Σούπερ μάρκετ: Από τον Μάρτιο ορατές οι μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ. Ποια προϊόντα εξαιρούνται από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών – για 3 μήνες – εάν έχει προηγηθεί αύξηση τιμής, εφόσον είναι κοντά στην ημερομηνία λήξης τους. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Από τις πρώτες μέρες του Μαρτίου θα είναι ορατές στους καταναλωτές οι μειώσεις τιμών στα είδη σούπερ μάρκετ, λόγω της εφαρμογής των μέτρων του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ όπως σχολιάζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη της αγοράς, θεωρείται βέβαιο ότι θα επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης του πληθωρισμού τροφίμων.
Λίγες μέρες πριν την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας, τα οποία ξεκινάνε την 1η Μαρτίου, το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε σε νέα παρέμβαση για το “μπλοκάρισμα” των ανατιμήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το “ράλι” τιμών στα τρόφιμα συνεχίστηκε και τον Ιανουάριο, αν και καταγράφηκε μια μικρή αποκλιμάκωση του ρυθμού ανόδου του πληθωρισμού. Κι αυτό την ώρα που ένας από τους παράγοντες που τροφοδότησαν τον κύκλο ανατιμήσεων, δηλαδή ο ενεργειακός, παρουσιάζει καλύτερη εικόνα.
Με σκοπό το αμοιβαίο όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές, το υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε την εξαίρεση από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών- για τρεις μήνες- των προϊόντων για τα οποία έχει προηγηθεί αύξηση τιμής όσων βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους.
Η ρύθμιση αφορά 44 είδη προϊόντων για τα οποία απαιτείται πλέον ειδική σήμανση που θα αναγράφει «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης» και η χρονική απόσταση από την ημερομηνία λήξης ποικίλλει για κάθε είδος από μία μέχρι και 30 μέρες.
Στόχος της παρέμβασης αυτής, μεταξύ άλλων, όπως έχει επισημάνει το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι να αντιμετωπιστούν και φαινόμενα σπατάλης τροφίμων (food waste) ή καταστροφής αποθεμάτων που θα μπορούσαν να διατεθούν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές.
Επίσης επεκτείνεται και διευρύνεται η λίστα των προϊόντων που υπόκεινται σε έλεγχο για ανατιμήσεις και για τα οποία δεν μπορούν – σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία – οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε προωθητικές ενέργειες για τους επόμενους τρεις μήνες και επεκτείνεται και η λίστα των νωπών προϊόντων για τα οποία εφαρμόζονται «καθαρές τιμές» με την προσθήκη των κατηγοριών «νωπό κατσίκι» και «νωπό αρνί».
Η αγορά πάντως εκτιμά ότι τα μέτρα το υπουργείο Ανάπτυξης θα κερδίσουν το στοίχημα του πληθωρισμού καθώς αφορούν σε μεγάλο εύρος ειδών.
Υπενθυμίζεται ότι μπορεί ο πληθωρισμός να διαμορφώθηκε στο 3,1% από 3,5% τον περασμένο Δεκέμβριο και έναντι 7% τον Ιανουάριο 2023 ωστόσο στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» “τρέχει” με 8,3% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε πολλά βασικά είδη. Συγκεκριμένα, σε μηνιαία σύγκριση σημειώθηκαν ανατιμήσεις σε:
Αλλαντικά (5,7%),
Ψάρια νωπά (1,2%),
Γιαούρτι (2,8%),
Ελαιόλαδο (6,8%),
Λαχανικά νωπά (2,8%),
Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (2%),
Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (3,9%),
Ηλεκτρισμό (0,7%), Φαρμακευτικά προϊόντα (0,8%),
Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (3,4%),
Υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας (1,6%),
Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (1,5%) και Ασφάλιστρα υγείας (14%).
Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε:
Ζυμαρικά (3,3%),
Πουλερικά (1,8%),
Γάλα νωπό πλήρες (4,4%),
Γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά (4,8%),
Τυριά (1,9%),
Φρούτα νωπά (1,9%),
Δημοτικά τέλη (1,5%),
Φυσικό αέριο (13,5%),
Πετρέλαιο θέρμανσης (1,1%),
Υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (3,8%),
Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (0,5%) και
Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,4%).
Πάντως, η πτώση των τιμών και η μείωση του πληθωρισμού παραμένει μια δύσκολη εξίσωση για την κυβέρνηση και για τα οικογενειακά εισοδήματα καθώς, ένας ακόμη βασικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την πορεία των τιμών είναι και η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.
Σούπερ μάρκετ: Οι λίστες του υπουργείου Ανάπτυξης
Υπενθυμίζεται ότι τα προϊόντα που εξαιρούνται από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών – για 3 μήνες – εάν έχει προηγηθεί αύξηση τιμής, εφόσον είναι κοντά στην ημερομηνία λήξης τους είναι τα παρακάτω:
- Αρτοσκευάσματα 1 ημέρα
- Νωπό χοιρινό 1 ημέρα
- Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου 1 ημέρα
- Νωπό μοσχάρι 1 ημέρα
- Γάλα φρέσκο πλήρες και με χαμηλά λιπαρά 1 ημέρα
- Σοκολατούχο γάλα 1 ημέρα
- Φυτικά ροφήματα 1 ημέρα
- Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού 3 ημέρες
- Κρέμες και ριζόγαλο 3 ημέρες
- Ψωμί και ψωμί για τοστ 3 ημέρες
- Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες και με χαμηλά λιπαρά 5 ημέρες
- Χυμοί 5 ημέρες
- Αυγά 5 ημέρες
- Αλλαντικά 5 ημέρες
- Αναψυκτικά 10 ημέρες
- Μπύρα 10 ημέρες
- Νερό 10 ημέρες
- Σοκολάτα (στερεή και ροφήματα) 10 ημέρες
- Τυρί 10 ημέρες
- Σπορέλαια 10 ημέρες
- Ρύζι 10 ημέρες
- Βούτυρα και μαργαρίνες 15 ημέρες
- Μαρμελάδες και είδη επάλειψης 15 ημέρες
- Καφές συσκευασμένος 15 ημέρες
- Χαλβάς 15 ημέρες
- Όσπρια 20 ημέρες
- Φρυγανιές 20 ημέρες
- Ζυμαρικά 20 ημέρες
- Κονσέρβες 20 ημέρες
- Κατεψυγμένα ψάρια 20 ημέρες
- Γάλα εβαπορέ 20 ημέρες
- Χυμός τομάτας 20 ημέρες
- Σάλτσες και κύβοι ζωμών 20 ημέρες
- Μαγιονέζες 20 ημέρες
- Κέτσαπ 20 ημέρες
- Ελαιόλαδο 20 ημέρες
- Κατεψυγμένα λαχανικά 20 ημέρες
- Κατεψυγμένες ζύμες 20 ημέρες
- Ζάχαρη και Γλυκαντικές ουσίες 20 ημέρες
- Προϊόντα βρώμης 20 ημέρες
- Κρέμα βρεφικής ηλικίας 20 ημέρες
- Τροφές για σκύλους σε κονσέρβα 30 ημέρες
- Τροφές για γάτες σε κονσέρβα 30 ημέρες.
- Γενικά, σε ό,τι αφορά στα προϊόντα για τα οποία εφαρμόζεται η απαγόρευση προωθητικών ενεργειών για 3 μήνες όταν έχει προηγηθεί αύξηση τιμής, αφορά στις εξής κατηγορίες:
- Ρύζι
- Ψωμί και ψωμί για τοστ
- Αρτοσκευάσματα
- Φρυγανιές
- Ζυμαρικά
- Αλεύρι
- Όσπρια
- Αλλαντικά
- Κονσέρβες
- Κατεψυγμένα ψάρια
- Νωπό χοιρινό
- Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου
- Νωπό μοσχάρι
- Γάλα φρέσκο πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
- Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες και με χαμηλά λιπαρά
- Σοκολατούχο γάλα
- Φυτικά ροφήματα
- Γάλα εβαπορέ
- Γιαούρτι και επιδόρπια γιαουρτιού
- Κρέμες και ριζόγαλο
- Τυρί
- Χυμός τομάτας
- Σάλτσες και κύβοι ζωμών
- Μαγιονέζες
- Κέτσαπ
- Αυγά
- Βούτυρα και μαργαρίνες
- Μαρμελάδες και είδη επάλειψης
- Ελαιόλαδο
- Σπορέλαια
- Κατεψυγμένα λαχανικά
- Κατεψυγμένες ζύμες
- Ζάχαρη και Γλυκαντικές ουσίες
- Προϊόντα βρώμης
- Κρέμα βρεφικής ηλικίας
- Γάλα βρεφικής ηλικίας
- Καφές συσκευασμένος
- Χυμοί
- Αναψυκτικά
- Μπύρα
- Νερό
- Σοκολάτα (στερεή και ροφήματα)
- Κρασί
- Καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες)
- Απορρυπαντικά παντός είδους
- Χαρτί κουζίνας
- Χαρτί υγείας
- Προϊόντα στοματικής υγιεινής
- Προϊόντα ξυρίσματος
- Προϊόντα εμμήνου ρύσεως
- Σαμπουάν και προϊόντα περιποίησης μαλλιών
- Αφρόλουτρο ή αντίστοιχα
- Σαπούνια σε υγρή και στερεή κατάσταση
- Πάνες ακράτειας
- Πάνες για μωρά
- Μωρομάντηλα
- Σαμπουάν για μωρά
- Τροφές για σκύλους
- Τροφές για γάτες
- Χαλβά.
Σούπερ μάρκετ: Πρόστιμο σε μεγάλη αλυσίδα για απάτη – Ποια είναι
Διοικητικό πρόστιμο 2.000 επέβαλε η περιφέρεια Αττικής σε κατάστημα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης στην Αγία Παρασκευή για απουσία σήμανσης τιμών σε συσκευασμένο προϊόν.
Σύμφωνα με την ενημέρωση της περιφέρειας Αττικής, επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ σε κατάστημα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης στην Αγία Παρασκευή και συγκεκριμένα στην οδό Αγίου Ιωάννου 23Α.
Μετά από έλεγχο στην εν λόγω επιχείρηση διαπιστώθηκε πως δεν παρείχε την πληροφορία με οποιονδήποτε τρόπο από τον έμπορο προς τον καταναλωτή σχετικά με την τιμή του συσκευασμένου προϊόντος που διατίθεται προς πώληση (τιμή πώλησης, ονομασία προϊόντος).
Για την παράβαση προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο χιλίων ευρώ (€1.000,00) και αυτό διπλασιάζεται λόγω υποτροπής.
Σούπερ μάρκετ: Την πάτησαν με αυτό που έκαναν – Η μοιραία κίνηση
Σε ποια τρόφιμα αυξήθηκαν οι τιμές και μειώθηκε η κατανάλωση. Τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα την κατανάλωση, αναγκάζονται να αυξήσουν περισσότερο τις δαπάνες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Μειωμένη από 8% έως 14% παρατηρείται η κατανάλωση πουλερικών στα νοικοκυριά με μισθούς από 750 έως 1450 ευρώ ενώ η δαπάνη αντίστοιχα αυξήθηκε από 2% έως 11%.
Η κατανάλωση του γάλακτος (νωπό πλήρες) μειώθηκε από 18% έως 23% στα ίδια νοικοκυριά ενώ η δαπάνη μειώθηκε πολύ λιγότερο από 7% έως 11%.
Σούπερ μάρκετ: Η έκθεση
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αποτυπώνονται στην ενδιάμεση έκθεση του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ για την απασχόληση και την οικονομία 2023, τα έτη 2021-2022 μειώθηκε η κατανάλωση των τροφίμων (κρέας, ψάρι, λαχανικά, τυριά, λάδι) καθώς και ενέργειας στο σύνολο των νοικοκυριών και ιδίως των φτωχότερων.
Ωστόσο όπως επισημαίνει η έκθεση, η μείωση της κατανάλωσης δε στάθηκε ικανή να μειώσει τη δαπάνη των νοικοκυριών, η οποία αντιθέτως αυξήθηκε.
Σούπερ μάρκετ: Η επιβάρυνση στα νοικοκυριά
Ειδικότερα σε σχέση με τα εισοδήματα, παρατηρείται δυσανάλογη επιβάρυνση στα νοικοκυριά, καθώς για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ διαπιστώνεται αύξηση 19% της δαπάνης για το ψωμί, ένα ποσοστό που υποχωρεί στο 11% για την κατηγορία 751 – 1.100 ευρώ, ενώ είναι μόλις 1% για την κατηγορία 1.801 – 2.200 ευρώ.
Αντίστοιχα, στα ζυμαρικά, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 12% σε σχέση με το ποσό που δαπανήθηκε, για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ και μόλις 4% για εισοδήματα από 1.451 – 1.800 ευρώ.
Ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα την κατανάλωση, αναγκάζονται να αυξήσουν περισσότερο τις δαπάνες.
Εάν μάλιστα αυτά τα νοικοκυριά, δεν διαθέτουν αποταμιεύσεις, υποχρεώνονται να περιορίσουν δραστικά την κατανάλωσή τους, γεγονός που συνιστά κρίση αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Στην κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», ο υψηλός τιμάριθμος συνεχίζει να περιορίζει την αγοραστική δύναμη, ειδικά των νοικοκυριών με χαμηλά εισοδήματα.
Στη συγκεκριμένη κατηγορία παρατηρείται ότι ο υψηλός πληθωρισμός (31,2%) που κατέγραψε την τριετία Δεκέμβριος 2020-Δεκέμβριος 2023 τροφοδοτήθηκε από την αύξηση των τιμών στις κατηγορίες «Έλαια και λίπη» (87,4%) και «Λαχανικά» (35,2%).
Αξιοσημείωτη άνοδος του τιμαρίθμου παρατηρήθηκε και σε άλλα βασικά είδη διατροφής, όπως στα «Γαλακτοκομικά και αυγά» (33,8%), στα «Κρέατα» (31,2%) και στην ομάδα «Ψωμί και δημητριακά» (25,3%).
Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα μπαίνουν στο στόχαστρο
Nέες παρεμβάσεις με στόχο να μειωθούν οι τιμές σε ακόμη περισσότερα βασικά αγαθά επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», στο στόχαστρο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης αναμένεται να βρεθούν προϊόντα τα οποία πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι για παράδειγμα το ελαιόλαδο, το σπορέλαιο, το αλεύρι και ο καφές.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε νέα μέτρα προκειμένου να μειωθούν εντός Μαρτίου οι τιμές στο βρεφικό γάλα, στα φρούτα, τα λαχανικά και τα κρέατα, στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά σπιτιού, στις οδοντόκρεμες, στα αφρόλουτρα, στα σαμπουάν και στις βρεφικές πάνες αλλά και για να αποτραπούν νέες ανατιμήσεις μέσα από την απαγόρευση να πραγματοποιούνται προσφορές και εκπτώσεις σε όσα προϊόντα αυξάνονται οι τιμές.
Από την αποτελεσματικότητα των μέτρων που ανακοινώθηκαν για τον περιορισμό της ακρίβειας στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων θα εξαρτηθεί για το εάν θα υπάρξει ανάγκη για νέες ευρύτερες παρεμβάσεις στην αγορά τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών. Εξάλλου, ο υπουργός Ανάπτυξης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για λήψη νέων μέτρων εφόσον οι νέες παρεμβάσεις δεν φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Σούπερ μάρκετ: Παθογένειες της ελληνικής αγοράς
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, διερευνώνται συνεχώς μέτρα προκειμένου να διορθωθούν παθογένειες ετών της ελληνικής αγοράς.
Στόχος είναι να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στις εμπορικές συναλλαγές σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που εντοπίζονται στρεβλώσεις, είτε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είτε από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, προκειμένου να μειωθούν αισθητά οι τιμές σε βασικά αγαθά.
Με στόχο την μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές ανακοινώθηκε την περασμένη η εβδομάδα για παράδειγμα η παρέμβαση για τον περιορισμό της ακρίβειας στα νωπά φρούτα, στα λαχανικά και τα κρέατα για τα οποία προκειμένου να διασφαλισθεί η διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, οι προμηθευτές θα είναι υποχρεωμένοι να πωλούν τα προϊόντα τους στα σούπερ μάρκετ, στα μανάβικα και στα κρεοπωλεία σε «καθαρές» τιμές και να επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.
Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς εμπορίας φρούτων και λαχανικών, σήμερα οι παροχές που δίνουν τα σούπερ μάρκετ στους προμηθευτές φτάνουν ακόμη και το 35%, που αφορούν τις επιστροφές ή την φύρα, δηλαδή τα προϊόντα που δεν πωλούνται.
Μάλιστα, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε σύσκεψη που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, θέλοντας να στείλει για άλλη μια φορά ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση επισήμανε ότι «η Ελλάδα δεν είναι μπανανία» και πως «ο πληθωρισμός της απληστίας» δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός.