Σούπερ μάρκετ: Χάος με την κακοκαιρία – Δείτε τι έκαναν Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Μασούτης

Σούπερ μάρκετ: Καθυστερήσεις στις online παραγγελίες και προβλήματα στον ανεφοδιασμό των καταστημάτων. Δείτε στο xristika.gr τι συνέβη στα Σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας.

Οι άσχημες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα τα τελευταία 24ωρα και οι κλειστοί από τα χιόνια δρόμοι, έφεραν όπως ήταν αναμενόμενο, μικρές καθυστερήσεις στις ημερομηνίες παραδόσεων των Οnline παραγγελιών των σούπερ μάρκετ ενώ δυσκολίες αντιμετώπισαν στις μετακινήσεις τους και τα φορτηγά που προμηθεύουν τα καταστήματα.

Πηγές κοντά στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σημειώνουν στο insider.gr, ότι εξαιτίας της ισχυρής χιονόπτωσης, τα μεγάλα φορτηγά που τροφοδοτούν τα καταστήματα δεν καταφέραν το προηγούμενο διήμερο να πραγματοποιήσουν τα δρομολόγια από τις κεντρικές αποθήκες. Τονίζουν ωστόσο ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για τους καταναλωτές όσον αφορά στις προμήθειες, καθώς βρίσκονται επαρκείς ποσότητες προϊόντων στις αποθήκες των καταστημάτων. Επισημαίνουν μάλιστα ότι υπήρχε πρόβλεψη και σχετική οδηγία τις προηγούμενες μέρες ώστε τα καταστήματα να «στοκάρουν» ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες στις αποθήκες τους εν αναμονή της κακοκαιρίας σε συνδυασμό και με τις δύσκολες συνθήκες που ήδη υπάρχουν λόγω του κορονοϊού. Εκτιμούν δε, ότι από σήμερα τα δρομολόγια για την προμήθεια των καταστημάτων θα αρχίσουν να πραγματοποιούνται εκ νέου.

Όσον αφορά στις Οnline παραγγελίες οι οποίες παραδίδονται συνήθως με μικρά βαν, εξαιτίας των κλειστών δρόμων και των δύσκολων συνθηκών για τους εργαζόμενους, οι περισσότερες δεν παραδόθηκαν χθες, ενώ και σήμερα σε κάποιες περιοχές της Αττικής θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν τα δρομολόγια.

Τα e-shop των αλυσίδων Σκλαβενίτη και ΑΒ Βασιλόπουλου ανήρτησαν μάλιστα σχετικές ανακοινώσεις στις σελίδες τους ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν εκ των προτέρων για τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις τις επόμενες ημέρες.

Συγκεκριμένα, η «Σκλαβενίτης» επισημαίνει ότι «λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών, ενδέχεται να υπάρξουν καθυστερήσεις όσον αφορά στις παραγγελίες σας στο ηλεκτρονικό μας Κατάστημα. Επιπλέον, λόγω της αυξημένης ζήτησης, η πρώτη διαθέσιμη ημέρα παράδοσης είναι μετά από 5 ημέρες. Ζητούμε την κατανόησή σας και σας διαβεβαιώνουμε ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να μειωθεί ο χρόνος αναμονής. Σας ευχαριστούμε».

Από την πλευρά της η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος σημείωνε χθες πως « λόγω των ακραίων καιρικών συνθηκών παρουσιάζονται καθυστερήσεις/αναβολές στις παραδόσεις των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Προτείνουμε στους πελάτες μας που περιμένουν παράδοση αύριο να μεταφέρουν την παραγγελία τους σε μεταγενέστερη ημερομηνία. Σας ευχαριστούμε για την κατανόησή σας».

Στα καταστήματα My Market όπως και στην αλυσίδα Μασούτης, τέλος, οι καταναλωτές για να πραγματοποιήσουν μία παραγγελία από το κέντρο της Αθήνας, βρίσκουν διαθέσιμες ημερομηνίες από την Παρασκευή και μετά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω των καιρικών συνθηκών και προκειμένου να προστατευτούν οι εργαζόμενοι, οι πλατφόρμες που συνεργάζονται με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως efood και delivery, προχώρησαν χθες στην αναστολή μέχρι νεωτέρας, κάποιων υπηρεσιών σε συγκεκριμένες περιοχές.

Υπενθυμίζεται τέλος ότι αλλαγές υπήρξαν χθες και στο ωράριο των σούπερ μάρκετ στην Περιφέρεια Αττικής καθώς έπειτα από απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης έκλεισαν στις 6 το απόγευμα, ώστε οι εργαζόμενοι να επιστρέψουν με ασφάλεια στα σπίτια τους.

Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα αγόρασαν περισσότερο οι Έλληνες το 2020

Ένας στους τέσσερις καταναλωτές, χρήστες του διαδικτύου, πραγματοποιεί πλέον αγορές από online σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019, έφτανε το 1-2%. Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι της κρίσης του κορονοϊού, με τους καταναλωτές να ρίχνουν μεγάλο μέρος των χρημάτων τους στην αγορά αγαθών πρώτης ανάγκης. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Σε μία χρονιά κατά την οποία τα Οnline σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ανάπτυξη – ρεκόρ, «κερδίζοντας» εν μέσω πανδημίας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι αλλαγές ήταν εξίσου σημαντικές και όσον αφορά στα προϊόντα με τα οποία γεμίζει πλέον το ηλεκτρονικό καλάθι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Convert Group, το 2020 ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των Online σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, σημείωσε αύξηση 262% και έφτασε τα 163 εκατ. ευρώ, ενώ η προηγούμενη πρόβλεψη των στελεχών της εταιρείας τον Ιούλιο του 2020 ήταν για συνολικά 100 εκατ. στο τέλος τους έτους. Έτσι πλέον, το μερίδιο των ηλεκτρονικών αγορών στον συνολικό τζίρο του κλάδου έφτασε, την περασμένη χρονιά, το 1,8% έναντι μόλις 0,4% το 2019.

Αν και τους πρώτους μήνες της πανδημίας οι καταναλωτές περισσότερο λόγω των συνθηκών και όχι τόσο από επιλογή, στράφηκαν στα ηλεκτρονικά σούπερ μαρκέτ και αντίστοιχα ο κλάδος δεν ήταν κατάλληλα προετοιμασμένος για τη ραγδαία ανάπτυξη, οι επόμενοι μήνες έδειξαν ότι η νέα αυτή συνήθεια ήρθε για να μείνει. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των Online σούπερ μάρκετ κορυφώθηκε τον τελευταίο μήνα του έτους τον Δεκέμβριο, όπου καταγράφηκε αύξηση 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020.

Επιπλέον, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Convert Group, οι καταναλωτές άρχισαν να προσθέτουν στο ηλεκτρονικό τους καλάθι προϊόντα πρώτης ανάγκης όπως φρέσκα και κατεψυγμένα τρόφιμα, που μέχρι το 2019 δεν ήταν στις κύριες προτιμήσεις τους. Άρχισαν δηλαδή να εμπιστεύονται τα Οnline σούπερ μάρκετ για τα συνολικά ψώνια της εβδομάδας και όχι για κάποια μεμονωμένα προϊόντα. Σ’ αυτό βέβαια βοήθησε και το γεγονός ότι ο μεγάλες αλυσίδες βλέποντας τη νέα τάση των καταναλωτών, προχώρησαν άμεσα σε σημαντικές επενδύσεις στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα, βελτιώνοντας τόσο τις υποδομές τους όσο και τους χρόνους παράδοσης.

Έτσι, το 2020, οι Οnline πωλήσεις σε φρέσκα τρόφιμα κατέγραψαν αύξηση 486% τους μήνες της πρώτης καραντίνας (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος) και 658% τους μήνες της δεύτερης (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος), σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2019.

Αναλυτικά ανά κατηγορία και σε σχέση με το 2019, καταγράφηκε άνοδος 494% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, 446% σε φρέσκα τρόφιμα, 420% σε προϊόντα αρτοποιίας, 397% σε συσκευασμένα τρόφιμα, 363% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, 337% σε ποτά και αναψυκτικά, 302% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, 233% σε προϊόντα για κατοικίδια και 88% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά.

Το μέσο ηλεκτρονικό «καλάθι» στην αρχή του έτους διαμορφώθηκε στα 100 ευρώ και μειώθηκε στα 80 ευρώ τους τελευταίους μήνες. Άλλωστε όσο περνούσε ο καιρός, οι καταναλωτές προσαρμόζονταν σιγά σιγά στις νέες συνθήκες και έκαναν πιο μικρές παραγγελίες ενώ και η ανταπόκριση των σούπερ μάρκετ βελτιώθηκε σε σχέση με τους πρώτους μήνες.

Όσον αφορά τέλος στις προτιμήσεις των καταναλωτών, τα επώνυμα προϊόντα φαίνεται ότι κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας των οποίων το μερίδιο αξίας στο ηλεκτρονικό καλάθι έχει μειωθεί από το 14,2% το 2017 στο 12,1% το 2020.

Σούπερ μάρκετ: Ποιος κάνει πόλεμο σε Βασιλόπουλο, Σκλαβενίτη, Lidl και My Market

Μπροστά σε έναν νέο διαχωρισμό βρίσκεται το λιανεμπόριο, απόρροια των αναγκών που προκάλεσε η πανδημία, αλλά και των αποφάσεων που ελήφθησαν και συνεχίζουν να λαμβάνονται από την Πολιτεία σχετικά με το ποιες δραστηριότητες επιτρέπονται και ποιες όχι. Έτσι, ενώ μέχρι πρόσφατα ζούσαμε τον βασικό διαχωρισμό μεταξύ «μικρών» και «μεγάλων» του λιανεμπορίου, πλέον ζούμε τον ακόλουθο διαχωρισμό: από τη μία πλευρά τα σούπερ μάρκετ και από την άλλη όλο το υπόλοιπο λιανεμπόριο. Στη μέση, ανήμπορος βρίσκεται ο καταναλωτής, ο οποίος, λόγω του ανοιγοκλεισίματος της αγοράς, καλείται να καλύψει με διαφορετικούς τρόπους τις ανάγκες, ενώ ταυτόχρονα ταλαιπωρείται από αποφάσεις, οι οποίες έχουν ως στόχο περισσότερο να αμβλύνουν τις αντιδράσεις της μίας πλευράς, παρά να περιορίσουν τη διασπορά του κορωνοϊού.

«Διακόπτουμε την λειτουργία του click inside που αποδεδειγμένα επιφέρει λιγότερο από 1% υγειονομική επιβάρυνση σε σχέση με το click away, χωρίς πριν να έχουμε διασφαλίσει τον περιορισμό της ανεξέλεγκτης κινητικότητας στο δημόσιο χώρο από άσκοπες μετακινήσεις, βόλτες, διαδηλώσεις, μεγάλες αγορές τροφίμων και σχολεία», ήταν η αντίδραση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) κ. Σταύρου Καφούνη, μετά τις ανακοινώσεις για λειτουργία του λιανεμπορίου στην Αττική και σε άλλες μεγάλες περιοχές της χώρας μόνο με τη μέθοδο του click away. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρόεδρος του ΕΣΑ βάζει στο στόχαστρο τα σούπερ μάρκετ. Στις 28 Ιανουαρίου σε επιστολή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη έκανε λόγο για ανεξέλεγκτη λειτουργία των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων.

Τον Νοέμβριο, βεβαίως, κατά το δεύτερο μεγάλο lockdown ήταν η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) που είχε ζητήσει -και το πέτυχε τελικά- να μην πωλούν διαρκή προϊόντα τα σούπερ μάρκετ (είδη ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικές συσκευές κ.α.) για όσο διάστημα ήταν κλειστά τα φυσικά καταστήματα στο λιανεμπόριο. Η απαγόρευση επιβλήθηκε στα σούπερ μάρκετ, κάτι που συνέβη και τώρα, διατηρούν όμως το δικαίωμα να διαθέτουν τα είδη αυτά τόσο από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα όσο και με τη μέθοδο του click away.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020 και παρά την απαγόρευση που επιβλήθηκε κατά το δεύτερο lockdown συνολικά οι πωλήσεις των διαρκών αγαθών στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2019 κατά 10,7% (στοιχεία Nielsen). Ειδικά οι αλυσίδες που διαθέτουν πολλά υπερμάρκετ, καταστήματα όπου συνήθως υπάρχουν πολλές κατηγορίες των διαρκών αγαθών (ή αλλιώς είδη bazaar) κέρδισαν πολλούς νέους πελάτες ακριβώς για τον λόγο αυτό. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η κορυφαία αλυσίδα του κλάδου, η «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» (ΕΥΣ) προτίθεται να εντάξει τις κατηγορίες αυτές στο ηλεκτρονικό της κατάστημα το 2022, αφού προηγουμένως κατασκευάσει ένα ειδικό logistics center, αποκλειστικά για τις κατηγορίες αυτές.

Σούπερ μάρκετ: Μπαράζ «λουκέτων»! Πώς τα προκάλεσαν Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και My Market

Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν οι μεγάλοι κερδισμένοι της κρίσης του κορονοϊού, με τους καταναλωτές να ρίχνουν μεγάλο μέρος των χρημάτων τους στην αγορά αγαθών πρώτης ανάγκης. Πώς οι ισχυροί του κλάδου αναγκάζουν τα μπακάλικα να κατεβάσουν ρολά. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ένας στους τέσσερις καταναλωτές, χρήστες του διαδικτύου, πραγματοποιεί πλέον αγορές από online σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019, έφτανε το 1-2%.

Το παραπάνω συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα του ΙΕΛΚΑ και αποτυπώνει τη ραγδαία ανάπτυξη που κατέγραψε ο κλάδος την περίοδο της πανδημίας, με τις συνολικές πωλήσεις να ξεπερνούν, σύμφωνα με την Convert Group, τα 100 εκατ. ευρώ, υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τα 46,7 εκατ. ευρώ του 2019.

Οι Έλληνες καταναλωτές έβαλαν ξαφνικά στην καθημερινότητα τους τις Online αγορές, κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown του περασμένου Μαρτίου, σε μία περίοδο μάλιστα που ο κλάδος δεν ήταν έτοιμος να αντιμετωπίσει την απότομη έκρηξη των παραγγελιών. Μάλιστα, η εξέλιξη αυτή είναι προφανές ότι μειώνει τη δύναμη των μπακάλικων της γειτονιάς, τα οποία αδυνατούν να αντιμετωπίσουν την λαίλαπα των μεγάλων αλυσίδων. Υπενθυμίζεται άλλωστε, ότι το πρώτο διάστημα η αναμονή στις παραδόσεις έφτανε ακόμη και τον έναν μήνα και τα ηλεκτρονικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ «μπλόκαραν» αδυνατώντας να αντεπεξέλθουν στην αυξημένη ζήτηση.

Οι μεγάλες αλυσίδες έσπευσαν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που φαινόταν ότι διαμορφώνονται στην αγορά και με επενδύσεις στα online καταστήματα τους αλλά και μέσω συνεργασιών με ηλεκτρονικές πλατφόρμες οι οποίες είχαν ήδη τις κατάλληλες υποδομές, να επιταχύνουν την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού τους καναλιού, η οποία εάν δεν υπήρχε η πανδημία θα είχε γίνει σαφώς με πιο αργούς ρυθμούς.

Στο δεύτερο lockdown πλέον, τα Online σούπερ μάρκετ λειτουργήσαν χωρίς προβλήματα, με την αντίδραση ωστόσο των καταναλωτών να είναι και πιο ήπια όσον αφορά στις αγορές τους, σε σχέση με λίγους μήνες νωρίτερα. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης στο Οnline κανάλι διατηρήθηκαν ακόμη και την περίοδο του καλοκαιριού που είχαν αρθεί τα περιοριστικά μέτρα.

Η πλειονότητα των καταναλωτών πάντως, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ δηλώνει ότι το σημαντικότερο πλεονέκτημα αυτή τη στιγμή για τις ηλεκτρονικές αγορές ειδών σούπερ μάρκετ είναι η ασφάλεια που τους παρέχουν από τον κορονοϊο, σε σχέση με τις αγορές σε φυσικό κατάστημα. Ένα σημαντικό ποσοστό (63% όσων έχουν ψωνίσει τις τελευταίες 15 μέρες), απαντά ότι τους προσφέρουν ευκολία στις αγορές. Το 41% επίσης σημειώνει ότι με αυτό τον τρόπο, κάνει πιο γρήγορες αγορές και το 24% ότι γίνεται πιο εύκολη η αναζήτηση των προσφορών.

Ένας στους δύο καταναλωτές συνεχίζει να επιλέγει το e-shop της αλυσίδας που προτιμά και ως φυσικό κατάστημα, ενώ το 21% δείχνει να έχει εξοικειωθεί με τις πλατφόρμες (efood, box.gr, delivery.gr) με τις οποίες συνεργάζονται οι μεγάλες αλυσίδες, για να κάνει τις παραγγελίες του. Η επιλογή αυτή πιθανότατα έχει σχέση και με το γεγονός ότι μέσα από τις πλατφόρμες, η παραγγελία παραδίδεται αυθημερόν.

Σημειώνεται τέλος ότι με βάση προηγούμενη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το ύψος των συνολικών επενδύσεων στις οποίες προχώρησαν τα σούπερ μάρκετ εντός του 2020 για τη δημιουργία ή την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων άγγιξε τα 8 εκατ. ευρώ. Επενδύσεις οι οποίες σύμφωνα με στελέχη του κλάδου θα συνεχιστούν και μέσα στο 2021, την ίδια στιγμή που τα στοιχεία δείχνουν ότι η συνήθεια που απέκτησαν εν μέσω πανδημίας οι Έλληνες καταναλωτές, ήρθε για να μείνει.

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr