Σούπερ μάρκετ: Παρά την εκτόνωση των διεθνών τιμών πετρελαίου, τα Σούπερ μάρκετ επιμένουν να ανεβάζουν τις τιμές. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση φθάνοντας το 25,4%. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Πτώση της κατανάλωσης σε επίπεδο όγκου 3,5%, αλλά και αύξηση των τιμών 12,2% το πρώτο τρίμηνο καταγράφει η Nielsen IQ.
Παράλληλα, την ανοδική του πορεία συνεχίζει και το 2023 ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσιάζοντας στο σύνολό του θετική τάση για το πρώτο τρίμηνο του έτους της τάξης του +8,2% (στοιχεία YTD έως 02 Απριλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
Σύμφωνα με την NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.
Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.
Αποδομώντας την συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και μόνο πληθωριστική, καθώς οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά 3,5%.
Σούπερ μάρκετ: Σημαντική αύξηση στην ιδιωτική ετικέτα
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σημείωσε σημαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συμπεριλαμβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυμων (branded) προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.
Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.
Αναφορικά με την πορεία συγκεκριμένων προϊόντικών κατηγοριών, τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.
Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%), καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ επίσης η κατηγορία των σπορέλαιων, παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.
Σύμφωνα με την NielsenIQ, η πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων παρουσιάζει σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%).
Εάν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3% αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.
Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%) σε σχέση με αυτό του 2022 (-7,0%).
Σούπερ μάρκετ: Δείτε πόσο θα αυξηθούν κρέας, λάδι, γαλακτοκομικά
Άνοδο 25,2% σε ετήσια βάση εμφανίζουν οι τιμές σε γαλακτοκομικά και αυγά, κατά 22,9% σε έλαια και λίπη και κατά 20% στο κρέας. Καθημερινή απελπισία στα Σούπερ μάρκετ με την ακρίβεια. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Αύξηση κατά 14,8% καταγράφηκε στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά σε ετήσια βάση τον Φεβρουάριο του 2023 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ με τον πληθωρισμό την ίδια στιγμή στο 6,1%.
Οι ανατιμήσεις σε βασικές κατηγορίες τροφίμων, όπως δείχνουν τα στοιχεία επιμένουν ενώ σε γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη καθώς και στο κρέας καταγράφονται οι υψηλότερες μεταβολές τιμών σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2022.
Αναλυτικά οι ανατιμήσεις σε ετήσια βάση:
-
- Γαλακτοκομικά και αυγά 25,2%
- Έλαια και λίπη 22,9%
- Κρέατα 20%
- Ψωμί και δημητριακά 16,8%
- Λοιπά τρόφιμα 13,1%
- Καφές- κακάο- τσάι 13%
- Ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά παγωτά 9,2%
- Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά -χυμοί φρούτων 9%
- Λαχανικά 8,6%
Επιπλέον από τη σύγκριση των δεικτών του Φεβρουαρίου 2023 με τον Ιανουάριο του 2023 προκύπτουν οι εξής μεταβολές στις τιμές της κατηγορίας των τροφίμων:
- Λαχανικά νωπά: αύξηση 14,9%
- Λαχανικά κατεψυγμένα: αύξηση 3,5%
- Ελαιόλαδο: αύξηση 2,7%
- Καφές: αύξηση 2,3%
- Τυριά: αύξηση 2,1%
- Μοσχάρι: αύξηση 1,9%
- Χοιρινό: αύξηση 1,5%
- Φρούτα νωπά 1,4%
Αντίθετα μείωση κατέγραψαν τα ζυμαρικά κατά 3,2% και τα λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα κατά 1,7%
Σούπερ μάρκετ: Πότε θα αρχίσουν να μειώνονται ξανά οι τιμές
Η ακρίβεια ειδικά στα βασικά είδη διατροφής παραμένει ένας άλυτος γρίφος για πολίτες και Πολιτεία. Το «αγκάθι» του Σούπερ μάρκετ αποδεικνύεται το χειρότερο όλων, με τους καταναλωτές να ζορίζονται να βγάλουν το μήνα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια αυξάνουν τις προσδοκίες για μείωση για υποχώρηση του πληθωρισμού τους επόμενους μήνες, η οποία, μάλιστα, ενδεχομένως και να είναι ταχύτερη των εκτιμήσεων στην περίπτωση εκείνη που η τάση αυτή εδραιωθεί.
Παρόλα αυτά, εκείνο που συνεχίζει να τρομάζει είναι η ακρίβεια στα είδη σούπερ μάρκετ, που συνεχίζουν να… ίπτανται κάνοντας την ζωή των καταναλωτών εξαιρετικά δύσκολη.
Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι τον Φεβρουάριο θα υπάρξει μικρή ανάσχεση της ακρίβειας στα τρόφιμα και πιθανό να υποχωρήσει κάτω από το όριο του 15%, που βρίσκεται τους τελευταίους τρεις μήνες.
Βέβαια, και σημαντική επιβράδυνση να υπάρξει είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποτυπωθεί άμεσα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αυτό διότι η σύγκριση θα γίνεται με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.
Σούπερ μάρκετ: Πότε θα έρθει η αποκλιμάκωση
Εκείνο που θα έχει ίσως αξία και θα δείξει μία τάση αποκλιμάκωσης, θα είναι η σύγκριση του επισκοπούμενο μήνα με τον αμέσως προηγούμενο.
Αν αυτό συμβεί, τότε αναμφίβολα θα πρόκειται για ένα σημάδι θετικό. Ωστόσο, αυτό είναι δύσκολο να συμβεί άμεσα και σε τέτοια ένταση που θα φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα.
Αναλυτές αναφέρουν ότι πραγματική πτώση των τιμών θα πρέπει να αναμένεται μετά το Πάσχα, όταν και θα έχουν κεφαλαιοποιηθεί οι μειώσεις στις τιμές της ενέργειας και κυρίως φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, όπου οι διαφορές είναι εξαιρετικά μεγάλες.
Ως εκ τούτου και με δεδομένου ότι αρχίζει πλέον και υπάρχει σαφής μείωση της κατανάλωσης σε όγκο, θεωρείται δεδομένο ότι η βιομηχανία, στα πλαίσια του ανταγωνισμού, θα προχωρήσει σε μειώσεις τιμών σε βασικά αγαθά.
Η αρχή εκτιμάται ότι θα γίνει από εκείνα τα προϊόντα, τα οποία είχαν σημειώσει σημαντική άνοδο όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα.
Σούπερ μάρκετ: Τρέχει με υψηλό ρυθμό ο δείκτης των τροφίμων
Βέβαια η αποκλιμάκωση θα είναι αργή και πάντα με την προϋπόθεση ότι οι τιμές στο μίγμα της ενέργειας θα διατηρηθούν τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα και δεν να υπάρξουν εκ νέου δυσάρεστες ανατροπές, όπως συνέβη για παράδειγμα στο τέλος του περασμένου καλοκαιριού, όταν και είχαν φανεί τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης των τιμών.
Τότε, λοιπόν, υπήρξε μεγάλη ανατροπή που έφερε και σημαντικές αυξήσεις κυρίως στα τρόφιμα που μέχρι τότε άντεχαν.
Για παράδειγμα, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή είχε διαμορφωθεί στα υψηλότερα επίπεδα τον περασμένο Ιούνιο στο 12,1%, ενώ ο δείκτης των τροφίμων ήταν λίγο υψηλότερος στο 12,6%.
Σήμερα που ο ΔΤΚ είναι στο 7%, ο Δείκτης των τροφίμων είναι στο 15,4%. Είναι πασιφανές ότι όπως καθυστέρησε η άνοδος των τροφίμων σε σχέση με τον Δείκτη, έτσι και η αποκλιμάκωση θα έρθει με καθυστέρηση.
Σούπερ μάρκετ: Σε κλοιό ακρίβειας τα νοικοκυριά – Για 18 ημέρες φτάνει το μηνιάτικο
Το χάσμα μεταξύ των καλύτερα αμειβομένων εργαζόμενων και των φτωχότερων ανοίγει, προχωράει η φτωχοποίηση, κι αυτό φαίνεται κι από την έρευνα του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς.
Πάνω από ένας στους δύο πολίτες (51,9%) εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί το 2023.
- Αυτό που ανησυχεί τους πολίτες είναι οι αυξήσεις τιμών στην ενέργεια και στα είδη διατροφής.
- 6 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» δεν συγκράτησε τις τιμές.
- Το μηνιάτικο φτάνει για να καλύψει τα βασικά έξοδα μόλις 18 ημερών, ενώ πέρυσι έφτανε για 19 ημέρες, είπε.
Από την έρευνα φαίνεται ότι το 11,9% των νοικοκυριών διαβιεί σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
Ως καταλληλότερα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας:
- Το 51,1% των νοικοκυριών θεωρεί πως είναι η αύξηση μισθών και συντάξεων.
- Το 28,6% θεωρεί πως είναι η μείωση φόρων και τελών στα καύσιμα.
Έχουμε κάνει δύο μελέτες/έρευνες: Η πρώτη που αφορά στο κομμάτι των καταναλωτών δείχνει ότι η κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη. Αυτό που μας λένε είναι ότι αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες κυρίως με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα.
Η δεύτερη έγινε σε στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων δείχνει ότι σε σχέση με τον Μάιο του 2022 έχει βελτιωθεί κάπως η οικονομική κατάσταση της χώρας, είπε στην ΕΡΤ ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.
- Θεωρούν ότι και το 2023 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τις επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων, είπε.
Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων, 9 στις 10, έχουν απορροφήσει έστω ένα μέρος από τις ανατιμήσεις που έχουν λάβει από τους προμηθευτές. Ειδικότερα:
- το 27 % έχει απορροφήσει έως 10%
- το 42% έχει απορροφήσει 10 – 25%
- το 20% έχει απορροφήσει 25 – 50%
- το 12 % έχει απορροφήσει πάνω από 50%.
Θα υπάρξει πληθωρισμός και το 2023 αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα φτάσει στα επίπεδα του 2022, εκτίμησε.