Σούπερ μάρκετ: Πώς θα σας φαινόταν αν υπήρχε στην Ελλάδα ένα Σούπερ μάρκετ που θα σας έδινε όλα τα τρόφιμα στη μισή τιμή; Προφανώς εξαιρετικό!
Το μόνο αρνητικό που θα είχαν αυτά τα τρόφιμα θα ήταν μια… στραπατσαρισμένη συσκευασία ή κάποια προϊόντα μαναβικής θα ήταν λίγο «χτυπημένα». Στο εξωτερικό τα συγκεκριμένα σούπερ μάρκετ κάνουν θραύση και ίσως σύντομα τα δούμε και στη χώρα μας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η Misfits Market κατάφερε να πιάσει το ορόσημο της αποτίμησης στο 1 δισ. δολάρια (1,1 δισ. δολάρια αναφέρει συγκεκριμένα το Bloomberg), μετά τον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης που πραγματοποίησε αντλώντας 200 εκατ. δολάρια και να εισέλθει έτσι στην κατηγορία των unicorns (startups με αποτίμηση 1 δισ. δολάρια).
Το αντικείμενο της αμερικανικής startup είναι η διανομή τροφίμων και ειδών μαναβικής, τα οποία όμως έχουν μια ιδιομορφία: είναι τρόφιμα τα οποία προορίζονται για τα σκουπίδια, όχι γιατί μπορεί να έχουν χαλάσει ή γιατί δεν είναι καλή η ποιότητά τους, αλλά για λόγους «αισθητικής».
Για παράδειγμα όπως αναφέρει ο ιδρυτής της και διευθύνων σύμβουλος της startup, Αμπί Ραμές, πρόσφατα η εταιρεία αγόρασε 50.000 μπουκάλια ελαιόλαδου εξαιρετικής ποιότητας, στα οποία όμως οι ετικέτες είχαν τοποθετηθεί λάθος.
Η λογική της εταιρείας είναι να αγοράζει τέτοια προϊόντα (λαχανικά ή φρούτα των οποίων η όψη δεν είναι η συνήθης) και στη συνέχεια να τα πουλάει στους πελάτες της πιο φθηνά, με την έκπτωση κάποιες φορές να φθάνει έως και 40%.
Το όραμα και η αποστολή όμως της startup είναι πιο βαρυσήμαντα, καθώς με το να εμπορεύεται τέτοιου είδους προϊόντα, συμβάλλει στην καταπολέμηση της τροφικής σπατάλης, καθώς σε πολλές περιπτώσεις τα τρόφιμα αυτά θα κατευθύνονταν στα απορρίμματα.
Ενώ οι περισσότεροι θα ανέμεναν σαν στόχο να έχει καταναλωτές σε αστικά κέντρα, εντούτοις η πελατειακή της βάση είναι από προάστια και από αγροτικές περιοχές. Εν μέσω της πανδημίας η πελατειακή της βάση πενταπλασιάσθηκε και το 2020 απέστειλε τρόφιμα των οποίων το συνολικό τους βάρος έφθασε τις 77 εκατ. λίβρες (σχεδόν 350.000 τόνοι), σε περισσότερους από 400.000 πελάτες.
Σύμφωνα με τον Ραμές, η μεγάλη αυτή αύξηση της ζήτησης ήταν ένα πρόβλημα για δυνατούς λύτες, ωστόσο η startup κατάφερε να ανταπεξέλθει και να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πελατών της (χρειάσθηκε για κάποιο διάστημα να καταρτήσει μέχρι και λίστα αναμονής).
«Επειδή διαθέτουμε δικά μας κέντρα ανεφοδιασμού και τα λειτουργούμε με δική μας τεχνολογία, δεν αντιμετωπίζουμε τους ίδιους περιορισμούς με τα φυσικά καταστήματα, τα οποία είναι αναγκασμένα να κλείνουν στις 21:00 κάθε μέρα και έχουν περιορισμένους χώρους για τα τρόφιμα και για τους πελάτες τους. Αντιθέτως εμείς αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να μεγαλώσουμε τα κέντρα ανεφοδιασμού μας, το οποίο είναι πιο εύκολο», τονίζει ο Ραμές.
Σούπερ μάρκετ: Έξαλλοι οι καταναλωτές με αυτό που είδαν στα ράφια
«Κλαίνε» στα ράφια οι καταναλωτές. Γιατί αυξάνονται κατακόρυφα οι τιμές των προϊόντων στα Σούπερ μάρκετ. Πόσο θα κοστίζουν βασικά είδη διατροφής, προϊόντα περιποίησης και απορρυπαντικά. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Τι συμβαίνει όταν η τιμή του καλαμποκιού μέσα στον τελευταίο ένα χρόνο σημείωσε αύξηση 96%, όταν το βαμβάκι και ο σίτος εκτοξεύτηκαν στο +54% και +50%, αντίστοιχα και η ζήτηση για ξυλεία πήρε φωτιά με τις τιμές να αυξάνονται πάνω από 265%;
Οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών αυξάνονται προοδευτικά τους τελευταίους 12 μήνες και τα αποτελέσματα γίνονται, τώρα, πιο αισθητά από ποτέ στις τσέπες των καταναλωτών.
Προκειμένου να παραχθούν βασικά καταναλωτικά προϊόντα που αγοράζουμε όλοι από το σούπερ μάρκετ και έχουμε στο σπίτι μας – απαιτούνται συγκεκριμένες πρώτες ύλες.
Τι συμβαίνει όμως όταν η τιμή του καλαμποκιού για παράδειγμα μέσα στον τελευταίο ένα χρόνο σημείωσε αύξηση της τάξεως του 96%, όταν το βαμβάκι και ο σίτος εκτοξεύτηκαν στο +54% και +50%, αντίστοιχα και η ζήτηση για ξυλεία πήρε φωτιά με τις τιμές να αυξάνονται πάνω από 265% το προηγούμενο έτος;
Η απάντηση είναι αρκετά εύκολη. Η ραγδαία αύξηση στις τιμές πρώτων υλών από τις οποίες παράγονται βασικά καταναλωτικά αγαθά οδηγεί σε ένα αναπόφευκτο ντόμινο αυξήσεων με τις εμπορικές εταιρείες να μεταφέρουν το αυξανόμενο αυτό κόστος στους καταναλωτές.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola, Τζέιμς Κουίνσι, δήλωσε σύμφωνα με το BusinessInsider, ότι η εταιρεία του θα αυξήσει τις τιμές των προϊόντων της λόγω του αυξανόμενου κόστους που σχετίζεται με τις υψηλότερες τιμές πρώτων υλών και εμπορευμάτων.
Οι ηγέτες στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των JM Smucker, Procter & Gamble και General Mills, έχουν επίσης δηλώσει ότι θα αυξήσουν τις τιμές των προϊόντων των εταιρειών τους για τον ίδιο ακριβώς λόγο.
Αλλά και η Procter & Gamble με δήλωσή της έπειτα από την παρουσίαση των δημοσιονομικών της αποτελεσμάτων για το τρίτο τρίμηνο ανακοίνωσε ότι σχεδίαζε να αυξήσει τις τιμές προϊόντων που σχετίζονται με τη φροντίδα των μωρών όπως οι πάνες αλλά και τη γυναικεία φροντίδα τον Σεπτέμβριο εν μέσω πληθωριακών πιέσεων και κυρίως για να ανταποκριθεί στο υψηλότερο κόστος των εμπορευμάτων.
Η συνεχής αύξηση του γενικού επιπέδου τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο εγείρει όλο ένα και περισσότερο τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό. Πιο αναλυτικά, η αυξανόμενη τιμή των εμπορευμάτων και των καταναλωτικών αγαθών, προβληματίζει ορισμένους εμπειρογνώμονες και γερουσιαστές στις ΗΠΑ.
Ο πρόεδρος της ομοσπονδιακής τράπεζας, Τζέρομ Πάουελ είπε ότι σκοπεύει να διατηρήσει πολιτικές «εύχρηστου χρήματος» παρά τον αυξανόμενο πληθωρισμό τους τελευταίους μήνες, αλλά το Reuters ανέφερε την Τρίτη ότι ο Πάουελ έγραψε σε επιστολή πως δεν θα επέτρεπε μια «σημαντική υπέρβαση» των στόχων για τον πληθωρισμό.
«Δεν επιδιώκουμε πληθωρισμό που υπερβαίνει ουσιαστικά το 2%, ούτε επιδιώκουμε πληθωρισμό πάνω από το συγκεκριμένο ποσοστό για μεγάλη χρονική περίοδο», δήλωσε ο Πάουελ. Εάν όμως τελικά ο ίδιος αποφασίσει να αυξήσει τα επιτόκια για τον περιορισμό του πληθωρισμού, ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι αγορές ενδέχεται να μην είναι έτοιμες για να αντέξουν ένα τέτοιο σοκ από τα αποτελέσματα.
Σούπερ μάρκετ: Colpo grosso από Βασιλόπουλο, Μασούτη και ΜΕΤΡΟ
Ετοιμάζονται για νέο κύκλο συγχωνεύσεων οι μεγάλοι των σούπερ μάρκετ. Μάχες σε πολλά μέτωπα πλέον. «Σβήνουν» τα μπακάλικα της γειτονιάς και τα μικρά περίπτερα. Πώς οι «κολοσσοί» του κλάδου των Σούπερ μάρκετ πάνε να πάρουν όλο το… χαρτί! Δείτε αναλυτικά τις εξελίξεις στο xristika.gr.
Αναζητούν τρόπο να καταστήσουν κερδοφόρο το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων – Η ανάπτυξη των eshops και τα φυσικά καταστημάτα
Νέο κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο βλέπουν να «σκάει» την επόμενη μέρα της πανδημίας οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς.
Οι Βασίλης Σταύρου, Αριστοτέλης Παντελιάδης και Γιάννης Μασούτης, που συμμετείχαν στο φετινό Food Retail Forum του κλαδικού περιοδικού σελφ σέρβις δήλωσαν μάλιστα «παρών» σε έναν νέο κύκλο συγκέντρωσης του κλάδου.
Παράλληλα, όπως προέκυψε απ’ τις τοποθετήσεις τους, πονοκεφαλιάζουν» να βρουν τρόπο ώστε να καταστήσουν κερδοφόρο το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα ο κ. Γιάννης Μασούτης της ομώνυμης αλυσίδας ήταν αυτός που έδειξε το δρόμο της μετεξέλιξης των e-shops των σούπερ μάρκετ σε μεγάλα marketplaces όπου θα δίδεται βήμα και σε άλλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ή της παροχής υπηρεσιών…
Σούπερ μάρκετ: Πότε έρχεται το νέο κύμα συγκέντρωσης
«Στην Ελλάδα ο βαθμός συγκέντρωσης του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι χαμηλός, σε σχέση με τον βαθμό συγκέντρωσης που βλέπουμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ανέρχεται σε 50 με 55%. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός καταστημάτων ανά 1.000 κατοίκους είναι μεγάλος.
Αυτό αναπόφευκτα μαζί με την επόμενη μέρα της πανδημίας θα κάνει έντονα ανταγωνιστικό το περιβάλλον και θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου» υπογράμμισε ο κ. Βασίλης Σταύρου Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι «μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα δούμε ένα νέο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς, με δεδομένο ότι πλέον τα βραχυπρόθεσμα οφέλη τα οποία μέχρι σήμερα έχουμε δει από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, θα σταματήσουν να υπάρχουν. ‘Αρα δεν βλέπω συνθήκες τέτοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση».
Δεν απέκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο και η ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά τα επόμενα χρόνια, επισημαίνοντας πως παρακολουθεί σαν μία από τις 5 κορυφαίες εταιρίες του κλάδου τις ευκαιρίες που προκύπτουν και ανάλογα καθορίζει τη στρατηγική της.
Σε ανάλογο μήκος κινήθηκε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης,
«Προφανώς έχουμε τα μάτια ανοιχτά.
Οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν. Είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο που δεν δίνει άπειρες ευκαιρίες για οργανική ανάπτυξη αφού δεν είναι εύκολο κανείς να βρει σημεία. Άρα θα έλεγα πως εφόσον το τίμημα εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο τότε σαφώς μας ενδιαφέρει.
Μόνο που τα δύο αυτά πράγματα δεν είναι αυτονόητα. Ειδικά για το δίκτυο… δεν είναι εύκολο για μία μεγάλη αλυσίδα να δουλέψει με κερδοφόρο τρόπο καταστήματα πολύ μικρά, τα οποία αντίθετα ίσως να είναι σε θέση να τα δουλεύει πολύ αποδοτικά μία μικρή αλυσίδα. Αυτό λοιπόν είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για την εξαγορά κάποιας εκ των πολλών μικρομεσαίων αλυσίδων στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.
Από την πλευρά του ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Δ. Μασούτης ΑΕ δήλωσε ενεργά παρών στο νέο κύκλο εξαγορών, που σύμφωνα με τον ίδιο πιθανόν να εκκινήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε εκτίμησε ότι θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών.
«Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μασούτης απέκλεισε πιθανές συνέργειες με μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου. «Δεν το συζητάμε γιατί μας έχει κοστίσει πολύ αυτό το πράγμα. Εμείς έχουμε μια εξωστρέφεια και ο κόσμος μπερδεύεται, βλέποντας τον Μασούτη να επικοινωνεί με όλους και να μιλάει για διάφορα θέματα που αφορούν τον κλάδο, παίρνοντας λάθος μηνύματα. Αυτή τη στιγμή δεν μας ενδιαφέρει συνέργεια με κάποια άλλη επιχείρηση. Οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν. Παρακολουθούμε την αγορά, βάζουμε τις προτεραιότητές μας, στοχοποιούμε, βάζουμε τα όριά μας και αν τα βρούμε προχωράμε» ανέφερε ο κ. Μασούτης, και συμπλήρωσε ότι προτεραιότητα της διοίκησης είναι η Μασούτης να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο εκεί που δραστηριοποιείται καθώς επίσης και η δραστηριοποίηση σε περιοχές όπου η αλυσίδα έχει μικρή συμμετοχή, όπως για παράδειγμα είναι η Αττική, στις οποίες επιδιώκει την περαιτέρω ανάπτυξή της.