Σούπερ μάρκετ: Δε φαντάζεστε ποια προϊόντα αγόρασαν περισσότερο οι Έλληνες

Σούπερ μάρκετ: Σε μεγάλο νικητή της πανδημίας εξελίσσονται συγκεκριμένα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, προκαλώντας έκπληξη! Διαβάστε στο xristika.gr τι αγοράσαμε περισσότερο…

Η πανδημία άνοιξε την όρεξη των καταναλωτών για τοπικά προϊόντα τα οποία αύξησαν τη δύναμη τους στο καλάθι κατά 6 μονάδες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Αυτό προκύπτει από στοιχεία της Nielsen σύμφωνα με τα οποία διαφαίνεται μια τάση, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς όπου έχει δημιουργηθεί και το κίνημα των “locavore”, οι καταναλωτές να στρέφονται στα τοπικά προϊόντα.

Και όταν λέμε τοπικά προϊόντα, αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα γενικά και αόριστα.

Η επιλογή ενός τοπικού προϊόντος πηγαίνει σε επίπεδο περιοχής, δηλαδή προτιμούν Κρητικά, Ναξιώτικα, κ.λ.π. και ψάχνουν για μεγιστοποίηση της αξίας με την τιμή να παραμένει σημαντικός παράγοντας αλλά όχι ο μοναδικός.

Με απλά λόγια οι καταναλωτές αναζητούν φθηνότερες τιμές αλλά την ίδια ώρα εμφανίζονται διατεθειμένοι -όταν έχουν τη δυνατότητα- να πληρώσουν παραπάνω για κάτι που εγγυάται καλύτερη ποιότητα.

Αυτός ίσως να είναι ένας από τους βασικούς λόγους που καταγράφεται νέα υποχώρηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) και των προϊόντων που φέρουν το brand του σούπερ μάρκετ. Οι πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά 15,4% ενώ μόνο το 37% των καταναλωτών δηλώνει ότι επιλέγει πάντα PL.

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν είναι ευαίσθητοι στο θέμα των τιμών.

Αντιθέτως, σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen, όσο αβέβαιο είναι το περιβάλλον -η καταναλωτική εμπιστοσύνη έχει υποχωρήσει κατά 14 μονάδες μέσα στο 2020- τόσο υψηλότερη είναι η ευαισθησία στη μεταβολή των τιμών.

Το 66% των καταναλωτών δηλώνει πως γνωρίζει σχεδόν όλες τις τιμές των προϊόντων που αγοράζει, το 56% από 51% το 2019, αγοράζει τα απαραίτητα έχοντας μειώσει τις πολυτέλειες, ενώ το 16% αυτών, δηλαδή 2 μονάδες περισσότερο από το 2019, αγοράζει μεγαλύτερες ποσότητες ή πολυσυσκευασίες για να επωφεληθεί από τις προσφορές.

Από την άλλη πλευρά πάντως το ποσοστό των καταναλωτών που μετακινείται σε φθηνότερες μάρκες υποχώρησε πέρυσι στο 23% από 27% που ήταν το 2019.

Η ουσία για τους προμηθευτές και τους παραγωγούς προϊόντων είναι πως για κάθε 1% αύξηση της τιμής των βασικών ειδών που πωλούν τα σούπερ μάρκετ καταγράφεται μείωση 2,5% στον όγκο πωλήσεων.

Ο συγκεκριμένος δείκτης, που δείχνει πόσο αρνητικά μεταβάλλεται ο όγκος από μια μεταβολή στην τιμή, ήταν στο 3,2 κατά την προ covid περίοδο δείχνοντας ότι η εγχώρια αγορά είναι οριακά πιο ανελαστική σε σχέση με πριν.

Πάντως η προωθητική ένταση -δηλαδή το σύνολο των πωλήσεων που έγινε υπό προώθηση- μειώθηκε στο πρώτο lockdown. Στη μετά lockdown περίοδο στα τρόφιμα οι προωθητικές ενέργειες αγγίζουν το 39%.

Δηλαδή 4 στα 10 προϊόντα πωλούνται υπό προώθηση ενώ στα ποτά, αναψυκτικά, αφεψήματα, κ.λ.π. η προωθητική ένταση έφθασε στο 80,2% δηλαδή -3,3 μονάδες.

Σούπερ μάρκετ: Αυτά τα προϊόντα δεν θα ξαναδείτε στα καταστήματα

Τέλος εποχής για δεκάδες προϊόντα τα οποία αποσύρονται από τα ράφια και δεν θα τα ξαναδούμε. Διαβάστε στο xristika.gr τις εξελίξεις…

Τέλος μπαίνει από τις 3 Ιουλίου στα πλαστικά μία χρήσης, ενώ δρομολογείται ο περιορισμός των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2024, με στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Έτσι από την παραπάνω ημερομηνία καταργούνται 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης, σύμφωνα με την νομοθεσία που ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2020 με στόχο την μείωση των πλαστικών και του αντικτύπου που έχουν στο περιβάλλον.

Συγκεκριμένα πρόκειται για:

  • μπατονέτες
  • πλαστικά μαχαιροπίρουνα
  • πλαστικά πιάτα
  • πλαστικά καλαμάκια
  • πλαστικοί αναδευτήρες ποτών
  • πλαστικά στηρίγματα μπαλονιών εκτός από μπαλόνια για βιομηχανικές ή άλλες επαγγελματικές χρήσεις
  • περιέκτες τροφίμων κατασκευασμένοι από διογκωμένο πολυστυρένιο (φελιζόλ)
  • περιέκτες ποτών από διογκωμένο πολυστυρένιο (φελιζόλ), καθώς και τα καπάκια και τα καλύμματά τους και
  • κυπελάκια για ποτά από διογκωμένο πολυστυρένιο (φελιζόλ), καθώς και τα καπάκια και καλύμματά τους.
  • προϊόντα που κατασκευάζονται από οξοδιασπώμενη πλαστική ύλη.

Για τους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης η απαγόρευση χρήσης των ανωτέρω πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης ισχύει από την 1η Φεβρουαρίου 2021.

Επίσης, από 3 Ιουλίου 2021 προβλέπεται υποχρεωτική σήμανση συσκευασίας των ακόλουθων πλαστικών προϊόντων:

  • Σερβιέτες υγιεινής, ταμπόν και εφαρμογείς ταμπόν
  • Υγρά μαντηλάκια
  • Προϊόντα καπνού με φίλτρο και φίλτρα για χρήση σε συνδυασμό με προϊόντα καπνού
  • Κυπελάκια για ποτά.

Με τον τρόπο αυτό ενημερώνεται ο καταναλωτής για :

  • τις κατάλληλες επιλογές διαχείρισης του προϊόντος ως αποβλήτου ή τους τρόπους διάθεσης αποβλήτων που πρέπει να αποφεύγονται για το συγκεκριμένο προϊόν σύμφωνα με την ιεράρχηση των αποβλήτων και
  • την παρουσία πλαστικών υλών στο προϊόν και τις επακόλουθες αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την απόρριψη στο περιβάλλον.

Σούπερ μάρκετ: Γιατί δεν έχουν παράθυρα

Πολλοί από εμάς σίγουρα δεν το έχουν παρατηρήσει, όμως στα περισσότερα Σούπερ μάρκετ δεν υπάρχουν καθόλου παράθυρα ή υπάρχουν ελάχιστα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Δείτε την απάντηση στο xristika.gr.

Οι αγορές από ένα σούπερ μάρκετ για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού αποτελούν σχεδόν καθημερινή συνήθεια, καθώς σχεδόν κάθε μέρα προκύπτουν νέες ανάγκες για προμήθειες με είδη πρώτης ανάγκης.

Εφόσον, σίγουρα έχετε επισκεφτεί πολλές φορές το σούπερ μάρκετ που σας εξυπηρετεί, πόσες φορές έχετε παρατηρήσει ότι στα περισσότερα από αυτά δεν υπάρχουν καθόλου παράθυρα; Και πόσες φορές αναρωτηθήκατε ποιος είναι ο λόγος πίσω από αυτήν τη λογική;

Η έλλειψη παραθύρων αποτελεί στοιχείο της ψυχολογίας των λιανικών αγορών, όπου οι επιχειρηματίες προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι αισθάνονται άνετα να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλά καταστήματα έχουν δάπεδα με πλακάκια, τα οποία προκαλούν θόρυβο στα καροτσάκια, αναγκάζοντας κατά κάποιον τρόπο τους αγοραστές να επιβραδύνουν ενστικτωδώς και να περιηγηθούν περισσότερο. Το ίδιο ισχύει και για την δυνατή μουσική με ρυθμό που μπορεί να παίζουν κάποια από αυτά, ώστε να κάνει τους αγοραστές να νιώθουν γεμάτοι ενέργεια και θέληση να ξοδέψουν.

Στην περίπτωση των παραθύρων, τα καταστήματα λειτουργούν ως ένα είδος «φούσκας» όπου οι αγοραστές δεν θα παρατηρήσουν τις κακές καιρικές συνθήκες ή το σκοτάδι έξω. Όσο περισσότερο ψωνίζουν, τόσο περισσότερο ξοδεύουν.

Υπάρχουν, ωστόσο, και πρακτικά ζητήματα.

Όπως τα μεγάλα παράθυρα που αφήνουν το φως του ήλιου να εισχωρήσει στο χώρο μπορούν να προκαλέσουν ξεθώριασμα στις συσκευασίες, κάνοντάς τες να φαίνονται φθαρμένες στους καταναλωτές. Η ανταλλαγή πολύτιμων χώρων τοίχου για παράθυρα θα μείωνε, επίσης, τον αριθμό των ραφιών και έτσι και των προϊόντων που διατίθενται στους αγοραστές.