Σούπερ μάρκετ: Το 42,22% των επιχειρήσεων έχει προαναγγείλει αυξήσεις στα προϊόντα έως 15%, ενώ το 14,08% των επιχειρήσεων προετοιμάζεται για αυξήσεις που είναι μεγαλύτερες ακόμη και του 50%. Σε απόγνωση οι καταναλωτές, ενώ η κυβέρνηση συνεχίζει να διατηρεί στα ύψη τον Φ.Π.Α. στα τρόφιμα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Κατακόρυφες ανατιμήσεις σε προϊόντα Σούπερ μάρκετ, που σε κάποιες περιπτώσεις θα φτάνουν ακόμη και το 50%, αναμένονται μετά τις αυξήσεις στο ρεύμα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 135 μέλη του Επιμελητηρίου και δείχνει ξεκάθαρα ότι η ενεργειακή κρίση αναγκάζει πολλές επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις από 10 – 30% για πολλά από τα προϊόντα τους.
Οι ανατιμήσεις στα προϊόντα Σούπερ μάρκετ θα είναι ανάλογες με τον βαθμό εξάρτησης κάθε επιχείρησης από το ρεύμα, το οποίο αποτελεί το βασικό καύσιμο παραγωγής για το 90% των επιχειρήσεων.
Η χονδρική τιμή του ρεύματος έχει φτάσει στα 212 ευρώ ανά Mwh, έναντι 134 ευρώ πέρυσι, ενώ το φυσικό αέριο έχει αυξηθεί κατά 480% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών, το 42,22% των επιχειρήσεων έχει προαναγγείλει αυξήσεις στα προϊόντα έως 15%, το 18,52% των επιχειρήσεων εκτιμά ότι οι αυξήσεις θα φτάσουν έως το 30%, ενώ το 14,08% των επιχειρήσεων προετοιμάζεται για αυξήσεις που είναι μεγαλύτερες ακόμη και του 50%.
Το πρώτο κύμα αυξήσεων έχει αρχίσει ήδη να γίνεται αισθητό στην ελληνική αγορά, καθώς οι τιμές έχουν αυξηθεί στη ζάχαρη κατά 5%, στο αρνί και το κατσίκι κατά 6,2% και στο κοτόπουλο κατά 6 – 8%.
Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι ανατιμήσεις στα νωπά φρούτα, τα οποία είναι πιο ακριβά κατά 13,3%, στα ζυμαρικά, με αυξήσεις κατά 15 – 20% και στα κατεψυγμένα λαχανικά, οι τιμές των οποίων έχουν ανέβει κατά 16%.
Αυξήσεις υπάρχουν ήδη και στα άλευρα, κατά 5,5%, ενώ οι ανατιμήσεις στο ψωμί έχουν φτάσει στο 30 – 50%.
Σούπερ μάρκετ: Ανατιμήσεις – «φωτιά» στα τρόφιμα – Ποια παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αύξηση
Αυξήσεις που σε ορισμένα προϊόντα προκαλούν οργή παρατηρούν τις τελευταίες ημέρες οι καταναλωτές. Το κύμα ανατιμήσεων είναι εδώ και απειλεί τα νοικοκυριά, με το Σούπερ μάρκετ να αποτελεί πλέον «αγκάθι». Ποια προϊόντα αυξήθηκαν και πόσο. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σημαντικές αυξήσεις σε πολλά προϊόντα βλέπουν οι καταναλωτές το τελευταίο διάστημα, και όπως ισχυρίζονται δεν έχουν τέλος οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα. Η ακρίβεια είναι εδώ και τα απλά είδη ανάγκης όπως για παράδειημα η ντομάτα και τα μαρούλια έχουν ανέβει σε αρκετά μεγάλο ποσοστό και δεν είναι μόνο αυτά…
Η διεθνής έκρηξη τιμών και η εκτίναξη στο κόστος της ενέργειας έχει συμπαρασύρει την τιμή σε δεκάδες προϊόντα στο καλάθι της νοικοκυράς και κυρίως στα αγαθά πρώτης ανάγκης. Σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται στα ράφια των σουπερμάρκετ έχουν επηρεαστεί από το μεγάλο κύμα ακρίβειας. Για το λόγο αυτόν έντονο είναι το ενδιαφέρον για το πώς καταγράφεται με επίσημο τρόπο η πορεία των ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Σημειώνεται ότι με βάση την Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO) οι τιμές των τροφίμων είναι στα ύψη. Ενδεικτικό για την ακρίβεια είναι ότι το 2019, ο Food Index ήταν στις 95 μονάδες, το 2020 στις 98 μονάδες και τον Σεπτέμβριο του 2021 στις 130 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση 32,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Πιο αναλυτικά το τελευταίο διάστημα:
- τα δημητριακά κατέγραψαν αύξηση 2,6% από τον Αύγουστο και 28,5% από τον Σεπτέμβριο του 2020
- το σιτάρι ανέβηκε 4% σε ένα μήνα και 41% από πέρσι.
- τα σπορέλαια (κυρίως φοινικέλαιο) ανέβηκαν 2,9% σε ένα μήνα και 60% από πέρσι
- τα γαλακτοκομικά είχαν αύξηση 1,7% σε ένα μήνα και 15,2% από πέρσι
- η ζάχαρη τον Αύγουστο ανέβηκε με ρυθμό 53,5% σε σχέση με πέρσι
Από 1η Οκτωβρίου 2021 οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν τις νέες αυξημένες τιμές. Έλαια, χαρτικά, απορρυπαντικά, υλικά συσκευασίας και κονσέρβες είναι μερικά από τις κατηγορίες προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση.
Η τιμή στο αλεύρι αυξήθηκε κατά 20% στα ζυμαρικά από 10 έως 18% με την αύξηση να φθάνει το 30% στα ιδιωτικής ετικέτας, απορρυπαντικά από 3% έως 8%, τα καλλυντικά και είδη προσωπικής φροντίδας 4,5%, αναψυκτικά από 4 έως 5%, τουρσιά από 6% έως 10% και στα τυροκομικά η φέτα πήρε αύξηση 5%.
Στο ίδιο πλαίσιο συγκαταλέγεται και το ψωμί με τους αρτοποιούς να υπποστηρίζουν ότι οι αυξήσεις σε έλαια, βούτυρο, αλεύρι και ζάχαρη είναι συνεχείς.
Σούπερ μάρκετ: «Καίει» το καλάθι της νοικοκυράς
Στο γαϊτανάκι των ανατιμήσεων η προσοχή στρέφεται στα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Ηδη πηγές από την αγορά αναφέρουν πως ετοιμάζεται να ανοίξει ένας νέος κύκλος αναπροσαρμογών στις τιμές μιας ευρείας γκάμας προϊόντων, που ξεπερνούν τους 500 κωδικούς, με τους προμηθευτές να έχουν ειδοποιήσει ήδη μεγάλες και μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ για αλλαγή του τιμοκαταλόγου.
Μεταξύ αυτών, το επόμενο διάστημα, αναμένονται αυξήσεις από 2% ως 15% στα γάλατα, στη φέτα, στον καφέ, στο αλεύρι, στα δημητριακά, στο ψωμί, στα ζυμαρικά, στα κατεψυγμένα λαχανικά, στα τοματοειδή.
Οι αυξήσεις βέβαια δεν αφορούν μόνο τα ράφια του οργανωμένου λιανεμπορίου, αφού ήδη από τον προηγούμενο μήνα κάποια αρτοποιεία έχουν ξεκινήσει να αναπροσαρμόζουν τα τιμολόγιά τους με αυξήσεις που κυμαίνονται από 10% ως 20% σε βασικά προϊόντα.
Παράγοντες του χώρου σημειώνουν ότι οι αναπροσαρμογές θα γίνουν αναγκαστικά από κάθε επιχείρηση μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Σε ό,τι αφορά την ακρίβεια στο κρέας, σύμφωνα με το τελευταίο Δελτίο Τιμών Χονδρικής του Οργανισμού Κεντρικής Αγοράς Αθηνών (ΟΚΑΑ), κατσικάκι και αρνί συνεχίζουν τις «πτήσεις» τους, ενώ το μοσχαρίσιο και το χοιρινό κινούνται περίπου στα ίδια με πέρυσι επίπεδα.
Συγκεκριμένα, η επικρατούσα τιμή για τα εγχώρια αρνιά διαμορφώνεται στα 8,8 ευρώ το κιλό, όταν το εύρος τιμών πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν μεταξύ 6-8 ευρώ.
Αντίστοιχη εικόνα και με τα αρνιά Ρουμανίας. Τα κατσίκια στοιχίζουν σήμερα στη χονδρική 7,2 ευρώ το κιλό, όταν πέρυσι το εύρος ήταν μεταξύ 6-7 ευρώ.
Στα φρούτα και τα λαχανικά, πάλι, τα Δελτία Τιμών Χονδρικής του ΟΚΑΑ της περασμένης εβδομάδας εξακολουθούν να δείχνουν μία σημαντική αύξηση στα περισσότερα είδη. Μάλιστα η τιμή της ντομάτας εμφανίζεται να είναι διπλάσια σε σχέση με πέρυσι, στο 1 ευρώ το κιλό.
Σε μια προσπάθεια να πείσει τα σούπερ μάρκετ να απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης υπογράμμισε στους επικεφαλής των μεγαλύτερων αλυσίδων της χώρας, στη συνάντηση που είχαν προ ημερών, την κοινωνική τους ευθύνη και τα σημαντικά κέρδη που αποκόμισαν την περασμένη χρονιά.
Τους υπενθύμισε δε το νέο πλέγμα των αυστηρών ελέγχων που έχει υιοθετηθεί εν μέσω της πανδημίας έναντι φαινομένων αισχροκέρδειας σε βασικά προϊόντα.
Πληροφορίες του «b.s.» αναφέρουν ότι οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου δεσμεύτηκαν στη σύσκεψη πως θα κάνουν καθετί προκειμένου να μην μετακυλιστεί πλήρως το κόστος στους καταναλωτές, αν και κάποιοι εξ αυτών παραδέχονταν ότι τα περιθώρια είναι συγκεκριμένα.
Την ίδια ώρα πάντως και ως μοχλός πίεσης στην αγορά από την περασμένη εβδομάδα πέραν της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) κινητοποιήθηκε και η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Μάλιστα κλιμάκιά της έχουν ξεκινήσει κύκλο επιτόπιων αιφνιδιαστικών ελέγχων για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις αγορές προμήθειας, εμπορίας και λιανικής πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ. Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί έλεγχοι σε επιχειρήσεις στις αγορές δημητριακών, γάλακτος, καφέ, μαρμελάδων, ροφημάτων και τυριών στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας. Στόχος των ελέγχων, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, είναι ο εντοπισμός ενδεχόμενων αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών.
Σούπερ μάρκετ: Η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους ΦΠΑ στα τρόφιμα στην Ευρώπη
Τα αποτελέσματα μελέτης του ΙΕΛΚΑ δείχνουν ότι η πορεία των τιμών στην Ελλάδα είναι αυξητική τους τελευταίους μήνες, αλλά παράλληλα καλύτερη του ευρωπαϊκού μέσου όρου
Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Μαχαίρα, πρόεδρο του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) μέχρι τώρα ένα σημαντικό μέρος των αυξήσεων τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους ενδιάμεσους κόμβους της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης, παραγωγούς, μεταποιητές, προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα.
Αλλά αυτό, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν, καθώς όλες οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν αυξημένα κόστη. Εκτιμά δε, ότι «σημαντικό εμπόδιο στην διαχείριση των τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα αποτελούν οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ».
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στα τρόφιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην συγκεκριμένη κατάταξη βρίσκεται στην 6η θέση με τον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ.
Η βασική διαφοροποίηση είναι ότι πολλές χώρες και ιδιαίτερα οι χώρες της δυτικής Ευρώπης έχουν έναν αρκετά χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ για τα τρόφιμα πρώτης ανάγκης (π.χ. ψωμί, γαλακτοκομικά κλπ), ο οποίος κατά κανόνα κυμαίνεται στο ύψος του 4% έως 7%, όταν στην Ελλάδα τα αντίστοιχα αγαθά έχουν διπλάσιο ή τριπλάσιο συντελεστή ΦΠΑ 13%.
Όμως και ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ, στον οποίο υπάγονται ακόμα και σήμερα αρκετά προϊόντα τροφίμων είναι σημαντικά υψηλότερος από τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συγκεκριμένα ο συντελεστής αυτός στην Ελλάδα είναι 24%, ο 6ος υψηλότερος ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν ο μέσος όρος των χωρών είναι 21%. Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, «προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις ανατιμήσεων στην Ελλάδα, η διαχείριση των συντελεστών ΦΠΑ αποτελεί μία ευκαιρία».
Τα αποτελέσματα μελέτης του ΙΕΛΚΑ δείχνουν ότι η πορεία των τιμών στην Ελλάδα είναι αυξητική τους τελευταίους μήνες, αλλά παράλληλα καλύτερη του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο υπό-δείκτης τιμών καταναλωτή για την ομάδα των ειδών τροφίμων τον Ιούλιο του 2021 καταγράφεται αυξημένος σε σχέση με τον Ιανουάριο 2020 κατά 0,41 (πριν την έναρξη της πανδημίας COVID-19) και κατά 1,73 σε σχέση με τον Ιούλιο 2020.
Όσον αφορά επιμέρους ομάδες τροφίμων, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στα νωπά φρούτα κατά 13,31% και στο αρνί και κατσίκι κατά 6,24%. Όσον αφορά τις τιμές των φρούτων, αυτές είναι αυξημένες λόγω των καιρικών συνθηκών του φετινού καλοκαιριού, ενώ οι τιμές του αρνιού παραμένουν αυξημένες.
Οι ομάδες των νωπών λαχανικών έχουν μεν αρκετά χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020 κατά 13,28%, αλλά συγκριτικά με τον Ιούλιο 2020 είναι και αυτές αυξημένες κατά 8,01%. Οι υπόλοιπες ομάδες καταγράφουν μικρότερες διακυμάνσεις με σαφή όμως την επίδραση των αυξήσεων των διεθνών τιμών πρώτων υλών.
Παράλληλα, ο δείκτης διεθνών τιμών πρώτων υλών (commodities) τροφίμων παραμένει σημαντικά αυξημένος σε σχέση με πριν την πανδημία COVID-19 κατά 24,34% σε σχέση με τον Ιανουάριο 2020.
Όλοι οι επιμέρους δείκτες παρουσιάζουν αυξήσεις (δημητριακά, έλαια, κρέας, γαλακτοκομικά, ζάχαρη) με μεγαλύτερες αυξήσεις από αυτές να καταγράφονται στα φυτικά έλαια και στα δημητριακά.
Οι αυξήσεις οφείλονται κυρίως στην αποδοτικότητα της παραγωγής στις μεγάλες παραγωγούς χώρες και στην αύξηση της ζήτησης από τις χώρες της Ασίας. Αρκετές από αυτές τις μεταβολές επηρεάζουν την παραγωγή τροφίμων στην Ελλάδα λόγω των εισαγόμενων πρώτων υλών, αλλά και τις εισαγωγές τελικών τροφίμων και ποτών από τις διεθνείς αγορές.
Σούπερ μάρκετ: Προσαρμογές στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών
Με ποιο τρόπο όμως η πίεση των ανατιμήσεων στις τιμές προϊόντων επηρεάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές στην αγορά;
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γεώργιος Μπάλτας, Καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών, οι καταναλωτές αντιδρούν στις ανατιμήσεις των προϊόντων και των υπηρεσιών με προσαρμογές στην αγοραστική συμπεριφορά, οι οποίες περιλαμβάνουν:
- τη μείωση της ζήτησης για τα ανατιμημένα προϊόντα και υπηρεσίες, στον βαθμό που επιτρέπει η φύση των αναγκών και η δομή των προτιμήσεων.
- την αναζήτηση οικονομικότερων αγοραστικών λύσεων στις ανατιμημένες προϊοντικές κατηγορίες και την υποκατάσταση ακριβότερων επιλογών από φθηνότερες.
- την προσπάθεια εξοικονόμησης χρήματος περιορίζοντας διάφορες μη ανελαστικές δαπάνες και αγορές μη βασικών αγαθών.
- την αναβολή ή ματαίωση αγοραστικών αποφάσεων υψηλού κόστους, ειδικά εάν αυτές δεν αφορούν την ικανοποίηση πολύ επιτακτικών αναγκών.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, παρατηρούνται καταναλωτικές προσαρμογές μικρότερης κλίμακας, όπως για παράδειγμα η δημιουργία αποθέματος σε προϊόντα που αναμένεται να ανατιμηθούν σημαντικά, μεταφέροντας αγορές του εγγύς μέλλοντος στο παρόν.
«Η πίεση στους προϋπολογισμούς των καταναλωτών θα ενταθεί εφόσον το κόστος της ενέργειας δεν μειωθεί και παραμείνει πολύ υψηλό κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών, όπου στις συνήθεις ενεργειακές δαπάνες προστίθεται εκείνη της θέρμανσης» τονίζει ο κ. Μπάλτας και συμπληρώνει ότι εκτός από την πολύ ακριβή ενέργεια που έχει ανατιμητική επίδραση στην οικονομία, οι πληθωριστικές πιέσεις οφείλονται επίσης στην αναστάτωση των διεθνών εφοδιαστικών αλυσίδων και μεταφέρονται στην ελληνική οικονομία μέσω των εισαγωγών ενδιάμεσων ή τελικών αγαθών.
«Βέβαια, αυτή είναι η ώρα για την έμπρακτη απόδειξη της κοινωνικής υπευθυνότητας από την πλευρά των επιχειρήσεων, οι οποίες καλούνται να συνδράμουν στο μέτρο που αναλογεί στην κάθε μία στη συγκράτηση του κόστους ζωής των καταναλωτών.
»Σημειώνεται ότι η τρέχουσα συγκυρία είναι δύσκολη για τους καταναλωτές που έχουν ήδη πιεστεί από την πολυετή οικονομική κρίση και τις συνέπειες της πανδημίας και αντιμετωπίζουν μία νέα απειλή στην αύξηση του κόστους ζωής.
Καθώς οι πληθωριστικές τάσεις αποδίδονται κυρίως στις συνθήκες που επικρατούν στην πλευρά της προσφοράς της οικονομίας, επανέρχεται στο προσκήνιο, με ακόμα μία αφορμή, το διαχρονικό και σταθερά επίκαιρο αίτημα για δυναμική ανασυγκρότηση της ελληνικής παραγωγής» τονίζει ο κ. Μπάλτας.
Από την πλευρά του ο Δρ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισημαίνει ότι η πίεση των ανατιμήσεων στις τιμές προϊόντων φαίνεται ότι ήδη επηρεάζει τις καταναλωτικές συμπεριφορές στην αγορά και εξηγεί: «ενώ πέρυσι την ίδια εποχή κυριαρχούσαν τα κριτήρια της ποιότητας, της ασφάλειας και της ευκολίας στη διαδικασία επιλογής προϊόντων από τους καταναλωτές, σήμερα ήδη οι μετρήσεις δείχνουν ότι αυτή η τάση έχει αναστραφεί και οι καταναλωτές αναζητούν τα κριτήρια της τιμής, της αξίας και των προσφορών/εκπτώσεων».
Πρόκειται για αγοραστικές συμπεριφορές που θυμίζουν μετρήσεις της προηγούμενης δεκαετίας, σύμφωνα με τον κ. Κιοσέ.
Παράλληλα, από την πλευρά των επιχειρήσεων έχει ήδη αναγνωριστεί αυτή η αλλαγή. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, στελέχη του κλάδου του κλάδου λιανεμπορίου-FMCG θεωρούν ότι προτεραιότητες του καταναλωτή είναι κυρίως οι τιμές και η δαπάνη του, προσπερνώντας άλλα κριτήρια σε σημασία.
«Με βάση τις ενδείξεις αυτές και τις προβλέψεις για τους μακροοικονομικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές προκύπτει ότι τους επόμενους μήνες θα δούμε μία παγίωση αυτής της κατάστασης την οποία θα κληθούν να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις του κλάδου» σημειώνει ο κ. Κιοσές.