Τέλος τα εισιτήρια – Πώς θα μπαίνουμε σε μετρό, λεωφορεία, τρόλεϊ και ηλεκτρικό

Εισιτήρια: Τέλος εποχής για τα κλασσικά χάρτινα εισιτήρια καθώς αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο θα μετακινούμαστε.

Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την υιοθέτηση του συστήματος των ανέπαφων συναλλαγών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, όπου πρωταγωνιστές θα είναι οι τραπεζικές κάρτες και τα smartphones, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά εισιτήρια.

Πρόκειται, ωστόσο, για μια πρακτική που με το πέρασμα του χρόνου θα αρχίσει να εκλείπει, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειονότητα του επιβατικού κοινού δεν θα εκδίδει χάρτινα εισιτήρια, παρ’ ό,τι αυτά θα συνεχίσουν να διατίθενται προς πώληση, ως μια εναλλακτική.

Με το σύστημα των ανέπαφων συναλλαγών ο χρήστης δεν θα χρειάζεται να εκδώσει κάποιο εισιτήριο από τα μηχανήματα, αλλά θα αρκεί να τσεκάρει την τραπεζική του κάρτα του ή το κινητό του τηλέφωνο στις συσκευές επικύρωσης.

Το σύστημα αυτό αναμένεται να περιορίσει σε θεαματικό βαθμό την εισιτηριοδιαφυγή η οποία στερεί στις συγκοινωνίες έσοδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Μην ξεχνάμε ότι ένα σημαντικό κομμάτι του επιβατικού κοινού επινοεί συνεχώς νέους τρόπους, προκειμένου να περνάει «αέρα» από τις μπάρες του Μετρό, με το τελευταίο διάστημα να βλέπουμε πολλούς επιβάτες, να αφήνουν, μόλις εξέρχονται από τις μπάρες, το χάρτινο εισιτήριό τους πάνω σε αυτές, ώστε να επαναχρησιμοποιηθεί από κάποιον επιβάτη που δεν θέλει να επιβαρυνθεί με εισιτήριο.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, επισήμανε πρόσφατα ότι μέχρι το τέλος του έτους το σύστημα ανέπαφων συναλλαγών θα εφαρμοστεί στα λεωφορεία του αεροδρομίου και, βάσει προγραμματισμού, στόχος είναι να εφαρμοστεί παντού έως την άνοιξη του 2024.

Το επιβατικό κοινό θα πραγματοποιεί την αγορά του κομίστρου με τη χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών από κινητά τηλέφωνα σε συνδυασμό με την κατάλληλη εφαρμογή (π.χ. Google Pay).

Το εν λόγω σύστημα θα επιτρέπει την ασφαλή πρόσβαση σε επιλεγμένους λογαριασμούς του πελάτη για την εκτέλεση ψηφιακών συναλλαγών, στον εξοπλισμό πώλησης, στα επικυρωτικά μηχανήματα (σε λεωφορεία, τραμ και σταθμούς Μετρό) και σε καρταναγνώστες πυλών διέλευσης επιβατών (στους σταθμούς του Μετρό).

Στην πρόσκληση του ΟΑΣΑ, επίσης, αναφέρεται ότι η διαδικασία ανέπαφης συναλλαγής με χρήση συσκευής κινητής τηλεφωνίας που διαθέτει λειτουργία NFC και εφαρμογή ηλεκτρονικού πορτοφολιού καθώς και η χρήση τραπεζικής κάρτας με EMV τεχνολογία για χρήση στις επικυρωτικές συσκευές και στους καρταναγνώστες πυλών ελεγχόμενης διέλευσης θα περιγραφεί όταν παραδοθούν από τον ανάδοχο οι σχετικές μελέτες εφαρμογής για την συγκεκριμένη λειτουργικότητα.

Σημειώνεται δε ότι στους αναγνώστες καρτών στις πύλες του Μετρό και στα επικυρωτικά μηχανήματα των λεωφορείων-Τραμ-Μετρό θα γίνει τροποποίηση του λογισμικού ανάγνωσης ώστε να αναγνωρίζονται και επικυρώσεις από συσκευές κινητής τηλεφωνίας που διαθέτουν λειτουργία NFC και είναι συνδεδεμένες με ηλεκτρονικό portfolio επιτρέποντας την αφαίρεση της αξίας του κομίστρου από το portfolio κατά τη στιγμή της επικύρωσης καθώς και από τραπεζικές κάρτες που διαθέτουν τεχνολογία EMV για ανέπαφες συναλλαγές σε επικυρωτικά και πύλες ελεγχόμενης διέλευσης.

Εισιτήρια: Τέλος και τα γραμματόσημα!

Τέλος εποχής για τα γραμματόσημα στα ΕΛΤΑ, αλλάζοντας και τον τρόπο με τον οποίο θα στέλνουμε δέματα.

Τη διαδικασία αντικατάστασης των γραμματοσήμων γνωστοποίησαν την Τετάρτη τα ΕΛΤΑ, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως 30 Ιουνίου 2024.

Από τον περασμένο Αύγουστο ήδη χρησιμοποιείται το Μηχανόσημο, μια αυτοκόλλητη ετικέτα σήμανσης που τοποθετείται στην αλληλογραφία ειδικής διαχείρισης εσωτερικού και εξωτερικού.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, στο πλαίσιο ενός οργανωμένου πλάνου ολιστικής αναβάθμισης, με το οποίο απλοποιούνται και εκσυγχρονίζονται βασικές υπηρεσίες, όπως η αποστολή της αλληλογραφίας ειδικής διαχείρισης εσωτερικού και εξωτερικού (συστημένο, ιχνηλατήσιμο, αντικαταβολή, δηλωμένη αξία) έχουν εντάξει στην λειτουργία τους το Μηχανόσημο.

Ο νέος αυτός τρόπος σήμανσης -σύμφωνα με τα ΕΛΤΑ- ενσωματώνει πολλαπλά στοιχεία σε μια ετικέτα, διευκολύνει την διακίνηση του αντικειμένου και εκσυγχρονίζει τα χαρακτηριστικά των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Στην ετικέτα αποτυπώνονται εκτός από τα ταχυδρομικά τέλη, το barcode ιχνηλάτησης του αντικειμένου για γρήγορη αναζήτηση μέσω του track & trace, καθώς και ειδικές σημάνσεις σχετικές με τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που ο πελάτης έχει επιλέξει, αλλά και στοιχεία που είναι απαραίτητα για την διακίνηση.

Η λειτουργικότητα και η αποδοχή του Μηχανόσημου, τους πρώτους μήνες της δοκιμαστικής εφαρμογής του, οδήγησαν στην απόφαση επέκτασής του στο σύνολο των καταστημάτων ΕΛΤΑ.

Για την εξυπηρέτηση των πελατών που έχουν ήδη προμηθευτεί ποσότητες γραμματοσήμων για χρήση στο μέλλον έχει προβλεφθεί μεταβατική περίοδος έως 30 Ιουνίου 2024, κατά την οποία θα γίνονται αποδεκτά ταχυδρομικά αντικείμενα ειδικής διαχείρισης με επικολλημένα γραμματόσημα.

Μετά το πέρας αυτής της μεταβατικής περιόδου, το Μηχανόσημο θα είναι υποχρεωτικό για την αλληλογραφία με ειδική διαχείριση και η κατάθεση ταχυδρομικών αντικειμένων ειδικής διαχείρισης με γραμματόσημα δεν θα είναι δυνατή.