Οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αρνούνται πεισματικά ότι αισχροκερδούν και ανεβάζουν τις τιμές στα ύψη, με αποτέλεσμα να ζημιώνουν τους πελάτες.
Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις. Κορυφαίο στέλεχος της αμερικανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Kroger παραδέχτηκε κατά τη διάρκεια ακρόασης αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας ότι η εταιρεία αύξησε τις τιμές σε επιλεγμένα είδη πάνω από τα επίπεδα πληθωρισμού.
Από τα προϊόντα που πήραν την ανιούσα, σύμφωνα με τον Ανώτερο Διευθυντή Τιμολόγησης της Kroger Άντι Γκροφ ήταν τα αυγά και το γάλα, σε τις τιμές πάνω από τα επίπεδα του πληθωρισμού.
«Αυτό δεν είναι καθόλου περίεργο», δήλωσε στο Newsweek ο Ντρου Πάουερς, ιδρυτής του Powers Financial Group. «Οι εταιρείες σε πολλούς κλάδους έχουν καταγράψει κέρδη ρεκόρ από την κρίση του κορωνοϊού, ενώ οι καταναλωτές αντιμετώπισαν τον υψηλότερο πληθωρισμό στην πρόσφατη ιστορία.
Τα μαθηματικά μπορούν μόνο να υποδείξουν ότι οι εταιρείες αυξάνουν τις τιμές πάνω από το γενικό επίπεδο του πληθωρισμού. Όπως λέει η παλιά παροιμία, ποτέ μην αφήνεις μια καλή κρίση να πάει χαμένη».
Η κατάθεση έγινε κατά τη διάρκεια μιας δικαστικής ακρόασης για την αγωγή της FTC κατά της Kroger, αφού η αλυσίδα λιανικής ανακοίνωσε ότι θα εξαγόραζε τον κορυφαίο ανταγωνιστή της, την αλυσίδα Albertsons.
Ο Γκροφ είπε ότι η Kroger σκοπεύει να «περάσει τον πληθωρισμό στους καταναλωτές», αφού ένα εσωτερικό email του έδειξε ότι η τιμή των αυγών και του γάλακτος ξεπερνούσε συνήθως αυτό που θα απαιτούσε ο πληθωρισμός για να συνεχίσει να κερδίζει η αλυσίδα.
«Στο γάλα και τα αβγά, ο πληθωρισμός λιανικής ήταν σημαντικά υψηλότερος από τον πληθωρισμό του κόστους», είπε ο Γκροφ στο εσωτερικό email προς άλλα στελέχη της Kroger.
Εκπρόσωπος της Kroger είπε στο Bloomberg ότι το σχόλιο του Γκροφ «δεν αντικατοπτρίζει το επιχειρηματικό μοντέλο δεκαετιών της Kroger να μειώνει τις τιμές για τους πελάτες μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους της».
Δεν πιστεύουν όλοι ότι το email αντικατοπτρίζει τις πολιτικές καθορισμού τιμών της Kroger ή τον κλάδο των παντοπωλείων γενικότερα.
Απίθανο: Το σούπερ μάρκετ – έκπληξη που ψωνίζουν όλοι, αλλά… δεν το λένε
Μπορεί στο νου μας, όταν λέμε πάμε σούπερ μάρκετ, να έχουμε τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος, όμως, φέτος το καλοκαίρι ο κόσμος κινήθηκε πολύ διαφορετικα.
Και ιδιαίτερα οι τουρίστες, οι οποίοι άδειασαν τα σούπερ μάρκετ των γειτονιών στις τουριστικές περιοχές που παραθέριζαν, μειώνοντας έτσι τις επισκέψεις τους στην εστίαση. Παράλληλα, το ίδιο έκαναν και οι Έλληνες, οι οποίοι εξαιτίας της ακρίβειας απέφυγαν τις ταβέρνες και μαγείρεψαν στο σπίτι.
Μάλιστα, οι τουρίστες προτιμούν τα μίνι μάρκετ, τα οποία βρίσκονται πολύ κοντά στα airbnb που νοικιάζουν, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι ουρές στo ταμείο να μπλοκάρουν.
Και όντως στη λιανική των τουριστικών περιοχών ο όγκος των πωλήσεων τροφίμων και ποτών κινείται ανοδικά κοντά στο 6-7% από τα τέλη Μαΐου και μετά.
Ας σημειωθεί ότι μόνο στις νησιωτικές περιοχές -της Κρήτης συμπεριλαμβανομένης- οι πωλήσεις ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) εκτιμάται ότι προσεγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η μικρή λιανική στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές των μεγάλων αστικών κέντρων αναβαθμίζεται και ο τζίρος της, σύμφωνα με συντηρητικούς υπολογισμούς, φθάνει, ίσως και να ξεπερνάει, τα 2 δισ. ευρώ.
Φυσικά, η αλλαγή της τάσης δεν πέρασε απαρατήρητη από τις μεγάλες αλυσίδες που θέλουν να κάνουν επενδύσεις.
Και στις δύο περιπτώσεις οι μεγάλοι λιανέμποροι επιδιώκουν να πάρουν κομμάτι της «πίτας» κυρίως μέσω του franchise, αφού με ελάχιστο ρίσκο και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, μιας και λειτουργούν ως χονδρέμποροι, ενισχύουν το «αποτύπωμά» τους σε επίπεδο δικτύου και εσόδων χωρίς μάλιστα να θυσιάσουν ρευστότητα.
Βεβαίως εφόσον βρουν την κατάλληλη ευκαιρία δεν λένε όχι και στις εξαγορές ή στην αυτόνομη ανάπτυξη.
Για παράδειγμα στα μέσα Μαΐου εφέτος η Σκλαβενίτης υπέγραψε συμφωνία με την διοίκηση των σούπερ μάρκετ «Φλεβάρης» για την μεταβίβαση των καταστημάτων της στην Ρόδο.
Πρόκειται για δυο καταστήματα μεσαίου μεγέθους σε κομβικά σημεία του κοσμοπολίτικου νησιού (Κολύμπια και Κάλαθος), τα οποία συγκεντρώνουν υψηλή τουριστική κίνηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Επίσης, η ΑΒ Βασιλόπουλος εγκαινίασε νέα καταστήματα στην Κρήτη (Χερσόνησος) και στην Πάρο, ενώ η Διαμαντής Μασούτης συνεχίζει την επέκτασή της σε Αιγαίο και Ιόνιο.
Ένα νέο σουπερ μάρκετ από την efood
Ωστόσο ο τζίρος της «γειτονιάς» δεν γίνεται στόχος μόνο από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου των σούπερ μάρκετ αλλά και από τις ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομών.
Υπό το πρίσμα του ταχέως αναπτυσσόμενου μοντέλου: «λίγο μπακάλικο και λίγο φούρνος, συνοικιακό καφέ και περίπτερο, όλα σε ένα» μόνο τυχαία κίνηση δεν ήταν η κίνηση του efood να εκκινήσει την ανάπτυξη δικτύου φυσικών καταστημάτων στη μικρή λιανική με την επωνυμία του, τη στιγμή μάλιστα που έχει ήδη στο χαρτοφυλάκιό του περίπτερα (περισσότερα από 400 σημεία) και convenience stores (+50 Kiosky’s).
Το πρώτο κατάστημα efood local εμβαδού 100 τ.μ. στο Γουδί, απέναντι από τα νοσοκομεία Παίδων, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας στο μοντέλο που λειτουργούν σήμερα τα καταστήματα ευκολίας, φιλοξενεί μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, όπως καφέ, φαγητό και snack, αλλά και αναψυκτικά, ποτά, καθώς και καπνικά και είδη mini market.
Στην εύλογη ερώτηση τι καινούργιο κομίζει η νέα αλυσίδα, ο Χάρης Τάκας, General Manager του efood, αναφέρει πως ο συνδυασμός λύσεων snack – on the go, φρεσκοψημένου πρωινού, καφέ και μικρής λιανικής σε αυτή την ποιότητα δεν υπάρχει στην Ελληνική αγορά.
«Προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις στα πρότυπα convenience store εξωτερικού», επισημαίνει.
Ας σημειωθεί ότι το food to go είναι μία από τις πέντε κορυφαίες τάσεις για το 2024 στο grocery σύμφωνα με τη McKinsey.
Βεβαίως το efood δεν ανακάλυψε… την Αμερική, καθώς το μοντέλο 24ωρης λειτουργίας, 7 ημέρες την εβδομάδα, που συνδυάζει εστίαση, καφέ και μικρή λιανική αναπτύσσει στη Βόρεια Ελλάδα από το 2003 η Today Group.
Παράλληλα, η αλυσίδα μίνι μάρκετ Τwenty Four Shopen του ομίλου Ισηγόνη, που τζιράρει πάνω από 21 εκατ. ευρώ, παραμένει ανοικτή 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, ακόμη και τις αργίες.
Επίσης, η I.S.N. Ανώνυμη Εταιρία που αναπτύσσει την αλυσίδα 4all μέσω franchise αριθμεί αυτή τη στιγμή 133 μικτά καταστήματα ψιλικών και καφέ take away κυρίως στη βόρεια Ελλάδα.