Super market: Αδειάζουν τα ράφια – Ποια είδη πρώτης ανάγκης εξαφανίζονται

Σούπερ μάρκετ: Αντιμέτωποι με μία ακόμα κρίση βρίσκονται εκατομμύρια καταναλωτές στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρο πλανήτη. Ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ έχει ήδη καταστροφικές συνέπειες, ενώ σύμφωνα με αναλυτές, αν δεν αντιμετωπισθεί άμεσα το ζήτημα, πολλές χώρες θα μείνουν χωρίς βασικά αγαθά. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.

Ελλείψεις σε χαρτιά τουαλέτας, καφέ, έπιπλα και μια σειρά άλλων εισαγόμενων προϊόντων.

Αυτός θα μπορούσε να είναι ο αντίκτυπος ενός επί μακρόν αποκλεισμού της Διώρυγας του Σουέζ, όπως προειδοποιούν οι αναλυτές, με αφορμή την περίπτωση του πλοίου Ever Given.

«Θα μπορούσε να επηρεάσει ό,τι βλέπεις στα ράφια των καταστημάτων» σημειώνει χαρακτηριστικά ο Λας Γένσεν, αναλυτής του container-shipping στη Δανία. Άλλωστε, μέσω του καναλιού του Σουέζ, διακινείται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Από αργό πετρέλαιο έως στιγμιαίο καφέ.

Αυτή την στιγμή, ο «φραγμός» στη Διώρυγα του Σουέζ έχει μπλοκάρει αγαθά, αξίας 9,6 δισ. δολαρίων ημερησίως, καθώς το 224.000 τόνων Green Given παραμένει «εγκλωβισμένο», με τις προσπάθειες αποκόλλησης να συνεχίζονται με αμείωτο βαθμό.

Φυσικά, τα προβλήματα του παγκόσμιου εμπορίου προϋπήρχαν της τρέχουσας «δοκιμασίας», λόγω και των αναταράξεων που είχαν προκληθεί από την πανδημια του κορωνοϊού.

Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες βιομηχανίες, όπως η Νike, η Toyota και η Samsung, έχουν κατά καιρούς υποστεί σημαντικές ζημιές, λόγω της έλλειψης πρώτων υλών.

Το μπλόκο στο Σουέζ, απλώς, έρχεται να προσθέσει ένα ακόμη «πονοκέφαλο» στο ήδη βεβαρημένο εμπορικό δίκτυο, κοστίζοντας 400 εκατ. δολάρια ανά ώρα.

Μάλιστα, αρκετά πλοία, προκειμένου να αποφύγουν το «μποτιλιάρισμα», επιλέγουν να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής. Δηλαδή 15.000 μίλια επιπλέον ή αλλιώς δύο εβδομάδες ταξίδι.

Σούπερ μάρκετ: Χωρίς χαρτί τουαλέτας και καφέ;

Ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς χαρτιού τουαλέτας στις ΗΠΑ, η Suzano S.A., παραδέχθηκε προσφάτως στο Bloomberg ότι το «μπλοκάρισμ» στο Σουέζ θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις στις παραδόσεις ξύλου και επομένως, στη διαθεσιμότητα χαρτιών τουαλέτας.

Αντίστοιχα προβλήματα είναι πιθανό να παρατηρηθούν και στα φορτία καφέ, από τα οποία επηρεάζεται περισσότερο η Ευρώπη, καθώς η πλειονότητα των εισαγωγών της Γηραιάς Ηπείρου προέρχεται από το Βιετνάμ.

Αυτό, μάλιστα, δεν αποκλείεται να επιδράσει αρνητικά τόσο στη διαθεσιμότητα όσο και στην τιμή του ροφήματος.

Φυσικά, από τις επιπτώσεις ενός επί μακρόν «αποκλεισμού» δεν γίνεται να εξαιρείται η τιμή των καυσίμων, η οποία ήδη τείνει προς αύξηση, λόγω και της μειωμένης παραγωγής από τις χώρες – μέλη του ΟΠΕΚ.

Ενδεικτικά, η τιμή του Brent κινείται σταθερά άνω των 60 δολαρίων, φθάνοντας την Παρασκευή μία «ανάσα» από τα 65 δολάρια ανά βαρέλι.

Σούπερ μάρκετ: Οργή των πελατών με τις αυξήσεις στα ράφια

Εκνευρισμός και απελπισία για τους καταναλωτές που βλέπουν τις τιμές των προϊόντων να αυξάνονται συνεχώς. Οι προσφορές των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και ο… αναστεναγμός στο ταμείο. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η τάση ανατιμήσεων φέρεται να διατηρείται στα εγχώρια ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και τους πρώτους δύο μήνες της φετινής χρονιάς, ενώ ταυτόχρονα η αυξημένη ζήτηση περιορίζει σημαντικά την έκταση των προωθητικών ενεργειών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των αναλυτών της αγοράς των Σούπερ μάρκετ, το 2020 τα έσοδα των αλυσίδων εκτοξεύθηκαν εξαιτίας των συνεπειών που επέφερε στην κατανάλωση η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα για την εξάπλωσή της.

Η συνολική αύξηση των τζίρων προσέγγισε το 10%, που μεταφράζεται σε επιπλέον 1 δισ. ευρώ για τα ταμεία των σούπερ μάρκετ σε σχέση με το 2019.

Σημαντικό στοιχείο αξιολόγησης της περσινής επίδοσης είναι το γεγονός ότι τα στοιχεία των αναλυτών δείχνουν ότι η μέση ανατίμηση στα προϊόντα σταθερού barcode στο ράφι των Σούπερ μάρκετ κινήθηκε πέρυσι στο 1,4%, όταν ο μέσος όρος του Εναρμονισμένου Δείκτης Τιμών Καταναλωτή σε όλη τη διάρκεια του 2020 σημείωσε πτώση της τάξης του 1,3%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2019. Δηλαδή μια διαφορά που ξεπερνά 2,5%.

Η αυξημένη ζήτηση οδήγησε σε πρώτη φάση στην ενίσχυση των όγκων, ωστόσο, όπως υποδεικνύουν τα στοιχεία των αναλυτών, γρήγορα η αξία των πωλήσεων ξεπέρασε την ανάπτυξη των όγκων.

Κυρίως κατά τις περιόδους χαλάρωσης των μέτρων και κατά το τελευταίο δίμηνο του έτους, δηλαδή στο δεύτερο lockdown και στη χριστουγεννιάτικη περίοδο.

Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τα πρώτα δείγματα δείχνουν αύξηση εσόδων περί το 17%- 18% στο δίμηνο, ενώ ο ρυθμός ανατίμησης στο ράφι φέρεται να διατηρείται, όπως επίσης και ο γενικός αποπληθωρισμός στο -1,3% (Φεβρουάριος 2021).

Σούπερ μάρκετ: Στοχευμένες προσφορές

Την ίδια στιγμή οι προσφορές περιορίζουν τη δυναμική τους και κινούνται στην κατεύθυνση της πιο περιορισμένης διάρκειας.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πέρυσι το κλειστό κανάλι της εστίασης προκάλεσε κάποια περίοδο χαλάρωσης της πίεσης των προωθητικών ενεργειών, οι οποίες υποχώρησαν στο 22%, ενώ το καλοκαίρι, με την άρση των περιοριστικών μέτρων, αυξήθηκαν ξανά στο 28%.

Για φέτος η τάση των στοχευμένων προσφορών σε συγκεκριμένες περιόδους έντονου ανταγωνισμού, π.χ. Σαρακοστή, φέρεται ότι διατηρείται.

Η πανδημία είναι μια χρυσή ευκαιρία για τις αλυσίδες να «δοκιμάσουν» τους καταναλωτές στις περιορισμένες και στοχευμένες προσφορές, εξέλιξη που δύσκολα θα μπορούσε να επιτευχθεί σε άλλη συγκυρία.

Σίγουρα δεν είναι παράδοξο η αντίδραση της αγοράς να διαμορφώνεται με την πορεία της ζήτησης. Ωστόσο το βασικό ερώτημα είναι το κατά πόσο η «πληθωριστική» τάση στο καλάθι της νοικοκυράς θα εξακολουθήσει να έχει μεγάλες αποδόσεις στα ταμεία των αλυσίδων και τους προσεχείς μήνες.

Σούπερ μάρκετ: Μέγα σκάνδαλο! Γέμισαν νοθευμένη φέτα τα σούπερ μάρκετ

Την ώρα που η φέτα δέχεται τεράστιο ανταγωνισμό από παραποιημένα προϊόντα που διακινούνται ως «feta style» και «feta type», ελληνική εταιρεία φέρεται ότι εξήγαγε στη γερμανική αγορά νοθευμένη φέτα με αγελαδινό γάλα.

Μάλιστα το θέμα έχει πάρει και πολιτικές διαστάσεις, καθώς ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΜέΡΑ 25 ζητούν άμεση αντίδραση της ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με κατάθεση σχετικών ερωτήσεων στη Βουλή.

Αντί για 70% πρόβειο γάλα και 30% κατσικίσιο γάλα, όπως ορίζουν οι εκ νόμου προδιαγραφές για τη φέτα, η ελληνική γαλακτοβιομηχανία, εξήγαγε στη Γερμανία «φέτα» που είχε προσθήκη αγελαδινού γάλακτος, σε ποσοστό από 50% έως 80%!

Τη μαϊμού φέτα αποκάλυψε δειγματοληπτική έρευνα που υλοποίησαν δύο διαφορετικά ανεξάρτητα εργαστήρια στην Γερμανία. Η εν λόγω έρευνα έγινε με πρωτοβουλία εμπορικής επιχείρησης ελληνικών συμφερόντων με έδρα το Αμβούργο.

Τα αποτελέσματα της έρευνας γνωστοποιήθηκαν/καταγγέλθηκαν προς τα αρμόδια ελληνικά θεσμικά όργανα (Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό – ΔΗΜΗΤΡΑ), το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το ελληνικό προξενείο στη Γερμανία, αλλά και την Διεπαγγελματική Οργάνωση Φέτας και ξεχωριστά σε κάθε μέλος της.

Αφορμή για την έρευνα ήταν η ιδιαίτερα χαμηλή τιμή του προϊόντος, το οποίο διακινούνταν μέσω εκπτωτικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη Γερμανία.

Η τελική τιμή στο σούπερ μάρκετ ήταν 1,39 ευρώ/200 γραμμάρια, δηλαδή 6,95 ευρώ/κιλό και προέκυπτε θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Έτσι η εταιρεία πήρε απ’ τα ράφια των σούπερ μάρκετ τυχαία σφραγισμένα δείγματα στην αρχική συσκευασία και τα έστειλε για εξέταση σε δύο διαφορετικά διαπιστευμένα και εξειδικευμένα εργαστήρια.

Το προϊόν, που ήταν σε ειδικές συσκευασίες τεμαχισμένο σε άλμη, αποσύρθηκε από τα ράφια των γερμανικών σούπερ μάρκετ.

Σούπερ μάρκετ: Ελεγχοι από τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ για τη νοθευμένη φέτα

Τα στοιχεία της καταγγελίας επιβεβαιώθηκαν από τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και σύμφωνα με ανακοίνωση του Οργανισμού διατάχθηκε η διενέργεια επιτόπιου, αιφνιδιαστικού ελέγχου στις εγκαταστάσεις της καταγγελλόμενης εταιρείας παραγωγής τυροκομικών προϊόντων.

Για το σκοπό αυτό οργανώθηκε τριμελές κλιμάκιο από έμπειρους ελεγκτές του Οργανισμού, το οποίο την Παρασκευή 12 Μαρτίου διενήργησε επιτόπιο έλεγχο στις εγκαταστάσεις της υπό έλεγχο εταιρείας.

Το κλιμάκιο συνέλεξε στοιχεία και δείγματα προϊόντων, σύμφωνα με το σχέδιο ελέγχου που είχε συνταχθεί με βάση το περιεχόμενο της καταγγελίας.

Η αξιολόγηση των στοιχείων και των ευρημάτων είναι υπό εξέλιξη και πολύ σύντομα αναμένονται τα σχετικά αποτελέσματα, τα οποία θα καθορίσουν τις επόμενες ενέργειες.

Από την πλευρά της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας ζητήθηκε από την καταγγελθείσα εταιρεία να τοποθετηθεί επίσημα επί του θέματος, το οποίο και έκανε.

Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίστηκε, σύμφωνα με την Οργάνωση, η σύσταση 3μελούς επιτροπής η οποία θα διερευνήσει σε βάθος το θέμα με ειλικρίνεια και σεβασμό απέναντι στο σύνολο του κλάδου και θα καταλήξει σε πόρισμα το αμέσως επόμενο διάστημα.

Να σημειωθεί ότι η καταγγελλόμενη εταιρεία συμμετείχε στη Διεπαγγελματική Οργάνωση Φέτας και της ζητήθηκε η παραίτηση της, η οποία και τελικά υποβλήθηκε.

Μάλιστα σε δήλωση του ο Πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας, Ιωάννης Βιτάλης ανέφερε: «Επιδίωξή μας είναι η διασφάλιση του καταναλωτή και η προστασία του εθνικού μας προϊόντος στην Ελλάδα και το Εξωτερικό και κυρίως η βιωσιμότητα των υγιών ελληνικών κτηνοτροφικών και τυροκομικών μονάδων που παλεύουν να επιβιώσουν σε έναν δυσμενή αθέμιτο ανταγωνισμό. Ο ρόλος μας είναι και θα είναι πάντοτε άμεσος στην αντιμετώπιση των νοθευμένων προϊόντων και σύννομος με τους κανόνες».

Σούπερ μάρκετ: Η έλλειψη πρόβειου γάλακτος είναι η αιτία για τη νοθευμένη φέτα

Λόγω της αυξημένης ζήτησης που υπάρχει στο εξωτερικό για τη φέτα οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας αλωνίζουν όλη την Ελλάδα για να βρουν πρόβειο γάλα λένε οι κτηνοτρόφοι, με αποτέλεσμα οι τιμές να έχουν αυξηθεί επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2018.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν, με αυτές τις τιμές και δεδομένου ότι έχουν σταματήσει οι εισαγωγές πρόβειου γάλακτος που γίνονταν τα προηγούμενα χρόνια, τα συμβόλαια που έχουν υπογράψει οι ελληνικές εταιρείες για παραγωγή κυρίως προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για ξένους λιανέμπορους δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. Με λίγα λόγια μπαίνουν μέσα. Εξ ου και τα φαινόμενα παραποίησης.

Παρότι από το περασμένο καλοκαίρι οι ποινές για τη νοθεία ΠΟΠ προϊόντων έχουν γίνει αυστηρότερες οι διατάξεις της νομοθεσίας δεν έχουν ακόμη αποκτήσει εκτελεστικό χαρακτήρα λένε παράγοντες του γαλακτοκομικού κλάδου.

Στο νόμο προβλέπεται μεταξύ άλλων ποινή φυλάκισης 2 ετών με χρηματική ποινή από 100 έως 360 ημερήσιες μονάδες, ύψους 10 έως 100 ευρώ εκάστη, διοικητικό πρόστιμο από 30.000 ως 300.000 ευρώ στις μικρές επιχειρήσεις και από 0,5% ως 6% του περυσινού ετήσιου τζίρου της εάν πρόκειται για εταιρεία με κύκλο εργασιών άνω των 10 εκατ. ευρώ.

Επιπρόσθετα μπορεί να επιβληθεί προσωρινή ή οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας ενώ σε περίπτωση υποτροπής αφαιρείται μόνιμα η πιστοποίηση Π.Ο.Π.

Σούπερ μάρκετ: Πώς έφτασε στα ελληνικά ράφια η νοθευμένη φέτα

Ο Θεσσαλός πολιτικός μετά από ενημέρωση που είχε από τον πρόεδρο των Κτηνοτρόφων Θεσσαλίας κ. Γιάννη Γκουρομπίνο, με ερώτησή του στον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Σπήλιο Λιβανό υπογραμμίζει ότι «η φέτα είναι σημείο αναφοράς για την ελληνική κτηνοτροφία και αποτελεί αιχμή του δόρατος στην εξαγωγική δραστηριότητα των ΠΟΠ της χώρας μας σε όλο τον κόσμο.

Από την εμπορία της φέτας συντηρούνται χιλιάδες οικογένειες κτηνοτρόφων που μοχθούν για την παραγωγή του αιγοπρόβειου γάλακτος που απαιτείται για την παρασκευή της, αγροτών που παράγουν ζωοτροφές, άλλα και πλήθος εργαζόμενων στις βιοτεχνίες και βιομηχανίες τροφίμων και στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Στην περιφέρεια, ολόκληρες περιοχές ζουν και αναπνέουν από την κτηνοτροφική και αγροτική δραστηριότητα για την παραγωγή του αιγοπρόβειου γάλακτος.

Το πρόσφατο περιστατικό που είδε το φως της δημοσιότητας σχετικά με την εύρεση νοθευμένης φέτας σε γερμανικό σούπερ μάρκετ, έχει προκαλέσει ιδιαίτερη αναστάτωση στους κτηνοτρόφους.

Ήδη, η Ομοσπονδία Κτηνοτροφικών Συλλόγων Θεσσαλίας ζητά να εφαρμοστεί αυστηρά η κείμενη νομοθεσία, να εντατικοποιηθούν και να γίνουν ακόμα αυστηρότεροι και αποτελεσματικοί οι έλεγχοι.

Δεδομένης της σημασίας της φέτας για τους κτηνοτρόφους, αναδύονται εύλογα ερωτηματικά για τους λόγους που δεν ανιχνεύτηκε η νοθευμένη φέτα από τους εσωτερικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς, πριν την εξαγωγή.

Ως γνωστόν, η αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση για τη φέτα δημιουργεί πιέσεις από άλλες χώρες, εντός και εκτός ΕΕ, για την παραγωγή της.

Είναι, λοιπόν, προφανές ότι τα περιστατικά νοθείας υποσκάπτουν τη μακροχρόνια προσπάθεια για την αποκλειστική παραγωγή φέτας ΠΟΠ στην Ελλάδα, την οποία επιβουλεύονται οι ανταγωνίστριες χώρες που παράγουν ομοειδή προϊόντα».

Κατόπιν τούτων ο Μάξιμος Χαρακόπουλος ρωτά τον αρμόδιο υπουργό:

  • Για ποιους λόγους δεν διαπιστώθηκε η νοθεία εντός της ελληνικής επικράτειας, πριν το ψευδεπίγραφο τυρί φτάσει στα ευρωπαϊκά ράφια;
  • Υπήρξε ολιγωρία ή ανεπάρκεια των ελεγκτικών μηχανισμών;
  • Ποιοι είναι οι έλεγχοι που γίνονται σήμερα και για ποια στοιχεία ελέγχονται οι εξαγωγείς;
  • Είστε ικανοποιημένοι από τους ελέγχους ή προτίθεστε να επανεξετάσετε την αποτελεσματικότητα του ελεγκτικού μηχανισμού;

Σούπερ μάρκετ: Κόντρα και στη Βουλή για τη νοθευμένη φέτα

Με ερώτησή τους στο ελληνικό κοινοβούλιο καλούν τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Σπ. Λιβανό να πάρει θέση, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Στ. Αραχωβίτης και Ολ. Τελιγιορίδου.

Συγκεκριμένα ερωτούν μεταξύ άλλων το ΥπΑΑΤ, σε ποιες επιπλέον ενέργειες προτίθεται να προβεί, ώστε να διασφαλίσει την πλήρη θωράκιση και προστασία της φήμης της εγχώριας παραγωγής ΠΟΠ Φέτας από την επανάληψη τέτοιων φαινομένων.

Επίσης ερωτούν, ποιες είναι οι προβλεπόμενες κυρώσεις και πρόστιμα που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη αυτή ελληνική γαλακτοβιομηχανία και πότε θα καταλογιστούν;

Σε ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης προχώρησε και η κοινοβουλευτική ομάδα του Κινήματος Αλλαγής, με πρωτοβουλία της βουλευτή Ευ. Λιακούλη, σε σχέση με την ανάγκη διαφύλαξης της ελληνικής ΠΟΠ φέτας, πάση θυσία, και διαφύλαξής της ως «κόρη οφθαλμού» από χώρες που εποφθαλμιούν να εισέλθουν στην αγορά με λευκά τυριά «τύπου φέτα».

Παρέμβαση για το ζήτημα, που έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων στους κτηνοτρόφους, έχει κάνει και το Μέρα25.