Τέλη κυκλοφορίας: Ο κακός… χαμός – Τι έρχεται και δεν θα αρέσει καθόλου

Τέλη κυκλοφορίας: Μεγάλες ανατροπές στα τέλη κυκλοφορίας από το 2025 για περισσότερους από 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να φέρει το κυβερνητικό σχέδιο για αναπροσαρμογή τους.

Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, που επικαλείται η εφημερίδα Realnews, οι αλλαγές έχουν στόχο το υφιστάμενο σύστημα να καταστεί πιο δίκαιο χωρίς, όμως, να διακυβευτούν τα έσοδα για τον κρατικό Προϋπολογισμό, που ανέρχονται ετησίως σε 1,2 δισ. ευρώ.

Βασικό ρόλο στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε έναν χρόνο να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων για τα τέλη κυκλοφορίας θα παίξει η ατζέντα που προωθείται για δράσεις μετασχηματισμού για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, με αιχμή την πράσινη μετάβαση.

Οσον αφορά τη σκέψη να δοθούν κίνητρα για την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων αυτοκίνητων, φαίνεται να σκοντάφτει στο μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, που, υπό τις σημερινές συνθήκες, καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την υλοποίησή της.

Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμα νέες ποινές για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.

Σήμερα τα τέλη έχουν αρκετές ταχύτητες, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για παλαιά αυτοκίνητα.

Αυτή τη στιγμή, απαλλάσσονται από το χαράτσι των τελών κυκλοφορίας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όσα εκπέμπουν κάτω από 90 ή 122 g/km CO 2 , αναλόγως χρονολογίας.

Για τα υπόλοιπα, το ύψος των τελών διαμορφώνεται ανάλογα με τον κυβισμό τους, το αν έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 ή τις εκπομπές ρύπων που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, εφόσον κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010.

Στο στόχαστρο αναμένεται να βρεθούν τα παλαιά αυτοκίνητα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ανανέωσης των στόλων με στόχο τη μείωση των εκπομπών, μέσα από τη θέσπιση αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, τα περιθώρια σε αυτή την περίπτωση είναι περιορισμένα, καθώς οι ιδιοκτήτες παλαιών Ι.Χ. επιβαρύνονται με υψηλά τέλη κυκλοφορίας.

Τεχνική ομάδα εργασίας συστάθηκε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να εισηγηθεί αλλαγές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας από το 2025 και νέο σύστημα κλιμακωτών προστίμων για όσους δεν καταβάλουν τα τέλη.

Έργο της ομάδας εργασίας θα είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των επιβατηγών ΙΧ, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.

Το πρώτο σχέδιο της ομάδας εργασίας θα παρουσιασθεί τον Σεπτέμβριο.

Να σημειωθεί πως σήμερα το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής είναι:

-Πρόστιμο ισόποσο των τελών, αν το όχημα είναι δίκυκλο ή τρίκυκλο Ι.Χ. ή επιβατικό Ι.Χ.

-Πρόστιμο ίσο με το 50% των τελών, αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.

-Μηδενικό πρόστιμο, αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.

Σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας που οφείλει να πληρώσει ο ιδιοκτήτης του εκάστοτε οχήματος υπολογίζονται σύμφωνα με την ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης του οχήματος και τον κυλινδρισμό ή τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Συγκεκριμένα:

-Για οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά έως τις 31.10.2010, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυλινδρισμό του κινητήρα τους..

-Για οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από την 1.11.2010 ή αργότερα, τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σύμφωνα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Τέλη Κυκλοφορίας: Η διαδικασία της άρσης ψηφιακής ακινησίας

  • Εισέρχεστε στην πλατφόρμα mycar της ΑΑΔΕ με τους κωδικούς Taxisnet
  • Επιλέγετε το όχημα που είναι σε ψηφιακή ακινησία
  • Πληρώνετε τα τέλη κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους

Πριν την επανεκκίνηση του οχήματος θα γίνει έλεγχος εάν είναι ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία και ώρα συμπλήρωσης της σχετικής αίτησης και στη συνέχεια να γίνει η υποβολή του αιτήματος.

*Όσοι έχουν καταθέσει τις πινακίδες του οχήματός τους στην εφορία θα πρέπει να απευθυνθούν στη αρμόδια Δ.Ο.Υ. προκειμένου να υποβάλλουν το αίτημα άρσης και να παραλάβουν τις πινακίδες τους καθώς ψηφιακή άρση της ακινησίας γίνεται μόνο όταν το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία.

**Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτης σε ένα όχημα για να αρθεί η ακινησία θα πρέπει να είναι σύμφωνοι όλοι οι συνιδιοκτήτες οι οποίοι ενημερώνονται μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης ή με e-mail εφόσον έχει δηλωθεί, και εφόσον συμφωνούν πρέπει να εγκρίνουν το αίτημα.

Τέλη Κυκλοφορίας: Η διαδικασία της ψηφιακής ακινησίας

  • Συνδέεστε στην εφαρμογή myCAR με τους κωδικούς Taxisnet.
  • Επιλέγετε ή καταχωρείτε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία. Καταχωρείτε τον Τ.Κ. της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.
  • Δηλώνετε υπεύθυνα το χώρο στάθμευσης, ο οποίος πρέπει να είναι ιδιόκτητος, ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.
  • Υποβάλετε την αίτησή σας και εάν είστε μοναδικός ιδιοκτήτης το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία. Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται για το αίτημα σας, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

*Σε περίπτωση που χώρος στάθμευσης του οχήματος κατά την «ψηφιακή ακινησία», λόγω του γεγονότος ότι ήταν ενοικιασμένος, είναι διαφορετικός θα πρέπει να προμηθευτείτε πινακίδα προσωρινής άδειας κυκλοφορίας (Μ), προκειμένου να γίνει η μεταφορά του οχήματος στο νέο χώρο.

**Εάν συμπληρώσετε λάθος τα στοιχεία στάθμευσης του οχήματος στην αίτηση ψηφιακής ακινησίας έχετε τη δυνατότητα εντός της ίδιας ημέρας, να διορθώσετε τη διεύθυνση στάθμευσης. Σε επόμενο χρόνο θα πρέπει να απευθυνθείτε στη Δ.Ο.Υ. σας.

Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για Επιβατικά Ι.Χ. και Δίκυκλα Ι.Χ.

Στην περίπτωση που το όχημα κυκλοφορεί ή είναι σταθμευμένο σε δημόσιο χώρο και φέρει πινακίδες, ενώ βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία, επιβάλλεται πληρωμή των Τελών Κυκλοφορίας και το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τους, καθώς και διοικητικό πρόστιμο 10.000€.

Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη/κατόχου.

Μπορείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία όσα οχήματα βρίσκονται στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων της Α.Α.Δ.Ε σε «κίνηση».

Σε ποιες περιπτώσεις η ακινησία του οχήματος πρέπει να δηλωθεί στην αρμόδια ΔΟΥ:

  • Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος.
  • Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό.
  • Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί.
  • Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού.
  • Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή.
  • Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση.
  • Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας.
  • Πλειστηριασμού του οχήματος.
  • Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου.
  • Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).