Έτσι μας κλέβουν τα σούπερ μάρκετ: Αποκάλυψη για τη «λίστα της ντροπής»

Σούπερ μάρκετ: Η «λίστα της ντροπής» με τα προϊόντα που ακριβαίνουν και… μικραίνουν. Στη «φόρα» το… κόλπο για να κοροϊδεύουν τους καταναλωτές. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Αύξηση στις τιμές των προϊόντων με ταυτόχρονη συρρίκνωση του όγκου της συσκευασίες είναι το «κόλπο» που χρησιμοποιούν οι βιομηχανίες ώστε να αμβλύνουν τις εντυπώσεις των καταναλωτών.

Το γεγονός βέβαια δεν έχει περάσει απαρατήρητο από τους καταναλωτές, που παρά τη θέσπιση του «καλαθιού του νοικοκυριού» βλέπουν πολλά προϊόντα πρώτης ανάγκης να πωλούνται όχι μόνο πιο ακριβά αλλά πλέον και σε μικρότερες ποσότητες.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Νέων, η ποσότητα έχει μειωθεί σε 238 ετικέτες, ενώ άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν πως αυτές το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεπεράσουν τις 500.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την προηγούμενη έρευνα, οι τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως ζυμαρικά, σάλτσες, απορρυπαντικά, σοκολατοειδή και βρεφικές πάνες, έχουν αυξηθεί κατά 30%, στα κρέατα και τα πουλερικά κατά 25% και στα καθαριστικά σπιτιού κατά 19%.

Το ίδιο ρεπορτάζ καταγράφει και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Φτερούγες κοτόπουλου που πωλούνταν έναντι 3,53 ευρώ τα 720 γραμμάρια και στη συνέχεια έφτασαν να κοστίζουν 4,07 ευρώ τα 650 γραμμάρια.

Βρεφικές πάνες των 28 τεμαχίων είχαν 7,10 ευρώ, ενώ τώρα τις βρίσκει ο καταναλωτής σε συσκευασία των 26 και τιμή 7,30 ευρώ.

Σοκολατούχο γάλα από 500 γραμμάρια μειώθηκε στα 450 γραμμάρια και η τιμή του αυξήθηκε από 1,42 ευρώ σε 1,71 ευρώ,

Στραγγιστό γιαούρτι από ένα κιλό το βρίσκει κανείς στα ράφια σε συσκευασία 900 γραμμαρίων και τιμή 3,98 ευρώ – 31 λεπτά ακριβότερο από πριν (3,67 ευρώ).

Σούπερ μάρκετ: Ετοιμάζει μηνύσεις η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών

Στην αντεπίθεση ετοιμάζεται να περάσει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, όπως αναφέρει ο πρόεδρός της Απόστολος Ραυτόπουλος. «Βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τη νομική μας υπηρεσία και είμαστε στη φάση της διεργασίας, ώστε να κατατεθεί η μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία», εξηγεί ο ίδιος.

Παράλληλα, μιλά για ασυνεννοησία στις τάξεις του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς – όπως υποστηρίζει – ο αρμόδιος υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης στις 5 Οκτωβρίου 2022 δήλωσε ότι αυτό που κάνουν οι βιομηχανίες είναι παράνομο, την ώρα που ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος θεωρεί το αντίθετο.

Από την πλευρά του, πάντως, ο πρόεδρος της Ενωσης Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ Ελλάδας Γιάννης Πηλίδης αντικρούει ως αβάσιμα τα όσα ισχυρίζεται η Ενωση Καταναλωτών.

«Δεν έχουν ιδέα καθώς δεν γνωρίζουν πώς λειτουργεί η αγορά», υποστηρίζει, συμπληρώνοντας ότι οι καταγγελίες δεν βασίζονται σε στοιχεία.

Σούπερ μάρκετ: Το φαινόμενο shrinkflation

Απέναντι στις διαμαρτυρίες των καταναλωτών και τις παρεμβάσεις των ενώσεων που τους εκπροσωπούν, ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος επιμένει επίσης ότι το πρόβλημα δεν έχει τις διαστάσεις που του αποδίδονται.

Μάλιστα, επισημαίνει ότι δεν κατανοούν την κίνηση της Ενωσης Καταναλωτών και αναμένουν να δουν τις διατάξεις στις οποίες θα βασιστούν στη μηνυτήρια αναφορά, καθώς, όπως λέει, σε όλον τον κόσμο υπάρχει το φαινόμενο shrinkflation, όπου οι συσκευασίες συρρικνώνονται αλλά οι τιμές παραμένουν ίδιες ή αυξάνονται.

«Στην Ελλάδα, επειδή υπάρχουν διατάξεις για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας, μπορεί να καταστεί παράνομη (σ.σ.: μια τέτοια πρακτική), αν η τιμή του νέου προϊόντος που έχει μειωμένη ποσότητα είναι τόσο υψηλή ώστε να ξεπερνά το μέγιστο περιθώριο κερδοφορίας που επιτρέπεται στις επιχειρήσεις. Ουσιαστικά, αυτό με το οποίο δουλεύαμε πριν από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης, που ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου του 2021. Βέβαια, όλα θα κριθούν στα δικαστήρια», λέει ο γενικός γραμματέας.

Σούπερ μάρκετ: 634.250 ευρώ πρόστιμα το 2022

Σύμφωνα, πάντως, με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, το 2021 η επιβολή προστίμων σε επιχειρήσεις έφτασε τα 899.250 ευρώ, ενώ το 2022 τα 634.250 ευρώ.

Ως προς τους ελέγχους, ο γενικός γραμματέας επιμένει ότι είναι πολλαπλάσιοι των παραβάσεων που έχουν σημειωθεί και αυτό δείχνει ότι υπάρχει ένα καλό επίπεδο συμμόρφωσης, αφού οι επιχειρήσεις προσάρμοσαν τα λογιστικά τους συστήματα με βάση τις διατάξεις περί αισχροκέρδειας.

«Οι έλεγχοι μέσω των ψηφιακών εργαλείων αφορούσαν, σε πολλές περιπτώσεις, χιλιάδες κωδικούς προϊόντων, κάτι που είναι απολύτως αδύνατο να πετύχουν οι ελεγκτές με μολύβι και χαρτί».

Οσον αφορά το πρόβλημα με τις μικρότερες συσκευασίες, η εξήγηση που δίνει ο γενικός γραμματέας είναι ότι ένας καταναλωτής που αγόραζε μια συσκευασία των 100 γραμμαρίων καφέ, επειδή το συγκεκριμένο προϊόν ακρίβυνε, ενδεχομένως θα δοκίμαζε να πάει σε μια φθηνότερη ετικέτα.

Ετσι, η εταιρεία προτιμά να δημιουργήσει μια συσκευασία που έχει μικρότερη ποσότητα, προκειμένου είτε να διατηρήσει την τιμή σε αυτά τα επίπεδα είτε να την αυξήσει λιγότερο από ό,τι αν την άφηνε στη συσκευασία των 100 γραμμαρίων.

Τέλος, ο γενικός γραμματέας σημειώνει ότι «οι εταιρείες έχουν το τεκμήριο της αθωότητας γιατί αν αποδειχθεί στη συνέχεια ότι δεν ήταν σωστή η επιβολή προστίμου θα έχει γίνει ήδη ζημιά στις επιχειρήσεις».

Σούπερ μάρκετ: Τι λένε οι βιομηχανίες

Από την πλευρά τους, πάντως, οι βιομηχανίες απαντούν πως οδηγήθηκαν στη λύση αυτή προκειμένου να αποφευχθούν περαιτέρω ανατιμήσεις, που θα έφταναν ακόμα και το 60%.

Σύμφωνα, όμως, με τον πρόεδρο της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Απόστολο Ραυτόπουλο, η «πατέντα» δεν αφορά μόνο επώνυμα προϊόντα αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, «γεγονός που δημιουργεί την εικόνα μιας ανεξέλεγκτης αγοράς που ο καθένας κάνει ό,τι θέλει».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ενωσης Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ Ελλάδας Γιάννης Πηλίδης υποστηρίζει ότι είναι δικαίωμα της επιχείρησης να ορίσει το μέγεθος της συσκευασίας της, όμως δεν είναι δικαίωμά της να προχωρά κατά το δοκούν σε ανατιμήσεις.

Σούπερ μάρκετ: Τι ποσό θα λάβει κάθε νοικοκυριό από το market pass και ποιες αγορές καλύπτονται

Αρκετά φειδωλοί είναι στις αγορές του οι περισσότεροι καταναλωτές, καθώς οι ακρίβεια είναι εμφανής σε πληθώρα αγαθών.

Για τον λόγο αυτό, νωρίτερα θα ανοίξει και η πλατφόρμα για τις αιτήσεις που αφορούν το Market Pass.

Το γεγονός διαβεβαίωσε και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαπαθανάσης, ο οποίος μιλώντας στο Action24 διευκρίνισε πως οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν την αίτηση από 1η Φεβρουαρίου.

Σούπερ μάρκετ: Τέλος από τα ράφια

Τα πλαστικά μίας χρήσης αποτελούν παρελθόν και στα σούπερ μάρκετ επικρατεί ανασβρασμός για να αποσυρθούν άμεσα. Ποια προϊόντα δεν θα ξαναδούμε στα ράφια. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Τέλος μπαίνει στα πλαστικά μιας χρήσης, δρομολογείται ο περιορισμός των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2024, με στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Έτσι καταργούνται 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης.

Πρόκειται για τα εξής προϊόντα:

μαχαιροπίρουνα,

πιάτα,

καλαμάκια,

περιέκτες από φελιζόλ

κυπελάκια ποτών από φελιζόλ,

περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ,

αναδευτήρες ποτών,

μπατονέτες,

στηρίγματα για μπαλόνια,

πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά)

Στόχος της απαγόρευσης σε αυτά τα πλαστικά προϊόντα, είναι η μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026.

Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται ο επανασχεδιασμός των προϊόντων με οικολογικό πρόσημο και τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών κατά 77% το 2025 και κατά 90% το 2029.

Σούπερ μάρκετ: Πρώτες ύλες

Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στις αυξήσεις των πρώτων υλών παραγωγής και όχι τόσο στις αυξήσεις του κόστους ενέργειας.

Αντίστοιχα ευρήματα προκύπτουν και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών, με όλους τους επιμέρους δείκτες (δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) να παρουσιάζουν αυξήσεις.

Μέχρι τώρα οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αυτό όμως δεν μπορεί, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, να θεωρηθεί δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, η αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες, σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59% σε διεθνές επίπεδο.

Ήδη στα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, καταγράφονται αυξήσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • Χαρτικά: 4-12%
  • Άλευρα: 10%
  • Σπορέλαια: 50%
  • Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
  • Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
  • Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ

Στη δική του έρευνα το ΕΒΕΑ διαπιστώνει πως μέσα σε ένα έτος οι διεθνείς τιμές των προϊόντων έχουν παρουσιάσει άνοδο σε διψήφια ποσοστά, ενώ οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και την αλματώδη άνοδο του κόστους του ναυτιλιακού ναύλου από την Ασία στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με το ΕΒΕΑ, ο συνδυασμός των έντονων αυξητικών τάσεων του τιμαρίθμου με τα χαμηλά εισοδήματα και τα μηδενικά επιτόκια αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στην ελληνική αγορά, απειλώντας επιχειρήσεις και καταναλωτές.