Σούπερ μάρκετ: Είναι μεγάλη αλήθεια και όμως συμβαίνει
Πρόκειται για ένα σχεδόν αναπόφευκτο σενάριο: μπαίνεις σε ένα κατάστημα για να πάρεις μερικά απαραίτητα και σπρώχνεις, σηκώνεις και/ή σέρνεις το καρότσι σου στον διάδρομο καθώς συνήθως οι τροχοί κολλάνε, κάνουν θόρυβο ή στρίβουν στην αντίθετη πορεία.
Ένας αστικός μύθος που κυκλοφορεί εδώ και χρόνια υποστηρίζει ότι οι έμποροι λιανικής σκόπιμα κάνουν τα καρότσια δυσκίνητα ώστε να επιβραδύνουν την πορεία των καταναλωτών μεταξύτων διαδρόμων, ελπίζοντας να στρέψουν την προσοχή σε περισσότερα εμπορεύματα.
Ωστόσο, η πραγματικότητα φαίνεται ότι είναι διαφορετική: οι διαβόητες προβληματικές ρόδες δημιουργούνται στην πραγματικότητα από το επαναλαμβανόμενο χτύπημα στο οποίο συχνά υπόκεινται τα καροτσάκια, εξήγησε ο Alex Poulos.
Ο Poulos είναι ο διευθυντής πωλήσεων της RW Rogers, η οποία προμηθεύει χιλιάδες καροτσάκια αγορών σε εταιρείες όπως η Whole Foods, η Tractor Supply Company και η Meijer.
Με την πάροδο του χρόνου, τραβώντας τα καρότσια μέσα από ανώμαλους χώρους στάθμευσης, σπρώχνοντάς τα μέσα και έξω από το κατάστημα και αναγκάζοντάς τα να ανεβοκατεβαίνουν στο κράσπεδο παραμορφώνει την πλάκα τροχίσκου, το μεταλλικό κομμάτι που στερεώνει τον μηχανισμό του τροχού στο σώμα του καροτσιού, υπογράμμισε με δηλώσεις του στο CNN.
«Εάν αυτή η πλάκα τροχίσκου στρίψει λίγο, μπορεί να σηκώσει τον τροχό προς τα πάνω και τότε και οι δύο τροχοί δεν αγγίζουν το έδαφος ταυτόχρονα», τόνισε.
Σε έναν τέλειο κόσμο όπου τα καροτσάκια χειρίζονταν ήπια και χρησιμοποιούνται μόνο σε εσωτερικούς χώρους, ο τυπικός τροχός από πολυουρεθάνη των πέντε ιντσών θα μπορούσε να διαρκέσει από έξι έως οκτώ χρόνια, δήλωσε από την πλευρά του ο Alvar Diaz, αντιπρόεδρος πωλήσεων και μάρκετινγκ στην εταιρεία κατασκευής τροχών P&H Casters.
Σε ένα περιβάλλον καταστημάτων 24/7, είναι πιο πιθανό να διαρκέσουν δύο ή τρία χρόνια, ενώ οι μεταλλικοί τροχοί διαρκούν περίπου πέντε.
Αλλά η αντικατάσταση του τροχού χωρίς να προσεχθούν τα παξιμάδια και τα μπουλόνια που συγκρατούν τα πάντα σημαίνει ότι ένας νέος τροχός μπορεί να ταλαντεύεται εξίσου με έναν παλαιότερο.
Οι καταναλωτές φέρουν μέρος της ευθύνης.
Τα καρότσια που εγκαταλείπονται έξω αφού οι ξεφορτώσουν τα ψώνια τους στο αυτοκίνητο βρίσκονται στο έλεος της υπερβολικής ζέστης, του χιονιού, του πάγου και του αλατιού στο δρόμο.
Αυτή η παρατεταμένη έκθεση μπορεί επίσης, να βλάψει το καρότσι και τους τροχούς του.
Για να καταπολεμηθεί αυτό, πολλοί λιανοπωλητές στην Ευρώπη, όπως η Aldi, η Tesco και η Lidl, έχουν κλειδαριές με νομίσματα στα καρότσια τους (αρκετά σύνηθες και στην Ελλάδα).
Σούπερ μάρκετ: Την πάτησαν με αυτό που έκαναν – Η μοιραία κίνηση
Σε ποια τρόφιμα αυξήθηκαν οι τιμές και μειώθηκε η κατανάλωση. Τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα την κατανάλωση, αναγκάζονται να αυξήσουν περισσότερο τις δαπάνες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Μειωμένη από 8% έως 14% παρατηρείται η κατανάλωση πουλερικών στα νοικοκυριά με μισθούς από 750 έως 1450 ευρώ ενώ η δαπάνη αντίστοιχα αυξήθηκε από 2% έως 11%.
Η κατανάλωση του γάλακτος (νωπό πλήρες) μειώθηκε από 18% έως 23% στα ίδια νοικοκυριά ενώ η δαπάνη μειώθηκε πολύ λιγότερο από 7% έως 11%.
Σούπερ μάρκετ: Η έκθεση
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αποτυπώνονται στην ενδιάμεση έκθεση του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ για την απασχόληση και την οικονομία 2023, τα έτη 2021-2022 μειώθηκε η κατανάλωση των τροφίμων (κρέας, ψάρι, λαχανικά, τυριά, λάδι) καθώς και ενέργειας στο σύνολο των νοικοκυριών και ιδίως των φτωχότερων.
Ωστόσο όπως επισημαίνει η έκθεση, η μείωση της κατανάλωσης δε στάθηκε ικανή να μειώσει τη δαπάνη των νοικοκυριών, η οποία αντιθέτως αυξήθηκε.
Σούπερ μάρκετ: Η επιβάρυνση στα νοικοκυριά
Ειδικότερα σε σχέση με τα εισοδήματα, παρατηρείται δυσανάλογη επιβάρυνση στα νοικοκυριά, καθώς για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ διαπιστώνεται αύξηση 19% της δαπάνης για το ψωμί, ένα ποσοστό που υποχωρεί στο 11% για την κατηγορία 751 – 1.100 ευρώ, ενώ είναι μόλις 1% για την κατηγορία 1.801 – 2.200 ευρώ.
Αντίστοιχα, στα ζυμαρικά, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 12% σε σχέση με το ποσό που δαπανήθηκε, για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ και μόλις 4% για εισοδήματα από 1.451 – 1.800 ευρώ.
Ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, για να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα την κατανάλωση, αναγκάζονται να αυξήσουν περισσότερο τις δαπάνες.
Εάν μάλιστα αυτά τα νοικοκυριά, δεν διαθέτουν αποταμιεύσεις, υποχρεώνονται να περιορίσουν δραστικά την κατανάλωσή τους, γεγονός που συνιστά κρίση αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Στην κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», ο υψηλός τιμάριθμος συνεχίζει να περιορίζει την αγοραστική δύναμη, ειδικά των νοικοκυριών με χαμηλά εισοδήματα.
Στη συγκεκριμένη κατηγορία παρατηρείται ότι ο υψηλός πληθωρισμός (31,2%) που κατέγραψε την τριετία Δεκέμβριος 2020-Δεκέμβριος 2023 τροφοδοτήθηκε από την αύξηση των τιμών στις κατηγορίες «Έλαια και λίπη» (87,4%) και «Λαχανικά» (35,2%).
Αξιοσημείωτη άνοδος του τιμαρίθμου παρατηρήθηκε και σε άλλα βασικά είδη διατροφής, όπως στα «Γαλακτοκομικά και αυγά» (33,8%), στα «Κρέατα» (31,2%) και στην ομάδα «Ψωμί και δημητριακά» (25,3%).
Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα μπαίνουν στο στόχαστρο
Nέες παρεμβάσεις με στόχο να μειωθούν οι τιμές σε ακόμη περισσότερα βασικά αγαθά επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», στο στόχαστρο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης αναμένεται να βρεθούν προϊόντα τα οποία πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι για παράδειγμα το ελαιόλαδο, το σπορέλαιο, το αλεύρι και ο καφές.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε νέα μέτρα προκειμένου να μειωθούν εντός Μαρτίου οι τιμές στο βρεφικό γάλα, στα φρούτα, τα λαχανικά και τα κρέατα, στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά σπιτιού, στις οδοντόκρεμες, στα αφρόλουτρα, στα σαμπουάν και στις βρεφικές πάνες αλλά και για να αποτραπούν νέες ανατιμήσεις μέσα από την απαγόρευση να πραγματοποιούνται προσφορές και εκπτώσεις σε όσα προϊόντα αυξάνονται οι τιμές.
Από την αποτελεσματικότητα των μέτρων που ανακοινώθηκαν για τον περιορισμό της ακρίβειας στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων θα εξαρτηθεί για το εάν θα υπάρξει ανάγκη για νέες ευρύτερες παρεμβάσεις στην αγορά τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών. Εξάλλου, ο υπουργός Ανάπτυξης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για λήψη νέων μέτρων εφόσον οι νέες παρεμβάσεις δεν φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Σούπερ μάρκετ: Παθογένειες της ελληνικής αγοράς
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με πληροφορίες, διερευνώνται συνεχώς μέτρα προκειμένου να διορθωθούν παθογένειες ετών της ελληνικής αγοράς.
Στόχος είναι να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στις εμπορικές συναλλαγές σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που εντοπίζονται στρεβλώσεις, είτε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είτε από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, προκειμένου να μειωθούν αισθητά οι τιμές σε βασικά αγαθά.
Με στόχο την μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές ανακοινώθηκε την περασμένη η εβδομάδα για παράδειγμα η παρέμβαση για τον περιορισμό της ακρίβειας στα νωπά φρούτα, στα λαχανικά και τα κρέατα για τα οποία προκειμένου να διασφαλισθεί η διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, οι προμηθευτές θα είναι υποχρεωμένοι να πωλούν τα προϊόντα τους στα σούπερ μάρκετ, στα μανάβικα και στα κρεοπωλεία σε «καθαρές» τιμές και να επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.
Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς εμπορίας φρούτων και λαχανικών, σήμερα οι παροχές που δίνουν τα σούπερ μάρκετ στους προμηθευτές φτάνουν ακόμη και το 35%, που αφορούν τις επιστροφές ή την φύρα, δηλαδή τα προϊόντα που δεν πωλούνται.
Μάλιστα, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε σύσκεψη που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, θέλοντας να στείλει για άλλη μια φορά ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση επισήμανε ότι «η Ελλάδα δεν είναι μπανανία» και πως «ο πληθωρισμός της απληστίας» δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός.