Σούπερ μάρκετ: Σαρώνει τα πάντα η ακρίβεια. Οργή των καταναλωτών στα Σούπερ μάρκετ σε όλη την Ευρώπη για το κύμα αυξήσεων. Τι αποκαλύπτουν οι μετρήσεις της Eurostat για το καλάθι της νοικοκυράς σε 19 χώρες της Ευρωζώνης. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Αξιοσημείωτες αντοχές στο πληθωριστικό κύμα εμφανίζει η ελληνική οικονομία, παρά το συνεχές σφυροκόπημα των τιμών σε ολόκληρη την Ευρώπη, ωστόσο το κύμα αυξήσεων στα Σούπερ μάρκετ είναι δυσβάσταχτο.
Η τσέπη του Έλληνα καταναλωτή δέχθηκε βαρύ πλήγμα τον Οκτώβριο αφού όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία του Εθνικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, σε ένα μόλις μήνα (έναντι του Σεπτεμβρίου) οι τιμές αυξήθηκαν:
Οι αυξήσεις στο κόστος Ενέργειας πυροδοτούν και δεκάδες άλλες που «καίνε» τα εισοδήματα των νοικοκυριών, κυρίως εξαιτίας της εκτόξευσης των τιμών στα Σούπερ μάρκετ.
Τέτοιες αυξήσεις καταγράφονται, μέσα σε 1 μήνα (από Σεπτέμβριο στον Οκτώβριο):
Παρόλα αυτά, η Ελλάδα ως τον Ιούλιο (ή και τον Αύγουστο ακόμα) ήταν στις 1-2 χώρες με τον χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη. Αλλά και μετά το τελευταίο άλμα τιμών τον Οκτώβριο, παραμένει στο top-3 με τις μικρότερες ανατιμήσεις στην Ευρώπη στα Σούπερ μάρκετ.
Για λόγους συγκρισιμότητας από χώρα σε χώρα, η Eurostat καταρτίζει και παρακολουθεί τον «εναρμοσισμένο» (και όχι τον «εθνικό») δείκτη τιμών καταναλωτή.
Για την χώρα μας ο «εναρμονισμένος» τιμάριθμος εκτιμάτο πως θα έφτανε σε 3% τον Οκτώβριο (estimates) αλλά τελικώς περιορίστηκε στο +2,8%.
Με βάση το 2,8% του Οκτωβρίου αλλά και την πορεία όλους τους μήνες του 2021, η Ελλάδα μπήκε από τις τελευταίες στην κούρσα των ανατιμήσεων, ενώ σε άλλες χώρες κυριολεκτικά οι τιμές καλπάζουν.
Είχε αρνητικό πληθωρισμό έως τον Μάιο (-1,2%) ή σχεδόν μηδενικό πληθωρισμό τον Ιούνιο και τον Ιούλιο (0,6% και 0,7%) , όταν πανευρωπαϊκά τους αντίστοιχους μήνες η ακρίβεια «έτρεχε» ήδη με 2% κατά μέσο όρο κάθε μήνα, ενώ σε πολλές χώρες ξεπερνούσε και το 3% ή και 4% μηναίως από τον Μάιο ήδη!
Για παράδειγμα:
-στην Εσθονία: από 3,2% τον Μάιο ο εναρμοσιμένος τιμάριθμος αυξάνεται σταθερά, έως 7,4% τον Οκτώβριοστην Ιρλανδία: από 1,9% τον Μάιο, -η εκτίμηση για Οκτώβριο είχε φτάσει στο +5,1%στην Ισπανία: τον Μάιο “έτρεχε” ήδη με 2,5% και τον Οκτώβριο έφτανε και στο +5,5%
-στη Γαλλία: από 1,6% τον Μάιο, η εκτίμηση για Οκτώβριο είχε φτάσει στο 3,2%
-στην Ιταλία από 1,2% τον Μάιο στο 3,1% τον Οκτώβριο,
-στην Αυστρία από 3% τον Μάιο στο 3,7% τον Οκτώβριο
-στην Ολλανδία κινείτο με περίπου 2% από τον Μάιο και μετά, αλλά αυξάνεται σε πάνω από 3% τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο
-στη Γερμανία από 2,4% τον Μάιο, η εκτίμηση για Οκτώβριο είχε φτάσει στο 4,8%
-στη Σλοβακία από 2,5% έφτασε στο 4%
-στη Λιθουανία από 3,5% που είχε φτάσει ήδη τον Μάιο, η εκτίμηση για Οκτώβριο έδειχνε αύξηση +8%
-στη Λετονία από 2,6% το Μάιο «σκαρφαλώνει κάθε μήνα» σε έως και 6% τον Οκτώβριο
-στο Βέλγιο: από 2,5% τον Μάιο, για τον Οκτώβριο η εκτίμηση έφτανε στο +5,4%
-στο Λουξεμβούργο: ο πληθωρισμός “τρέχει” σταθερά από 3,5%-5,3% κάθε μήνα
Καλύτερα από την Ελλάδα κινούνται ως τώρα οι αυξήσεις στις τιμές στα Σούπερ μάρκετ.
Συγκεκριμένα:
-στη Μάλτα: σταθερά από 0,2%-0,7% ως τον Σεπτέμβριο αλλά με «διπλασιασμό» 1,4% τον Οκτώβριο,
-στην Πορτογαλία: από +0,5% τον Μάιο αυξάνεται αργά έως +1,8% τον Οκτώβριο
-στη Φιλανδία: από 2,3% τον Μάιο οι αυξήσεις συνεχίστηκαν γύρω στο 2% κάθε μήνα αλλά τον Οκτώβριο ανέβασαν και εκεί ρυθμούς, φτάνοντας έως 2,8% (ακριβώς όσο δηλαδή ανακοινώθηκε και επισήμως τελικά για την Ελλάδα για τον Οκτώβριο).
Ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) καταρτίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), παράλληλα με τον εθνικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ), από τον Ιανουάριο 1996.
Σκοπός και χρησιμότητα των Εναρμοσισμένων ΔΤΚ, σύμφωνα με Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι να παρέχουν συγκρίσιμα στοιχεία για τον πληθωρισμό των κρατών μελών και για το κριτήριο σύγκλισης της σταθερότητας των τιμών, στο πλαίσιο της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης.
Οι ΕνΔΤΚ αποτελούν τη βάση για τον υπολογισμό του Ευρωπαϊκού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (European Index of Consumer Prices – EICP) και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της Νομισματικής Ένωσης (Monetary Union Index of Consumer Prices – MUICP), οι οποίοι παρέχουν τα επίσημα μέτρα πληθωρισμού στην ΕΕ (27 κράτη μέλη) και στην Ευρωζώνη (19 κράτη μέλη) αντίστοιχα.
Παράλληλα, με τα ενεργειακά αποθέματα και τις πρώτες ύλες να αυξάνοντες σε δυσανάλογα ποσοστά , έρχεται δύσκολο… φθινόπωρο για καταναλωτές και επιχειρήσεις, κάτι που έχει αντιληφθεί και προσπαθεί να «μαζέψει» η κυβέρνηση κινούμενη στο να ανακοινώσει αντισταθμιστικά μέτρα.
Ωστόσο, αυξήσεις καταγράφονται ήδη σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο και προϊόντα καθημερινότητας, ενώ ανατιμήσεις αναμένονται για το επόμενο χρονικό διάστημα και σε άλλα βασικά είδη των σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα, οι πελάτες να «κυνηγούν» από τώρα τις προσφορές και να ετοιμάζουν την «καβάντζα» τους…!
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα ανατιμήσεων περιλαμβάνονται τα εξής προϊόντα:
Προς το παρόν, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εμφανίζονται σε βασικά τρόφιμα, όπως είναι τα έλαια, τα κρέατα, τα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα τυριά, οι μαργαρίνες.
Ενδεικτικά οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι, όπως εμφανίζονται στην τελευταία έρευνα για το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το μήνα Ιούλιο, έγιναν: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, νωπά λαχανικά 8%, νωπά ψάρια 6,58%, νωπά φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4,39%, τυριά 3,54%, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη 3%, ελαιόλαδο 2,61%, πίτσες και πίτες 2,08%, ζυμαρικά 1,83%, παιδικές τροφές 1,73%, κατεψυγμένα ψάρια 1,73%, αλεύρι 1,69%, πατάτες 1,21%.
Τον κύκλο των αυξήσεων δεν δίστασαν μάλιστα να ανοίξουν οι πολυεθνικές εταιρείες, μιλώντας ανοικτά για εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις.
Η Coca Cola έχει προχωρήσει ήδη σε ανατιμήσεις, το ίδιο και η Nestle η οποία εκτιμά ότι ως το τέλος της χρονιάς οι μεσοσταθμικές αυξήσεις που θα έχει επιβάλει στα προϊόντα της θα φθάνουν το 4%. Απ’ τις τελευταίες ενδιάμεσες οικονομικές εκθέσεις τους δείχνουν ότι την ίδια προσέγγιση θα ακολουθήσουν Unilever και Reckitt Benckiser διεθνώς προκειμένου να διοχετεύσουν μέρος του αυξημένου κόστους που αντιμετωπίζουν στους καταναλωτές.
Πρόσφατα τόσο η Pepsico όσο και η Heineken προειδοποιούσαν πως η μεγαλύτερη πίεση που θα δεχθούν απ’ την άνοδο των πρώτων υλών θα είναι μέσα στους επόμενους μήνες, γεγονός που αφήνει ανοικτό το παράθυρο νέων προσαρμογών στους τιμοκαταλόγους τους στο τέλος της χρονιάς.
Επίσης μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις κατά τους επόμενους μήνες βλέπουν η Danone και η General Mills.
Το κύμα των ανατιμήσεων θα επηρεάσει και τον οικιακό εξοπλισμό και τα έπιπλα και τις λευκές συσκευές και τα είδη τεχνολογίας και την ένδυση και υπόδηση.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…