Στάθμευση: Τι ισχύει τελικά με τις θέσεις σε πιλοτές – Ποιοι έχουν δικαίωμα να παρκάρουν

Στάθμευση: Εγκύκλιο σχετικά με την ιδιοκτησία των θέσεων στάθμευσης σε πιλοτές εξέδωσε η Συντονιστική Επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Οι θέσεις στάθμευσης στις πιλοτές πολυκατοικιών ενσωματώνονται στο ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου, χωρίς να χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών, αναφέρει σε εγκύκλιό της η συντονιστική επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, μετά την πρόσφατη ψήφιση από τη Βουλή του νόμου 5005/21-12-2022.

Αναλυτικότερα, στην εγκύκλιο δίνονται οδηγίες εφαρμογής της νέας νομοθετικής διάταξης, με την οποία επιχειρείται να επιλυθεί το χρόνιο ιδιοκτησιακό θέμα, για μεταβιβάσεις και εγγραφές στο Κτηματολόγιο και επισημαίνεται ότι ο ιδιοκτήτης οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης πολυκατοικίας που έχει εμπράγματο δικαίωμα σε ανοικτή θέση στάθμευσης στην πιλοτή της ίδιας πολυκατοικίας, που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία, προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πιλοτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πιλοτή και στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται.

Η εγκύκλιος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος για την ιδιοκτησία πάρκινγκ σε πιλοτές αναγράφει ότι:

«Ένα πάγιο αίτημα της ελληνικής συμβολαιογραφίας που αφορά στις θέσεις στάθμευσης της πιλοτής με ποσοστά συνιδιοκτησίας επί του οικοπέδου, υλοποιείται με το ν. 5005/21-12-2022 (ΦΕΚ 236 Α΄/21-12-2022) που έχει τίτλο ”Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο – Σύσταση ηλεκτρονικών μητρώων εντύπου και ηλεκτρονικού Τύπου – Διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις” και ειδικότερα με το άρθρο 46 αυτού με τίτλο ”Κυριότητα ανοικτών θέσεων στάθμευσης στην πιλοτή – Προσθήκη παρ. 5Α στο άρθρο 1 του ν. 960/1979” στο οποίο ορίζεται ότι προστίθεται νέα παράγραφος με την αρίθμηση 5Α στο άρθρο 1 του ν. 960/1979 (Α’ 194), με το εξής περιεχόμενο:

‘5Α. α) Ο ιδιοκτήτης οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης πολυκατοικίας που έχει εμπράγματο δικαίωμα σε ανοικτή θέση στάθμευσης στην πιλοτή της ίδιας πολυκατοικίας, που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία, προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πιλοτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πιλοτή.

Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται.

β) Ανοικτή θέση στάθμευσης στην πιλοτή πολυκατοικίας που αποτελεί κατά τη σύσταση αυτοτελή οριζόντια ιδιοκτησία και επί της οποίας δεν έχει εμπράγματο δικαίωμα ιδιοκτήτης επί οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης της αυτής πολυκατοικίας δύναται να μεταβιβαστεί κατ’ εξαίρεση και μόνο σε άλλον ιδιοκτήτη επί οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης της αυτής πολυκατοικίας.

Στην περίπτωση αυτή ο ιδιοκτήτης της οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να μετατρέψει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης στην πιλοτή ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης και ταυτόχρονα να ενσωματώσει στην τελευταία το ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο που είχε κατά τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στην πιλοτή. Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται.

γ) Ο ιδιοκτήτης οριζοντίου ιδιοκτησίας-χώρου κύριας χρήσης πολυκατοικίας, στον οποίο μεταβιβάστηκε και το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης επί ανοικτής θέσης στάθμευσης στην πιλοτή ή θέσης στον ακάλυπτο χώρο της ίδιας πολυκατοικίας, στην οποία θέση, σύμφωνα με την πράξη σύστασης οριζοντίου ιδιοκτησίας ή τον κανονισμό της πολυκατοικίας, έχει συσταθεί αυτοτελές δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης χωρίς να συνδέεται με συγκεκριμένη οριζόντια ιδιοκτησία-χώρο κύριας χρήσης της πολυκατοικίας, προβαίνει σε μονομερή τροποποίηση της πράξης οριζοντίου ιδιοκτησίας, προκειμένου να αντιστοιχήσει τον ανοικτό χώρο στάθμευσης της πιλοτής ή του ακάλυπτου χώρου ως παρακολούθημα στην αποκλειστική χρήση της οριζοντίου ιδιοκτησίας του χώρου κύριας χρήσης. Στην περίπτωση αυτή, η σύμφωνη γνώμη του συνόλου των συνιδιοκτητών τεκμαίρεται».

Στάθμευση: Μπορώ να κρατάω θέση πάρκινγκ στο δρόμο; Αυτό είναι το πρόστιμο

Μόνο λίγοι δεν είναι οι συμπολίτες μας που προκειμένου να έχουν μονίμως κατοχυρωμένη μία θέση στάθμευσης, τοποθετούν γλάστρες, καρέκλες και άλλα αντικείμενα στον δρόμο. Πόσο νόμιμη είναι αυτή η πρακτική; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Μαρτύριο αποδεικνύεται σε καθημερινή βάση η προσπάθεια των οδηγών να βρουν μία θέση στάθμευσης στο δρόμο, χάνοντας πολύτιμο χρόνο, αλλά και την υπομονή τους.

Η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών έχει συμβιβαστεί με τη δυσκολία εύρεσης μίας θέσης, και επομένως θα κάνουν όσους γύρους χρειαστεί προκειμένου να αφήσoυν σε ένα νόμιμο και ασφαλές σημείο το αυτοκίνητό τους.

Υπάρχει, ωστόσο, και μια μικρή μερίδα οδηγών που θεωρούν ότι ο δρόμος μπροστά από το σπίτι ή το μαγαζί τους αποτελεί μέρος της ιδιοκτησίας τους και κατά συνέπεια η θέση στάθμευσης που βρίσκεται εκεί προορίζεται μόνο για αυτούς.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν διστάζουν να επιστρατεύσουν καρέκλες, γλάστρες και κάθε άλλου είδους αντικείμενο προκειμένου να κλείσουν τον χώρο.

Σύμφωνα, όμως, με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η προσωρινή ή διαρκής κατάληψη τμήματος του οδοστρώματος με εγκαταστάσεις ή εμπόδια απαγορεύεται, ιδιαίτερα αν με αυτά παρεμποδίζεται η κυκλοφορία, η επιτρεπόμενη στάση ή στάθμευση οχημάτων στον δημόσιο δρόμο ή περιορίζεται η ορατότητα αυτών που χρησιμοποιούν τις οδούς.

Κατ΄εξαίρεση, μπορεί να επιτραπεί σε έκτακτες περιπτώσεις ή ζώνες μικρής κυκλοφορίας, αν υπάρχει αρκετός χώρος γι’ αυτό, η κατάληψη τμήματος οδού με προσωρινές εγκαταστάσεις ή εμπόδια ύστερα από άδεια των Δημοτικών ή Κοινοτικών Αρχών μετά από την γνώμη των αρμοδίων Αστυνομικών Αρχών.

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι ο δρόμος μπροστά από την ιδιοκτήσια μας είναι δημόσιος και όποιος δεν συμμορφώνεται με την παραπάνω διάταξη τιμωρείται σύμφωνα με τον K.Ο.Κ. με διοικητικό πρόστιμο 400 ευρώ.

Μεγάλη προσοχή: Αφήνετε το αυτοκίνητο σε parking; Τι πρέπει να προσέξετε

Η επιλογή ενός ελεγχόμενου parking είναι πέρα από κάθε αμφιβολία η ασφαλέστερη, είστε όμως σε θέση γνωρίζετε τι μπορεί να συμβεί από τη στιγμή που παραδίδετε τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Η αναζήτηση μιας ελεύθερης θέσης parking στο κέντρο μια πόλης είναι από μόνη της μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί αρκετό χρόνο, ακόμα περισσότερη υπομονή και μπόλικη τύχη ώστε το κυνήγι του ελεύθερου χώρου να έχει ευτυχή κατάληξη.

Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πολλοί επιλέγουν την πιο ασφαλή, από πολλές απόψεις, λύση της παράδοσης του αυτοκινήτου τους σε ένα ιδιωτικό parking, το οποίο και αναλαμβάνει με το αζημίωτο τη φύλαξή του.

Υπό κανονικές συνθήκες, λοιπόν, παραδίδοντας τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας στον υπάλληλο ενός ιδιωτικού parking μπορείτε να αισθάνεστε σίγουρος ότι τίποτα κακό δεν πρόκειται να συμβεί, μολονότι στην πραγματικότητα έχετε παραχωρήσει την πρόσβαση σε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο και σε μια «τράπεζα» γεμάτη από ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.

Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίον πολλοί κατασκευαστές έχουν δημιουργήσει διάφορες δικλείδες ασφαλείας, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες τους να περιορίσουν την έκθεση της περιουσίας τους αλλά των προσωπικών δεδομένων σε εκείνους που θα θελήσουν να τα αξιοποιήσουν προς όφελός τους.

Ο λόγος για το «valet mode», το οποίο συναντάτε όλο και πιο συχνά στα σύγχρονα αυτοκίνητα, θέτοντας περιορισμούς σε κρίσιμες λειτουργίες.

Στην πιο εξελιγμένη μορφή του, όπως αυτή που συναντάμε στα μοντέλα της Tesla, το valet mode προχωρά αυτομάτως σε μια σειρά από ρυθμίσεις ώστε να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητα του χρήση αλλά και να αποτρέψει ένα… ατυχές συμβάν.

Ειδικότερα, το valet mode των Tesla ασφαλίζει το ντουλαπάκι του οδηγού και το αποθηκευτικό χώρο κάτω από το μπροστινό καπό, «κλειδώνει» τη δυνατότητα σύνδεσης συσκευών μέσω bluetooth ή WiFi, «κρύβει» τις καταχωρημένες τοποθεσίες στο σύστημα πλοήγησης, περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος όπως και τη μέγιστη ισχύ που αυτό αποδίδει.

Τέλος, απενεργοποιούνται και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και οι υπηρεσίες ημιαυτόνομης οδήγησης.

Ανάλογες λειτουργίες προσφέρει το valet mode και στα μοντέλα της Jaguar-Land Rover, της Ford και του ομίλου Hyundai-KIA, μόνον που σε αυτές τις περιπτώσεις οι περιορισμοί δεν σχετίζονται με την απόδοση του οχήματος αλλά κυρίως με την πρόσβαση σε αποθηκευτικούς χώρους και στα προσωπικά δεδομένα μέσω του infotainment.

Όπως είναι λογικό, τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη λειτουργία, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι δεν θα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας.

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε από το αυτοκίνητο τα προσωπικά μας αντικείμενα ή τα αντικείμενα υψηλής αξίας.

Κρίσιμο είναι να σημειώσουμε και τα χιλιόμετρα στο οδόμετρο του αυτοκινήτου, γνωστοποιώντας τον αριθμό αυτόν στη διεύθυνση του ιδιωτικού parking.

Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητό μας δεν θα πραγματοποιήσει άσκοπες διαδρομές κατά τη διάρκεια της απουσίας μας και δεν θα εγκαταλείψει τον φυλασσόμενο χώρο του parking.

Τέλος, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί ένας οπτικός έλεγχος κατά την παράδοση του αυτοκινήτου και κατά την παραλαβή του ώστε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει προκληθεί κάποια ζημιά.

Σίγουρα η παραπάνω διαδικασία ίσως φαντάζει υπερβολική, ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε -μεταξύ άλλων- ότι το αυτοκίνητο δεν… αφήνεται στην τύχη του, επισημαίνοντας στους υπαλλήλους του χώρου στάθμευσης τη φροντίδα και την προσοχή που οφείλουν να επιδείξουν (στο παρακάτω βίντεο της Tesla μπορείτε να δείτε τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης εφαρμογής.

Στάθμευση: Παρκάρεις με στριμμένους τους τροχούς – Σταμάτα το αμέσως, είναι επικίνδυνο

Πολλοί οδηγοί έχουν ως συνήθεια όταν παρκάρουν το αυτοκίνητό τους, να το αφήνουν με τους τροχούς στριμμένους, χωρίς να γνωρίζουν ότι ενδέχεται να του δημιουργήσουν προβλήματα. Γιατί πρέπει να σταματήσετε αυτή τη συνήθεια αμέσως. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Κατ’ αρχάς θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι στριμμένοι τροχοί σε ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο μπορούν να δυσκολέψουν τα διερχόμενα αυτοκίνητα, ιδίως σε στενούς δρόμους, αφού το ελαστικό εξέχει από το αμάξωμα.

Είναι σίγουρα, μια κίνηση που δείχνει έλλειψη σεβασμού απέναντι στους υπόλοιπους.

Όμως και πέρα από αυτό, υπάρχουν και κάποια ζητήματα τεχνικής φύσεως που προκύπτουν από αυτή την μάλλον κακή συνήθεια κάποιων οδηγών.

Το πρώτο έχει να κάνει με το υδραυλικό σύστημα του τιμονιού, αφού εάν αφήνουμε το αυτοκίνητο με τους τροχούς στραμμένους σε συχνά διαστήματα, τότε η αντλία του συστήματος ζορίζεται και φθείρεται πιο γρήγορα, απαιτώντας έτσι σύντομα αλλαγή.

Το δεύτερο αφορά στους εμπρόσθιους συνδέσμους της ανάρτησης, μιας και εάν το αυτοκίνητο παρκάρει συχνά με τους τροχούς στραμμένους, τότε οι σύνδεσμοι σιγά-σιγά χάνουν την ελαστικότητά τους μιας και είναι μόνιμα τεντωμένοι.

Τέλος, υπάρχει ζήτημα και με τα ελαστικά, ιδίως σε κάποια αυτοκίνητα όπου οι τροχοί δημιουργούν μεγάλη κλίση όταν στρίβουν, καθώς και συνολικά με όλο το εμπρόσθιο σύστημα του αυτοκινήτου.