Απίστευτο αλλαλούμ με τα διόδια στην Αττική Οδό και την παραχώρησή τους σε νέα εταιρεία. Πόσο θα επηρεάσει όσους έχουν πομποδέκτες;
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζουν πως η Αττικής Οδός δεν θα είναι έτοιμη για να παραδοθεί στο νέο παραχωρησιούχο στις αρχές Οκτωβρίου που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης. Γνωρίζουν καλά πως δεν υπάρχει περίπτωση να ολοκληρωθεί η παραχώρηση τους επόμενους 3,5 μήνες που είναι προγραμματισμένο.
Υπενθυμίζεται πως ο νέος παραχωρησιούχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η αλλαγή σελίδας θα είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί τον προσεχή Οκτώβριο. Άλλωστε αυτό εξέφρασε δημόσια την Παρασκευή και από το συνέδριο του ΤΜΕΔΕ και του ΤΕΕ (Σχεδιάζοντας τις Βιώσιμες Στρατηγικές του Αύριο) ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, λέγοντας ότι εξετάζονται σενάρια για ένα μεταβατικό στάδιο.
Αποκάλυψε δε ότι δεν μελετάται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.
Την άποψη ότι η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί τον προσεχή Οκτώβριο, εξέφρασε δημόσια την Παρασκευή και από το συνέδριο του ΤΜΕΔΕ και του ΤΕΕ (Σχεδιάζοντας τις Βιώσιμες Στρατηγικές του Αύριο) ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, λέγοντας ότι εξετάζονται σενάρια για ένα μεταβατικό στάδιο. Το κυβερνητικό στέλεχος αποκάλυψε ότι δεν μελετάται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη εξασφαλίσει για την Αττική Οδό, τη σύναψη κοινοπρακτικού δανείου 20ετούς διάρκειας με τις συστημικές τράπεζες (Εθνική Τράπεζα, Πειραιώς, Eurobank και Alpha) ύψους 2,7 δισ. ήτοι 675 εκατ, ευρώ για κάθε μία χωρίς να αποκλείεται και η χορήγηση πρόσθετων κεφαλαίων 100 εκατ. από Optima και Αttika Bank. Σε εκκρεμότητα παραμένουν επίσης η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση από την Βουλή.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό για την επέκταση της 25ετους σύμβασης παραχώρησης, προσφέροντος το υψηλότερο τίμημα που ανήλθε σε 3,27 δισ. Το ποσό που υπολείπεται για την αποπληρωμή του τιμήματος (500 έως 600 εκ. ευρώ) θα καλυφθεί με ίδια κεφάλαια.
Πέρα όμως από την Αττική Οδό, ο κ. Ταχιάος κατά την πρόσφατη ομιλία του αναφέρθηκε και στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και μίλησε για οδικές παρεμβάσεις που θα γίνουν και θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί. Ο υφυπουργός αναφέρθηκε στην επέκταση της Αττικής Οδού και τη σύνδεση Ελευσίνας-Οινόης, οι οποίες έχουν κατατεθεί μέσω των Πρότυπων Προτάσεων, σημειώνοντας ότι για την τελευταία το Υπουργείο θα επιθυμούσε να συνοδεύεται και από σιδηροδρομική σύνδεση με το Θριάσιο. Η πρόταση αυτή η οποία έχει υποβληθεί στο υπουργείο από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 40 χιλιομέτρων που θα συνδέσει την περιοχή της Ελευσίνας με τον ΠΑΘΕ στο ύψος των Οινοφύτων, αποτελώντας μια νέα οδική αρτηρία, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει στην αποσυμφόρηση του Κηφισού.
Το νέο έργο προτείνεται με διαφορετική χάραξη από τον παλιότερο σχεδιασμό που προέβλεπε ο άξονας Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη. Και είναι το δεύτερο που υποβάλλει στο υπουργείο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς έχει προηγηθεί σε συνεργασία με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ άλλη μια πρότυπη πρόταση που υποβλήθηκε πριν ένα χρόνο και αφορά το σχεδιασμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα καθώς και τη σήραγγα που θα ενώνει τον Καρέα με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Διόδια: Σοκ για όλους – Έρχονται στη Βαρυμπόμπη;
Διόδια: Ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Μανώλης Χριστοδουλάκης, αναφορικά με το ζήτημα της τοποθέτησης πλευρικών διοδίων στο ύψος της Βαρυμπόμπης και του Αγίου Στεφάνου.
Απαντώντας ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νικός Ταχιάος επεσήμανε ότι, συνεπεία του σχετικού νόμου 3555/2007, έχουν πληρωθεί από το 2017 για τη μη κατασκευή των διοδίων, στα πλαίσια της σύμβασης, στον παραχωρησιούχο 103,4 εκατ. ευρώ. «Η μη κατασκευή διοδίων οφείλεται στην παρέμβαση του δημοσίου που γίνεται με υπουργικές αποφάσεις» είπε ο κύριος Ταχιάος, τονίζοντας ότι πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η παρέμβαση του δημοσίου δεν θα συνίσταται πλέον στη βούληση ενός υπουργού, «αλλά θα έρθει η ίδια η Βουλή και θα πει “ναι, συμφωνούμε, κυρώνουμε μία νέα νομική διάταξη η οποία λέει ότι δεν θα εγκατασταθούν διόδια στο ύψος της Κηφισιάς και του Διονύσου στην ΠΑΘΕ”». Διότι, «εάν θα συνεχίσει το ελληνικό δημόσιο να πληρώνει με σημερινές τιμές, υπολογίζουμε περίπου 25 εκατομμύρια τον χρόνο» πρόσθεσε ο κύριος Ταχιάος.
Ο Μανώλης Χριστοδουλάκης, από τη δική του πλευρά επεσήμανε πως« δεν ζητάμε από την κυβέρνηση να παρανομήσει σε σχέση με τον νόμο 3555/2007, ζητάμε όμως να εξαντλήσει τη νομοθετική της πρωτοβουλία και να τροποποιήσει την υφιστάμενη σύμβαση». Παράλληλα ζήτησε επίσης, προτού αναληφθεί οποιαδήποτε πρωτοβουλία για εγκατάσταση διοδίων, να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και σίγουρα με τους άμεσα σχετιζόμενους Δήμους.
Ανταπαντώντας, ο κ. Ταχιάος εξέφρασε τη χαρά του για το ύφος, το επίπεδο και την ουσία της τοποθέτησης Χριστοδουλάκη: «Πολύ φοβάμαι ότι πολλές φορές σε αυτήν την αίθουσα, αλλά και γενικά στον πολιτικό λόγο, μιλάμε με τα χαρακτηριστικά του Ιανού. […] Κάθε φορά που προκύπτει το ζήτημα της δωρεάν διέλευσης από τα διόδια […] προκύπτει το ζήτημα ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να επιβαρύνει τους κατασκευαστές ή θέλει να χαρίσει λεφτά στους κατασκευαστές όταν πηγαίνουμε και αποπληρώνουμε τις οφειλές οι οποίες δημιουργούνται […] Εάν συνεχίσει το ελληνικό δημόσιο να πληρώνει με σημερινές τιμές, υπολογίζουμε περίπου 25 εκατομμύρια το χρόνο. Αυτή θα είναι μια πολιτική απόφαση η οποία θα έρθει στη Βουλή, θα κυρωθεί με νόμο στη Βουλή και δεν θα χρεώνεται πολιτικά σε μια κυβέρνηση με αυτόν τον λαϊκίστικο τρόπο».
«Λυπάμαι που το λέω, διότι η ΝΔ συγκυβέρνησε με το ΠΑΣΟΚ, αλλά σε αυτόν τον λαϊκισμό τελευταία έχει διολισθήσει και το ίδιο το κόμμα σας διά στόματος του προέδρου του. Λυπάμαι που το λέω αυτό όταν, σε ό,τι αφορά έργα -και πολύ χαρακτηριστικό είναι το βίντεο του για το Flyover της Θεσσαλονίκης- ο κ. Ανδρουλάκης βλέπει από πίσω τα συμφέροντα των εργολάβων. Χαίρομαι, λοιπόν, για τη δική σας τοποθέτηση, η οποία έχει αντιδιαμετρικά χαρακτηριστικά και έχει μια ωριμότητα που είναι αντίστοιχη με αυτήν με την οποία η κυβέρνηση αντιμετωπίζει το θέμα», είπε ο κ. Ταχιάος στην απάντησή του προς τον κ. Χριστοδουλάκη.