Σούπερ μάρκετ: Τα κόλπα πολυεθνικών για να πωλούν ακριβά. Πώς κοροϊδεύουν τους καταναλωτές. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Με πρόστιμα στις δύο μεγαλύτερες εταιρείες στον κλάδο των καταναλωτικών ειδών, τη Unilever και την Procter & Gamble, κήρυξε την έναρξη του «πολέμου» στις πολυεθνικές το υπουργείο Ανάπτυξης, «πόλεμος» που είχε προαναγγελθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό πριν από μερικές εβδομάδες με την περίφημη φράση περί «μπανανίας».
Τα πρόστιμα, από 1 εκατ. ευρώ σε καθεμία από τις δύο εταιρείες, επιβλήθηκαν για την παραβίαση της νομοθεσίας περί πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους σε πάνω από 100 κωδικούς προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων απορρυπαντικών, καθαριστικών σπιτιού και ειδών ατομικής υγιεινής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τελική ευθεία βρίσκεται ο έλεγχος των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης σε πέντε ακόμη πολυεθνικές εταιρείες και αναμένεται η ανακοίνωση νέων προστίμων το προσεχές διάστημα.
Σε αυτές αναμένεται να συγκαταλέγονται και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων.
«Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και τα πρόστιμα θα επιβάλλονται χωρίς δισταγμό. Η μάχη με την ακρίβεια είναι συνεχής και διαρκής. Δεν εφησυχάζουμε», τόνισε χαρακτηριστικά χθες ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Σκρέκας.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Unilever εκφράζει τη διαφωνία της για τη μεθοδολογία υπολογισμού του προστίμου και ως εκ τούτου θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ενώ υποστηρίζει ότι δεν έχει μετακυλήσει μεγάλο ποσοστό τού επιπλέον κόστους παραγωγής και λειτουργίας της, εις βάρος της κερδοφορίας της.
Αναφέρει πάντως ότι θα συμμετάσχει με πάνω από 80 κωδικούς προϊόντων από όλες τις κατηγορίες της στην πρωτοβουλία «μόνιμη μείωση τιμής» (πρόκειται για το μέτρο μείωσης τιμής 5% και άνω για τουλάχιστον έξι μήνες).
Πηγές της εταιρείας έκαναν λόγο για «προειλημμένη απόφαση», καθώς, όπως επισημαίνουν στην «Καθημερινή», της δόθηκαν μόνο πέντε ημέρες για να απαντήσει στις παρατηρήσεις του υπουργείου Ανάπτυξης – ενώ σε άλλη πολυεθνική δόθηκαν 30 ημέρες– και όταν η Unilever έστειλε την πολυσέλιδη ένστασή της, αυτή απορρίφθηκε από το υπουργείο μετά μόλις τρεις ώρες.
Η αμφισβήτηση του τρόπου υπολογισμού του προστίμου δεν προέρχεται μόνο από τη Unilever. Μάλιστα, όπως έχει γράψει ήδη η «Καθημερινή», δεν αποκλείεται να υπάρξει από μία ή και περισσότερες πολυεθνικές προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Η δυσαρέσκεια προς την κυβέρνηση εκδηλώνεται από πολυεθνικές που έχουν και παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα, με «προειδοποιήσεις» περί αποεπένδυσης από τη χώρα, προσθέτοντας ανεπισήμως ότι «εάν η κυβέρνηση επιθυμεί να πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές τα προϊόντα των πολυεθνικών, να μειώσει το εργατικό κόστος».
Θα πρέπει, βεβαίως, να σημειωθεί ότι αρκετά από τα προϊόντα των δύο πολυεθνικών δεν παράγονται στην Ελλάδα, με μία εκ των δύο να έχει μόνο εμπορική δραστηριότητα στη χώρα. Συχνό επιχείρημα των πολυεθνικών για τις υψηλές τιμές στην Ελλάδα είναι ότι τα προϊόντα που πωλούνται εδώ είναι υψηλότερης ποιότητας από τα αντίστοιχα σε άλλες χώρες και για αυτό είναι ακριβότερα.
Πέρα, βεβαίως, από την πραγματικότητα του υψηλού εργατικού κόστους που μπορεί να υπάρχει στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες, το κόστος των πωλούμενων μπορεί να ανεβαίνει και τεχνηέντως από τις ίδιες τις εταιρείες, έτσι ώστε να δικαιολογούν τις αυξήσεις στις τιμές λιανικής. Ποιες είναι οι συνηθέστερες πρακτικές;
Οι μητρικές επιβάλλουν στις θυγατρικές τους πολύ υψηλά δικαιώματα χρήσης των σημάτων (royalties), οι θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και επίσης οι μητρικές δανείζουν τις θυγατρικές με πολύ υψηλά επιτόκια.
Το εάν οι παραπάνω πρακτικές θυμίζουν κάπως τη φράση «βγάζω τα λεφτά από τη μία τσέπη και τα βάζω στην άλλη» είναι κάτι που κανονικά πρέπει να εντοπίζεται στο πλαίσιο των ελέγχων –ελέγχων φορολογικών– για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
Καθοριστικό ρόλο στις αποφάσεις πολυεθνικών εταιρειών να τιμολογούν υψηλότερα τα προϊόντα τους στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες διαδραματίζει το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις αποτελούν ολιγοπώλια, δεν υπάρχει δηλαδή στην πραγματικότητα μεγάλος ανταγωνισμός, δεν υπάρχει σημαντική εγχώρια παραγωγή, ενώ σε κάποιες κατηγορίες είναι πολύ χαμηλή η διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι οι κατηγορίες των απορρυπαντικών και του βρεφικού γάλακτος.
Οι δύο εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν χθες τα πολύ υψηλά πρόστιμα είναι οι ίδιες για τις οποίες είχε κάνει συγκριτική έρευνα τιμών η Επιτροπή Ανταγωνισμού στις αρχές της άνοιξης, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι πωλούν στην Ελλάδα τα απορρυπαντικά τους κατά 113,92% έως 361% ακριβότερα σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε. που είναι η Ιρλανδία, με φθηνές επίσης χώρες –με βάση και την αγοραστική δύναμη– να είναι η Σουηδία και η Γερμανία.
Κάτι που, αν μη τι άλλο, έρχεται να επιβεβαιώσει ότι μπορούν –εάν το θέλουν πραγματικά– υπουργείο Ανάπτυξης και Επιτροπή Ανταγωνισμού να κάνουν τη δουλειά τους στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους με κοινό στόχο την ομαλή λειτουργία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η P&G συμμετέχει ήδη στην πρωτοβουλία για τη μόνιμη μείωση τιμής με 71 κωδικούς, ενώ στην ίδια πρωτοβουλία θα συμμετάσχει, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Καθημερινής», και η Unilever.
Η μη συμμετοχή της τελευταίας μέχρι τώρα σχετιζόταν, σύμφωνα με πηγές από την εταιρεία, με το γεγονός ότι δεν είχαν ολοκληρωθεί οι σχετικές ασκήσεις – υπολογισμοί για τους κωδικούς που θα επιλεγούν.
Μεγαλύτερη διαφάνεια στα φορολογικά στοιχεία των θυγατρικών εταιρειών πολυεθνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα φιλοδοξεί να επιφέρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που κατατέθηκε χθες στη Βουλή και με το οποίο ενσωματώνεται στην εθνική νομοθεσία η κοινοτική οδηγία 2021/2101.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι θα καταχωρίζεται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) η δήλωση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών με έδρα σε τρίτες χώρες.
Ανάλογη υποχρέωση θα έχουν μεσαίες και μεγάλες θυγατρικές επιχειρήσεις πολυεθνικών που ελέγχονται από τελική μητρική επιχείρηση, η οποία έχει ενοποιημένα έσοδα άνω των 750 εκατ. ευρώ.
Αυξάνονται στα ράφια του σούπερ μάρκετ τα προϊόντα με «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Στόχος οι 500 κωδικοί. Τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί μέχρι τώρα το 2023 ανέρχονται σε 5,5 εκατ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης διενεργεί ελέγχους σε πάνω από 5.000 κωδικούς προϊόντων. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
«Σάρκα και οστά» παίρνουν τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης στη μάχη κατά της ακρίβειας, με άμεσο στόχο τη στήριξη της ελληνικής οικογένειας απέναντι στην πληθωριστική κρίση.
Οι καταναλωτές βρίσκουν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ την ειδική σήμανση για τα προϊόντα που θα έχουν για έξι μήνες έκπτωση ενώ, σύμφωνα με τα διαθέσιμα μέχρι τώρα στοιχεία, 300 κωδικοί συμμετέχουν στη νέα πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής», με μειώσεις που ξεκινούν από 5% και φτάνουν έως και 23%.
«Με την πρωτοβουλία ”Μόνιμη μείωση τιμής” επιδιώκουμε τη σταθερή μείωση των τιμών στο ράφι, σε είδη βασικής ανάγκης για τα νοικοκυριά. Συνεχίζουμε την προσπάθεια στήριξης της ελληνικής οικογένειας απέναντι στην ακρίβεια, υλοποιώντας μέτρα πρωτοποριακά σε όλη την Ευρώπη.
Παράλληλα, δημιουργούμε συνθήκες άμεσης ενίσχυσης του υγιούς ανταγωνισμού ενώ συνεχίζουμε τους εντατικούς ελέγχους για την πάταξη της αισχροκέρδειας» δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Ο υπουργός ανάπτυξης δήλωσε ότι παρά τις υψηλές τιμές υπάρχουν προσφορές και κάλεσε τους καταναλωτές να χρησιμοποιήσουν το εργαλείο του e-katanalotis, το οποίο εμφανίζει τις τιμές των προϊόντων σε πραγματικό χρόνο.
Παράλληλα, ο ίδιος υπογράμμισε πως γίνεται έλεγχος στις πολυεθνικές επιχειρήσεις για τα περιθώρια κέρδους τους ενώ διεξάγεται και μελέτη για να διαπιστωθεί σε ποια προϊόντα, που πωλούνται στην ελληνική αγορά, υπάρχει μεγάλη διαφορά στο ράφι σε σχέση με τις άλλες χώρες της ΕΕ.
Σημειώνεται ότι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί μέχρι τώρα το 2023 ανέρχονται σε 5,5 εκατ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης διενεργεί ελέγχους σε πάνω από 5.000 κωδικούς προϊόντων.
Την ίδια ώρα, η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών είναι μικρή ωστόσο, διάχυτη είναι η αισιοδοξία του υπουργείου Ανάπτυξης για διεύρυνση της λίστα τις επόμενες εβδομάδες και περαιτέρω αύξηση των κωδικών.
«Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τους 500 κωδικούς» ανέφερε σε δηλώσεις του ο υπουργός κ. Σκρέκας.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων εκφράζει την αισιοδοξία του ότι ο στόχος που έχει θέσει το Υπουργείο για τους 500 κωδικούς θα ξεπεραστεί κατά πολύ.
Συγκεκριμένα, τονίζει ότι «είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι οι κωδικοί αυξάνονται συνεχώς γεγονός που αποδεικνύει την θετική στάση των επιχειρήσεων.
Δεδομένου ότι όσες επιχειρήσεις συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης, αναμένουμε μεγαλύτερη συμμετοχή τόσο από ελληνικές όσο και από πολυεθνικές το επόμενο διάστημα.
Ο υπουργός έχει βάλει τον πήχη στους 500 κωδικούς. Λογικά ο στόχος αυτός θα ξεπεραστεί κατά πολύ».
Την ίδια ώρα το οργανωμένο λιανεμπόριο, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά είναι έτοιμο να αναλάβει κάθε πρωτοβουλία που του αναλογεί στο πλαίσιο της εφαρμογής της νομοθεσίας.
Στο πλαίσιο αυτό, τα σούπερ μάρκετ έχουν προμηθευτεί τα ειδικά σήματα τα οποία τοποθετούν σταδιακά στα καταστήματα προκειμένου να ενημερώνονται οι καταναλωτές.
«Οτιδήποτε θεσμοθετήσει η πολιτεία για το καλό των καταναλωτών, όλες οι επιχειρήσεις των σούπερ μάρκετ θα το εφαρμόσουν» επισημαίνει ο κ. Πεταλάς και συμπληρώνει ότι η Ένωση ενθαρρύνει οποιαδήποτε τέτοια πρωτοβουλία.
«Το μόνο που ζητάμε είναι να γίνεται με έναν αποτελεσματικό τρόπο και όχι ιδιαίτερα γραφειοκρατικό που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας αλλά και σε λάθη ενδεχομένως» επισημαίνει.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα μέχρι τις 23 Οκτωβρίου στοιχεία, οι εταιρείες που συμμετέχουν στο μέτρο είναι οι ακόλουθες:
Ολυμπος (19 κωδικοί),
Γιώτης (23 κωδικοί),
Μύλοι Λούλη (12 κωδικοί),
Τρίκκη (6 κωδικοί),
Numil Hellas (17 κωδικοί),
Παλίρροια (12 κωδικοί),
Χαλβατζής Μακεδονική (2 κωδικοί),
Βιολάντα (8 κωδικοί),
Καραμολέγκος (2 κωδικοί),
Multi Foam (4 κωδικοί),
Euricom (2 κωδικοί),
Procter & Gamble (71 κωδικοί),
Melinda (2 κωδικοί),
Arla (7 κωδικοί),
Μανδρέκας (2 κωδικοί),
Flos (4 κωδικοί), Δέλτα (20 κωδικοί).
Τα προϊόντα τα οποία αφορούν οι μειώσεις τιμών είναι, μεταξύ άλλων, αλεύρι, αλλαντικά, μέλι γάλα, μπισκότα, ρύζι, τυριά, γιαούρτι, έτοιμα γεύματα, βρεφικές τροφές, χυμοί & ροφήματα είδη ατομικής υγιεινής και απορρυπαντικά.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.
Επίσης, ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που θα φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν στη διάθεσή τους 25 ημέρες από τη στιγμή που ο προμηθευτής θα τους γνωστοποιήσει τη μείωση τιμής για να τοποθετήσουν το ειδικό ταμπελάκι στο ράφι.
Σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων είναι η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ).
Σε ό,τι αφορά τα άλλα μέτρα τα οποία θα αρχίσουν να εφαρμόζονται άμεσα, τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής αφορά βασικά προϊόντα. Η υποχρέωση αφορά 59 κατηγορίες προϊόντων.
Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής θα αποστέλλονται στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη ΔΙΜΕΑ.
Επίσης, οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ενδεικτικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.
Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis, είτε στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…