Τέλος η ληστεία της ΔΕΗ και των άλλων παροχών: Τι αλλάζει στους λογαριασμούς και τις χρεώσεις

Ηλεκτρικό ρεύμα:  Κυρώσεις για τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν παραβατική συμπεριφορά ζήτησε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, κατά την χθεσινή παρουσίαση της Ετήσιας Έκθεσης για το έτος 2020 της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση της Αρχής ο κ. Ζαγορίτης κατά την παρουσίαση της έκθεσης ανέδειξε την αύξηση (κατά 14,1%) του αριθμού των αναφορών που κατατέθηκαν τόσο στην Αρχή όσο και στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας το 2020 σε σχέση με το 2019. Από τις 13.687 αναφορές του 2020, οι 12.943 υποθέσεις υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ενώ οι 744 ήταν οι υποθέσεις που χειρίστηκε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή.

Για το 2020 το ποσοστό επίλυσης των υποθέσεων παρέμεινε εξαιρετικά υψηλό, φτάνοντας σε ποσοστό 83,12% επί του συνόλου των υποθέσεων, εκ των οποίων ποσοστό 71,37% των υποθέσεων επιλύθηκαν υπέρ των καταναλωτών και 11,75% υπέρ των προμηθευτών.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή τόνισε ότι τόσο η διοίκηση όσο και οι εργαζόμενοι στην Αρχή συνεχίζουν να καταβάλουν κάθε προσπάθεια προκειμένου να προστατεύσουν τα δικαιώματα των καταναλωτών, παρά την αύξηση των υποθέσεων και την έλλειψη επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού.

Ο τομέας της αγοράς που συγκέντρωσε τις περισσότερες υποθέσεις το 2020 ήταν τα καταναλωτικά αγαθά με ποσοστό επί του συνόλου των υποθέσεων 37% κυρίως λόγω της αυξημένης παραβατικότητας στο ηλεκτρονικό εμπόριο, εν συνεχεία οι τηλεπικοινωνίες και ταχυδρομικές υπηρεσίες με ποσοστό 26,3%, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες) και η ενέργεια-ύδρευση.

Σημαντικός αριθμός υποθέσεων που αφορούσαν τις μεταφορές απασχόλησαν επίσης την Αρχή, οι οποίες μεταξύ άλλων είχαν ως βασική αιτία την ακύρωση πτήσεων λόγω της πανδημίας, όπου κατόπιν Συστάσεων της Αρχής, οι αεροπορικές εταιρίες ανταποκρίθηκαν και επέστρεψαν το αντίτιμο του εισιτηρίου στους επιβάτες που δεν επιθυμούσαν να λάβουν κουπόνι.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή αναφέρθηκε στις σημαντικές παρεμβάσεις της Αρχής για την αντιμετώπιση της αθέμιτης δράσης ορισμένων ηλεκτρονικών καταστημάτων τα οποία αποσπούσαν σημαντικά χρηματικά ποσά από καταναλωτές για την αγορά προϊόντων, τα οποία, όμως, στη συνέχεια δεν παρέδιδαν. Το φαινόμενο διογκώθηκε κατά την περίοδο της πανδημίας, με αποτέλεσμα η Αρχή να δεχθεί πλήθος αναφορών (3833). Υπό τη διαρκή πίεση της Αρχής, όπως είπε, επετεύχθη σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και η πλήρης επιστροφή των εισπραχθέντων.

Είναι αρκετές ωστόσο οι περιπτώσεις όπου κατόπιν της κοινοποίησης των Συστάσεών η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή επέβαλε υψηλά πρόστιμα στους υπευθύνους των καταστημάτων, ενώ ο Συνήγορος του Καταναλωτή προχώρησε σε ανακοινώσεις προς τους αρμόδιους εισαγγελείς για την ποινική διερεύνηση ενδεχόμενων αξιόποινων πράξεων (απάτης, υπεξαίρεσης) από υπευθύνους συγκεκριμένων ηλεκτρονικών καταστημάτων (e-shops).

Ο κ. Ζαγορίτης αναφέρθηκε και στις τηλεπικοινωνίες, καθώς η Αρχή δέχθηκε πλήθος αναφορών συνέπεια και των αυξημένων αναγκών που δημιουργήθηκαν κατά την πανδημία λόγω της τηλεκπαίδευσης και της εξ αποστάσεως εργασίας, αναφέρθηκε δε ιδιαιτέρως στις χαμηλές ταχύτητες του Διαδικτύου, ειδικότερα και στις μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στις ονομαστικές (συμβατικώς προβλεπόμενες) και στις πραγματικές που είχαν στη διάθεσή τους οι καταναλωτές και μάλιστα με το κόστος των υπηρεσιών να είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.

Τέλος, ο Συνήγορος του Καταναλωτή, αναφέρθηκε στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας. Συγκεκριμένα από τις 7161 αναφορές που έχουν υποβληθεί ενώπιον της Αρχής μέχρι 21/06/2022, πάνω από το 1/3 αφορούν την Ενέργεια. Ενδεικτικά το πρώτο εξάμηνο του 2021 η Αρχή είχε δεχθεί 713 αναφορές από τον κλάδο της Ενέργειας, ενώ κατά το ίδιο διάστημα το 2022 δέχθηκε 2.585 αναφορές. Ο λόγος της αύξησης είναι δυστυχώς η εφαρμογή αθέμιτων πρακτικών από πολλές εταιρείες ενέργειας, που έχουν ως αποτέλεσμα υπέρογκες αυξήσεις στις χρεώσεις κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος.

Ο κ. Ζαγορίτης ανέφερε ότι η Αρχή έχει διαπιστώσει ότι πολλοί εκ των προμηθευτών δεν εφαρμόζουν τις διατάξεις του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, αλλά και της υπ’ αριθ. 409/2020 απόφασης της ΡΑΕ σχετικά με τους μηχανισμούς αναπροσαρμογής τιμήματος.

Ενδεικτικά:

α) δεν αναφέρουν με σαφήνεια και διαφάνεια την ύπαρξη ρήτρας αναπροσαρμογής στη σύμβαση προμήθειας,

β) δεν τηρούν την προθεσμία ενημέρωσης των 60 ημερών για την τροποποίηση του τιμολογίου προμήθειας,

γ) δεν καθορίζουν στις συμβάσεις ένα και μόνον σαφώς ορισμένο μέγεθος, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, για την ενεργοποίηση των ρητρών αναπροσαρμογής, αλλά χρησιμοποιούν το άθροισμα περισσότερων μεγεθών, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στον καταναλωτή που δεν μπορεί να αντιληφθεί το εύρος διακύμανσης,

δ) ενεργοποιούν τον μηχανισμό αναπροσαρμογής σε κάθε περίπτωση ανεξάρτητα από το εύρος διακύμανσης του μεγέθους αναφοράς,

ε) δεν προβλέπουν προστασία του καταναλωτή από τη διακύμανση των τιμών, μεταφέροντας όλο τον κίνδυνο της αύξησης του κόστους προμήθειας στον καταναλωτή, στ) επιβάλλουν ρήτρα πρόωρης αποχώρησης σε συμβάσεις με κυμαινόμενο τιμολόγιο, ενώ η ρήτρα αυτή νόμιμα μπορεί να επιβληθεί μόνο σε συμβάσεις σταθερού τιμολογίου.

Ο κ. Ζαγορίτης αναφέρθηκε στο πλήθος των Συστάσεων που έχει εκδώσει η Αρχή προς τους προμηθευτές ενέργειας, οι οποίες έχουν κοινοποιηθεί τόσο στα συναρμόδια υπουργεία όσο και στην εποπτεύουσα τον χώρο Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και τόνισε την ανάγκη εποπτείας και ελέγχου της αγοράς ενέργειας ώστε να αντιμετωπιστούν φαινόμενα υπερχρέωσης και παραβιάσεων των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και της 409/2020 απόφασης της ΡΑΕ. Τόνισε ακόμη ότι θα πρέπει να επιβάλλονται κυρώσεις στους παρόχους που έχουν παραβατική συμπεριφορά.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Αυτές είναι οι οικιακές συσκεύες που σας χρεώνουν χωρίς να το ξέρετε

Το ηλεκτρικό ρεύμα εξελίσσεται σε εφιάλτη για εκατομμύρια νοικοκυριά και όλοι αναζητούν τρόπους για να μειώσουν τους λογαριασμούς τους.

Με τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος να βρίσκονται στα ύψη και τα νοικοκυριά να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στους φουσκωμένους λογαριασμούς, έχετε σκεφτεί πόσα χρήματα θα εξοικονομούσατε αν κλείνατε τελείως τις συσκευές – βαμπίρ; Δηλαδή αυτές που συνεχίζουν να καταναλώνουν ενέργεια, παρότι δεν λειτουργούν και είναι κλειστές.

Για να σας βγάλουμε από τον κόπο, αυτήν ακριβής την έρευνα υλοποίησε η εταιρεία British Gas στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία κατέδειξε ότι τα βρετανικά νοικοκυριά πληρώνουν 3,16 δισ. λίρες (3,74 δισ. ευρώ) ετησίως, μόνο και μόνο για να έχουν τις συγκεκριμένες συσκευές σε κατάσταση stand-by. Δηλαδή κλειστές, χωρίς να βγαίνουν από την πρίζα.

Σύμφωνα με το BBC, αυτό το ποσό ισούται με 147 λίρες (173 ευρώ) για κάθε νοικοκυριό ετησίως ή αλλιώς με το αντίτιμο δύο μηνιαίων λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.

Κάθε ηλεκτρική συσκευή που παραμένει συνδεδεμένη στην πρίζα, ανεξαρτήτως αν λειτουργεί ή όχι, εξακολουθεί να καταναλώνει ενέργεια, με αποτέλεσμα το… ρολόι να συνεχίζει να γράφει.

Λάπτοπ, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, φορτιστές, φούρνοι μικροκυμάτων κ.ο.κ., επομένως, συνιστούν τους αθόρυβους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος, την παρουσία των οποίων αντιλαμβανόμαστε μόνο στο τέλος κάθε μήνα, όταν έρχεται ο λογαριασμός.

Μπορεί να είναι άβολο κάθε φορά που κλείνεις την τηλεόραση να την «βγάζεις» κι από την πρίζα, αλλά αυτό μπορεί να σου εξοικονομήσει 24,61 λίρες ετησίως (29 ευρώ), όπως αναφέρεται στη σχετική έρευνα. Το ίδιο ισχύει και με έναν αποκωδικοποιητή συνδρομητικής τηλεόρασης (όφελος 27,3 ευρώ ετησίως).

Και πάει λέγοντας:

  • Κονσόλες παιχνιδιών 12,17 λίρες (15 ευρώ)
  • Ηλεκτρονικοί υπολογιστές 11,22 λίρες (13,2 ευρώ)
  • Φούρνος μικροκυμάτων 16,37 λίρες (19,7 ευρώ)
  • Πλυντήριο πιάτων 4,73 λίρες (5,5 ευρώ)
  • Εκτυπωτής 3,81 λίρες (4,5 ευρώ)
  • Φορτιστής κινητού 1,26 λίρα (1,48 ευρώ)

Ηλεκτρικό ρεύμα: Βόμβα» στη Βουλή – Έτσι μας κλέβουν!

Σε μια καταγγελία που θα προκαλέσει σάλο προχώρησε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή καθώς έκανε λόγο για αλλαγή συμβολαίων από τη ΔΕΗ εν αγνοία των πελατών!

Να απαντήσει η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εάν καταναλωτές της ΔΕΗ και των άλλων παρόχων ενέργειας μετακινήθηκαν εν αγνοία τους σε άλλα προγράμματα απ’ αυτά που είχαν επιλέξει.

Οπως καταγγέλλεται κατά κόρον τον τελευταίο καιρό, ζητούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με σχετική ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.

Όπως τονίζουν: «η λαίλαπα αυξήσεων συνεχίζεται για την ενέργεια και εν προκειμένω για τη ΔΕΗ η οποία πλέον επιβάλλει αλλεπάλληλες αυξήσεις και για όσους πελάτες επιλέξουν ακριβότερη αλλά σταθερή τιμή κιλοβατώρας προκειμένου να γλυτώσουν τις διακυμάνσεις στις τιμές και βέβαια τη ρήτρα αναπροσαρμογής.

Οι νέες αυξήσεις επιβλήθηκαν μόλις στις 11/04 με απλή ενημέρωση των τιμοκαταλόγων της εταιρείας μέσα στο site της – χωρίς έστω μια ξεχωριστή ανακοίνωση – και αφορούν στα λεγόμενα ”σταθερά προγράμματα”, που δεν έχουν κυμαινόμενες τιμές και άρα είχαν στοιχειωδώς προστατεύσει από τις αυξήσεις που είχαν εφαρμοστεί μέχρι στιγμής (άλλες δύο αυξήσεις από την αρχή του έτους δηλαδή) τους πελάτες που τα είχαν επιλέξει.

Σε μια προσπάθεια να προλάβει νέες μεταπηδήσεις πελατών στα συγκεκριμένα προγράμματα λοιπόν, η ΔΕΗ προχώρησε στην αύξησή τους.

Πιο συγκεκριμένα η τιμή της κιλοβατώρας στο myHomeOnline αυξάνεται στο 0,229 ευρώ από το 0,17, ενώ για όσους πελάτες έχουν νυχτερινό μετρητή, ανεβαίνει στο 0,176 ευρώ από το 0,13 ευρώ (αύξηση 38,5%).

Αντίστοιχα, στο myHomeEnter φθάνει το 0,245 ευρώ από το 0,18, (αύξηση 36,1%) ενώ για τους νυχτερινούς πελάτες διαμορφώνεται στο 0,18 από το 0,13.

Αντίστοιχα φαινόμενα έχουν παρατηρηθεί και σε άλλους παρόχους, η ΔΕΗ δε συνιστά το μοναδικό παράδειγμα.

Άλλες εταιρείες φθάνουν στο ίδιο αποτέλεσμα καταργώντας ολωσδιόλου τα σταθερά τιμολόγια ως ασύμφορα για τις ίδιες.

Υπάρχουν όμως και καταγγελίες πολιτών ότι καταργήθηκαν τα σταθερά προγράμματα στα οποία ΗΔΗ βρίσκονταν και ενώ δεν είχε τελειώσει η χρονική ισχύς του συμβολαίου τους με συνέπεια να έρθουν αντιμέτωποι με υπέρογκους λογαριασμούς χωρίς να γνωρίζουν το λόγο και χωρίς να έχουν ενημερωθεί για τη νέα τιμή κιλοβατώρας που πλήρωναν.

Για το θέμα αυτό η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) είχε εκδώσει ανακοίνωση, δηλώνοντας ότι η μετακίνηση των πελατών σε άλλο τιμολόγιο είναι παράνομη, αν δεν έχει προηγηθεί η δέουσα ενημέρωση, περιοριζόμενη ωστόσο στη δήλωση ότι ”θα ασκήσει τον εποπτικό της ρόλο, εφόσον υπάρξει ικανός αριθμός καταγγελιών”, όπως αναφέρεται και στον τύπο.

Επειδή στα συγκεκριμένα προγράμματα της ΔΕΗ είχε υπάρξει ήδη αύξηση και τον Δεκέμβριο.

Επειδή όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, η ΔΕΗ το 2021 είχε τεράστια αύξηση των εσόδων κατά 1,057 δισ. ευρώ λόγω της επιβάρυνσης των καταναλωτών με τη ρήτρα αναπροσαρμογής.

Επειδή οι στρεβλώσεις της αγοράς στη χώρα μας έχουν αφήσει έρμαια τους πολίτες σε μια άνευ προηγουμένου εκμετάλλευση στο θέμα της ενέργειας με αλλεπάλληλες αυξήσεις με αφορμή και πρόσχημα τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Επειδή στις απαντήσεις που έδωσαν 1.011 Έλληνες στο νέο Ευρωβαρόμετρο που δημοσιοποιήθηκε για τον χειμώνα 2021-2022 κι αφορά τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο, (διάστημα που δεν περιλαμβάνει, ουσιαστικά, τις εξελίξεις μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία) καταγράφεται ότι 3 στους 4 αδυνατούν να πληρώσουν τους μηνιαίους λογαριασμούς τους (77%, έναντι 33% στην ΕΕ των 27).

Προτίθεται να διερευνήσει τις καταγγελίες των πολιτών ότι μετακινήθηκαν εν αγνοία τους σε άλλα προγράμματα από τα σταθερά που είχαν επιλέξει με συνέπεια να πέσουν θύματα αισχροκέρδειας από εταιρείες παρόχους ενέργειας;

Προτίθεται να σταματήσει το ράλι των αυξήσεων στην ενέργεια από τη στιγμή που οι πάροχοι παρουσιάζουν αποδεδειγμένα τεράστια κέρδη και οι πολίτες αποδεδειγμένα δε μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στα κόστη της καθημερινότητάς τους;

Προτίθεται να συνδράμει τις Αρχές στον εποπτικό τους ρόλο με ουσιαστικό και συντεταγμένο τρόπο;

Προτίθεται να ενισχύσει τους πολίτες που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να σηκώσουν πλέον το ενεργειακό κόστος και κινδυνεύουν να μείνουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους σε σπίτια χωρίς ρεύμα;

Προτίθεται να ασκήσει η ΔΕΗ τον κοινωνικό και αναπτυξιακό της ρόλο, κατεβάζοντας την τιμή των σταθερών τιμολογίων, εφόσον παραδέχεται ότι στα αποτελέσματα του 2021 έχει διευρύνει το περιθώριο κέρδους στην παραγωγή και έχει λειτουργικά κέρδη…. εκατομμύρια ευρώ ή θα κερδοσκοπεί εις βάρος των καταναλωτών;».