Τεχνητή νοημοσύνη: Ποιες θέσεις εργασίας απειλεί

Τεχνητή νοημοσύνη: Η αλλαγή αυτοματοποίησης «ισοδυναμεί με το 5,5% της συνολικής απασχόλησης. Ποιοι θα χάσουν τη δουλειά τους από την επέμβαση των ρομποτ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Εξήντα χρόνια πριν ο Αμερικανός πολιτικός επιστήμων, θεωρητικός της τεχνητής νοημοσύνης και μετέπειτα νομπελίστας Χέρμπερτ Σάιμον ισχυριζόταν ότι «οι μηχανές θα είναι ικανές, μέσα σε 20 χρόνια, να κάνουν κάθε δουλειά που μπορεί ο άνθρωπος».

Σήμερα, αυτό που αποκαλούμε 4η Βιομηχανική Επανάσταση και η δυναμική «είσοδος» της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) στον τομέα της εργασίας προκαλεί ακριβώς τις ίδιες ανησυχίες.

Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, η ΕΕ επιχειρεί μέσω του –πρώτου στον κόσμο– ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου για την τεχνητή νοημοσύνη να αντιμετωπίσει τις «προκλήσεις» για την ανάπτυξη και χρήση της.

Και ενώ η υιοθέτηση της σχετικής νομοθεσίας –που παρουσιάστηκε το 2021– βρίσκεται στην τελική ευθεία, η Κομισιόν και η γενική της διεύθυνση για την απασχόληση προσκαλεί επικεφαλής νεοφυών επιχειρήσεων, υπευθύνους χάραξης πολιτικής και εμπειρογνώμονες, προκειμένου να δοθούν απαντήσεις για τη διαμόρφωση του μέλλοντος της εργασίας στην εποχή της ΑΙ στο Ευρωπαϊκό Φόρουμ Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων, που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα, 17 Νοεμβρίου, στις Βρυξέλλες.

Μιλώντας στην «Καθημερινή» η Μπεάτε Αντρέες, περιφερειακή διευθύντρια του γραφείου του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO) στη Γενεύη, εκτιμά ότι το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι ακριβώς η μείωση θέσεων εργασίας, αλλά η έλλειψη ποιότητας της απασχόλησης.

«Δεν υπάρχει κανένα καταστροφικό σενάριο ότι εκατομμύρια θέσεις εργασίας θα χαθούν. Θα συμβεί και αυτό, αλλά κυρίως σε αναπτυσσόμενες χώρες», διατείνεται, ενώ προσθέτει ότι «αυτό που θα αλλάξει θα είναι η ποιότητα της απασχόλησης. Βασικά, θα πρέπει να αυξήσουμε τα καθήκοντά μας, αυτοματοποιημένα πια καθήκοντα, αλλά αυξημένα».

Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα του οργανισμού, η αλλαγή αυτοματοποίησης «ισοδυναμεί με το 5,5% της συνολικής απασχόλησης και θα επηρεάσει κυρίως τομείς εργασιών γραφείου και, επομένως, ένα υψηλότατο ποσοστό γυναικών.

Τεχνητή νοημοσύνη: Η μεγάλη αλλαγή από τη Google

Αυτή είναι η μεγαλύτερη τεχνολογική εξέλιξη που θα δούμε από τη Google. Η τεχνιτή νοημοσύνη μπαίνει στη ζωή μας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ενόψει των 25ων γενεθλίων της στις 27 Σεπτεμβρίου, η Google διά στόματος του CEO της, Sundar Pichai, τιμά τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε στην ιστορία του Ίντερνετ.

Σε ανάρτησή του στο blog της Google, ο Pichai, ο οποίος βρίσκεται στο «τιμόνι» του τεχνολογικού κολοσσού από το 2015, ξεχωρίζει ένα καθοριστικό στοιχείο για τα επόμενα βήματα του Διαδικτύου: την τεχνητή νοημοσύνη.

«Σε βάθος χρόνου, η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι η μεγαλύτερη τεχνολογική αλλαγή που θα δούμε στις ζωές μας. Είναι μεγαλύτερη σε σχέση με την αλλαγή από τους σταθερούς υπολογιστές στους φορητούς και μπορεί να είναι μεγαλύτερη από το ίδιο το Ίντερνετ. Είναι ένας θεμελιώδης επαναπροσδιορισμός της τεχνολογίας και ένας απίστευτος καταλύτης της ανθρώπινης εφευρετικότητας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Pichai μεταξύ άλλων.

Ανατρέχοντας στην 25ετή ιστορία της, ο Pichai εκτιμά πως η Google έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του Διαδικτύου, όπως το ξέρουμε σήμερα. Όραμα των ιδρυτών, του Larry Page και του Sergey Brin, ήταν να οργανώσουν τις διαθέσιμες πληροφορίες, ώστε να είναι διαθέσιμες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Πέρυσι, όμως, η κυκλοφορία του ChatGPT εκτίναξε τη δημοτικότητα της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (generative AI), με αποτέλεσμα οι τεχνολογικές εταιρείες να σπεύδουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Το πρόβλημα για εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Google, ήταν ότι η παραγωγική ΑΙ προσέφερε μεταξύ άλλων έναν νέο τρόπο αναζήτησης πληροφοριών.

«Η Google επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη σχεδόν από την αρχή. Ήμαστε από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν machine learning στα προϊόντα μας, από τις αρχές του 2000, για διορθώσεις ορθογραφίας, τη βελτίωση της ποιότητας των διαφημίσεων και για την ανάδειξη προτάσεων και συμβουλών», αναφέρει στην ανάρτησή του ο Pichai. Επίσης, προς αυτή την κατεύθυνση ήταν σημαντική η εξαγορά της DeepMind το 2014, της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης με έδρα το Λονδίνο.

Κι όμως, η ανάδυση του ChatGPT πέρυσι προκάλεσε αναταραχή στους εσωτερικούς κόλπους της Google. Ο ίδιος ο Pichai είχε θορυβηθεί από τον αντίκτυπο της παραγωγικής ΑΙ, ενώ φημολογείται ότι ο Brin επισκέφθηκε επανειλημμένως τα γραφεία της Google φέτος, ώστε να επιβλέπει προσωπικά πρότζετ τεχνητής νοημοσύνης.

Τελικά, η εταιρεία λάνσαρε τον Φεβρουάριο το δικό της chatbot AI, το Bard, ενώ ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης, το Gemini, το οποίο πρόκειται να ανταγωνιστεί το μοντέλο GPT.

«Το να κάνουμε την τεχνητή νοημοσύνη πιο βοηθητική για όλους και να την αξιοποιήσουμε με υπευθυνότητα είναι ο πιο σημαντικός τρόπος να εκπληρώσουμε την αποστολή μας για την επόμενη δεκαετία και παραπέρα», δηλώνει ο Pichai στην ανάρτησή του.

Τεχνητή νοημοσύνη: Χαμός με αυτή την εφαρμογή – Εσείς την κατεβάσατε;

Τουριστικές εμπειρίες μέσω οθόνης με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης προσφέρει η Google, η οποία πριν από μερικούς μήνες εγκαινίασε τη νέα λειτουργία του immersive view στην εφαρμογή των χαρτών. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Η λειτουργία αυτή δίνει τη δυνατότητα ψηφιακής περιήγησης από ψηλά σε βασικούς τουριστικούς προορισμούς του κόσμου.

Στα 500 εμβληματικά σημεία παγκοσμίως τα οποία διατίθενται στη λειτουργία, περιλαμβάνεται από χθες και η Ακρόπολη, με εποπτική εικόνα βέβαια από τον Παρθενώνα, το Ερέχθειο και το Θέατρο του Διονύσου. Επίσης, μπορεί κανείς να «κατηφορίσει» προς την Αψίδα του Αδριανού και τον Ναό του Ολυμπίου Διός ή να δει το Ηρώδειο. Τέλος, οι χρήστες μπορούν πια να επισκεφθούν ψηφιακά το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Παναθηναϊκό Στάδιο.

Τουρισμός μέσω κινητού: Περιήγηση στην Ακρόπολη από το Google Maps-1

Η Google προτείνει τη χρήση του immersive view για όσους θέλουν να εξοικειωθούν με την περιοχή πριν την πραγματική επίσκεψή τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσω της εφαρμογής, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να δουν πώς θα είναι ο καιρός και το φυσικό φως σε διαφορετικές ώρες της ημέρας, αλλά και πόσος κόσμος αναμένεται να βρεθεί εκεί.

Τουρισμός μέσω κινητού: Περιήγηση στην Ακρόπολη από το Google Maps-2

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Google, από χθες, το immersive view διατέθηκε επίσης σε τέσσερις νέες πόλεις, το Άμστερνταμ, το Δουβλίνο, τη Φλωρεντία και τη Βενετία.

Τουρισμός μέσω κινητού: Περιήγηση στην Ακρόπολη από το Google Maps-3

Προκειμένου να κάνουν οι χρήστες το ψηφιακό τουρ, αρκεί απλώς να αναζητήσουν την τοποθεσία στους χάρτες της Google και να πατήσουν το πρώτο βίντεο που εμφανίζεται.

Ύστερα, έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν πατώντας τις διαθέσιμες επιλογές.