες και ό,τι άλλο που μπορούν να βρουν από τα social media.
Οι ειδικοί θα πουν ακόμα πως ένα μεγάλο θέμα είναι η καταναγκαστική εργασία και μία σειρά άλλων ζητημάτων με την εταιρεία από την άλλη σε ό,τι την αφορά να λέει πως όλα είναι σύννομα και πως δεν πουλάει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών.
Οι ειδικοί κυβερνοασφάλειας προειδοποιούν όσους έχουν αγοράσει ή πρόκειται να αγοράσουν κάτι από την εν λόγω εφαρμογή.
«Αν κατεβάσατε την εφαρμογή Temu, σβήστε την τώρα, trendαρει στα ψηφιακά καταστήματα και είναι γεμάτη με προσφορές που μοιάζουν πολύ καλές για να είναι αληθινές, αλλά πέρα από την αμφισβητούμενη ποιότητα το ενδιαφέρον είναι η κυβερνοασφάλεια σας, ειδικοί λένε πως η εν λόγω εφαρμογή συνδέεται με την Κίνα και συλλέγει πάρα πολλά προσωπικά μας δεδομένα» αναφέρει το News4JAX, The Local Station.
Μάλιστα, προχωράει ένα βήματα παρακάτω λέγοντας πως τα περισσότερα κέρδη που έχει η εν λόγω εταιρεία είναι από την πώληση των προσωπικών μας δεδομένων, παρά την πώληση των προϊόντων.