Σούπερ μάρκετ: ΔΕΝ μειώνονται οι τιμές – Τι είναι τα 50 «πιο φθηνά προϊόντα»

Σούπερ μάρκετ: Λανσάρουν το «καλάθι της νοικοκυράς» με 50 βασικά προϊόντα. Ολόκληρη η λίστα με τα τρόφιμα που θα αγοράζουμε σε «φυσιολογικές» τιμές.

Μέσα στον Οκτώβριο ανακοινώνουν τα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Μασούτης, Γαλαξίας, Κρητικός, Lidl, τις λίστες με τα 50 βασικά προϊόντα που θα βάλουν στο λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού», μετά τη συμφωνία με τον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη.

Οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ κλήθηκαν σε συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείο για να συζητήσουν τρόπους αναχαίτισης της πρωτοφανούς και ακραίας ακρίβειας που σφίγγει τη θηλειά γύρω από τους καταναλωτές, που μέρα με τη μέσα περιορίζουν ολοένα και περισσότερο τις αγορές που κάνουν.

Οι δύο πλευρές φαίνεται πως κατέληξαν να γίνουν οι ανακοινώσεις μέσα στον μήνα που διανύουμε για να ξεκινήσει το συγκεκριμένο μέτρο. Πότε θα τελειώσει; Σίγουρα θα διαρκέσει, όσο διαρκεί και η ενεργειακή κρίση.

Σούπερ μάρκετ: Τι είναι το «καλάθι της νοικοκυράς»

Η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα παρουσιάσει μία λίστα από 50 προϊόντα τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες μίας τυπικής οικογένειας. Έτσι, θα φτιάξουν έναν δείκτη τιμών από αυτό το καλάθι, το οποίο θα παρακολουθούν στενά πολιτεία, σούπερ μάρκετ και βιομηχανία προκειμένου να διαπιστώνεται εάν λειτουργεί αυτή η -άτυπη- συμφωνία.

«Δεν ορίζω τιμές, ούτε παρεμβαίνω στο είδος του προϊόντος, αλλά ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα της επιλογής στην κάθε αλυσίδα» εξήγησε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Σούπερ μάρκετ: Αυτά είναι τα πιο φθηνά τρόφιμα

Μεταξύ άλλων στα προϊόντα του καλαθιού συγκαταλέγονται:

  • Ρύζι
  • Ψωμί
  • Ζυμαρικά
  • Μοσχάρι
  • Χοιρινό
  • Αρνί
  • Κατσίκι
  • Πουλερικά
  • Αλλαντικά
  • Θαλασσινά κατεψυγμένα
  • Γαλακτοκομικά
  • Μαργαρίνη και άλλα φυτικά λιπαρά
  • Ελαιόλαδο και άλλα βρώσιμα έλαια
  • Οπωροκηπευτικά κατεψυγμένα και φρέσκα
  • Ζάχαρη
  • Σοκολάτες
  • Παιδικές τροφές
  • Κακάο
  • Τσάι
  • Χαμομήλι

Σούπερ μάρκετ: ΔΕΝ μειώνονται οι τιμές

Σημειώνεται πως σε αυτά τα είδη τα σούπερ μάρκετ θα αυξήσουν μεν τις τιμές, αλλά σε ποσοστό κάτω από τον κλαδικό πληθωρισμό.

«Η ΓΓ. Καταναλωτή και η ΔΙΜΕΑ θα παρακολουθούν την εξέλιξη των τιμών στο καλάθι. Κάθε δυο εβδομάδες θα υπάρχουν έλεγχοι, ενώ καθημερινά έχουμε ηλεκτρονική καταγραφή των τιμών λιανικής πώλησης σε real time. Αν βλέπουμε άνοδο τιμής θα παρεμβαίνει η υπηρεσία, και θα επιβάλλονται πρόστιμα», δεσμεύθηκε ο κ. Γεωργιάδης.

Ο υπουργός Ανάπτυξης διευκρίνισε ότι το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους δεν φεύγει, και εκτός από τα 50 προϊόντα του «καλαθιού», το ΥΠΑΝΕ παρακολουθεί την τιμή σε χιλιάδες προϊόντα. «3.900 έλεγχοι έχουν γίνει το τελευταίο εξάμηνο. Σε κάποια αλυσίδα επιβάλαμε 670.000 ευρώ πρόστιμο και το εισπράξαμε. Η παραβατικότητα στην αγορά έχει πέσει από το 25% στο 6% (…) Βάλαμε πολλά πρόστιμα όταν επιβάλαμε το πλαφόν στο περιθώριο του κέρδους».

«Υπάρχει παγκόσμια θύελλα, και προσπαθούμε να κρατήσουμε το καράβι της Ελλάδας ευθεία. Για την ακρίβεια, τον πληθωρισμό, έχουμε βάλει το πλαφόν του περιθωρίου κέρδους, προσπαθούμε να συγκρατούμε την καταιγίδα άλλα βρεχόμαστε, και φτιάχνουμε ένα υπόστεγο για τους πιο αδύναμους να μη βρέχονται» εξήγησε ο υπουργός.

Στο e-katanalotis τα «καλάθια» των σούπερ μάρκετ

Σε ότι αφορά στο νέο «εργαλείο» που αναμένεται να ενεργοποιηθεί στο τέλος του μήνα, στην προσπάθεια για συγκράτηση των αυξήσεων, το υπουργείο Ανάπτυξης έως τη Δευτέρα αναμένεται να ορίσει τις γενικές κατηγορίες των βασικών προϊόντων για το «καλάθι». Όπως γαλακτοκομικά, κρέας, λάδι, άλευρα, ζυμαρικά, χαρτικά, απορρυπαντικά κ.α.

Στη συνέχεια, κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, θα έχει ένα περιθώριο κάποιων ημερών ώστε να δηλώσει και να παρουσιάσει στο καταναλωτικό κοινό, με βάση τις 50 αυτές κατηγορίες, το δικό της «καλάθι του νοικοκυριού». Είτε αυτά είναι επώνυμα προϊόντα, είτε ιδιωτικής ετικέτας, θα τα επιλέξουν τα ίδια τα σούπερ μάρκετ.

Ακολούθως, στην εφαρμογή e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης, θα αναρτηθούν τα «καλάθια» όλων των αλυσίδων προκειμένου οι καταναλωτές να γνωρίζουν και να επιλέξουν τα προϊόντα με τις μικρότερες ανατιμήσεις, τα οποία θα αγοράσουν, ανάλογα με τις ανάγκες τους.

«Δεν έχει πλαφόν το καλάθι, θα είναι η προσπάθεια της κάθε αλυσίδας να δείξει την χαμηλότερή της τιμή συγκεντρωμένη» ξεκαθάρισε την Παρασκευή μιλώντας στο Μega o υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, προσθέτοντας ότι «όσο διαρκεί ο πληθωρισμός θα υπάρχει και το καλάθι».

Χριστούγεννα με προσφορές θα κάνουν οι Έλληνες

Το κύμα ακρίβειας και οι ανατιμήσεις σε βασικά είδη και τρόφιμα στα ράφια των σούπερ μάρκετ περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, με τους τελευταίους να επιδίδονται στο «κυνήγι» των προσφορών.

Σύμφωνα με έρευνα πρόσφατη έρευνα της NielsenIQ, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι φέτος για σχεδόν ένα στους δύο Έλληνες (46%) θα γίνει με προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με την έρευνα ακόμη δεν έχουν περάσει στις τιμές λιανικής αρκετές από τις αυξήσεις που περιλαμβάνουν οι τιμοκατάλογοι, οι οποίοι έχουν αποσταλεί από τους προμηθευτές στους λιανεμπόρους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσοστό που συναντάται στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων που βρίσκονται σε προσφορά για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι είναι το υψηλότερο που καταγράφεται στη σχετική έρευνα και αρκετά πάνω από το μέσο ποσοστό που είναι 32%.

Σούπερ μάρκετ: Τι αγοράζουν και τι «κόβουν» οι καταναλωτές

To συνεχιζόμενο κύμα ακρίβειας οδηγεί τους καταναλωτές σε περιορισμό των αγορών τους στο σούπερ μάρκετ, σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων ακόμη και σε βασικά είδη διατροφής.

Τα στοιχεία της εταιρείας ΙRI για την περίοδο, από τις αρχές του έτους έως και τον Ιούλιο, δείχνουν πως παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε αξία αυξήθηκαν κατά 2,2%, λόγω των ανατιμήσεων, ο όγκος των πωλήσεών τους μειώθηκε κατά 1,7%. Τον Ιούλιο μάλιστα καταγράφηκε η μεγαλύτερη διαφορά των τελευταίων τριών μηνών, ανάμεσα στην ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία και σε εκείνη σε όγκο.

Οι ανατιμήσεις με βάση τα στοιχεία κατά την ίδια περίοδο, διαμορφώθηκαν στο 4%, ενώ ανά κατηγορία, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα κινήθηκαν μεσοσταθμικά στο 4,1%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο 6,4%και στα προϊόντα για το σπίτι στο 5,3%. Στις υποκατηγορίες προϊόντων τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αυξήθηκαν κατά 9,5%, όπως επίσης τα προϊόντα μαγειρικής, ακολούθησαν τα γαλακτοκομικά με 7% και τα προϊόντα καθαρισμού για το σπίτι με 5,7%.

Οι μεγαλύτερες απώλειες σε επίπεδο όγκου καταγράφηκαν στα προϊόντα σπιτιού – της τάξεως του 6,5% – στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας κατά 5% ενώ κατά 1% υποχώρησαν οι συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας των τρόφιμων. Κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές μειώνουν μεν τις αγορές σε τρόφιμα όχι όμως στα ίδια επίπεδα με τις άλλες κατηγορίες, καθώς όπως είναι λογικό αποτελούν προϊόντα βασικής ανάγκης.

Είναι πάντως ενδεικτικό ότι σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες ,πτώση στις πωλήσεις σε επίπεδο τεμαχίων καταγράφεται σε όλες, πλην των συσκευασμένων τροφίμων, των σνακ και των μη αλκοολούχων ποτών.

Αναλυτικά, κατά 6,5% μειώθηκαν οι πωλήσεις σε όγκο των καθαριστικών σπιτιού και των προϊόντων για το σπίτι, 5,2% μειώθηκαν οι πωλήσεις σε όγκο των προϊόντων φροντίδας και ομορφιάς και 4,7% της προσωπικής υγιεινής.

Όσον αφορά ειδικά στα προϊόντα διατροφής, κατά 7,8% μειώθηκαν οι πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών, 5,2% των κατεψυγμένων τροφίμων και 4,9% των γαλακτοκομικών.