Τέλος από τα ράφια των σούπερ μάρκετ αυτά τα προϊόντα: Δείτε γιατί τα αποσύρουν κατά χιλιάδες

Σούπερ μάρκετ: Τα πλαστικά μίας χρήσης αποτελούν παρελθόν και στα σούπερ μάρκετ επικρατεί ανασβρασμός για να αποσυρθούν άμεσα. Ποια προϊόντα δεν θα ξαναδούμε στα ράφια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Τέλος μπαίνει στα πλαστικά μιας χρήσης, δρομολογείται ο περιορισμός των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2024, με στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Έτσι καταργούνται 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης.

Πρόκειται για τα εξής προϊόντα:

μαχαιροπίρουνα,

πιάτα,

καλαμάκια,

περιέκτες από φελιζόλ

κυπελάκια ποτών από φελιζόλ,

περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ,

αναδευτήρες ποτών,

μπατονέτες,

στηρίγματα για μπαλόνια,

πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά)

Στόχος της απαγόρευσης σε αυτά τα πλαστικά προϊόντα, είναι η μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026.

Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται ο επανασχεδιασμός των προϊόντων με οικολογικό πρόσημο και τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών κατά 77% το 2025 και κατά 90% το 2029.

Σούπερ μάρκετ: Οργή των πολιτών με αυτό που είδαν στα ράφια

Αυτό που συμβαίνει μέρα με τη μέρα στα Σούπερ μάρκετ είναι απίστευτο. Οι ανατιμήσεις των προϊόντων είναι συνεχείς και οι καταναλωτές δικαιολογημένα έχουν παράπονα. Πώς και γιατί εκτοξεύονται οι τιμές των βασικών αγαθών. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Έντονή ανησυχία για αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων τους επόμενους μήνες καταγράφουν σε μελέτες τους το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Το ΙΕΛΚΑ διαπιστώνει ενδείξεις για αυξητικές πιέσεις στους δείκτες τιμών καταναλωτή και αυξήσεις της τελικής τιμής καταναλωτή για τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά.

Συγκεκριμένα, τους πρώτους μήνες του έτους κινούνται ανοδικά οι τιμές που καταβάλλουν οι παραγωγοί όταν αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες για τη γεωργική – κτηνοτροφική παραγωγή.

Παράλληλα, ανησυχητικά μηνύματα έρχονται από τους διεθνείς δείκτες. Ο δείκτης πρώτων υλών τροφίμων και ποτών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου καταγράφει σε μόλις έναν χρόνο άνοδο άνω του 30%.

Σούπερ μάρκετ: Πρώτες ύλες

Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στις αυξήσεις των πρώτων υλών παραγωγής και όχι τόσο στις αυξήσεις του κόστους ενέργειας.

Αντίστοιχα ευρήματα προκύπτουν και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών, με όλους τους επιμέρους δείκτες (δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) να παρουσιάζουν αυξήσεις.

Μέχρι τώρα οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αυτό όμως δεν μπορεί, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, να θεωρηθεί δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, η αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες, σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59% σε διεθνές επίπεδο.

Ήδη στα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, καταγράφονται αυξήσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • Χαρτικά: 4-12%
  • Άλευρα: 10%
  • Σπορέλαια: 50%
  • Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
  • Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
  • Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ

Στη δική του έρευνα το ΕΒΕΑ διαπιστώνει πως μέσα σε ένα έτος οι διεθνείς τιμές των προϊόντων έχουν παρουσιάσει άνοδο σε διψήφια ποσοστά, ενώ οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και την αλματώδη άνοδο του κόστους του ναυτιλιακού ναύλου από την Ασία στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με το ΕΒΕΑ, ο συνδυασμός των έντονων αυξητικών τάσεων του τιμαρίθμου με τα χαμηλά εισοδήματα και τα μηδενικά επιτόκια αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στην ελληνική αγορά, απειλώντας επιχειρήσεις και καταναλωτές.

Σούπερ μάρκετ: Η μεγάλη… ληστεία στα ράφια

Την… ανηφόρα έχουν πάρει οι τιμές σε βασικά προϊόντα άνευ λόγου και αιτίας με τους καταναλωτές να πληρώνουν διαρκώς ανατιμήσεις!

Από έρευνα του ΙΝΚΑ στα ράφια των σούπερ μάρκετ προκύπτει ότι υπάρχουν αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων, που μπορεί αρχικά να μην φαίνονται στο «μάτι», αλλά στην συνολική απόδειξη, γίνονται κάτι παραπάνω από αντιληπτές.

Για παράδειγμα:

Σοκολάτες: Από 30 λεπτά η μία πωλούνται τώρα στα 37 λεπτά και άλλου είδους σοκολάτες από 1,20 ευρώ πωλούνται στα 1,35 ευρώ.

Τυροκομικά: Είδος φέτας αυξήθηκε από 8,10 ευρώ σε 8,50 ευρώ. Ανάλογες αυξήσεις παρατηρούνται και σε άλλα προϊόντα όπως ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι κ.α.

Οπωροκηπευτικά: Σε κάποιες περιπτώσεις, οι τιμές παρουσιάζονται αυξημένες κατά 50%.

Ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο: Κόστιζε περίπου 12 ευρώ και πλέον πωλείται στα 18 ευρώ.

Χαρτικά: Αύξηση τουλάχιστον 20%- 30% μεσοσταθμικά και στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.

Οι καταναλωτές πλέον, αναγκάζονται να κυνηγούν περισσότερο από ποτέ τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ.

Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, μιλώντας στο enikos.gr, ανέφερε ότι «οι ανατιμήσεις αφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς ανέβηκαν οι πρώτες ύλες». Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουμε μεσοσταθμικές αυξήσεις στην παραγωγή 5%-6% εφέτος και στην τελική τιμή του προϊόντος έχει… περάσει ένα 2%.

«Με το που άνοιξαν έξω οι αγορές, ήρθαν και οι ανατιμήσεις», προσθέτει. Επίσης, ο κ. Μαχαίρας παρατηρεί ότι η μεγαλύτερη αύξηση είναι στα τυποποιημένα προϊόντα και είναι της τάξεως του 5%-7%.

Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ εξηγεί ότι «τα στοκ των εταιρειών λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπήρξε πέρυσι, έχουν εξαντληθεί, άρα τώρα αγοράζουν καινούριες πρώτες ύλες με τις νέες, ακριβότερες τιμές. Ως εκ τούτου επηρεάζεται και η τιμή του τελικού προϊόντος».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης κάνει λόγο για προσχεδιασμένες ανατιμήσεις εδώ και μήνες, ιδίως στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στις λαϊκές αγορές, ως «δικαιολογία περιορισμών».

Για το θέμα μίλησε και ο καθηγητής της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών Ναπολέων Μαραβέγιας εξηγώντας ότι το «κύμα» των ανατιμήσεων δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα είναι μόνιμο ή παροδικό καθώς αφορά ολόκληρο τον κόσμο.