Σούπερ μάρκετ: Άνοδο καταγράφουν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία ολοκλήρωσαν το εννεάμηνο του 2023 με ανάπτυξη 12,6%. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Οι ανατιμήσεις έφεραν ανάπτυξη 9,9% στο εννεάμηνο του 2023 για τα σούπερ μάρκετ (στα €6,78 δισ.), σύμφωνα με τα market view της Circana.
Σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, στα ταμεία των retailers στην Ελλάδα μπήκαν €609 εκατ. περισσότερα.
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ενισχύθηκε κατά μέσο όρο 8,1%, χαμηλότερα από τους προηγούμενους μήνες, αλλά υψηλότερα από τις ανατιμήσεις το 2022 (+6,9%) και ενώ είχαν προηγηθεί μέσες αυξήσεις 2,2% το 2021.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εξέλιξη των πωλήσεων σε αξία συγκριτικά με την αντίστοιχη πορεία των πωλήσεων σε όγκους – πάντα για την Ελλάδα.
Η διαφορά είναι εμφανής, επιβεβαιώνοντας ότι η βελτίωση του τζίρου είναι αποκλειστικά… έργο ανατιμήσεων.
Ωστόσο από τον περασμένο Μάρτιο ο ρυθμός των αυξήσεων στις τιμές (PPU trend) υποχωρεί διαρκώς, φθάνοντας τον Σεπτέμβριο στο 4,3%, από 5,5% τον Αύγουστο, 6,4% τον Ιούλιο και 7,8% τον Ιούνιο και ενώ οι πρώτοι μήνες του έτους είχαν ξεκινήσει με μέσες ανατιμήσεις άνω του 11%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2022.
Ανά giga κατηγορία οι αυξήσεις σε επίπεδο 9μήνου ήταν:
8% στα τρόφιμα
8,4% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής
10,3% στα προϊόντα για το σπίτι
Διψήφιες ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε καθαριστικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και υλικά μαγειρικής.
Οι προσφορές (promo) ενισχύθηκαν στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) κατά 3,2 pp, αν και στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής υποχώρησαν.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ολοκλήρωσαν το εννεάμηνο του 2023 με ανάπτυξη 12,6% (έναντι 8,0% των branded), διατηρώντας το μερίδιό τους στο 26,2%. Τα υψηλότερα μερίδια pl συναντάμε στα τρόφιμα και τα είδη σπιτιού.
Σε επίπεδο σταθερού barcode, οι giga κατηγορίες εμφάνισαν σημαντική ανάπτυξη σε αξία που άγγιξε το 10%, ωστόσο σε όρους όγκου μόνο τα προϊόντα για το σπίτι υποχώρησαν κατά 0,3%.
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα snacks, τα γαλακτοκομικά, τα καθαριστικά, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα μη αλκοολούχα ποτά.
Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση από πέρυσι εμφάνισαν τα snacks και τα ποτά με και χωρίς αλκοόλ.
Αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, εξακολουθούν να ξεχωρίζουν τα hyper markets (με ανάπτυξη 14,1%), τα οποία πρωταγωνίστησαν την τελευταία τριετία, χάρη κυρίως στους μεγαλύτερους χώρους τους αλλά και τη σαφώς μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς προϊόντων.
Ωστόσο, εδώ και αρκετούς μήνες εμφανίζουν διψήφια ποσοστά ανόδου και τα πολύ μικρά καταστήματα.
«Σάρκα και οστά» παίρνουν τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης στη μάχη κατά της ακρίβειας, με άμεσο στόχο τη στήριξη της ελληνικής οικογένειας απέναντι στην πληθωριστική κρίση.
Οι καταναλωτές βρίσκουν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ την ειδική σήμανση για τα προϊόντα που θα έχουν για έξι μήνες έκπτωση ενώ, σύμφωνα με τα διαθέσιμα μέχρι τώρα στοιχεία, 300 κωδικοί συμμετέχουν στη νέα πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», με μειώσεις που ξεκινούν από 5% και φτάνουν έως και 23%.
«Με την πρωτοβουλία ”Μόνιμη μείωση τιμής” επιδιώκουμε τη σταθερή μείωση των τιμών στο ράφι, σε είδη βασικής ανάγκης για τα νοικοκυριά. Συνεχίζουμε την προσπάθεια στήριξης της ελληνικής οικογένειας απέναντι στην ακρίβεια, υλοποιώντας μέτρα πρωτοποριακά σε όλη την Ευρώπη.
Παράλληλα, δημιουργούμε συνθήκες άμεσης ενίσχυσης του υγιούς ανταγωνισμού ενώ συνεχίζουμε τους εντατικούς ελέγχους για την πάταξη της αισχροκέρδειας» δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Ο υπουργός ανάπτυξης δήλωσε ότι παρά τις υψηλές τιμές υπάρχουν προσφορές και κάλεσε τους καταναλωτές να χρησιμοποιήσουν το εργαλείο του e-katanalotis, το οποίο εμφανίζει τις τιμές των προϊόντων σε πραγματικό χρόνο.
Παράλληλα, ο ίδιος υπογράμμισε πως γίνεται έλεγχος στις πολυεθνικές επιχειρήσεις για τα περιθώρια κέρδους τους ενώ διεξάγεται και μελέτη για να διαπιστωθεί σε ποια προϊόντα, που πωλούνται στην ελληνική αγορά, υπάρχει μεγάλη διαφορά στο ράφι σε σχέση με τις άλλες χώρες της ΕΕ.
Σημειώνεται ότι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί μέχρι τώρα το 2023 ανέρχονται σε 5,5 εκατ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης διενεργεί ελέγχους σε πάνω από 5.000 κωδικούς προϊόντων.
Την ίδια ώρα, η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών είναι μικρή ωστόσο, διάχυτη είναι η αισιοδοξία του υπουργείου Ανάπτυξης για διεύρυνση της λίστα τις επόμενες εβδομάδες και περαιτέρω αύξηση των κωδικών.
«Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τους 500 κωδικούς» ανέφερε σε δηλώσεις του ο υπουργός κ. Σκρέκας.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων εκφράζει την αισιοδοξία του ότι ο στόχος που έχει θέσει το Υπουργείο για τους 500 κωδικούς θα ξεπεραστεί κατά πολύ.
Συγκεκριμένα, τονίζει ότι «είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι κωδικοί αυξάνονται συνεχώς γεγονός που αποδεικνύει την θετική στάση των επιχειρήσεων.
Δεδομένου ότι όσες επιχειρήσεις συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης, αναμένουμε μεγαλύτερη συμμετοχή τόσο από ελληνικές όσο και από πολυεθνικές το επόμενο διάστημα.
Ο υπουργός έχει βάλει τον πήχη στους 500 κωδικούς. Λογικά ο στόχος αυτός θα ξεπεραστεί κατά πολύ».
Την ίδια ώρα το οργανωμένο λιανεμπόριο, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά είναι έτοιμο να αναλάβει κάθε πρωτοβουλία που του αναλογεί στο πλαίσιο της εφαρμογής της νομοθεσίας.
Στο πλαίσιο αυτό, τα σούπερ μάρκετ έχουν προμηθευτεί τα ειδικά σήματα τα οποία τοποθετούν σταδιακά στα καταστήματα προκειμένου να ενημερώνονται οι καταναλωτές.
«Οτιδήποτε θεσμοθετήσει η πολιτεία για το καλό των καταναλωτών, όλες οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ θα το εφαρμόσουν» επισημαίνει ο κ. Πεταλάς και συμπληρώνει ότι η Ένωση ενθαρρύνει οποιαδήποτε τέτοια πρωτοβουλία.
«Το μόνο που ζητάμε είναι να γίνεται με έναν αποτελεσματικό τρόπο και όχι ιδιαίτερα γραφειοκρατικό που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας αλλά και σε λάθη ενδεχομένως» επισημαίνει.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα μέχρι τις 23 Οκτωβρίου στοιχεία, οι εταιρείες που συμμετέχουν στο μέτρο είναι οι ακόλουθες:
Ολυμπος (19 κωδικοί),
Γιώτης (23 κωδικοί),
Μύλοι Λούλη (12 κωδικοί),
Τρίκκη (6 κωδικοί),
Numil Hellas (17 κωδικοί),
Παλίρροια (12 κωδικοί),
Χαλβατζής Μακεδονική (2 κωδικοί),
Βιολάντα (8 κωδικοί),
Καραμολέγκος (2 κωδικοί),
Multi Foam (4 κωδικοί),
Euricom (2 κωδικοί),
Procter & Gamble (71 κωδικοί),
Melinda (2 κωδικοί),
Arla (7 κωδικοί),
Μανδρέκας (2 κωδικοί),
Flos (4 κωδικοί), Δέλτα (20 κωδικοί).
Τα προϊόντα τα οποία αφορούν οι μειώσεις τιμών είναι, μεταξύ άλλων, αλεύρι, αλλαντικά, μέλι γάλα, μπισκότα, ρύζι, τυριά, γιαούρτι, έτοιμα γεύματα, βρεφικές τροφές, χυμοί & ροφήματα είδη ατομικής υγιεινής και απορρυπαντικά.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.
Επίσης, ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που θα φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν στη διάθεσή τους 25 ημέρες από τη στιγμή που ο προμηθευτής θα τους γνωστοποιήσει τη μείωση τιμής για να τοποθετήσουν το ειδικό ταμπελάκι στο ράφι.
Σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων είναι η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ).
Σε ό,τι αφορά τα άλλα μέτρα τα οποία θα αρχίσουν να εφαρμόζονται άμεσα, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής αφορά βασικά προϊόντα. Η υποχρέωση αφορά 59 κατηγορίες προϊόντων.
Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής θα αποστέλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ.
Επίσης, οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ενδεικτικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.
Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis, είτε στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…