Σούπερ μάρκετ: Πώς οι αυξήσεις στα ράφια αλλάζουν τις αγοραστικές συνήθειες των πολιτών στα Σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές αναζητούν τις πιο φθηνές εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να γεμίσουν τα καλάθια τους, ενώ η ακρίβεια «χτυπάει» τα νοικοκυριά. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Αδειάζουν οι τσέπες των νοικοκυριών, αδειάζουν και τα καλάθια τους. Οι συνήθειες των καταναλωτών έχουν αλλάξει άρδην εξαιτίας της ακρίβειας.
Ο κόσμος προσπαθεί να περικόψει από όπου μπορεί προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις δυσκολίες της καθημερινότητας και παράλληλα αναζητεί φθηνότερες λύσεις.
Από τη μία πλευρά ο κόσμος αγοράζει πλέον μειωμένες ποσότητες, από την άλλη, στην αγορά έχουν μικρύνει οι συσκευασίες, όμως οι τιμές είναι αυξημένες. Επομένως, παρατηρείται μια στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πωλούνται μέχρι και 170% φθηνότερα από τα επώνυμα.
Ο κόσμος ανησυχεί για νέο κύμα ανατιμήσεων, καθώς σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς αναμένεται να αυξηθούν 800 κωδικοί προϊόντων στα σούπερ μάρκετ κατά τουλάχιστον 10-15%.
Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τον τελευταίο χρόνο, λόγω των όσων συμβαίνουν στον κόσμο, οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό.
Συγκεκριμένα, 8 στους 10 καταναλωτές κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις και αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων.
Δύο στους 3 έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων, ενώ έχει σημειωθεί και μικρή κάμψη στις συστηματικές ηλεκτρονικές αγορές.
Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.
Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.
Οι καταναλωτές προκειμένου να μπορέσουν να ψωνίσουν περισσότερα πράγματα και φθηνότερα έχουν στραφεί στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εξοικονομώντας έτσι έως και 50%.
Δεν είναι λίγα τα προϊόντα που κάποτε ήταν πάμφθηνα και υπήρχαν στα σπίτια σε ποσότητες και τώρα ο κόσμος το σκέφτεται διπλά για να τα αγοράσει.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από το e-katanalotis, η τιμή στο επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις κυμαίνεται από 1,33 ευρώ έως και 1,84 ευρώ, ενώ στο αλεύρι ιδιωτικής ετικέτας είναι κάτω από 1 ευρώ.
Η τιμή στα επώνυμα ζημαρικά κυμαίνεται από 0,70 ευρώ έως και 1,25 ευρώ, ενώ η τιμή στα ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας η τιμή είναι κάτω από 0,60 ευρώ. Η τιμή στο επώνυμο ρύζι ξεκινάει από 1,19 ευρώ και ανάλογα το είδος ρυζιού μπορεί να φτάσει και κοντά στα 2 ευρώ.
Παράλληλα, η τιμή στο ρύζι ιδιωτικής ετικέτας είναι κάτω από 1 ευρώ. Ο χυμός τομάτας ξεκινάει από 0,65 ευρώ και μπορεί να φτάσει και στα 1,19 ευρώ, ενώ εκείνος της ιδιωτικής ετικέτας είναι στα 0,33 ευρώ. Η τιμή στο επώνυμο ελαιόλαδο είναι πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα με την τιμή της ιδιωτικής ετικέτας.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI για το πρώτο 7μηνο του έτους, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εκτοξεύτηκε στο 15,9% παρουσιάζοντας άνοδο κατά 10,2% σε σχέση με το 2021.
Σύμφωνα επίσης με την IRI, το διάστημα Ιανουαρίου- Ιουλίου του 2022, στο σύνολο των καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση των προσφορών κατά 1,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2021, από το 25,9% στο 24,5%.
Επομένως, παρατηρούμε ότι η ακρίβεια όχι μόνο έχει επηρεάσει τις αγοραστικές συνήθειες, αλλά τις έχει αλλάξει εντελώς. Ο κόσμος προσέχει περισσότερο τις τιμές των προϊόντων που θα βάλει στο καλάθι του, ενώ παράλληλα ψάχνει εναλλακτικές λύσεις.
Φρένο στις υπέρογκες αυξήσεις των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης συμφώνησαν να βάλουν οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, οι οποίοι συναντήθηκαν χθες με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνη Γεωργιάδη.
Οπως δήλωσε, κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα παρουσιάσει μέσα στον Οκτώβριο ένα καλάθι με 50 προϊόντα πρώτης ανάγκης και ευρείας κατανάλωσης, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Οπως εξήγησαν στον «Ε.Τ.» αρμόδια στελέχη, βασική επιδίωξη είναι οι τιμές των 50 προϊόντων που θα επιλεχθούν από κάθε σούπερ μάρκετ να ακολουθήσουν χαμηλότερο ρυθμό αύξησης από αυτόν του μέσου πληθωρισμού, να συγκρατηθούν και όπου υπάρχουν περιθώρια να μειωθούν.
Αυτό που προέχει είναι να προσδιοριστούν οι κατηγορίες των προϊόντων από το ΥΠΑΝ, για να μπορέσει, στη συνέχεια, κάθε αλυσίδα να επιλέξει τα 50 προϊόντα που θα συμπεριλάβει στο καλάθι της.
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο, συνολικά οι κατηγορίες υπολογίζεται πως θα είναι περίπου 20.
Παρ’ ότι δεν έχουν «κλειδώσει» ακόμη, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι στο «καλάθι» θα περιληφθούν τρόφιμα, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια, το ψωμί, τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλατα, τυριά, γιαούρτια), τα κρεατικά, τα έλαια, ο καφές, η ζάχαρη, αλλά και απορρυπαντικά (πιάτων και πλυντηρίου), χαρτικά (χαρτί κουζίνας και χαρτί υγείας) και είδη προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν, αφρόλουτρα κ.λπ.). Με άλλα λόγια, θα είναι προϊόντα απαραίτητα για τη διαβίωση, ώστε να μπορούν να τα αγοράσουν, πρωτίστως, οικονομικά ευάλωτα νοικοκυριά, με χαμηλά εισοδήματα.
Επί της ουσίας, οι κατηγορίες από τις οποίες θα προκύψουν τα 50 προϊόντα θα είναι ίδιες, αλλά τα 50 αγαθά θα είναι διαφορετικά σε κάθε σούπερ μάρκετ.
Οπως ανέφερε στον «Ε.Τ.» ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Μασούτης, Γιάννης Μασούτης, οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές κάθε καλαθιού και να παρακολουθούν την εξέλιξή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πέρα από τις προωθητικές ενέργειες των αλυσίδων, το καλάθι με τα 50 προϊόντα και τις τιμές του θα είναι αναρτημένο και στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis ή στην ίδια εφαρμογή που είναι διαθέσιμη στα κινητά τηλέφωνα.
Ετσι, τα νοικοκυριά θα μπορούν να βλέπουν την τιμή του καλαθιού σε κάθε αλυσίδα, να συγκρίνουν τις τιμές και να επιλέγουν ποιο από όλα θα αγοράσουν.
Αλλωστε, όπως επισημαίνει ο κ. Μασούτης στον «Ε.Τ.», «στο εν λόγω καλάθι θα υπάρχει από την αρχή μια συγκεκριμένη τιμή, που σε περίπτωση ανοδικής μεταβολής θα μπορεί να γίνει αντιληπτή από τον καταναλωτή, καθώς τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται σε αυτό θα είναι προκαθορισμένα», επισημαίνει ο κ. Μασούτης στον «Ε.Τ.».
Πάντως, σε γενικές γραμμές, αναμένεται να προτιμηθούν προϊόντα από τις ιδιωτικές ετικέτες των αλυσίδων, διότι είναι πιο οικονομικά, χωρίς, ωστόσο, να είναι δεσμευτικό.
Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο το «καλάθι» να αλλάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, π.χ. άλλα προϊόντα να περιλαμβάνει το «καλάθι» μιας αλυσίδας τον Νοέμβριο και άλλα τον Δεκέμβριο.
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα μπορέσει να τεθεί σε ισχύ από τη στιγμή που θα προσδιοριστούν τα 50 προϊόντα από όλα τα σούπερ μάρκετ, και σύμφωνα με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, αυτό θα γίνει πιθανότατα μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
«Θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις από τους άμεσα εμπλεκομένους, με σκοπό να είναι πλήρως ενήμεροι οι καταναλωτές», σημειώνουν κύκλοι του ΥΠΑΝ στον «Ε.Τ.», διευκρινίζοντας πως πρόκειται για ένα μέτρο έκτακτης φύσεως, με διάρκεια όση κι αυτή των πληθωριστικών πιέσεων.
Μάλιστα, αντίστοιχες ενέργειες έχουν γίνει και στην Ισπανία, η οποία έχει επίσης καθιερώσει ένα καλάθι με ευρεία γκάμα προϊόντων πρώτης ανάγκης που πωλούνται φθηνότερα.
Ενδεικτικά, μεγάλη πολυεθνική αλυσίδα που δραστηριοποιείται στη χώρα της Ιβηρικής πουλά στους Ισπανούς καταναλωτές ένα καλάθι με 30 βασικά αγαθά έναντι 30 ευρώ, ενώ αντίστοιχα πακέτα ετοιμάζουν και άλλες εταιρίες.
Πάντως, στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν στον «Ε.Τ.» ότι η αποκλιμάκωση ή έστω η σταθεροποίηση των τιμών δεν θα έρθει σύντομα.
«Ο πληθωρισμός των τροφίμων είναι ήδη στο 15% και τώρα αναμένεται νέος γύρος ανατιμήσεων, καθώς τα αποθέματα με τις παλιές τιμές έχουν εξαντληθεί. Ετσι, θα αρχίσουν να μπαίνουν στα ράφια προϊόντα που αγοράστηκαν από τους προμηθευτές σε αυξημένες τιμές λόγω της ανόδου του κόστους των πρώτων υλών», τονίζουν στον «Ε.Τ.» οι ίδιες πηγές.
Και προσθέτουν ότι οι νέες ανατιμήσεις θα ενταθούν το τελευταίο δίμηνο του έτους, θα υπάρξει μια επιβράδυνση στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου και από το Πάσχα του 2023 θα αρχίσει η σταθεροποίηση των τιμών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των στελεχών των σούπερ μάρκετ, το 2022 αναμένεται να κλείσει με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 8% και αύξηση του τζίρου κατά 2%, ως αποτέλεσμα βέβαια του πληθωρισμού και όχι της αυξημένης κατανάλωσης.
Κατά τη συνάντηση εξετάστηκε, ακόμη, το ζήτημα της επάρκειας των προϊόντων.
«Η ελληνική αγορά, όπως και κατά την περίοδο της Covid, κατάφερε να ξεχωρίσει και να μην έχει ζητήματα ελλείψεων, θα καταφέρει και τώρα να έχει πλήρη επάρκεια προϊόντων παρά τις πολύ μεγάλες διεθνείς πιέσεις σε διάφορα είδη», δήλωσε σχετικά ο κ. Γεωργιάδης.
Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αρχίζουν και αντιλαμβάνονται το “κόλπο” των εταιρειών τροφίμων στα σούπερ μάρκετ, που μικραίνουν λίγο τις συσκευασίες τους, ώστε να μη γίνει αυτό αντιληπτό με την πρώτη ματιά…
Το λένε shrinkflation και το κάνουν όλοι.
Λιγότερη ποσότητα, πχ. σε ένα σακουλάκι τσιπς, που έχει 5 πατατάκια λιγότερα.
Ίδια ποσότητα αλλά πιο μικρό μέγεθος στα πατατάκια και άρα λιγότερο βάρος.
Ίδια συσκευασία, αλλά με μεγαλύτερο κενό στον πάτο άρα μικρότερη ποσότητα στο κεσεδάκι για γιαούρτια και γαλακτοκομικά.
Μεγαλύτερη ποσότητα κουρκούτι με μείωση στην ποσότητα κρέατος και θαλασσινών στα προτηγανισμένα τρόφιμα.
Λιγότερα τεμάχια στην ίδια συσκευασία για σοκολάτες και μπισκότα.
Την ώρα που οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν λένε να πέσουν οι μεγάλες αλυσίδες βάζουν τέλος στις προσφορές 1+1!
Το κύμα ακρίβειας που «σαρώνει» τους τελευταίους μήνες βασικά αγαθά φέρνει πλέον σημαντικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ τα οποία – ούτε λίγο ούτε πολύ – τείνουν να «καταργήσουν» τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται «1+1».
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, μάλιστα, 3 στις 5 εταιρείες εμπορίου σταματούν τις εν λόγω προσφορές, ενώ άλλες δεν παρέχουν πλέον την περισσότερη ποσότητα στο προϊόν (που δινόταν εώς πρότινος «δωρεάν» στην ίδια τιμή).
Επιπλέον, πολλές είναι και οι εταιρείες που – για να πουλήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή – προχωρούν στη μείωση της ποσότητας και μάλιστα χωρίς ειδική σήμανση.
Ο λόγος που περιορίζονται – σε τόσο μεγάλο βαθμό – οι προσφορές είναι ότι οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει εμφανείς στα ράφια, θα ήταν διαφορετικά ακόμη… μεγαλύτερες.
Με τον «κανόνα» πως το μεγαλύτερο κόστος μετακυλίεται «αναγκαστικά» στον καταναλωτή, οι εταιρείες – φοβούμενες πως οι υπέρογκες αυξήσεις θα αποθαρρύνουν ακόμη παραπάνω τους πελάτες τους – βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους να περιορίσουν τις δικές τους απώλειες.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ – από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό – ανέρχεται στο 4%.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται (κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI).
Αυτού του τύπου η αύξηση προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει τον τζίρο προς τα επάνω.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…