Αλλαγές αναμένονται στα σούπερ μάρκετ. Τι θα δούμε το 2025;
Τα επόμενα χρόνια, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων θα συγκεντρωθεί στα χέρια όλο και λιγότερων μεγάλων αλυσίδων, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη διεργασίες για εξαγορές και συγχωνεύσεις. Η μεγαλύτερη κίνηση που αναμένεται άμεσα είναι η εξαγορά της αλυσίδας “Κρητικός” από τον “Μασούτη”, μια συμφωνία που θα επηρεάσει σημαντικά τον ανταγωνισμό στην αγορά.
Προς μεγαλύτερη συγκέντρωση ο κλάδος των σούπερ μάρκετ
Μιλώντας στο περιθώριο της έκθεσης HORECA, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής της METRO (My Market), Αριστοτέλης Παντελιάδης, τόνισε ότι ο κλάδος θα οδηγηθεί σε ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση. Μάλιστα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο και η METRO να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά στο μέλλον.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, η ελληνική αγορά δεν είναι ακόμη τόσο συγκεντρωμένη όσο οι αντίστοιχες ευρωπαϊκές και η διαδικασία μετασχηματισμού της θα συνεχιστεί. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται σε όλο τον κλάδο, καθώς ο έντονος ανταγωνισμός και η μείωση του πληθωρισμού πιέζουν τις μεσαίες και μικρότερες αλυσίδες, εξωθώντας τες σε συμφωνίες απορρόφησης από μεγαλύτερους «παίκτες».
Οι μεγάλες αλυσίδες κυριαρχούν – Ποιοι μένουν στο παιχνίδι
Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ έχει ήδη συγκεντρωθεί γύρω από τρεις μεγάλες αλυσίδες:
- Σκλαβενίτης
- ΑΒ Βασιλόπουλος
- Μασούτης
Παράλληλα, υπάρχουν δυναμικές μεσαίες αλυσίδες, όπως η METRO (My Market) και η Κρητικός, που προσπαθούν να επεκταθούν. Ωστόσο, υπάρχουν και μικρότερες επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό πίεση λόγω υψηλού δανεισμού, γεγονός που καθιστά δύσκολη την υλοποίηση επενδύσεων εκσυγχρονισμού και επέκτασης των δικτύων τους.
Τα τελευταία χρόνια, η αγορά πέρασε από μια περίοδο εξυγίανσης, με μεγάλες αλυσίδες να αλλάζουν χέρια λόγω οικονομικών προβλημάτων. Η Σκλαβενίτης απορρόφησε την Μαρινόπουλος, ενώ άλλες μικρότερες αλυσίδες είτε εξαγοράστηκαν είτε αναγκάστηκαν να περιορίσουν τη δραστηριότητά τους.
Τι σημαίνει αυτό για τους καταναλωτές
Οι επερχόμενες συγχωνεύσεις και εξαγορές αναμένεται να φέρουν αλλαγές στις τιμές, στις προσφορές και στην ποικιλία των προϊόντων που διαθέτουν τα σούπερ μάρκετ. Από τη μία, η συγκέντρωση της αγοράς μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση των υπηρεσιών και χαμηλότερο κόστος λειτουργίας για τις μεγάλες αλυσίδες. Από την άλλη, όμως, η μείωση του ανταγωνισμού μπορεί να περιορίσει τις επιλογές των καταναλωτών και να δυσκολέψει τη διαπραγματευτική δύναμη των προμηθευτών.
Με τις αλλαγές να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, το μόνο βέβαιο είναι ότι η ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ δεν θα είναι η ίδια τα επόμενα χρόνια.
Έκτακτο: Εγκρίθηκε νέο επίδομα 300 ευρώ – Δες αν είσαι δικαιούχος πριν λήξει
Έσκασε νέα έκτακτο επίδομα για χιλιάδες δικαιούχους. Δείτε πώς θα το πάρετε.
Νέο κρατικό επίδομα ύψους 300 ευρώ θα δοθεί σε πρωτοετείς φοιτητές χαμηλού εισοδήματος στο πλαίσιο της δράσης «σπουδά…ΖΩ!» και της πρωτοβουλίας «ΓΕΦΥΡΑ». Το επίδομα αφορά 120 δικαιούχους που ανήκουν σε οικογένειες της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας με εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας.
Ποιοι το δικαιούνται;
Το εισοδηματικό όριο, όπως καθορίστηκε από την ΕΛΣΤΑΤ, είναι 6.030 ευρώ ετησίως για μονοπρόσωπα νοικοκυριά, προσαυξανόμενο κατά:
✔️ 50% για τον/την σύζυγο και κάθε παιδί 14-24 ετών.
✔️ 30% για κάθε παιδί κάτω των 14 ετών.
Φέτος, το όριο αυξήθηκε κατά 1.000 ευρώ, ώστε να συμπεριληφθούν περισσότεροι φοιτητές. Παράλληλα, η κάρτα σίτισης αυξήθηκε από 250€ σε 300€.
Προθεσμία και Αιτήσεις
Η προθεσμία για υποβολή αιτήσεων λήγει στις 16 Φεβρουαρίου 2025. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν στην επίσημη ιστοσελίδα www.gefyra.com.gr.
Ξαφνικά υποχρεωτικό νέο μάθημα για όλους στα σχολεία – Οι μαθητές δεν το περίμεναν!
Τι… μάθημα βάζει στα σχολεία το υπ. Παιδείας, το οποίο μόνο καλό μπορεί να κάνει στους μαθητές. Δείτε ποιο είναι.
Με μια αιφνιδιαστική απόφαση, το Υπουργείο Παιδείας φέρνει νέο υποχρεωτικό μάθημα σε όλα τα σχολεία, από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο! Οι μαθητές θα παρακολουθούν τουλάχιστον 10 διδακτικές ώρες.
Στόχος του νέου μαθήματος είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των μαθητών, με θεματικές που αλλάζουν όσα ξέραμε για την εκπαίδευση. Οι δράσεις δεν θα περιοριστούν μόνο στις σχολικές αίθουσες, αλλά θα επεκταθούν και στις οικογένειες των μαθητών, καλλιεργώντας νέες αντιλήψεις στην κοινωνία.
Η απόφαση υπογράφηκε από τους υφυπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας, Βασίλη Σπανάκη και Ζέττα Μακρή, και πλέον δρομολογείται η εφαρμογή του σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και ΕΠΑ.Λ..
Οι θεματικές ενότητες των προγραμμάτων περιλαμβάνουν δράσεις που ενισχύουν την ευαισθητοποίηση των μαθητών και των οικογενειών τους σχετικά με την προστασία των αδέσποτων ζώων. Επιπλέον, στα Προγράμματα Σπουδών όλων των τύπων σχολικών μονάδων – Νηπιαγωγείων, Δημοτικών Σχολείων, Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων και ΕΠΑ.Λ. – εντάσσονται δράσεις ενεργού πολίτη, οι οποίες θα έχουν διάρκεια τουλάχιστον 10 διδακτικών ωρών η καθεμία. Μέσα σε αυτές τις δράσεις, θα υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθεί αυτόνομη θεματική ενότητα αφιερωμένη στα ζώα συντροφιάς.
Στόχοι του νέου μαθήματος
Την ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών που ενισχύουν τη φιλοζωία και την υπεύθυνη ιδιοκτησία ζώων συντροφιάς.
Την ενημέρωση σχετικά με όλα τα ζητήματα που αφορούν τα ζώα, με έμφαση στα ζώα συντροφιάς, καθώς και την καλλιέργεια υπεύθυνης στάσης απέναντί τους.
Την προώθηση ηθικών αξιών και ενσυναίσθησης απέναντι στα ζώα, στη βάση των πέντε διεθνώς αναγνωρισμένων ελευθεριών για την ευζωία τους.
Την ενίσχυση της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων σχετικά με τη φροντίδα, την κοινωνικοποίηση και τη διάδραση των ζώων συντροφιάς.
Τη βιωματική μάθηση γύρω από τη φιλοζωία και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών σε πρωτοβουλίες και δράσεις που προάγουν την προστασία των ζώων.
Ξαφνική αλλαγή σε ονόματα περιοχών: Δείτε πώς ονομάζονται στην Ελλάδα
Γιατί άλλαξαν όνομα στη Google περιοχές; Διαβάστε αναλυτικά στο xristika.gr.
Η αλλαγή τοπωνυμιών από τη Google προκαλεί αντιδράσεις και διπλωματικές ανησυχίες
Η Google, σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, επιβεβαίωσε πως αποτελεί πάγια πρακτική της να προβαίνει σε αλλαγές τοπωνυμιών μόνο μετά από επίσημη ενημέρωση από κυβερνητικές πηγές. Οι αλλαγές αυτές ευθυγραμμίζονται με τα στοιχεία της αμερικανικής γεωγραφικής υπηρεσίας GNIS, διασφαλίζοντας την ακρίβεια των δεδομένων.
Ωστόσο, η αλλαγή ονομάτων σε ορισμένες τοποθεσίες προκάλεσε αντιδράσεις σε διεθνές επίπεδο. Για παράδειγμα, η χρήση της ονομασίας “Κόλπος της Αμερικής” από την ακτοφυλακή των ΗΠΑ και πολιτικούς, όπως ο Ρεπουμπλικάνος κυβερνήτης Ρον ΝτεΣάντις, προκάλεσε διπλωματική ανησυχία στο Μεξικό. Η πρόεδρος του Μεξικού, Κλαούντια Σεϊνμπάουμ, σχολίασε σαρκαστικά, προτείνοντας να μετονομαστεί η Βόρεια Αμερική σε «Μεξικάνικη Αμερική», αναφερόμενη σε ιστορικούς χάρτες.
Παράλληλα, οι χρήστες εκτός ΗΠΑ συνεχίζουν να βλέπουν τόσο την αρχική όσο και τη νέα ονομασία στις διαφιλονικούμενες τοποθεσίες, όπως συνηθίζεται σε περιοχές με αμφισβητούμενη ονοματολογία.
Η αλλαγή τοπωνυμιών δεν επηρέασε μόνο τη γεωγραφική περιοχή του Κόλπου. Στην Αλάσκα, η μετονομασία της υψηλότερης κορυφής της Βόρειας Αμερικής πυροδότησε έντονες αντιδράσεις από ιθαγενείς κοινότητες, που επιθυμούν να διατηρηθεί η ιστορική ονομασία «Ντενάλι».
Οι κινήσεις της Google στους χάρτες της έχουν δημιουργήσει νέα ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης γεωγραφικών ονομάτων και τη δυνατότητά τους να επηρεάζουν ευαίσθητες πολιτικές και πολιτιστικές ισορροπίες.