Έντονη δυσαρέσκεια προκαλούν οι ισχύουσες ρυθμίσεις για τις συντάξεις χηρείας, με χιλιάδες δικαιούχους να καταγγέλλουν ότι το σύστημα αφήνει εκτός προστασίας ανθρώπους που έχασαν τον σύντροφό τους σε νεαρή ηλικία. Παρά τις βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια, σοβαρά κενά εξακολουθούν να δημιουργούν ανισότητες, οικονομική ανασφάλεια και κοινωνική αδικία.

Απαγορεύεται να οδηγείς μόνος… στον Κηφισό: Πέφτει πρόστιμο 135 ευρώ

Στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκονται τα ηλικιακά όρια, οι περικοπές για όσους εργάζονται, αλλά και οι μεγάλες καθυστερήσεις στην απονομή της σύνταξης.

Το όριο των 55 ετών που «κόβει» τη σύνταξη

Το μεγαλύτερο αγκάθι παραμένει το ηλικιακό όριο. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όταν ο επιζών σύζυγος είναι κάτω των 55 ετών, η σύνταξη χηρείας καταβάλλεται μόνο για τρία χρόνια και στη συνέχεια διακόπτεται.

Η σύνταξη επανέρχεται μόνο αν ο δικαιούχος συμπληρώσει τα 55 μέσα σε αυτή την τριετία. Όσοι δεν τα καταφέρνουν, μένουν χωρίς κανένα εισόδημα, παρά το γεγονός ότι έχουν χάσει τον βασικό στυλοβάτη της οικογένειας.

Χιλιάδες εργαζόμενοι δικαιούνται επίδομα έως 1.000 ευρώ και δεν το ξέρουν

Οι «χαμένοι» των 52–55 ετών

Ιδιαίτερα άδικη θεωρείται η περίπτωση όσων βρίσκονταν λίγο πριν το όριο ηλικίας όταν έχασαν τον ή τη σύζυγό τους. Για παράδειγμα, κάποιος που είναι 53 ετών, χάνει οριστικά τη σύνταξη μετά την τριετία, καθώς δεν προλαβαίνει να συμπληρώσει τα 55.

Οι δικαιούχοι μιλούν για ένα «τυφλό» ηλικιακό φίλτρο που δεν λαμβάνει υπόψη την πραγματική ανάγκη επιβίωσης.

Περικοπές έως 50% σε εργαζόμενους και συνταξιούχους

Σημαντικές μειώσεις εφαρμόζονται και σε όσους εργάζονται ή λαμβάνουν δική τους σύνταξη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η σύνταξη χηρείας μπορεί να μειωθεί έως και 50%, γεγονός που πολλοί χαρακτηρίζουν αντικίνητρο για εργασία και οικονομική ανεξαρτησία.

Όπως τονίζουν οι σύλλογοι δικαιούχων, το σύστημα ουσιαστικά «τιμωρεί» όσους προσπαθούν να σταθούν ξανά στα πόδια τους.

Καθυστερήσεις που φτάνουν τον έναν χρόνο

Παρά τη βελτίωση των διαδικασιών στον ΕΦΚΑ, η απονομή της σύνταξης χηρείας εξακολουθεί να καθυστερεί από 6 έως και 12 μήνες. Στο διάστημα αυτό, πολλές οικογένειες μένουν χωρίς καμία οικονομική στήριξη, σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ζωής τους.

Γάμοι μικρής διάρκειας και «ύποπτες» διαδικασίες

Σε γάμους διάρκειας κάτω των πέντε ετών απαιτούνται επιπλέον αποδεικτικά στοιχεία, ώστε να μην χαρακτηριστεί ο γάμος «συμφέροντος». Οι δικαιούχοι κάνουν λόγο για εξαντλητική γραφειοκρατία και άδικη ταλαιπωρία ανθρώπων που ήδη βιώνουν πένθος.

Τι ζητούν οι δικαιούχοι

Οι σύλλογοι χηρείας επισημαίνουν ότι η απώλεια συζύγου δεν είναι επιλογή, αλλά ένα βίαιο γεγονός ζωής. Υποστηρίζουν πως η σύνταξη χηρείας πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μέτρο κοινωνικής προστασίας και όχι ως παροχή που «κόβεται» με ηλικιακά και εργασιακά φίλτρα.

Μεταξύ των βασικών αιτημάτων περιλαμβάνονται:

  • Κατάργηση ή μείωση του ορίου των 55 ετών

  • Μόνιμη στήριξη για όσους μεγαλώνουν ανήλικα παιδιά

  • Αναστολή περικοπών για εργαζόμενους

  • Ταχύτερη απονομή εντός 3 μηνών

  • Πιο ευέλικτοι κανόνες για γάμους μικρής διάρκειας

Παρά τις αλλαγές των τελευταίων ετών, οι συντάξεις χηρείας παραμένουν ένα από τα πιο ευαίσθητα και ακανθώδη ζητήματα της κοινωνικής ασφάλισης. Οι δικαιούχοι ζητούν ένα σύστημα πιο ανθρώπινο και δίκαιο, την ώρα που η Πολιτεία καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην κοινωνική προστασία και τα δημοσιονομικά όρια.

Ryanair τέλος… Η μεγάλη αποχώρηση

Μετά από δεκαετίες έντονων αντιπαραθέσεων, προκλητικών δηλώσεων και σκληρής ρητορικής, η Ryanair φαίνεται να μπαίνει σε μια νέα φάση της ιστορίας της, με τα πρώτα σημάδια ενός κύκλου που κλείνει.

«Κόλπο» για να μην ανοίξει ποτέ τον λογαριασμό σου η Εφορία

Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, που άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο εκατομμύρια επιβάτες ταξιδεύουν, εξετάζει πλέον το μέλλον της ηγεσίας της και το πώς θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για μια ομαλή μετάβαση, με χρονικό ορίζοντα την επόμενη δεκαετία. Το ενδεχόμενο αλλαγής στην κορυφή συνοδεύεται από σχέδια που περιλαμβάνουν μεταβατικό στάδιο, οικονομικά κίνητρα και προσεκτικά σχεδιασμένη διαδοχή.

Το μήνυμα που εκπέμπεται είναι σαφές: η Ryanair δεν αλλάζει το επιχειρηματικό της DNA, αλλά αναζητά έναν διαφορετικό τόνο στη δημόσια εικόνα και στη διοίκηση. Λιγότερη σύγκρουση, περισσότερη σταθερότητα και έμφαση στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

Άλλωστε, και στο εσωτερικό της εταιρείας αναγνωρίζεται ότι η επόμενη περίοδος απαιτεί πιο ήπια ηγεσία, χωρίς τις συνεχείς εντάσεις που χαρακτήρισαν το παρελθόν, αλλά με την ίδια επιθετική στρατηγική στην αγορά.

Η Ryanair έχει μπροστά της μεγάλες προκλήσεις: αυξημένο ανταγωνισμό, περιβαλλοντικές πιέσεις, κανονισμούς και αλλαγές στη συμπεριφορά των επιβατών. Και όλα δείχνουν πως η επόμενη εποχή θα γραφτεί με διαφορετικό ύφος, σηματοδοτώντας το τέλος μιας θορυβώδους αλλά εξαιρετικά επιτυχημένης διαδρομής.

Αλλαγή – βόμβα στην ετήσια άδεια το 2026: Τι θα μπορούν πλέον να παίρνουν

Η νέα νομοθεσία που αφορά την ετήσια άδεια αναψυχής φέρνει σημαντικές αλλαγές τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους εργαζόμενους, με στόχο την απλούστευση των διαδικασιών και την ενίσχυση της ευελιξίας. Από το 2026, η υποχρέωση προδήλωσης της άδειας στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» καταργείται και αντικαθίσταται από απολογιστική δήλωση, η οποία θα υποβάλλεται τον μήνα που ακολουθεί τη χορήγηση της άδειας.

Εργασιακό νομοσχέδιο: Τι ισχύει με 13ωρο και άδειες – Όσα πρέπει να γνωρίζετε

Οι εργαζόμενοι αποκτούν πλέον το δικαίωμα, μέσω έγγραφου αιτήματος, να «σπάνε» την άδειά τους σε περισσότερα επιμέρους τμήματα, με την προϋπόθεση ότι ένα από αυτά θα έχει διάρκεια τουλάχιστον 5 ή 6 συνεχόμενων εργάσιμων ημερών. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη για τον χρόνο λήψης της άδειας, η επίλυση θα γίνεται από την Επιθεώρηση Εργασίας.

Παράλληλα, η νέα ρύθμιση επιτρέπει την ηλεκτρονική τήρηση του αρχείου με τις αιτήσεις άδειας, περιορίζοντας τη γραφειοκρατία και διευκολύνοντας τον έλεγχο και την οργάνωση των σχετικών διαδικασιών στις επιχειρήσεις.

Έκτακτο – ΕΕ: «Τέλος τα καινούρια αμάξια με βενζίνη»

Ένα νέο πακέτο μέτρων για τη στήριξη του αυτοκινητοβιομηχανικού τομέα ενδέχεται να ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 16 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με πηγή του κλάδου που επικαλείται το Reuters.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θεωρείται πιθανό να παρουσιαστεί μια πιο «ήπια» εκδοχή του κανονισμού για την κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035, σε σχέση με όσα σχεδιάζονταν μέχρι σήμερα.

Αν και οι Βρυξέλλες μέχρι στιγμής σχεδιάζουν να κάνουν τις ανακοινώσεις στις 10 Δεκεμβρίου, ο επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο το πακέτο να μετατεθεί για τον Ιανουάριο. Πηγή που μίλησε στο Reuters ανέφερε πως η 16η Δεκεμβρίου είναι η νέα «στόχευση», αλλά η ημερομηνία δεν θεωρείται οριστική.

Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν σχολίασε το νέο χρονοδιάγραμμα, το οποίο αναφέρθηκε πρώτα από τη γερμανική Tagesspiegel Background.

Τι ζητούν έξι χώρες της ΕΕ

Έξι κράτη–μέλη ζήτησαν από την Κομισιόν να μετριάσει την προγραμματισμένη απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, ενόψει της παρουσίασης του νέου πακέτου μέτρων.

Οι χώρες –Βουλγαρία, Τσεχία, Ουγγαρία, Ιταλία, Πολωνία και Σλοβακία– ζητούν να επιτραπεί και μετά το 2035 η πώληση υβριδικών ή οχημάτων που χρησιμοποιούν άλλες τεχνολογίες οι οποίες θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών.

Ζητούν επίσης να ενταχθούν στη συζήτηση τα καύσιμα χαμηλών εκπομπών και τα ανανεώσιμα καύσιμα, ώστε να υπάρξουν περισσότερες επιλογές για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των μεταφορών.

Το «πακέτο» που σκόπευε να παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 10 Δεκεμβρίου αφορά χαλαρώσεις στους κανόνες που ουσιαστικά οδηγούν στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.

Οι πρωθυπουργοί των έξι χωρών σημειώνουν ότι ο κλιματικός στόχος πρέπει να επιτευχθεί με τρόπο που να μην πλήττει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «δεν υπάρχει τίποτα πράσινο σε μία βιομηχανική έρημο».