Σούπερ μάρκετ: Αυτοί είναι οι «πρωταθλητές» – Δείτε ποιο προϊόν πουλήθηκε περισσότερο

Σούπερ μάρκετ: Τι αγόρασαν περισσότερο οι Έλληνες το 2020. Το προϊόν που μπήκε στη ζωή μας και δύσκολα θα βγει. Η… έκπληξη με τα κατεψεγμένα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

«Πρωταθλήτρια» στην αύξηση των πωλήσεων κατεψυγμένων τροφίμων και αντιβακτηριδιακού τζελ αναδείχθηκε η Ελλάδα στην Ευρώπη το 2020, κατηγορίες οι οποίες διατηρούν τη δυναμική τους, η οποία για τα μεν κατεψυγμένα τρόφιμα προϋπήρχε της πανδημίας, για το δε αντιβακτηριδιακό τζελ μπήκε στη ζωή μας τον περασμένο Φεβρουάριο και μάλλον θα αργήσει να βγει.

Την ίδια ώρα φαίνεται να μειώνονται οι πωλήσεις σε ποτά, αποτέλεσμα κυρίως της επανεκκίνησης της εστίασης, ενώ γενικότερα η αγορά αναμένει μείωση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, απόρροια δύο παραγόντων: της ανακατανομής των δαπανών και σε άλλες αγορές και της μείωσης των διαθέσιμων εισοδημάτων ή της εκτίμησης για μείωσή τους από το φθινόπωρο και μετά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI σε επτά ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Γερμανία, Ολλανδία και Ελλάδα) στην Ελλάδα καταγράφηκε το 2020 η μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις κατεψυγμένων τροφίμων (17,6%) και ακολούθησαν το Ηνωμένο Βασίλειο (15,7%) και η Ολλανδία (14%).

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η άνοδος στις πωλήσεις κατεψυγμένων τροφίμων ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2015, μία ακόμη συγκυρία πολύ μεγάλης προσέλευσης στα σούπερ μάρκετ, όταν οι καταναλωτές υπό τον φόβο των συνεπειών των capital controls προμηθεύτηκαν μεγάλες ποσότητες συγκεκριμένων κατηγοριών τροφίμων, μεταξύ αυτών και κατεψυγμένων.

Ήταν η εποχή άλλωστε που είχαν «ξεπουλήσει» και οι καταψύκτες, για τη συντήρηση όλων αυτών των κατεψυγμένων τροφίμων που αγοράστηκαν υπό τον μαζικό πανικό.

Η Ελλάδα είναι επίσης «πρωταθλήτρια» στην αύξηση πωλήσεων αντιβακτηριδιακού τζελ, καθώς αυτές ενισχύθηκαν το 2020 κατά 2.228%! Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι η κατηγορία αποτέλεσε σημαντική πηγή ενίσχυσης του τζίρου για πολλές μεταποιητικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίες ξεκίνησαν να παράγουν αυτό το προϊόν μόλις την περασμένη άνοιξη, μετά την εκδήλωση της πανδημίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «Παπουτσάνης».

Σούπερ μάρκετ: Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Την εβδομάδα που τελείωσε στις 6 Ιουνίου 2021 οι πωλήσεις σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένες κατά 6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2020, με την κατηγορία των τροφίμων να καταγράφει αύξηση πωλήσεων κατά 3%, των ειδών νοικοκυριού και των ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς να καταγράφουν αύξηση 12% και 15% αντιστοίχως και των ειδών bazaar κατά 51%. Στην κατηγορία πάντως των αλκοολούχων ποτών καταγράφεται μείωση των πωλήσεων από τα σούπερ μάρκετ κατά 6% και των γαλακτοκομικών κατά 1%.

Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι πληθωριστικές πιέσεις, σε γαλακτοκομικά (αύξηση τιμών με βάση τα στοιχεία από τα σούπερ μάρκετ κατά 2%), συσκευασμένα τρόφιμα (2%), αναψυκτικά (3%), αλκοολούχα ποτά (2%), είδη νοικοκυριού (4%).

Δεδομένων πάντως των ανατιμήσεων οι οποίες επίσης θα συμβάλλουν στο «ψαλίδισμα» των διαθέσιμων προς κατανάλωση εισοδήματος, οι αναλυτές της αγοράς αναμένουν και για αυτόν τον λόγο μείωση των πωλήσεων.

Τρόπος ενίσχυσής τους αποτελούν οι προωθητικές ενέργειες, οι οποίες βρίσκονται σε ανοδική πορεία, μετά την υποχώρησή τους το 2019. Τα στοιχεία της Nielsen για το πρώτο τετράμηνο του 2021 δείχνουν ότι το 62,2% των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων διατέθηκαν σε προσφορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν 60,5%.

Σούπερ μάρκετ: Έξαλλοι οι πελάτες με τις εικόνες στα ράφια

«Φωτιά» έχει πάρει το καλάθι της νοικοκυράς. Αυξήσεις σε τρόφιμα και βασικά αγαθά. Παγκόσμιο το φαινόμενο και στην Ελλάδα εκφράζονται φόβοι ότι τα δύσκολα έρχονται. Ποια προϊόντα αυξήθηκαν κατακόρυφα προκαλώντας εκνευρισμό στους καταναλωτές. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Oι ανατιμήσεις στην αγορά έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητές και επηρεάζουν αρνητικά τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών.

Το θέμα των αυξήσεων δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, αλλά παγκόσμιο και εκφράζεται από πολλούς, ο φόβος ότι ο πληθωρισμός θα είναι το νέο μεγάλο πρόβλημα της παγκόσμιας οικονομίας.

Η Ελλάδα, όπως φάνηκε και από τα στοιχεία του δείκτη τιμών καταναλωτή, που δόθηκαν στην δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα από την ΕΛΣΤΑΤ, εμφάνισε τον Μάιο θετικό πληθωρισμό, μετά από 13 συνεχείς μήνες που είχε αρνητικό πρόσημο.

Το ιδιαίτερα ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι οι αυξήσεις εντοπίζονται σε είδη πρώτης ανάγκης. Ακόμη πιο ανησυχητικό όμως είναι το γεγονός ότι πολλοί παραγωγοί και προμηθευτές δηλώνουν ότι μέχρι σήμερα έκαναν σοβαρές προσπάθειες, ώστε να απορροφήσουν την όποια αύξηση του κόστους, αλλά πλέον αυτό δεν είναι εφικτό.

Σούπερ μάρκετ: Αυξήσεις σε πρώτες ύλες και μεταφορικά

Σημειώνουν ότι οι διεθνείς αυξήσεις στις πρώτες ύλες και στα μεταφορικά συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό και ως εκ τούτοι είναι αδύνατο κάποιος να μην μετακυλήσει τις αυξήσεις αυτές στο τελικό προϊόν.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζονται σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων που εκτείνεται από τα τρόφιμα και τα καταναλωτικά είδη μέχρι τα οικοδομικά υλικά και τις ζωοτροφές.

Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για σωρευτικές αυξήσεις που θα δούμε το επόμενο διάστημα, κυρίως στα ράφια των σούπερ μάρκετ και θα εντοπίζονται στο κρέας, τα όσπρια, τα έλαια, είδη παιδικής φροντίδας, ζάχαρη, τα βρεφικά γάλατα, στα εισαγόμενα τυριά και στα αρωματικά χώρου κ.α.

Αυξήσεις παρατηρούνται εδώ και καιρό στο αλουμίνιο, το σίδερο, πάνω από 30%, αλλά και στα λιπάσματα και στις ζωοτροφές που φτάνουν έως και το 40%.

Σούπερ μάρκετ: Έπεσαν τα πρώτα πρόστιμα στα Σούπερ μάρκετ

Στο υπουργείο Ανάπτυξη υπάρχει εύλογη ανησυχία και ήδη το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε ήδη πρόστιμα για υπερβολικό κέρδος σε βασικά καταναλωτικά αγαθά σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως γνωστοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης με ανάρτησή του στο twitter, στέλνοντας παράλληλα ξεκάθαρο μήνυμα στην αγορά να μην σπεύσει να εκμεταλλευθεί τη διεθνή συγκυρία.

«Σε εφαρμογή της διατάξεώς για το υπερβολικό κέρδος εν μέσω πανδημίας υπέγραψα πρόστιμα σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ που η Δ.Ι.Μ.Ε.Α. εντόπισε να παρανομούν. Εν μέσω των Διεθνών Ανατιμήσεων θέλω να στείλω ένα σαφές μήνυμα προς όλους να μην σπεύσουν να εκμεταλλευθούν την συγκυρία», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αδ. Γεωργιάδης.

Από πλευρά της πάντως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά και όπως σημειώνουν αξιωματούχοι της, θα επέμβει μόνο σε περίπτωση που υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για συντονισμένες ή μονομερείς ενέργειες που έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών.

Σούπερ μάρκετ: «Πονοκέφαλος» και για την κυβέρνηση

Η απότομη άνοδος του πληθωρισμού στην ΕΕ, στο 2% για τον Μάιο, παρά τα συγκυριακά της χαρακτηριστικά, έχει αρχίσει να ανησυχεί πλέον και το υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο για τις τιμές στα ράφια, αλλά και για την στάση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και τις αγορές μέσω του PEPP, αν όχι άμεσα, μετά τον Σεπτέμβριο.

Έντονή ανησυχία για αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων τους επόμενους μήνες καταγράφουν σε μελέτες τους το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Το ΙΕΛΚΑ διαπιστώνει ενδείξεις για αυξητικές πιέσεις στους δείκτες τιμών καταναλωτή και αυξήσεις της τελικής τιμής καταναλωτή για τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά.

Συγκεκριμένα, τους πρώτους μήνες του έτους κινούνται ανοδικά οι τιμές που καταβάλλουν οι παραγωγοί όταν αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες για τη γεωργική – κτηνοτροφική παραγωγή.

Παράλληλα, ανησυχητικά μηνύματα έρχονται από τους διεθνείς δείκτες. Ο δείκτης πρώτων υλών τροφίμων και ποτών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου καταγράφει σε μόλις έναν χρόνο άνοδο άνω του 30%.