Σούπερ μάρκετ

Σούπερ μάρκετ: Μπορεί οι μεγάλες αλυσίδες Σούπερ μάρκετ να έχουν βαλθεί να… τελειώσουν τα μικρά παντοπωλεία της γειτονιάς, όμως ο… εχθρός είναι αλλού. Πώς τα διαδικτυακά παντοπωλεία βάζουν σε κίνδυνο τα παραδοσιακά Σούπερ μάρκετ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ο ανταγωνισμός μεγάλος καθώς τα τελευταία χρόνια ψηφιακές πλατφόρμες όπως η DoorDash, η Amazon και η Uber, καθώς και οι ισχυροί λιανοπωλητές, όπως η Walmart και η Target έχουν κάνει ηχηρή είσοδο στην αγορά των διαδικτυακών παντοπωλείων

Αναμφίβολα οι on demand υπηρεσίες πρωταγωνίστησαν κατά την περίοδο της πανδημίας και οι εταιρείες που τις παρείχαν άνθισαν. Ένα παρακλάδι της οικονομίας on demand, του οποίου το ψηφιακό κομμάτι ενισχύθηκε παγκοσμίως, είναι αυτό των ειδών παντοπωλείου.

Ο ανταγωνισμός μεγάλος καθώς τα τελευταία χρόνια ψηφιακές πλατφόρμες όπως η DoorDash, η Amazon και η Uber, καθώς και οι ισχυροί λιανοπωλητές, όπως η Walmart και η Target έχουν κάνει ηχηρή είσοδο στην αγορά των διαδικτυακών παντοπωλείων. Μεγάλη όμως είναι και η ζήτηση, η οποία μάλιστα έχει απογειωθεί λόγω των μέτρων αντιμετώπισης κατά του κορονοιού που έκλεισε τους ανθρώπους στο σπίτι και τους ανάγκασε να τακτοποιούν τις δουλειές και τα ψώνια τους με κλικ.

Οι αναλυτές αναμένουν τουλάχιστον ότι μέχρι το 2025, το διαδικτυακό παντοπωλείο θα φτάσει το 22% των συνολικών πωλήσεων στις ΗΠΑ, ή 250 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η Instacart, μια πλατφόρμα παράδοσης ειδών παντοπωλείου κατά παραγγελία, κατάφερε να ξεχωρίσει έχοντας απέναντί σε τεράστιους ανταγωνιστές, όπως η Amazon και η Uber. Μάλιστα, έχει συγκεντρώσει χρηματοδότηση σχεδόν 300 εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε μόλις τρία χρόνια.

Σούπερ μάρκετ: Από υπάλληλος της Amazon…ανταγωνιστής

Ο Apoorva Mehta, το 2010 εργαζόταν στην Amazon ως μηχανικός και το 2020, μια δεκαετία αργότερα, έγινε ένας από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές του πρώην εργοδότη του, στην παράδοση ειδών παντοπωλείου, διεκδικώντας μεγάλο μερίδιο από την πίτα.

Όταν ο Mehta παραιτήθηκε για να ακολουθήσει το επιχειρηματικό του δαιμόνιο, δεν είχε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό του. Αντίθετα, εξέτασε 20 διαφορετικές ιδέες, συμπεριλαμβανομένου ενός κοινωνικού δικτύου για δικηγόρους, το οποίο τελικά δεν υλοποιήθηκε. Μετά από πολλές απόπειρες και ιδέες ο Mehta επικεντρώθηκε στα καθημερινά ψώνια και την άνοιξη του 2012 έδωσε σάρκα και οστά στην Instacart.

Μάλιστα έγινε ο ίδιος ο πρώτος πελάτης του εαυτού του. Ο Mehta έκανε την πρώτη παραγγελία, και παρέδωσε τα προϊόντα στο ίδιο του το σπίτι. Σύντομα εξασφάλισε επένδυση από το Y Combinator, αφού ένας συνεργάτης της εταιρείας χρησιμοποίησε την εφαρμογή για να παραγγείλει ένα πακέτο μπύρας.

«Όταν ξεκίνησα το Instacart, άρχισα να σχεδιάζω έναν κώδικα για την πρώτη έκδοση της εφαρμογής και, όταν ήταν πια έτοιμος, έκανα την πρώτη παραγγελία. Στη συνέχεια, πήγα στο μανάβικο, πήρα τα προϊόντα και τα παρέδωσα στον εαυτό μου. Τεχνικά, λοιπόν, ξεκινήσαμε με έναν αγοραστή το καλοκαίρι του 2012 και έχουμε περίπου 7.000 σε όλη τη χώρα σήμερα», θυμάται ο Mehta.

Από εκείνες τις πρώτες μέρες – όταν ο Mehta ακόμα παρέδιδε τις παραγγελίες ο ίδιος σε όλο το Σαν Φρανσίσκο – η Instacart έχει επεκταθεί σε 5.500 πόλεις στις ΗΠΑ και τον Καναδά και έχει συγκεντρώσει χρηματοδότηση 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων των Andreessen Horowitz, Sequoia Capital και Kleiner Perkins.

Η εταιρεία παρά την επιτυχία της δεν έχει αναπαυτεί ανά τα χρόνια. Αντιθέτως προσπαθεί να εξελίσσεται και να αναβαθμίζεται συνεχώς.

«Το λογισμικό μας – και οι δυνατότητες που ενσωματώνουμε στην εφαρμογή – έχει σχεδιαστεί για να βοηθάει τους αγοραστές σε κάθε βήμα της διαδικασίας αγορών, με στόχο τη συνεχή βελτιστοποίηση της ακρίβειας και της αποδοτικότητας των υπηρεσιών μας», δηλώνει ο Mehta.

«Πηγαίνω για ψώνια κάθε εβδομάδα για να βιώσω τον παλμό της αγοράς, όπως και η ομάδα μηχανικών ξοδεύει τακτικά χρόνο στα καταστήματα με τους διανομείς μας για να εξετάσει πώς η εφαρμογή θα γίνεται όλο και πιο αποτελεσματική».

Για να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών της, η Instacart έχει εφαρμόσει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά στην εφαρμογή.

Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό είναι η επιλογή πλοήγησης στο φυσικό διάδρομο, η οποία επιτρέπει στους αγοραστές να γνωρίζουν ακριβώς πού βρίσκονται συγκεκριμένα αντικείμενα μέσα σε ένα κατάστημα.

να άλλο χαρακτηριστικό είναι ένα σύστημα που επιτρέπει στους αγοραστές να βρίσκουν γρήγορα εναλλακτικές όταν ένα συγκεκριμένο προϊόν δεν είναι διαθέσιμο.

«Έχουμε ενσωματώσει επιλογές αντικατάστασης με ομοειδή προϊόντα βάσει των χαρακτηριστικών που ταιριάζουν καλύτερα στο αρχικό αίτημα του πελάτη, ο οποίος μπορεί να έχει πρόσβαση σε περισσότερα από 4 εκατομμύρια είδη καταλόγου σε πραγματικό χρόνο», εξηγεί ο Mehta.

Ο Mehta αποδίδει τη συνεχή βελτίωση της εφαρμογής στην ταχύτητα και την ευελιξία της ομάδας. «Η ομάδα μας είναι ευέλικτη στο να δοκιμάζει νέα πράγματα και να προσαρμόζεται ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες, αυτό έκανε και με τον Covid-19», λέει.

Για να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη ζήτηση και να μπορέσει να ανταποκριθεί στον τεράστιο όγκο παραγγελιών, η Instacart προσέλαβε εκατοντάδες χιλιάδες εργολάβους.

Η εφαρμογή παράδοσης ειδών παντοπωλείου αυτή τη στιγμή εκτιμάται στα 17,8 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το PitchBook – συνεργάζεται με πάνω από 500 εμπόρους λιανικής, συμπεριλαμβανομένων των Walmart, 7-Eleven και Sephora, και παραδίδει από 8.000 τοποθεσίες καταστημάτων στις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Σούπερ μάρκετ: Η κερδοφόρα επέκταση στη διαφήμιση

Η Instacart δημιούργησε από το μηδέν μια διαφημιστική επιχείρηση που συγκέντρωσε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια πέρυσι και αυξάνεται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες, τα έσοδα της οποίας αναμένονται να ανέλθουν σε 1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022.

Αλλά αυτό που κάνει την Instacart να ξεχωρίζει από άλλες πλατφόρμες παράδοσης είναι η αντιστοίχιση των αγορών με υψηλής αξίας διαφημίσεις, λένε οι επενδυτές και οι ειδικοί του κλάδου.

Το 2020 ήταν μια σημαντική χρονιά για το Instacart, με την πανδημία να εκτοξεύει τις παραγγελίες στο Διαδίκτυο. Τα ετήσια έσοδα της εταιρείας αυξήθηκαν στα 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι οι διαφημίσεις αντιπροσώπευαν περίπου το 20% αυτής της αύξησης, ή περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας.

Η επιτυχία της διαφημιστικής επιχείρηση αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους επενδυτές που θα επιλέξουν να υποστηρίξουν μια εταιρεία που αποτιμάται ήδη στα 40 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο επικεφαλής της μονάδας διαφήμισης της Instacart, Seth Dallaire, ανέλαβε το 2019 και έχει ‘βαρύ’ παρελθόν, έχοντας αποτελέσει λύδια λίθος στην οικοδόμηση του διαφημιστικού τμήματος της Amazon.

«Ο Seth δεν θα είχε αφήσει την Amazon για την Instacart αν δεν πίστευε στις δυνατότητές της να εξελιχθεί σε μεγάλη επιχείρηση», δήλωσε ένα στέλεχος που συνεργάστηκε με τον Dallaire.

Ένα στέλεχος της βιομηχανίας που είναι εξοικειωμένο με την Instacart δήλωσε ότι η εταιρεία θα μπορούσε να αποφέρει διαφημιστικά έσοδα περίπου 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων το χρόνο.