Τέλος το delivery το 2024: Έτσι θα κάνουμε παραγγελίες

Delivery: Τέλος σε όσα ξέραμε στο delivery θα μπει μέσα στο 2024.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν σήμερα σε νομοθεσία που έχει σκοπό να ενισχύσει τα δικαιώματα εκατομμυρίων εργαζομένων σε ψηφιακές πλατφόρμες όπως η Uber ή η Deliveroo.

Η ΕΕ εκτιμά σε «τουλάχιστον 5,5 εκατομμύρια» τον αριθμό των εργαζομένων, όπως είναι οι οδηγοί και οι delivery στις πλατφόρμες.

Σήμερα θεωρούνται αδίκως ανεξάρτητοι εργαζόμενοι.

Η συμφωνία προβλέπει, λοιπόν, τον επαναπροσδιορισμό ως μισθωτών πολλών ατόμων που θεωρούνται σήμερα ανεξάρτητοι εργαζόμενοι προκειμένου να ενισχύσει κυρίως την κοινωνική προστασία τους.

Ενώ οι ρυθμίσεις για τις πλατφόρμες σήμερα διαφέρουν πολύ μεταξύ των 27 κρατών μελών, η νέα νομοθεσία φιλοδοξεί να ορίσει ταυτόσημους κανόνες στην κλίμακα της ΕΕ προκειμένου να καθοριστεί αν οι διανομείς γευμάτων ή οι οδηγοί οχημάτων προς ενοικίαση VTC (Voiture de transport avec chauffeur) που εργάζονται στις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες θα πρέπει να θεωρούνται μισθωτοί.

«Οι οδηγοί και οι διανομείς θα αποκτήσουν τα κοινωνικά δικαιώματα που δικαιούνται» ενώ «οι πλατφόρμες θα αποκομίσουν νομική ασφάλεια», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Νίκολας Σμιτ, από τον οποίο προήλθε το σχέδιο ρύθμισης που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2021.

Από τότε, το κείμενο αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ της Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Σήμερα τελικά ανακοίνωσαν μια πολιτική συμφωνία, η οποία θα πρέπει στη συνέχεια να εγκριθεί επίσημα από τους ευρωβουλευτές στην ολομέλεια και από το Συμβούλιο της ΕΕ που εκπροσωπεί τα κράτη μέλη.

Η νέα νομοθεσία θεσπίζει πέντε κριτήρια:

-η πλατφόρμα να καθορίζει τα επίπεδα των αποδοχών,

-να επιβλέπει από απόσταση τις παροχές προς αυτούς,

-να μην επιτρέπει στους υπαλλήλους της να επιλέξουν τα ωράριά τους ή να αρνηθούν αποστολές,

-να επιβάλλει στους εργαζόμενους να φοράνε στολή, ή

-ακόμη να απαγορεύει σε αυτούς να εργάζονται σε άλλες επιχειρήσεις.

Αν πληρούνται τουλάχιστον δύο απ’ αυτά τα κριτήρια, η πλατφόρμα θα «θεωρείται» εργοδότης και θα υπόκειται στις υποχρεώσεις που απορρέουν από το εργατικό δίκαιο (ελάχιστος μισθός, χρόνος εργασίας, αποζημίωση ασθενείας, πρότυπα ασφάλειας) και υπαγορεύονται από τη νομοθεσία της χώρας.

Τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να διευρύνουν αυτόν τον κατάλογο των κριτηρίων. Το τεκμήριο της μισθωτής εργασίας μπορεί να ζητηθεί από τον εργαζόμενο, από τους εκπροσώπους του και από τις αρμόδιες αρχές με δική τους πρωτοβουλία.

Σε περίπτωση αμφισβήτησης από την πλατφόρμα, είναι εκείνη που οφείλει να παράσχει αποδείξεις ότι το καθεστώς ανεξάρτητου εργαζόμενου αιτιολογείται προκειμένου να ανατρέψει την απόφαση.

Οι επιχειρήσεις του τομέα πάντως δηλώνουν πως οι εργαζόμενοι τάσσονται στην πλειονότητά τους υπέρ του ανεξάρτητου καθεστώτος. Εξέφρασαν επίσης την ανησυχία τους για τα επιπλέον κόστη που αναμένεται να υποστούν, λέγοντας πως φοβούνται αρνητικές συνέπειες στην απασχόληση.

«Παραμένουμε δεσμευμένοι στην Ευρώπη και θα συνεχίσουμε να τασσόμαστε υπέρ ενός μοντέλου που δίνει στους εργαζομένους των πλατφορμών αυτό που λένε πως θέλουν: την ανεξαρτησία, πλεονεκτήματα και την ευελιξία», δήλωσε σήμερα εκπρόσωπος του αμερικανικού κολοσσού Uber.

Εξέφρασε την ελπίδα πως το κείμενο θα επιφέρει «νομική σαφήνεια».

Οι επιχειρήσεις αυτές, οι οποίες διαχειρίζονται εφαρμογές που φέρνουν σε επαφή πελάτες με παρόχους υπηρεσιών, βρέθηκαν αντιμέτωπες με πολλές δίκες στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο κυρίως για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων τους. Οι τελευταίοι έχουν κινητοποιηθεί επίσης για καλύτερες αμοιβές και συνθήκες εργασίας.

Το κείμενο που εγκρίθηκε σήμερα προβλέπει επίσης περισσότερη διαφάνεια σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των αλγορίθμων των εφαρμογών, ενημερώνοντας τους εργαζομένους για τον τρόπο με τον οποίο επιτηρούνται και αξιολογούνται (κατανομή αποστολών, απόδοση πριμ)

Θα απαγορεύεται επίσης η λήψη ορισμένων σημαντικών αποφάσεων, όπως οι απολύσεις και οι κατασχέσεις λογαριασμών, χωρίς ανθρώπινο έλεγχο.

Οι πλατφόρμες θα πρέπει ακόμη να αποτιμούν τον αντίκτυπο των αποφάσεων που λαμβάνονται από αυτοματοποιημένες πλατφόρμες για τις συνθήκες εργασίας, την υγεία και τα θεμελιώδη δικαιώματα.

Η επεξεργασία ορισμένων προσωπικών δεδομένων θα απαγορευθεί, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις πεποιθήσεις ή τις ιδιωτικές ανταλλαγές με συναδέλφους.

Οι πλατφόρμες θα έχουν την υποχρέωση να διαβιβάζουν πληροφορίες για τους ανεξάρτητους εργαζομένους που απασχολούν στις αρμόδιες εθνικές αρχές και στα συνδικάτα που εκπροσωπούν αυτούς τους εργαζόμενους.

Σε περίπτωση που τελικά ψηφιστεί και εφαρμοστεί η συγκεκριμένη νομοθεσία, θα επηρεαστούν από τις αλλαγές και οι ελληνικές πλατφόρμες delivery όπως Wolt, efood, ενώ μένει να φανεί ο τρόπος που θα επιλέξουν να αντιδράσουν.

Delivery: Μπαίνει και ο ΟΤΕ;

Την ίδια ώρα, μια νέα σελίδα ετοιμάζεται να ανοίξει επιχειρηματικά ο OTE καθώς φέρνει σε άλλη διάσταση το online delivery. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr

Με ώθηση από τον υπερδιπλασιασμό του τζίρου και των χρηστών της πλατφόρμας BOX, ο ΟΤΕ πραγματοποιεί μια πολυμέτωπη διεύρυνση και ανοίγει τον δρόμο για την ανάπτυξη του στο online delivery, αλλά και στις αναδυόμενες ψηφιακές δραστηριότητες που διαθέτει.

Καθώς ο ανταγωνισμός στο online delivery εντάθηκε σημαντικά, ο ΟΤΕ διαπιστώνει πως, παρά την καλή πορεία της πλατφόρμας BOX, η απουσία ιδιόκτητου στόλου αφαιρεί ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από την πλατφόρμα, καθώς η μάχη για την πίτα των 800 εκατ. ευρώ πλέον έχει μεταφερθεί στο last mile και τους χρόνους παραδόσεων.

Παράλληλα η εταιρεία θέλει να αναπτύξει ακόμα περαιτέρω τις ψηφιακές δραστηριότητες που έχει αναπτύξει, όπως η πλατφόρμα ασφαλιστικών υπηρεσιών Cosmote Insurance και Cosmote e-Payments.

Στην τελευταία, έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων του ΟΤΕ εγκρίθηκαν τροποποιήσεις και προσθήκες στο καταστατικό της εταιρείας, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την έναρξη δραστηριότητας στις ταχυμεταφορές για τη διανομή και παράδοση προϊόντων/ εμπορευμάτων της εταιρείας ή τρίτων, με μέσα της εταιρείας ή τρίτων συνεργατών της.

Παράλληλα προστέθηκε και η «ανάπτυξη και λειτουργία διαδικτυακών πλατφορμών διαμεσολάβησης και η παροχή επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης ή άλλων υπηρεσιών διαμεσολάβησης, για την επίτευξη συμφωνιών σχετικά με την πώληση και αγορά από τους καταναλωτές προϊόντων/εμπορευμάτων τρίτων που συνεργάζονται με την εταιρεία έναντι προμήθειας, όπως ενδεικτικά προϊόντων φαγητού, ροφημάτων, αναψυκτικών και εν γένει προϊόντων που προσφέρονται για κατανάλωση σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και μη, όπως εστιατόρια, ταχυφαγεία, σνακ – μπαρ, καφέ –μπαρ, αναψυκτήρια, ουζερί, γλυκοπωλεία, περίπτερα, καταστήματα καπνικών ειδών ή ψιλικών, βιβλιοπωλεία, μίνι μάρκετ, υπεραγορές, κάβες, παντοπωλεία, μανάβικα, ανθοπωλεία, καταστήματα βιολογικών προϊόντων, φαρμακεία, pet shops, καταστήματα τηλεπικοινωνιών και κάθε επιχείρηση λιανικής πώλησης προϊόντων σε καταναλωτές.

Στο πλαίσιο της παραπάνω δραστηριότητας η Εταιρεία μπορεί να παρέχει υπηρεσίες διαφημιστικές, συμβουλευτικές, έκδοσης και διάθεσης εκπτωτικών κουπονιών και άλλες συναφείς υπηρεσίες».

Ο ΟΤΕ κινείται για να ενισχύσει το δίκτυο των συνεργαζόμενων καταστημάτων, καθώς, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας, η ύπαρξη ιδιόκτητου στόλου αποτελεί βασικό εφόδιο για να υπάρξει ανάπτυξη και σε άλλες κατηγορίες και επιχειρήσεις.

Με τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες να έχουν προ πολλού πάψει να αποτελούν απλές εφαρμογές για καταχώρηση παραγγελιών και να έχουν συνδεθεί με τη διανομή τροφίμων και άλλων προϊόντων, ο ΟΤΕ ανοίγει τον δρόμο ώστε η BOX να μην παραμείνει μια πλατφόρμα παραγγελιών που ενδεχομένως θα βλέπει τα μερίδια της να σημειώνουν αργή ανάπτυξη ή και να μειώνονται, αλλά να μπορεί να προχωρήσει σε μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση online delivery με ιδιόκτητο στόλο.

Το άνοιγμα του ΟΤΕ στις διανομές εγγράφεται στο πλαίσιο της έντονης κινητικότητας σε αυτό τον τομέα της αγοράς. Η εξαμηνιαία έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) δείχνει ότι «ωριμάζουν» οι Έλληνες χρήστες και αυξάνεται σημαντικά το μέγεθος της αγοράς.

Εξαιτίας της μεγάλης ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πλατφορμών παραγγελιοληψίας και διανομής, τον Δεκέμβριο του 2021 οι αγορές έτοιμου φαγητού αντιπροσώπευαν το 12% των συνολικών αγορών μέσω διαδικτύου, ενώ τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ και φαρμακεία σημειώνουν ταχύτατη ανάπτυξη.

Υπενθυμίζουμε πως τον Απρίλιο του 2020 ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, είχε αναφέρει ότι σχεδιάζεται η επέκταση της πλατφόρμας BOX σε νέες δραστηριότητες, προσθέτοντας ότι αυτή η εξέλιξη αποτελούσε βασικό στόχο από το ξεκίνημα της λειτουργίας του, τον Δεκέμβριο του 2019. «Εξετάζουμε πάρα πολύ σοβαρά τι θα γίνει με τον στόλο, γιατί είναι κάτι που δεν έχουμε.

Ωστόσο επειδή είναι μεγάλη επένδυση πρέπει να γίνει δοκιμαστικά. Να δούμε πώς θα πάει και αν μπορεί να προχωρήσει. Είναι κάτι που πρέπει να μελετηθεί πολύ σοβαρά», τονίζουν πηγές του ΟΤΕ.

Σημειώνουν, πάντως, ότι η πλατφόρμα BOX έχει άλλα πλεονεκτήματα που την ενισχύουν έναντι του ανταγωνισμού, με κυριότερο το πρόγραμμα επιβράβευσης των καταναλωτών με δωρεάν δεδομένα κινητής τηλεφωνίας.

Ήδη στην BOX έχουν μπει νέα καταστήματα σε δοκιμαστικό στάδιο, όπως ανθοπωλεία και είδη για κατοικίδια, ενώ η πλατφόρμα βρίσκεται σε 60 πόλεις και συνεργάζεται με 9.000 καταστήματα.

Πέρα από σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν στο BOX και καταστήματα μαναβικής, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, καταστήματα delicatessen, κάβες, βιολογικά προϊόντα, αλλά και ζαχαροπλαστεία.

Αυξημένη είναι, παράλληλα, η κινητικότητα στις παραγγελίες για τα συνεργαζόμενα σούπερ μάρκετ «Μασούτης» και «Κρητικός», με την αύξηση να φτάνει το 50% από την αρχή της χρονιάς.