Εφορία: Αλλαγές φέρνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Αυτόματη και άγρυπνη παρακολούθηση των ρυθμίσεων των ληξιπρόθεσμων χρεών από τους κεντρικούς υπολογιστές του Taxisnet, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση προβλέπει το νέο σύστημα που καθιερώνει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Αφενός ανοίγουν ξανά οι ρυθμίσεις των 72, 100 και 120 δόσεων που έχουν χαθεί από το 2014 και εντεύθεν, αφετέρου το νέο σύστημα που θα διέπει τις ρυθμίσεις, δεν θα επιτρέπει να χάνονται για καθαρά τυπικούς λόγους.
Το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα, και χρονολογείται από την εποχή των μνημονίων περιέχει πρακτικά ανεφάρμοστες προϋποθέσεις και πρακτικές οι οποίες και οδήγησαν εκτός ρυθμίσεων χιλιάδες οφειλέτες.
Με τον νέο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, εξορθολογίζονται οι κανόνες που αφορούν στην απώλεια των ρυθμίσεων στην Εφορία.
Αυτό που ισχύει σήμερα- και είναι νόμος που θεσπίστηκε την μνημονιακή περίοδο- προβλέπει παράλογες και πρακτικά ανεφάρμοστες προϋποθέσεις προκειμένου ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο να μην χάσει την ρύθμιση του.
Συγκεκριμένα, θα πρέπει ο Προϊστάμενος της ΔΟΥ να ελέγχει ανά πάσα στιγμή όχι μόνο εάν η κάθε ρύθμιση είναι ενήμερη, αλλά και εάν έχουν υποβληθεί όλες οι δηλώσεις και δεν έχουν δημιουργηθεί νέα ληξιπρόθεσμα.
Προβλέπει επίσης, ότι η ρύθμιση αυτή χάνεται, αν διαπιστωθεί η μη υποβολή δήλωσης ή μια νέα ληξιπρόθεσμη οφειλή που μπορεί να προέκυψε λόγω καθυστέρησης –έστω μιας ημέρας- στην πληρωμή της.
Οι άκρως αυστηρές αυτές προβλέψεις του νόμου είχαν ως αποτέλεσμα χιλιάδες οφειλέτες να πρέπει να χάνουν τις ρυθμίσεις τους για λόγους που δεν αφορούν αυτήν καθεαυτή την έγκαιρη αποπληρωμή τους αλλά λόγω καθυστερήσεων- συχνά λίγων ημερών ή και λίγων ωρών- τακτοποίησης άλλων φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Τι θα αλλάξει
Σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το πλαίσιο αυτό αλλάζει και κτίζεται ένα κεντρικό ψηφιακό σύστημα τυποποιημένης παρακολούθησης των παραπάνω υποχρεώσεων, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Συγκεκριμένα, δίνεται η δυνατότητα πληρωμής των παραπάνω και η τακτοποίηση των οφειλών που δεν περιλαμβάνονται στη ρύθμιση, εντός 3 μηνών προκειμένου να αποφευχθεί η απώλεια της ρύθμισης.
Παράλληλα, εισάγεται ένας μηχανισμό έγκαιρης ειδοποίησης για επικείμενη απώλεια ρύθμισης. Πιο συγκεκριμένα με τις ρυθμίσεις που περιέχει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο:
Αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για την καθολική λειτουργία νέου συστήματος Αυτοματοποιημένων Ελέγχων Προσαύξησης Περιουσίας μέσω του οποίου οι εφορίες αποκτούν άμεση πρόσβαση στα δεδομένα τραπεζικών καταθέσεων, θυρίδων, χορηγήσεων, επενδύσεων ακόμη και των ηλεκτρονικών πορτοφολιών για τους φορολογούμενους που ελέγχει για φοροδιαφυγή και μαύρο χρήμα.
Το νέο σύστημα έχει τεθεί σε πιλοτική λειτουργία και άρχισε να δέχεται πληροφορίες από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, μόλις ολοκληρωθούν οι δοκιμές μεταξύ ΑΑΔΕ, Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και πιστωτικών ιδρυμάτων θα ενεργοποιηθεί, ενώ πριν το καλοκαίρι στο νέο σύστημα θα ενταχθούν και τα υπόλοιπα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Ειδικότερα μέσω του «Bank Account Nexus Crosscheck APPplication – BANCAPP» ή επί το ελληνικότερο «Ειδικό Λογισμικό Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας» (ΕΛΑΕΠΠ) θα ξεκινήσει η αντιπαραβολή με τα εισοδήματα που δηλώνουν 8,5 εκατ. πολίτες στην Εφορία προκείμενου να εντοπιστούν διαδρομές «μαύρου χρήματος».
Το σύστημα θα επιτρέπει στους φοροελεγκτές να «μπαίνουν» στους τραπεζικούς λογαριασμούς, τις θυρίδες και τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια και θα λαμβάνουν αναλυτικά στοιχεία και πληροφορίες για τους ελεγχόμενους.
Συγκεκριμένα, μόλις εκδοθεί μια εντολή ελέγχου εισοδήματος και περιουσίας για έναν φορολογούμενο, θα αποστέλλεται αυτόματα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, αίτημα για άρση τραπεζικού απορρήτου.
Σε διάστημα δύο ημερών η ΑΑΔΕ θα έχει τις σχετικές απαντήσεις για τους τραπεζικούς λογαριασμούς και περιουσιακά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας.
Τα στοιχεία αυτά θα διασταυρώνονται με τις φορολογικές δηλώσεις προκειμένου να διαπιστωθεί αν το ύψος της κινητής περιουσίας και οι δαπάνες διαβίωσης δικαιολογούνται από τα εισοδήματα που εμφανίζουν στην εφορία.
Σε περίπτωση που δεν καλύπτονται θα θεωρείται αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας και το υπερβάλλον ποσό θα φορολογείται με συντελεστή 33%.
Ξεπέρασαν τα 38 δισ. ευρώ τα χρέη που η Εφορία θεωρεί ανείσπρακτα και είτε τα διέγραψε οριστικά είτε τα έβαλε στο αρχείο, αναγνωρίζοντας ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο να τα εισπράξει.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ, με ημερομηνία αναφοράς την 31η Δεκεμβρίου 2023, το συνολικό ύψος των χρεών που έχουν χαρακτηριστεί ως «ανεπίδεκτα» είσπραξης ή διαγράφηκαν ανήλθαν στο τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου σε 38,35 δισ. ευρώ, από 27,62 δις. ευρώ, που ήταν στο τέλος του 2022, όπως αναφέρει το sofokleousin.gr.
Από τα αναλυτικά στοιχεία της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι, τα χρέη που διαγράφηκαν ανήλθαν σε 12,03 δισ. ευρώ, στα οποία πρέπει να σημειωθεί, ότι εντάσσονται και τα χρέη του παλαιού ΟΣΕ ύψους 10,4 δισ. ευρώ, που διαγράφηκαν στη διάρκεια του 2023.
Συγχρόνως, η εφορία έχει βάλει στην «άκρη» και χρέη ύψους 26,32 δισ. ευρώ, τα οποία έχει χαρακτηρίσει ως ανεπίδεκτα είσπραξης και δεν ασχολούνται οι υπηρεσίες της, με την είσπραξή τους.
Για να διαγραφεί ή να μπει στο «αρχείο» μια οφειλή, θα πρέπει να έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και να μην έχουν αποδώσει, ενώ αν πρόκειται, για μεγάλα χρέη, θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
Από την καταχώριση της οφειλής στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης και για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών από τη λήξη του έτους μέσα στο οποίο έγινε η καταχώριση:
Ο νέος ΚΕΔΕ προβλέπει επίσης και τη διαδικασία διαγραφής των χρεών προς το Δημόσιο.
Ειδικότερα, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους, που έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να κριθούν διαγραπτέες και να διαγραφούν εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
Ακόμη, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους που δεν έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να διαγραφούν, εφόσον εμπίπτουν αποκλειστικά και μόνο στις ακόλουθες κατηγορίες οφειλών:
Αντιμέτωποι με φυλάκιση θα βρεθούν πολλοί φορολογούμενοι που έχουν «ξεχάσει» να πληρώσουν χρέη τους προς το Ελληνικό Δημόσιο.
Σε αυτά τα χρέη μάλιστα, σύμφωνα με την εφημερίδα Δημοκρατία, εντάσσονται πλέον και οι οφειλές που προέρχονται από τη μη εκτέλεση χρηματικών ποινών οι οποίες επιβλήθηκαν από τα δικαστήρια, μαζί με τις προσαυξήσεις από τους τόκους, όπως αναφέρει εγκύκλιος της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με την οποία αποσαφηνίζει τις παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Με αυτόν τον τρόπο διευρύνεται ο αριθμός των οφειλετών με χρέη προς το Δημόσιο. Συγκεκριμένα:
-Για οφειλές άνω των 100.000 ευρώ έρχονται αντιμέτωποι με ποινές φυλάκισης ενός έτους τουλάχιστον.
-Για οφειλές άνω των 200.000 ευρώ, οι ποινές μπορεί να υπερβούν τα τρία έτη.
Ο οφειλέτης γλιτώνει την ποινή φυλάκισης και μένει ατιμώρητος στην περίπτωση που εξοφλήσει ολοσχερώς το χρέος του μέχρι την εκδίκαση του ποινικού σκέλους της υπόθεσής του, σε οποιονδήποτε βαθμό, ή εφόσον εντάξει το χρέος του σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
Οι ποινές φυλάκισης ισχύουν, εκτός από τα χρέη προς την Εφορία, και για τα χρέη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, επιχειρήσεις και τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, αναφέρει η Δημοκρατία.
Την ίδια στιγμή, ο νέος Ποινικός Κώδικας προβλέπει αυστηρότερες κυρώσεις για αδικήματα που έχουν να κάνουν με τη νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος. Το διοικητικό πρόστιμο των 50.000 ευρώ έως 10.000.000 ευρώ διατηρείται ως έχει, ωστόσο αλλάζουν οι χρηματικές ποινές για τις περιπτώσεις που δεν μπορεί να υπολογιστεί το κέρδος της παράβασης – αυξάνονται στα 4.000.000 ευρώ από 1.000.000 ευρώ.
Συγκεκριμένα, αν η αξιόποινη πράξη νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή κάποιο από τα βασικά αδικήματα τελείται προς όφελος ή για λογαριασμό νομικού προσώπου ή οντότητας από φυσικό πρόσωπο που ενεργεί είτε ατομικά είτε ως μέλος οργάνου του νομικού προσώπου ή της οντότητας και κατέχει διευθυντική θέση εντός αυτών ή έχει εξουσία εκπροσώπησής τους ή εξουσιοδότηση για τη λήψη αποφάσεων για λογαριασμό τους ή για την άσκηση ελέγχου εντός αυτών, επιβάλλονται στο νομικό πρόσωπο ή στην οντότητα, σωρευτικά ή διαζευκτικά, οι εξής κυρώσεις:
-Διοικητικό πρόστιμο από 50.000 ευρώ έως 10.000.000 ευρώ. Το ακριβές ποσό του προστίμου ορίζεται κατ’ ελάχιστον στο διπλάσιο του ποσού του κέρδους που προήλθε από την παράβαση, εφόσον το κέρδος μπορεί να προσδιοριστεί, ή, εφόσον δεν μπορεί να προσδιοριστεί, σε 4.000.000 ευρώ.
-Οριστική ή προσωρινή, για χρονικό διάστημα από έναν μήνα έως δύο έτη, ανάκληση ή αναστολή της άδειας λειτουργίας ή απαγόρευση άσκησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας ή λύση του νομικού προσώπου ή της οντότητας και θέση αυτού ή αυτής υπό εκκαθάριση.
-Απαγόρευση άσκησης ορισμένων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ή εγκατάστασης υποκαταστημάτων ή αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου για το ίδιο χρονικό διάστημα.
-Οριστικός ή προσωρινός για το ίδιο χρονικό διάστημα αποκλεισμός από δημόσιες παροχές, ενισχύσεις, αναθέσεις έργων και υπηρεσιών, προμήθειες, επιδοτήσεις, διαφημίσεις και διαγωνισμούς του δημόσιου τομέα.
-Το διοικητικό πρόστιμο επιβάλλεται πάντοτε, ανεξαρτήτως της επιβολής άλλων κυρώσεων. Οι ίδιες κυρώσεις επιβάλλονται και όταν το φυσικό πρόσωπο που έχει κάποια από τις αναφερόμενες στο πρώτο εδάφιο ιδιότητες είναι ηθικός αυτουργός ή συνεργός στις ίδιες πράξεις.
Αν η έλλειψη εποπτείας ή ελέγχου από φυσικό πρόσωπο που αναφέρεται κατέστησε δυνατή την τέλεση από ιεραρχικά κατώτερο στέλεχος ή από εντολοδόχο του νομικού προσώπου ή της οντότητας της πράξης νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή του βασικού αδικήματος προς όφελος ή για λογαριασμό του νομικού προσώπου ή της οντότητας, επιβάλλεται αιτιολογημένα στο νομικό πρόσωπο ή στην οντότητα, σωρευτικά ή διαζευκτικά, διοικητικό πρόστιμο από 10.000 ευρώ έως 5.000.000 ευρώ.
Το ακριβές ποσό του προστίμου ορίζεται κατ’ ελάχιστον στο διπλάσιο του ποσού του κέρδους που προήλθε από την παράβαση, εφόσον το κέρδος μπορεί να προσδιοριστεί, ή, εφόσον δεν μπορεί να προσδιοριστεί, σε 2.500.000 ευρώ.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…