Σούπερ μάρκετ: Η έξαρση των κρουσμάτων που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, φέρνει αλλαγές και στην είσοδο στα σούπερ μάρκετ. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις…
Ένα εξ αυτών είναι η επιστροφή των περιορισμών στα σούπερ μάρκετ που σήμερα έχουν μείνει εκτός κάδρου με την λογική ότι και οι ανεμβολίαστοι θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στο φαγητό και στα είδη πρώτης ανάγκης.
Ωστόσο φαίνεται ότι οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι δέχονται εισηγήσεις για λήψη επιπρόσθετων μέτρων και σε μέρη όπως οι εκκλησίες και τα σούπερ μάρκετ.
Και επειδή δεν φαίνεται να προκρίνεται η λύση της εισόδου σε αυτά τα μέρη μόνο για εμβολιασμένους ή με τεστ, σε πρώτη φάση φαίνεται να προκρίνεται η λύση του περιορισμού στον αριθμό εισόδου πολιτών σε σούπερ μάρκετ ή στις εκκλησίες με βάση τα τετραγωνικά.
Το ενδεχόμενο αυτό έχουν επιβεβαιώσει τόσο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης.
Το ενδεχόμενο αυτό μάλιστα φέρεται να έχει συζητηθεί και στην συνάντηση που είχαν χθες οι εκπρόσωποι της αγοράς με τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου και εν ολίγοις επιβεβαίωσε λίγο μετά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου τονίζοντας ότι «εφόσον συνεχιστεί η ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων και η μετάδοση της πανδημίας με τους ίδιους ρυθμούς, δεν αποκλείεται να εξεταστεί η λήψη πρόσθετων μέτρων για τα σούπερ μάρκετ».
Λίγο πιο αναλυτικός, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης που τόνισε ότι «μεταξύ αυτών των μέτρων, βρίσκεται η επανεξέταση της πυκνότητας των ατόμων που εισέρχονται στα καταστήματα. Δεν μπορούμε να περιορίσουμε τον αρνητή στο να πάει να πάρει τα βασικά τρόφιμα. Υπάρχουν αρνητές που δεν κάνουν καν το rapid test, δεν μπορούμε να τους περιορίσουμε, πρέπει να μπαίνουν ελεύθερα στα σούπερ μάρκετ. Αυτό που είπα και ισχύει είναι ότι επειδή έχουμε ένα όριο εισόδου στα καταστήματα, θα μπορούσαμε να επανεξετάσουμε την πυκνότητα των ατόμων που εισέρχονται στα καταστήματα. Αυτό μπορούμε να το επανεξετάσουμε».
Κάποιοι μάλιστα στην αγορά σημειώνουν ότι υπάρχει και θέμα υγιούς ανταγωνισμού και σημειώνουν ότι κάποια σούπερ μάρκετ πωλούν και είδη που δεν είναι πρώτης ανάγκης, όπως είδη σπιτιού, ηλεκτρικά κ.α. και ως εκ τούτου κάποιος ανεμβολίαστος θα προτιμήσει να πάει στο σούπερ μάρκετ, αντί να κάνει τεστ και να πάει σε κατάστημα που πουλάει το συγκεκριμένο προιόν.
Αυτό το θέμα έχουν θέσει οι αρμόδιοι παράγοντες της αγοράς στους κυβερνητικούς αξιωματούχους και έχουν ζητήσει ισονομία. Και προτείνουν να υπάρχουν ίσα μέτρα και ίσα σταθμά.
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι σημειώνουν ότι δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και η περίπτωση να ισχύσουν και στα σούπερ μάρκετ ότι και στα εμπορικά, ίσως με κάποιες διαφοροποιήσεις.
Σούπερ μάρκετ: Έρχονται στην Ελλάδα τα… συνδρομητικά!
Νέα σελίδα ανοίγεται στην αγορά των σούπερ μάρκετ καθώς ολλανδική συνδρομητική αλυσίδα έρχεται και τα δίνει… όλα με 12 ευρώ το μήνα! Δείτε όλες τις εξελίξεις στο xristika.gr…
Οι διεργασίες έχουν ξεκινήσει για την έναρξη συνδρομητικής λειτουργίας της αλυσίδας Albert Heijn, θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize. Ο όμιλος δραστηριοποιείται με την ΑΒ Βασιλόπουλος.
Η ολλανδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, με συνδρομή 12 ευρώ ετησίως, υπόσχεται περισσότερες εκπτώσεις σε συγκεκριμένα προϊόντα και εκπτώσεις στα μεταφορικά σε περίπτωση, που κάποιος παραγγείλει προϊόντα ηλεκτρονικά.
Η αύξηση των καταναλωτών που πλέον ψωνίζουν ηλεκτρονικά οδηγεί στην ετήσια συνδρομή για να εφαρμοστεί το μοντέλο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ που πρέπει να έχει κερδοφορία για τις αλυσίδες καταστημάτων.
Σύμφωνα με το πλάνο, ο πελάτης θα πληρώνει συνδρομή, απολαμβάνοντας δωρεάν μεταφορικά, επιλέγοντας να παραλαμβάνει στο σπίτι του συγκεκριμένα είδη σούπερ μάρκετ σε εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση, ενώ η αλυσίδα καταστημάτων θα έχει σταθερό πελατολόγιο και σίγουρα έσοδα.
Σούπερ μάρκετ: Δείτε τι έχουν κάνει οι αλυσίδες
Παράλληλα, με τα ενεργειακά αποθέματα και τις πρώτες ύλες να αυξάνοντες σε δυσανάλογα ποσοστά , έρχεται δύσκολο… φθινόπωρο για καταναλωτές και επιχειρήσεις, κάτι που έχει αντιληφθεί και προσπαθεί να «μαζέψει» η κυβέρνηση κινούμενη στο να ανακοινώσει αντισταθμιστικά μέτρα.
Ωστόσο, αυξήσεις καταγράφονται ήδη σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο και προϊόντα καθημερινότητας, ενώ ανατιμήσεις αναμένονται για το επόμενο χρονικό διάστημα και σε άλλα βασικά είδη των σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα, οι πελάτες να «κυνηγούν» από τώρα τις προσφορές και να ετοιμάζουν την «καβάντζα» τους…!
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα ανατιμήσεων περιλαμβάνονται τα εξής προϊόντα:
πανάκια καθαρισμού (αύξηση της τάξης 4-25%)
ζυμαρικά (7-23%)
χυμοί (5-15,5%)
ρύζι τζαζμίν (10%)
φέτα (9%)
αφρόλουτρα (7%)
κατεψυγμένα λαχανικά (6%)
τυριά (5,7%)
εσπρέσο (5,5%)
στιγμιαίος καφές (5%)
αλάτι (5%)
κρουασάν (5%)
πουρές (4,5%)
σάλτσες (4,5%)
παιδικές τροφές σε βαζάκια (4,8%)
ελληνικός καφές (4,5%)
αλεύρι (4,5%)
αλουμινόχαρτο (3,5%)
σοκολάτα-κουβερτούρα (3,5%)
βρεφικό γάλα (3%)
χλωρίνη (3%)
κέτσαπ, μουστάρδες, μαγιονέζες (3%)
τσάι (3%)
χαρτί υγείας (3%)
γάλα εβαπορέ (3%)
κρεμοσάπουνο (2,5%)
τοματοειδή (2,5%)
δημητριακά (2,5%)
ροφήματα (2,5%)
εισαγόμενα νερά (2-4%)
ζωοτροφές (1,5-5%)
Σούπερ μάρκετ: Τι δείχνουν τα στοιχεία για την ακρίβεια
Προς το παρόν, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εμφανίζονται σε βασικά τρόφιμα, όπως είναι τα έλαια, τα κρέατα, τα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα τυριά, οι μαργαρίνες.
Ενδεικτικά οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι, όπως εμφανίζονται στην τελευταία έρευνα για το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το μήνα Ιούλιο, έγιναν: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, νωπά λαχανικά 8%, νωπά ψάρια 6,58%, νωπά φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4,39%, τυριά 3,54%, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη 3%, ελαιόλαδο 2,61%, πίτσες και πίτες 2,08%, ζυμαρικά 1,83%, παιδικές τροφές 1,73%, κατεψυγμένα ψάρια 1,73%, αλεύρι 1,69%, πατάτες 1,21%.
Τον κύκλο των αυξήσεων δεν δίστασαν μάλιστα να ανοίξουν οι πολυεθνικές εταιρείες, μιλώντας ανοικτά για εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις.
Η Coca Cola έχει προχωρήσει ήδη σε ανατιμήσεις, το ίδιο και η Nestle η οποία εκτιμά ότι ως το τέλος της χρονιάς οι μεσοσταθμικές αυξήσεις που θα έχει επιβάλει στα προϊόντα της θα φθάνουν το 4%. Απ’ τις τελευταίες ενδιάμεσες οικονομικές εκθέσεις τους δείχνουν ότι την ίδια προσέγγιση θα ακολουθήσουν Unilever και Reckitt Benckiser διεθνώς προκειμένου να διοχετεύσουν μέρος του αυξημένου κόστους που αντιμετωπίζουν στους καταναλωτές.
Πρόσφατα τόσο η Pepsico όσο και η Heineken προειδοποιούσαν πως η μεγαλύτερη πίεση που θα δεχθούν απ’ την άνοδο των πρώτων υλών θα είναι μέσα στους επόμενους μήνες, γεγονός που αφήνει ανοικτό το παράθυρο νέων προσαρμογών στους τιμοκαταλόγους τους στο τέλος της χρονιάς. Επίσης μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις κατά τους επόμενους μήνες βλέπουν η Danone και η General Mills.
Το κύμα των ανατιμήσεων θα επηρεάσει και τον οικιακό εξοπλισμό και τα έπιπλα και τις λευκές συσκευές και τα είδη τεχνολογίας και την ένδυση και υπόδηση.
Σούπερ μάρκετ: Παγκόσμιο φαινόμενο το ράλι!
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με μετρήσεις του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών αυξήσεις παρατηρήθηκαν και σε άλλα είδη όπως η φέτα, το γιαούρτι, τα αυγά. Ωστόσο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το συνολικό ποσοστό αύξησης στον οικογενειακό προϋπολογισμό συγκρατήθηκε στο 0,7%, καθώς εξισορροπήθηκε από προϊόντα σε προσφορά.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, στον enikos.gr «οι ανατιμήσεις αφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς ανεβαίνουν οι πρώτες ύλες». Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουμε «μεσοσταθμικές αυξήσεις 5%-6% εφέτος και το λιανεμπόριο έως τώρα έχει απορροφήσει ένα 4% και στην τελική τιμή του προϊόντος έχει… περάσει ένα 2%. Με το που άνοιξαν έξω οι αγορές, ήρθαν και οι ανατιμήσεις. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και όχι ελληνικό».
Ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ, βλέπει ωστόσο πιο μόνιμα χαρακτηριστικά στις ανατιμήσεις, οι οποίες όπως είπε ξεκίνησαν από τον Ιανουάριο.
Όπως είπε σε συνέντευξή του στο OPEN το μπαράζ ανατιμήσεων παρατηρείται σχεδόν σε όλα τα προϊόντα από τα μακαρόνια και όσπρια μέχρι το λάδι και το ρύζι. Μάλιστα, επεσήμανε ότι οι ανατιμήσεις είναι μεγάλες εάν αναλογιστεί κανείς δεν υπάρχει καμιά αύξηση στις αποδοχές των εργαζομένων και στις συντάξεις.
Στο ερώτημα εάν συνδέονται οι ανατιμήσεις με το κύμα της πανδημίας ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ σημείωσε ότι δεν υπάρχει καμιά συσχέτιση της πανδημίας με τις αυξήσεις στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα και στα προϊόντα που φτάνουν στα ράφια του σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, «αυτό που επικαλούνται για παράδειγμα οι πωλητές λαϊκών αγορών ότι πήγαιναν κάθε 15 ημέρες και ότι μειώθηκαν οι πάγκοι, γι’ αυτό και αυξήθηκαν οι τιμές, δεν ισχύει για τα σούπερ μάρκετ, καθώς αυτά δεν έκλεισαν καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.
Όταν θέλουμε να δικαιολογήσουμε τις αυξημένες τιμές προϊόντων, βρίσκουμε δικαιολογίες. Θεωρούμε λοιπόν ως ΙΝΚΑ ότι πολλές επιχειρήσεις βρίσκουν δικαιολογίες για να αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων. Η αύξηση των τιμών πρώτων υλών επηρεάζει τις τελικές τιμές αλλά δεν δικαιολογούνται τέτοιου είδους αυξήσεις.
Παράλληλα ενώ μειώθηκε ο ΦΠΑ από το 24% στο 13% θα περιμέναμε και γενικότερη μείωση τιμών στα προϊόντα, ωστόσο αυτές δεν μειώθηκαν, παρέμειναν σταθερές ή ίσως και να αυξήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις».
Την ίδια στιγμή ο πλανήτης βιώνει μία οξεία επισιτιστική κρίση. Συγκεκριμένα, σχεδόν 20 εκατ. επιπλέον άνθρωποι προστέθηκαν στους πληγέντες των επισιτιστικών κρίσεων στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, ενώ οι προοπτικές για το άμεσο μέλλον φαντάζουν εξίσου δυσοίωνες, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Δίκτυο Κατά των Επισιτιστικών Κρίσεων (GNAFC).