«Sold out» οι νέες ταυτότητες: Ποιοι την «πάτησαν» και πρέπει να ξαναπάνε

Νέες ταυτότητες: Ανάρπαστα έχουν γίνει μέχρι και τον Δεκέμβριο τα ραντεβού στο gov.gr, όμως κάποιοι θα πρέπει να ξαναπεράσουν από το αστυνομικό τμήμα. Πότε θα έχουμε νέες ανακοινώσεις. Όλες οι πληροφορίες στο xristika.gr.

«Ξεπουλάνε» τα ραντεβού για νέες ταυτότητες στο gov.gr, παρά τις αντιδράσεις που συνάντησαν αρχικά από μεγάλη μερίδα πολιτών. Ειδικά στα αστικά κέντρα -Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις- τα ραντεβού έχουν εξαντληθεί μέχρι και τον Νοέμβριο, και είναι εξαιρετικά δύσκολο για κάποιον που θέλει να κλείσει να βρει ώρα που τον βολεύει.

Ωστόσο, από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ανακοινώθηκε ότι θα ανοίξουν σε λίγες μέρες διπλάσια ραντεβού για τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο. Παράλληλα, θα ξεκινήσει η διαδικασία για να ανοίξουν ραντεβού και για τον Δεκέμβριο, αφού όλα δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για την έκδοση της νέας ταυτότητας.

Αυτό που δεν λένε όμως, είναι ότι θα χρειαστεί κάποιοι να ξαναπάνε από το αστυνομικό τμήμα όπου την εξέδωσαν, γιατί το 2024 θα φέρει και νέες εξελίξεις. Αυτές ακούν στον εξής όρο: Προσωπικός αριθμός πολίτη. Αυτός δεν συμπεριλαμβάνεται ακόμα στις ταυτότητες, γιατί ακόμα δεν υπάρχει, όταν όμως τεθεί σε ισχύ, τότε θα πρέπει να περάσει και αυτός στο καινούριο έγγραφο.

Διαβάστε αναλυτικά όλες τις διαδικασίες για τις νέες ταυτότητες:

Ποιοι πρέπει να βγάλουν άμεσα νέα ταυτότητα

Από τη Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου έχει ξεκινήσει η διαδικασία των ραντεβού για την έκδοση της νέας ταυτότητας, που θα αντικαταστήσει τις παλιές, μπλε, ταυτότητες που είχαμε συνηθίσει έως σήμερα και γνωρίζουμε από το 1961.

Η νέα μορφή θα είναι πλέον σαν μια πιστωτική κάρτα, θα είναι ψηφιακή και θα περιέχει κάποια στοιχεία που αναγράφονται και κάποια που θα περιέχονται και θα «σκανάρονται».

Σε κάθε περίπτωση, αρχικά, όσοι έχουν παλιές ταυτότητες 15ετίας και παραπάνω θα πρέπει να σπεύσουν άμεσα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία, ενώ σταδιακά θα πρέπει και όσοι έχουν ταυτότητες που δεν έχουν λήξει να βγάλουν το νέο έγγραφο, μιας και από τον Αύγουστο του 2026 θα είναι υποχρεωτική η αλλαγή.

Νέα ταυτότητα: Πώς κλείνω ραντεβού – Σε πόσες μέρες βγαίνει

Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη. Θα κλείνετε ραντεβού μέσω σχετικής πλατφόρμας του gov.gr, στη συνέχεια, θα πηγαίνετε με την αίτηση και τα δικαιολογητικά στο αστυνομικό τμήμα με το οποίο έχετε κλείσει ραντεβού, και περίπου 7-10 μέρες μετά θα ενημερώνεστε με SMS ότι είναι έτοιμη και μπορείτε να πάτε να την παραλάβετε.

Η πλατφόρμα για ραντεβού θα είναι όπως για το εμβόλιο. Θα μπαίνετε, θα επιλέγετε το αστυνομικό τμήμα και την ώρα και με SMS και email θα επιβεβαιώνετε το ραντεβού σας. Θα ακολουθεί υπενθύμιση του ραντεβού και στη συνέχεια ενημέρωση να πάτε να την πάρετε.

Πιο αναλυτικά, στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων αναφέρεται ότι για να κλείσετε ψηφιακό ραντεβού και να εξυπηρετηθείτε με φυσική παρουσία από την Ελληνική Αστυνομία για την έκδοση των νέων τύπου Δελτίων Ταυτότητας, θα χρειαστεί να μπείτε στην πλατφόρμα με κωδικούς Taxisnet και καταχωρίσετε:

  • το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου που επιθυμεί την έκδοση νέας ταυτότητας
  • τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας (email)
  • τη διεύθυνση κατοικίας σας
  • τον αριθμό του τηλεφώνου σας (προαιρετικά)

Για να ολοκληρωθεί επιτυχώς η κράτηση του ραντεβού σας πρέπει να επαληθευτεί το email σας. Μόλις πατήσετε το κουμπί κράτηση, θα σας ζητηθεί να καταχωρίσετε έναν κωδικό μίας χρήσης (OTP), o οποίος θα αποσταλεί στο email που καταχωρίσατε.

Σημειώνεται ότι, μέσω της πλατφόρμας, έχετε τη δυνατότητα να κλείσετε ραντεβού μόνο για τις παρακάτω περιπτώσεις:

  • Έκδοση νέου Δελτίου Ταυτότητας
  • Αντικατάσταση Δελτίου Ταυτότητας λόγω φθοράς
  • Αντικατάσταση Δελτίου Ταυτότητας λόγω λήξης ισχύος
  • Αντικατάσταση Δελτίου Ταυτότητας λόγω μεταβολής οποιουδήποτε στοιχείου του
  • Αντικατάσταση Δελτίου Ταυτότητας λόγω παλαιότητας

Σε όλη τη χώρα θα λειτουργούν 367 σημεία έκδοσης νέων δελτίων αστυνομικής ταυτότητας, ενώ προβλέπεται και η λειτουργία 60 φορητών κλιμακίων.

Νέες ταυτότητες: Ποια προσωπικά στοιχεία αποθηκεύονται στο «τσιπάκι»

Στο μπροστινό μέρος του νέου δελτίου ταυτότητας θα υπάρχει η φωτογραφία του κατόχου και θα αναγράφονται ακόμη:

Επώνυμο, Όνομα, Φύλο, Ιθαγένεια, Ημερομηνία Γέννησης, Ημερομηνία Έκδοσης και Ημερομηνία Λήξης, Αρχή Έκδοσης και Αριθμός Πρόσβασης Κάρτας (Card Access Number). Επίσης θα εμφανίζεται και η υπογραφή του κατόχου.

Στο πίσω μέρος της ταυτότητας νέου τύπου θα αναγράφονται:

Όνομα Πατέρα, Όνομα Μητέρας, Τόπος Γέννησης, Ύψος (μετά τη συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας) και Ομάδα Αίματος (προαιρετικά). Στο κάτω μέρος της οπίσθιας όψης θα βρίσκεται η Ζώνη Μηχανικής Ανάγνωσης (Machine Readable Zone) με το ενσωματωμένο τσιπ.

Στον ανέπαφο χώρο αποθήκευσης περιλαμβάνονται:

  • Φωτογραφία κατόχου σε ψηφιακή μορφή
  • Στοιχεία μηχανικώς αναγνώσιμης ζώνης
  • Δύο δακτυλικά αποτυπώματα
  • Επώνυμο πατρός
  • Επώνυμο μητρός
  • Δήμος εγγραφής και αριθμός δημοτολογίου
  • Τόπος έκδοσης

Πόσο κοστίζει η νέα ταυτότητα

Για την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας καταβάλλεται ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 10,00 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί:

  • στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου,
  • στα έξοδα εκτύπωσής του
  • στη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του από και προς τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας στην Αθήνα
  • στη φωτογραφία, εφόσον ο πολίτης επιθυμεί να την βγάλει στο τμήμα ασφαλείας.

Για τις περιπτώσεις έκδοσης δελτίου ταυτότητας εξαιτίας απώλειας ή φθοράς του προηγούμενου δελτίου του αιτούντος, θα καταβάλλεται επιπλέον ηλεκτρονικό παράβολο Δημοσίου, ύψους 9,00€, όπως ακριβώς ισχύει και σήμερα.

Νέα ταυτότητα: Ποιοι γλιτώνουν τα 10 ευρώ

Ωστόσο, δεν θα πληρώνουν όλοι 10 ευρώ. Όπως έχει γίνει γνωστό, οι πολύτεκνοι θα έχουν έκπτωση 50%, δηλαδή με άλλα λόγια το κόστος έκδοσης θα είναι στα 5 ευρώ.

Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται, από την ημερομηνία της αίτησης στο αστυνομικό τμήμα μέχρι και την παραλαβή θα κυμαίνεται στις επτά ημέρες.

Νέες ταυτότητες: Τι χρειάζεται – Τα δικαιολογητικά

Για να αλλάξετε ταυτότητα, θα πρέπει να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο gov.gr και να καταθέσετε τα δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή.

Για την αντικατάσταση παλιάς ταυτότητας θα υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή:

  • Μία φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.

Η φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick) τηρώντας τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η εν λόγω φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.

Πάντως, αναφορικά με τις αντιδράσεις των φωτογράφων ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τόνισε ότι πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.