Σούπερ μάρκετ: Οι τιμές στα τρόφιμα σταθεροποιούνται αλλά δεν μειώνονται. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι κολοσσοί όπως Unilever και Nestle θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε προσφορές για να προσελκύσουν εκ νέου το καταναλωτικό κοινό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων και άλλων καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης πλησιάζουν στο τέλος τους εκτιμά η αρθρογράφος του Bloomberg Άντρεα Φέλστεντ επικαλούμενος τις μεγάλες εταιρείες του λιανεμπορίου και τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών.
Μια τέτοια εξέλιξη θα παρέχει φυσικά ανακούφιση στους καταναλωτές, αλλά για τα σούπερ μάρκετ και τους κατασκευαστές θα σημαίνει μια σειρά καινούργιων προκλήσεων.
Για παράδειγμα, η Unilever υπογράμμισε ότι βρέθηκε αντιμέτωπη με αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ το β’ εξάμηνο της περιόδου 2023/2023 έναντι 1,6 δισ. ευρώ του α’ εξάμηνο της ίδιας περιόδου.
Μία από τις πρώτες ύλες αυτές ήταν το φοινικέλαιο, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραγωγή προϊόντων προσωπικής φροντίδας, ομορφιάς και καθαρισμού.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πρώτες ύλες, όπως το κακάο, η ζάχαρη και ο καφές robusta, οι οποίες παραμένουν ακριβές. Όσον αφορά το καλάθι των γεωργικών προϊόντων της Nestle, το κόστος είναι κατά μέσο όρο 29% υψηλότερο σε σχέση με την περίοδο 2015 – 2019.
Υπάρχουν, παράλληλα, και ερωτήματα όσον αφορά την αυξομείωση των τιμών των σιτηρών, οι οποίες μπορεί να καταγράψουν σημαντική αύξηση λόγω της ακύρωσης της συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας.
Παρά τις πιέσεις αυτές, οι σημαντικές αυξήσεις με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι καταναλωτές, θα μειωθούν.
Οι επιπτώσεις στην κερδοφορία των εταιρειών από τις υψηλότερες τιμές οφείλονταν σε μέτρα τα οποία έχουν ήδη ληφθεί.
Σύμφωνα με την αρθρογράφο Άντρεα Φέλστεντ, οποιεσδήποτε ανακατατάξεις στις τιμές θα περιοριστούν στο προσεχές μέλλον.
Τη στιγμή που οι τιμές έχουν αυξηθεί, ο αριθμός των προϊόντων τα οποία έχουν πωληθεί έχει μειωθεί, αφού οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε φθηνότερα brands ή προτιμούν φθηνότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως Aldi και Lidl.
Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να περιοριστεί, με την Unilever να τονίζει πως παρατηρεί ανάκαμψη των πωλήσεων σε ορισμένους τομείς, λόγω της άρσης των πληθωριστικών πιέσεων.
Μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, αρκετοί ήταν οι καταναλωτές οι οποίοι δεν επέστρεψαν στα γνωστά ονόματα της αγοράς και συνέχισαν να αγοράζουν μάρκες των σούπερ μάρκετ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ειδικές προσφορές με στόχο την αύξηση της ζήτησης.
Σύμφωνα με την Φέλστεντ, υπάρχουν σημάδια πως αυτό λαμβάνει χώρα και πάλι. Στη Βρετανία, τα deals τέτοιου είδους κατέγραψαν αύξηση για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2021, βάσει ανάλυσης της εταιρείας Kantar.
Εταιρείες όπως Danone και Nestle, παράλληλα, έχουν αυξήσει τις προσφορές, προσπαθώντας να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στις μάρκες τους.
Δεδομένης της μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων, πολλά σούπερ μάρκετ όπως η βρετανική αλυσίδα Tesco, προσπαθούν να ασκήσουν πιέσεις στους προμηθευτές για μείωση των τιμών έτσι ώστε να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Πριν δύο χρόνια, η Walmart είχε αναφέρει πως θα χρησιμοποιήσει το μέγεθός της για να αντισταθεί στην αυξητική τάση των τιμών, κάτι το οποίο είναι πιθανό πως θα συνεχίσει να κάνει, έτσι ώστε να συγκρατήσει το ποσοστό των καταναλωτών τους οποίες προσέλκυσε κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Στη Γαλλία, η Carrefour έχει αρχίσει να επεκτείνεται στην εγχώρια αγορά, εξαγοράζοντας τις μάρκες Cora και Match από τον όμιλο Louis Delhaize για 1,05 δισ. ευρώ.
Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η αύξηση των τιμών αποτελεί πρόβλημα, αλλά ο αποπληθωρισμός και η μείωση των τιμών σημαίνουν πως οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να ανταγωνιστούν η μία την άλλη πολύ πιο σκληρά για να προστατεύσουν την κερδοφορία τους.
Στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές αγορές της Βρετανίας και της Γαλλίας, οι αλυσίδες αυτές χρειάζονται μικρότερους «παίκτες» της αγοράς από τους οποίους θα μπορούν να αρπάξουν μερίδιο.
Στη Γαλλία, ο παίκτης αυτός είναι η Casino Guichard Perrachon η οποία αποκάλυψε καθαρές ζημιές του 1,3 δισ. και χρειάστηκε να διασωθεί από τον Τσέχο επενδυτή Ντάνιελ Κρετίνσκι.
Στη Βρετανία, οι Tesco και Sainsbury’s μπορούν να «επιλέξουν» από τις υπερχρεωμένες Asda, Morrison’s, Iceland και Waitrose.
Τέλος, εταιρείας όπως Aldi και Lidl θα προσπαθήσουν να μη χάσουν μερίδιο των πελατών τους οποίους προσέλκυσαν κατά τη διάρκεια της κρίσης κόστους διαβίωσης.
Αυτό, σύμφωνα με την αρθρογράφο, είναι κάτι το εξαιρετικά σημαντικό αφού, αν και οι καταναλωτές μπορεί να βλέπουν «φως στο τούνελ» όσον αφορά τον πληθωρισμό, για τις εταιρείες, ο ανταγωνισμός μόλις ξεκίνησε.
Σούπερ μάρκετ: Αδιανόητο αυτό που συμβαίνει – Δείτε τι σταμάτησαν να αγοράζουν οι Έλληνες
Μεγάλη αύξηση έχουν καταγράψει το τελευταίο διάστημα οι τιμές στα δημητριακά, στις μπάρες και στα μπισκότα με αποτέλεσμα πολλοί να περιορίζουν την κατανάλωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα δημητριακά κατέγραψαν αύξηση 13,8% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο.
Ωστόσο σύμφωνα με τον ΙΝΚΑ μόνο το τελευταίο 6μηνο έχουν αυξηθεί 20%.
Αρκετοί καταναλωτές προτιμούν να φτιάχνουν μπάρες και μπισκότα μόνοι τους στο σπίτι. Αφενός τα θεωρούν πιο υγιεινά διότι δεν περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, αφετέρου είναι πιο οικονομικά.
Ενδεικτικά τιμές σε δημητριακά, μπάρες και μπισκότα:
Νιφάδες βρώμης (500γρ) ξεκινούν από 2,73 ευρώ και ξεπερνούν τα 5 ευρώ
Δημητριακά απλά (500γρ) 4,58 ευρώ
Δημητριακά σοκολατένια τα 375γρ 4,57 ευρώ τα 500γρ 5,44 ευρώ
Δημητριακά με φρούτα (600 γρ) 6,83 ευρώ
Μπάρες Δημητριακών 3,80 ευρώ
Μπάρες με μουσλι με μέλι 3,85 ευρώ
Μπάρες πρωτεΐνης η τιμή ξεκινά απο 3 ευρώ και πάνω η μία μπάρα
Μπισκότα οικογενειακή συσκευασία (3x225gr) είναι στα 2,90 ευρώ
Μπισκότα με Επικάλυψη Σοκολάτα Γάλακτος (2x200gr) κοστίζουν 3,47 ευρώ
Μπισκότα Χωρίς προσθήκη ζάχαρης (225gr) 1,34 ευρώ
Digestive Μπισκότα (2x250gr) 3,34 ευρώ
Μπισκότα Γεμιστά με Βανίλια (3x154gr) 4,14 ευρώ
Τέλος, σημειώνεται ότι σε τουλάχιστον 200 προϊόντα έρχονται νέες αυξήσεις τον Ιούνιο που θα φτάσουν μεσοσταθμικά το 6%, ενώ συνολικά από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά.
Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η αλήθεια – Έτσι μας κλέβουν μπροστά στα μάτια μας
Μπορεί όλοι να πιστεύουμε πως ο πληθωρισμός ευθύνεται για την μεγάλη τιμή στα προϊόντα ωστόσο η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Chobani, Χαμντί Ουλουκάγια – που σύστησε το «Greek yoghurt» στους Αμερικανούς – χαρακτηρίζει την επιμονή του πληθωρισμού τροφίμων «ανησυχητική».
Κι αυτό γιατί ενώ οι τιμές των πρώτων υλών έχουν μειωθεί σημαντικά, οι αντίστοιχες στα τρόφιμα παραμένουν στα ύψη.
Νομίζω πως οι παραγωγοί τροφίμων πρέπει να έχουν μεγαλύτερη συνείδηση για το ότι οι άνθρωποι δυσκολεύονται να αγοράσουν τρόφιμα, τονίζει, ενώ «διερωτάται» αν οι εταιρείες αυτές υποκύπτουν στις πιέσεις της χρηματοπιστωτικής αγοράς που απαιτούν να παρουσιάζουν διαρκώς ανάπτυξη και «δυνατά» νούμερα.
Ο Χαμντί Ουλουκάγια αποδίδει την επιμονή του πληθωρισμού εν πολλοίς σε εταιρικές αποφάσεις:
«Προφανώς και θα μετακυλήσετε κάποιες από τις αυξήσεις στις τιμές στους πελάτες, όταν όμως οι τιμές υποχωρούν αυτό δεν αποτυπώνεται στις τιμές των προϊόντων», τονίζει στο ενημερωτικό δελτίο Before the Bell του CNN.
Σημειώνεται πως την ώρα που οι πολιτικοί κατηγορούν εδώ και καιρό τις εταιρείες για υπερτιμολόγηση, η ιδέα ότι ο πληθωρισμός μπορεί να προκαλείται από τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών και όχι από ελλείψεις πρώτων υλών, αυξήσεις μισθών ή άλλες μακροοικονομικές συνθήκες, κερδίζει έδαφος μεταξύ των οικονομολόγων.
Ο λεγόμενος «πληθωρισμός της απληστίας» (greedflation) είναι ακριβώς αυτό:
Οι επιχειρήσεις ανεβάζουν γρήγορα τις τιμές για να μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος στους καταναλωτές και να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους τους, ενώ στη συνέχεια… «καθυστερούν» να μειώσουν τις τιμές όταν ξεκινούν να υποχωρούν οι πληθωριστικές πιέσεις – αν δηλαδή τις μειώσουν καθόλου.
Οι τιμές των εμπορευμάτων, ιδίως των τροφίμων και της ενέργειας, αυξήθηκαν κατά τους μήνες που ακολούθησαν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Την ίδια ώρα, οι εθνικές οικονομίες κλήθηκαν να διαχειριστούν το υψηλότερο κόστος εργασίας μετά τις διαταραχές της πανδημίας COVID, ωστόσο, τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων παρέμειναν σε υψηλά – αν όχι σε επίπεδα ρεκόρ – καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022.
Αυτό συνεχίστηκε και το 2023, με εταιρείες όπως η Nestle να επικαλούνται την «υπεύθυνη τιμολόγηση» για να εξηγήσουν την ικανότητά τους… να διατηρούν τα έσοδά τους παρά τον πληθωρισμό.
Οι Ευρωπαίοι οικονομολόγοι, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αναγνωρίζουν πλέον τα περιθώρια κέρδους ως βασική αιτία πίσω από τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης.
Είναι απίθανο να βελτιωθεί σύντομα, με τους ερευνητές της γερμανικής χρηματοπιστωτικής εταιρείας Allianz να προβλέπουν τον Απρίλιο πως οι τιμές των τροφίμων θα συνεισφέρουν σχεδόν το 30% του ευρωπαϊκού πληθωρισμού φέτος – από 15% το 2021.
Η έκθεση της Allianz επισημαίνει επίσης ότι ο «πληθωρισμός της απληστίας» παίζει «μικρό αλλά σημαντικό» ρόλο στις αυξημένες τιμές των τροφίμων.
Αναλυτές σημειώνουν, άλλωστε, πως το μερίδιο του ευρωπαϊκού πληθωρισμού τροφίμων που είναι «ανεξήγητο» – με άλλα λόγια δεν οφείλεται σε αυξήσεις των τιμών παραγωγού ή της ενέργειας – έχει «αυξηθεί αισθητά».